Nu har vi fått nog! / av mrcool

Nu har vi fått nog!
2016-07-27 kl 17:45

En konsekvens av att gratis är gott (för husbilsägare?). Tilläggas kan att det inte är någon brist på ställplatser i Västervik. Ursäkte för många husbilsägare brukar vara att man vill stå centralt, denna plats kan man knappast kalla för centralt läge.
Det sämsta med sådana här campare är ju som det står i texten att kommunen gjort i ordning badplatsen med WC för badgäster, inte camping.
http://www.vt.se/nyheter/vastervik/badplatsen-har-blivit-lilla-lysingsbadet-om4230111.aspx

2016-07-27 kl 18:16

Perin: egentligen är det lustigt, vägen ut till Sandviken är ju smal och krokig, dock belagd, men avståndet från centrum ToR innebär ju att det egentligen blir nästan lika dyrt som att knoppa in på Lysingsbadet som ligger mitt emot vattnet Inloppet till Västervik, visst är det naturskönt vid Sandviken men värt omresan vet i tusan.. Nu finns det dessutom centralt beläget (Ellen Key) en tillfällig ställplats med nära till det mesta, samt att hamnplanen även finns till förfogande... Ge sig ut till Sandviken denna vecka innebär dessutom ett evigt mötande och väntetider då det är Sveriges största mc-träff...

2016-07-27 kl 19:07

Som gammal Västerviksbo vore nog det bästa "att mota olle i grind" Förbud mot husbilar redan vid bron över kanalen.

2016-07-27 kl 20:58

Börjar kännas som om vi kommit lite från ämnet, men kanske inte. De senaste inläggen bevisar väl bara att det finns en viss grund i det som tas upp av trådskaparen :)

2016-07-29 kl 12:06

Som husbilsägare ska man visa hänsyn, vilket man inte gör om man ger sig ut på Gränsö. Det finns vägar man inte bör åka på och ställen man inte bör besöka med husbilen. Övernatta ska man göra på platser avsedda för husbilar. