Nu har vi fått nog! / av mrcool

Nu har vi fått nog!
2016-07-13 kl 20:28

Efter 35 år med tält och husvagn med flitiga besök på campingar i Sverige och utlandet har priserna nu passerat smärtgränsen - 250:- för en natt är närmast normalpris. Vad får man för detta? En plats, toalett och möjlighet att diska/tvätta - ofta inte ens en dusch eftersom det ska betalas separat. Nu sällar vi oss till skaran med husbil som har möjlighet att övernatta till betydligt rimligare kostnad.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2016-07-13 kl 21:32

Håller med dig. För de pengarna kan man hyra en skaplig lägenhet där det mesta ingår. Har åkt runt en del i Tyskland och där ligger priserna i allmänhet bra mycket lägre men då är vi bara två personer - med några barn också så blir det dyrare.

Frågan är: Varför har det blivit så dyrt? Om man läser intervjuer med representanter för SCR så påstås att vi efterfrågar all den service som finns och att vi ställer allt större krav på att standarden skall vara som hemma. Är det verkligen så? Finns det någon undersökning som bekräftar det påståendet eller är det bara ett önsketänkande från deras sida för att motivera deras egen existens på något vis?

De tester av campingar som görs i Husvagn och camping ger poäng för hög standard. Kan dessa tester indirekt mana på campingägare att öka standarden och därmed tvingas höja priserna? (Poängsätta skötseln av den utrustning som finns är givetvis bra.)

Behöver vi ha en pool på campingen om det finns en badstrand inom 150 m? Behövs det el om man bara stannar en eller två nätter? O.s.v.

2016-07-13 kl 21:47

Kan inte annat än hålla med dig om att priserna är åt h-vete. +400:- för de dyraste. Samtidigt finns det tydligen en marknad för dessa resorts. Det är väl tydligen vad vi konsumenter vill ha. Samma sak i fjällvärlden på vinter, det är inte bara skidåkning utan det ska vara äventyrsbad, bowling m.m. Upplevelser kallas det visst för.
Men husbil och stå på grus- och asfaltsplatser lockar inte mig. Inte just nu
iaf. Vill ha bilen för att kunna utforska omgivningen utan att behöva ta med mig "huset". Men vi är alla olika och tur är väl det.

2016-07-14 kl 08:12

mrcool skrev:
Efter 35 år med tält och husvagn med flitiga besök på campingar i Sverige och utlandet har priserna nu passerat smärtgränsen - 250:- för en natt är närmast normalpris. Vad får man för detta? En plats, toalett och möjlighet att diska/tvätta - ofta inte ens en dusch eftersom det ska betalas separat. Nu sällar vi oss till skaran med husbil som har möjlighet att övernatta till betydligt rimligare kostnad.

Men hur många nätter står man inte för prisskillnaden mellan en husbil och en husvagn?

Köpa husbil för runt miljonen och sen klaga på att det är dyrt att campa får jag inte ihop?
Har man råd med det ena har man också råd med det andra. Annars ska man nog omvärdera sitt beslut med att köpa husbil.

I min värld har begreppet camping ett syfte och det är "frihet".
Frihet att välja var och hur man vill bo.
Frihet att välja vart man vill åka.
Frihet att välja när man vill åka.
Frihet att välja hur länge man vill stanna.
Frihet att köpa det fordon man vill bo i.
Listan kan göras lång.

Men Frihet att köpa det fordon man vill bo i är i min värld inte ekonomiskt förankrat. Det är att ha friheten att köpa ett boende som passar den livsstil man vill leva, där lägger jag inte in aspekten att det är dyrt på camping.

Själv föredrar jag som perin att ha vagnen på en camping och därifrån göra dagsutflykter med bilen utan att behöva packa ihop huset varje gång.
Men det är min frihet och den betalar jag gärna 250 kr/natt för.
Sen kan jag hålla med om att 4-450 kr/natt som det kostar efter t ex Hallandskusten är dyrt. Men då har jag också friheten att välja bort de campingarna.

Vid vår resa i Frankrike i sommar valde jag att utnyttja friheten att använda ACSI-kortet eftersom jag då visste vad det kostade och att det blev lite billigare boende.
Att sen andra väljer friheten att stå på billiga ställplatser respekterar jag för det är deras frihet.
Men att grunden ska vara att det är dyrt att stå på camping den köper jag inte.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2016-07-14 kl 10:23

Bättre i hop med evenemang. Stod tre nätter (fyra ingick i priset) för 400:- för några dagar sedan (orienteringstävling). Fritt duschande, tillgång till mikrovågsugn etc. Ingen el på platsen, förstås, men möjlighet till mobilladdning etc. vid mikron.

2016-07-14 kl 21:43

Ämnet har diskuterats tidigare och då var de flesta överens om att 250 kr var rimligt pris för en natt på camping.

http://www.husvagnochcamping.se/forum/campingplatser/hur-mycket-ar-ni-beredda-att-betala-for-en-natt-pa-camping-327756

Sedan dess så har priserna ökat, tex 528 kr för en övernattning på Kneippbyn på Gotland.

SCR:s inställning till ställplatser är ju känd sedan tidigare.

http://www.husvagnochcamping.se/artiklar/nyheter/20150522/campingbranschen-vill-stoppa-gratis-stallplats

Poäng i förhållande till dygnspris tycker jag är ett bra sätt att bedöma campingplatser. Tyvärr har denna utvärderingsmetod omöjliggjorts då många campingplatser låter priset variera beroende på beläggning (ingen prislista).

Att hävda att bara för man åker husbil så har man råd att betala tycker jag är fel. Vi ligger ute ca 60 nätter per år, skulle vi betala 250 kr per natt så blir det 15000 kr.
Naturligtvis väljer vi i första hand ställplatser, gärna gratis och utan service, vi har ju allt vi behöver i husbilen. Ett exempel på en bra ställplats är Gnosjö, en gräsplan vid en sjö och en soptunna samt en skylt som berättar att tömning och vattenpåfyllning finns i Hillerstorp nån mil bort.

Frihet för oss är att resa och kunna övernatta utan att betala för service som vi inte behöver. Vi väljer aktivt bort allt som kallas "resort".

När det gäller husbil vs. husvagn så är det bara att konstatera att det är två skilda sätt att resa, med husbilen åker vi till de ställen vi vill besöka under dagen och parkerar sedan på ett nytt ställe på kvällen.

Efterfrågan på ställplatser ökar vilket innebär:
- förbokning av plats krävs på en del ställplatser :-(
- priserna stiger, i Göteborgs skärgård är de uppe i 300 kr natten
- många ställplatser är överfulla under högsäsong, tex på Öland

Det behövs fler enkla ställplatser!

Det är inte dyrt att betala 500 kr för en natt på en camping om man utnyttjar all service och alla ordnade aktiviteter, men det gör inte vi och då är det dyrt att betala 500 kr för att övernatta (500 kr gånger 60 blir en ansenlig summa).

Vi är nöjda när vi hittar en ställplats med den service vi för tillfället behöver och får betala 0-150 kr för att parkera en natt.

LAEN
2016-07-15 kl 10:45

ja vart har friheten med husvagn/husbil tagit vägen.Var man än kommer i städer tex så ser man skyltar Max ....timmar parkering. Ej parkering husvagnar/husbilar mm. Ang vissa ställ platser tex Älvdalen där kostar det 60 kr natten,priset är ju ok, för det får man grillplats och en mulltoa. Det behövs ju egentligen inte för grill har man ju med sig, lika väl toalett i husvagn/husbil.

2016-07-15 kl 12:07

Många seniorer bla jag håller sig hemma när den stora camping högsäsongen med desperados börjar i Sverige och övriga Europa fram till när skolorna startar omk den 20 augusti.. Då är det dags att njuta av camping livet igen fram till sen hösten.....

2016-07-15 kl 16:49

Caravan Club campingarna ligger på 200-220 kr om man är medlem. Inte dyrt, och fina campingar! Finns över hela landet. Vi ska bo på Åsleröd i två veckor nu och får också sjunde natten gratis!

2016-07-15 kl 17:44

chriper citerar mig med följande inledning i kommentaren:
"Men hur många nätter står man inte för prisskillnaden mellan en husbil och en husvagn?

Köpa husbil för runt miljonen och sen klaga på att det är dyrt att campa får jag inte ihop?
Har man råd med det ena har man också råd med det andra. Annars ska man nog omvärdera sitt beslut med att köpa husbil."

Har tydligen helt missat våra 35 år som campare, vår husbil som vi haft i några år kostade mindre än en ny husvagn så det handlar inte om att ha råd eller inte. Dessutom kan vi ha en betydligt mer ekonomisk andra bil då man inta behöver släpa runt på en husvagn. (Vårt sista ekipage krävde E-kort)Utan om vad vi får för pengarna på en camping. Våra behov - el - toa - dusch och då är det inte värt 250:- eller mer på en camping. Vi kan dessutom klara oss utan el - dusch - och toa någon natt eller så då är husbilsplatserna ett klart bättre alternativ än en camping.

Pierre Palm
2016-07-15 kl 18:54

nellie skrev:
Caravan Club campingarna ligger på 200-220 kr om man är medlem. Inte dyrt, och fina campingar! Finns över hela landet. Vi ska bo på Åsleröd i två veckor nu och får också sjunde natten gratis!

Fina campingar till rätt pris, dessutom enda utfärdare av internationellt campingkort i Sverige. Som extra bonus ingår SCR kortet = medlemskortet. Så nu slipper vi tjafsa varje gång vi vill bo på en SCR-camping (vilket blir MYCKET sällan nu för tiden, vi väljer fria campingar och husbilsplatser från Sveriges största campingkatalog i stället.

Pierre Palm
2016-07-15 kl 21:11

Vi har knappt en månad besökt olika campingplatser i Sverige, de flesta fristående campingar ur Campingkatalogen. Över lag har priset varit från 200 - 250 inkl. EL/natt. Ibland har vi fått betala extra för varmvatten till dusch, ibland har det ingått. De har alla varit trevliga att besöka, bra service och vänligt bemötande. Att begära 460:-/natt som t.ex. Gustavsvik i Örebro gör, anser vi är på gränsen till det oanständiga.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2016-07-15 kl 22:23

hpl skrev:
Att begära 460:-/natt som t.ex. Gustavsvik i Örebro gör, anser vi är på gränsen till det oanständiga.

Och ändå får de gäster. Jag tror mycket av hur mycket vi vill betala handlar om vilken situation i livet man befinner sig i. Barnfamiljer är nog generellt villigare att öppna plånboken för att få "allt" på en camping än vad äldre campare är. För vilken barnfamilj vill stanna på en camping där det bara erbjuds ett servicehus med dess inrättningar som äldre skulle nöja sig med? Reser man med barn så måste man ju resa lite på barns villkor, annars blir det nog gnälliga barn skulle jag tro.
Och differentierade priser vill jag inte ha att man betalar per person som det är på kontinenten. Det är lite som om man hyr sin bostad får man vara med och betala för lekplatsen också även att man inte har barn som utnyttjar den.

2016-07-17 kl 21:57

Nästa vecka ska vi campa i Ripa för 100:- per dygn, med el, dusch, toa etc, otroligt fint.
Det finns fördelar med att vara modellflygare.
Vi fick också en natt för 400 på Gränna, det blev bara en natt, tyckte det var oskäligt, så var också halva campingen tom.
Gillar inte att campa mitt i värsta säsongen, mysigast på för och eftersäsong.

2016-07-19 kl 13:11

Perin skriver att barnfamiljer nog betaler lite extra. Ja kanske det, om de ser campinglivet som ett sätt att slippa besväret med barnen under semestern. Men jag tror det är ett fåtal som resonerar så.
Vi campade med våra barn när vi var unga, det fanns då inte en massa aktiviteter på campingplatserna, det fanns på några få en pool som på Råå och Gustavsvik i Örebro. Men det var en bassäng där man kunde simma eller bara ligga och flyta. Anständiga priser per övernattning. Barnen antingen lekte dem på lekplatsen eller med kompissar de hittade bland andra barn på campingen. Eller också var de med oss på utflykt för att se något av omgivningen. När de blev äldre läste de precis som vi. Men kontentan av det är att vi behövde inte en mängd häftiga saker. SCR påstår att campingfolket i dag kräver en restaurang med fullständiga rättigheter på campingen, äventyrsbad och do. lekplats för alla åldrar. Ni får ursäkta mig, jag tror inte på dem. Det är ett skapat behov av SCR, inget krav från oss användare av deras campingar.
De campingar vi har besökt nu har inte haft något av detta, det har varit många barn på platserna, de har lekt med varandra och sina föräldrar. Har det varit strand har de varit där. Alltså precis som våra ungar när de var med på camping för så där en 30 år sedan. Den största skillnad är nog att dagens barn inte läser en bok utan sitter med sin iPhone eller iPad, men det är inget som skall påverka campingpriset.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2016-07-19 kl 17:47

Håller helt med Chriper! Har man råd med campingfordon för 100.000-tals kronor så har man nog råd att betala på campingplats.
Sedan är det väl så att liksom t ex hotellrum så finns det olika standard och prisklass på campingar. Det är bara att välja vad man vill ha.

2016-07-19 kl 18:57

nilsj skrev:
Håller helt med Chriper! Har man råd med campingfordon för 100.000-tals kronor så har man nog råd att betala på campingplats.
Sedan är det väl så att liksom t ex hotellrum så finns det olika standard och prisklass på campingar. Det är bara att välja vad man vill ha.

1. Det handlar inte om vad man har råd med.
2. Sant men utbudet på prisvärda campingar minskar i rask takt.
3. Väljer således bort icke prisvärda och hamnar då oftast på husbilsplatser lite beroende på var i världen man befinner sig.

Pierre Palm
2016-07-19 kl 22:28

hpl skrev:
Perin skriver att barnfamiljer nog betaler lite extra. Ja kanske det, om de ser campinglivet som ett sätt att slippa besväret med barnen under semestern. Men jag tror det är ett fåtal som resonerar så.
Vi campade med våra barn när vi var unga, det fanns då inte en massa aktiviteter på campingplatserna, det fanns på några få en pool som på Råå och Gustavsvik i Örebro. Men det var en bassäng där man kunde simma eller bara ligga och flyta. Anständiga priser per övernattning. Barnen antingen lekte dem på lekplatsen eller med kompissar de hittade bland andra barn på campingen. Eller också var de med oss på utflykt för att se något av omgivningen. När de blev äldre läste de precis som vi. Men kontentan av det är att vi behövde inte en mängd häftiga saker. SCR påstår att campingfolket i dag kräver en restaurang med fullständiga rättigheter på campingen, äventyrsbad och do. lekplats för alla åldrar. Ni får ursäkta mig, jag tror inte på dem. Det är ett skapat behov av SCR, inget krav från oss användare av deras campingar.
De campingar vi har besökt nu har inte haft något av detta, det har varit många barn på platserna, de har lekt med varandra och sina föräldrar. Har det varit strand har de varit där. Alltså precis som våra ungar när de var med på camping för så där en 30 år sedan. Den största skillnad är nog att dagens barn inte läser en bok utan sitter med sin iPhone eller iPad, men det är inget som skall påverka campingpriset.

Jag vet inte vad det är som säger att föräldrar vill slippa sina barn bara för de väljer en camping där det finns många aktiviteter och stora lekplatser.
Och jag känner igen mig själv när du beskriver hur ni och era barn semestrade förr och barnen fick följa med er på sevärdheter. Jag har fått se för många kyrkor om jag säger så... ;-)
Utvecklingen på campingplatser följer nog samhället i övrigt skulle jag tro. Vi som åkt skidor i dalafjällen sedan 70-talet har märkt att det är samma utveckling där. Men än så länge har jag inte sett någon bowlinghall på en svensk camping, men det kanske kommer.
Men som jag skrivit tidigare så håller jag med dig om att det blivit hiskeligt dyrt på de dyraste campingarna.

2016-07-20 kl 08:34

Det finns redan!
Sunne Camping och Sommarland, tidigare Kolsnäs har bowlinghall!
Dock inte enbart för campinggästerna utan den är öppen för allmänheten också.

Till mrcool.
Hela tråden började ju med att ni fått nog och inte hade för avsikt att bo på campingar mer när det kostar 250 kr och uppåt.
Men vi är alla olika. För tänk vad tråkigt det skulle se ut på våra campingar om det inte vore variation och valmöjlighet.
Men jag håller också med om att det blivit hiskeligt dyrt på vissa campingar.

Själv står jag säsong både sommar och vinter och betalar för det ca. 10000 kr per år. Med det priset har jag också råd att varje sommar rycka loss vagnen och göra en 4-5 veckors semesterresa med vagnen.
För egen del skulle jag t ex inte betala bort emot 30000 kr som det kostar att stå en sommarsäsong på Daftö. För att sen dra upp vagnen till fjällen och betala ytterligare 15000 kr för en vintersäsong.
Som jag har bekanta som gör!
Men det är deras val och det respekterar jag.

Jag har jag haft friheten att göra ett val som passar mig och mina intressen.
På samma sätt förstår jag att du gjort ditt val och det respekterar jag. För det är din frihet.
Men inleder du en tråd med att ni fått nog, för att det blivit för dyrt att stå på camping så får du nog räkna med att diskussionen hamnar på en ekonomisk nivå.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2016-07-20 kl 14:30

Roligt med gensvaret på vårt inlägg, att Sverige går mot "resorts" är tydligt, lite trist att dom enkla campingarna minskar. En tröst är att vi har tältande barn och barnbarn så lite har vi fört campingtraditionen vidare.

Pierre Palm
2016-07-20 kl 15:07

Ligger just nu på Bijela Uvala i Kroatien och ger 654 Kr natten.Lite högt pris men här finns det sol och värme.mvh Jocke

2016-07-21 kl 14:29

Jag tror vi måste inse att det är marknadskrafterna som styr här.
Om inte Gustavsvik, Böda Sand och liknande vore fullbokade i december året innan utan det var 100 kr campingar med utedass som var förhandsbokade till jul så skulle priserna och servicen rasa i en hiskelig takt på alla våra Campingar.

Det här är inget som vare sig SCR eller andra organisationer egentligen kan påverka.
Utan att ha en aning kan jag lova att de flesta campingarna har bra koll på vad konkurrenterna tar betalt, vad de erbjuder samt framför allt vilka beläggningar de ha.

Kan den som har mer service ta mer betalt och tjäna mer pengar så kommer andra att följa efter. Så fort beläggningen på de dyra campingarna sviktar så kommer investeringsviljan att rasa snabbt.

Nu tror inte jag att det kommer hända utan det kommer fortsätta gå mot mer service på campingarna för att merparten av camparna campar under en begränsad tid och då vill de flesta ha bra service och är beredda att betala för det.

2016-07-22 kl 12:18

Helt rätt, Jost!
Marknadskrafterna styr (på gott o på ont), men när det gäller campingplatserna är det väl precis som beskrives ovan, alltså att stora fina och dyra campingar är så gott som fullbelagda hela sommaren, medan flera av dom lite enklare och billigare har som regel gott om plats.

2016-07-22 kl 16:38

Handlar inte hela pris diskussionen egentligen om att många har förstora ekipage? Hur stor husvagn/husbil behöver man om t ex är 2-3 personer. Behöver man en vagn på nästan 6-7 meter då? Där har vi den riktiga diskussionen.

2016-07-22 kl 22:14

Nu betalar man inte camping eller ställplatsavgift efter fordonets storlek, så nej.
Själva har vi en husbil som är 6,90, alldeles lagom för 2 som använder den året runt.

LAEN
2016-07-23 kl 23:38

SCR säger själv, jag tror det är i senaste numret av Husvagn och Camping, att förutsättningen för att få många stjärnor är att man har Pool, restaurang med fullständiga rättigheter m.m. och att campingfolket, alltså vi, kräver det. Jag vill fortfarande hävda att det är ett konstigt skapat behov. Camping platsen kan inte få mer än 2 stjärnor då den inte har en massa onödigt tjafs. Det trycks hårt i marknadsföringen från SCR på att de bästa campingplatser har 4 - 5 stjärnor. Allt detta onödiga tjafs resulterar i höga campingavgifter, driften av det skall ju betalas på ett par tre månader om året.
För många år sedan när vi började campa var det en fristående organisation som delade ut klassificering, jag tror den bestod av bl.a. friluftsfrämjandet, turistorganisationer och ett par till. De klassificerade efter hur servicebyggnaden var, om det var rent och väl underhållit, om campingplatsen var väl skött med bra ytor att ställa upp husvagn eller tält, om det var inhägnat och låst på natten o.s.v. Alltså sådant som betyder något för hur det är att vistas på campingplatsen. Det är en klassificering som är till nytta för konsumenten, inte dagens på SCR campingar som säger väldigt litet om hur campingen är som campingplats. Och som lök på laxen är det vara sig SCR eller någon neutral organisation som sätter stjärnorna, det är campingplatsen själv som gör det genom att fylla i ett formulär, detta enligt SCR.
Därför undviker vi så långt det bara går att använda SCR:s campingplatser. Finns en fristående i närheten tar vi den. Det har lyckats ganska bra i sommar.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2016-07-25 kl 13:56

rnprojekt skrev:
Handlar inte hela pris diskussionen egentligen om att många har för stora ekipage? Hur stor husvagn/husbil behöver man om t ex är 2-3 personer. Behöver man en vagn på nästan 6-7 meter då? Där har vi den riktiga diskussionen.

Det ligger lite i detta, och tittar man sedan på ekipagets utrustning så kan man ju fråga sig om man verkligen behöver ugn, bredband, micro, centraldammsugare, dusch, surroundsystem, storbilds-TV, fullstor kyl/frys i ett campingfordon? Eller är jag konstig som anser att själva tjusningen med husvagnslivet är att leva "lite enklare"?

Jag har sett flera exempel på nyinköpta vagnar som har betydligt högre standard än de flesta bostäder, och med priser därefter. Och det är klart, har man köpt en husvagn/husbil för en halvmiljon eller mer så kan jag förstå att det svider om campingen vill ha 250-400 kr/natt....

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2016-07-25 kl 19:54

Citat:
om man verkligen behöver ugn, bredband, micro, centraldammsugare, dusch, surroundsystem, storbilds-TV, fullstor kyl/frys i ett campingfordon?

Ja vi behöver gasolugn, bredband, dusch och stor kyl med separat frys. Vi vill vara oberoende av campingarnas faciliteter, kunna stå på en enkel ställplats ett par dagar där servicen kanske består av en soptunna.

Om det svider att betala 250-500 kr per natt har inget med att göra vad vi har betalt för husbilen. Många nätters boende i bilen gör att vi vill hålla nere årskostnaden.

Citat:
Marknadskrafterna styr (på gott o på ont),

Vi är en del av marknaden och försöker aktivt påverka den genom att välja mindre campingar och ställplatser. Allt som har resort i namnet väljs bort.

LAEN
2016-07-26 kl 01:17

Jag vill inte alls vara på campingar, älskar att stå på "truckstoppen" i Tyskland, sova en stund på natten och dra vidare. Hatar att behöva leta efter camping i god tid på kvällen o sitta "inlåst" där och till råga på allt elände haka av vagnen o veva upp stödbenen. Saknar verkligen Tryckstoppen som finns i hela Europa förutom Sverige. Tyska truckstopp har vattenpåfyllning o toa-tömning gratis.

2016-07-26 kl 12:28

(Citat LAEN): Ja vi behöver gasolugn, bredband, dusch och stor kyl med separat frys. Vi vill vara oberoende av campingarnas faciliteter, kunna stå på en enkel ställplats ett par dagar där servicen kanske består av en soptunna.

Om det svider att betala 250-500 kr per natt har inget med att göra vad vi har betalt för husbilen. Många nätters boende i bilen gör att vi vill hålla nere årskostnaden. (Slut citat)

OK att NI "behöver" samma standard som hemma (eller mer), men är NI representativa för samtliga husvagns/husbilsägare? Åk in på en camping och titta på de ekipagen som står där vet jag.. Man ser husvagnar/husbilar som är fullutrustade (och som många gånger står där hela säsongen), trots att alla nödvändigheter finns på campingen. Sedan var det tydligen en öm tå jag trampade på när jag använde inköpspriset som referens till campingavgifterna, för det ber jag i så fall om ursäkt.
JAG (som på intet sätt försöker göra mig till talesperson för ALLA campare) tycker inte att 250-450 kr/natt är oskäligt med tanke på den service som erbjuds på campingplatserna, och som dessutom är tillgänglig 24h/dygn.. Ja, förutom butik och bar, men å andra sidan ser jag inte det som nödvändigheter på natten.

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05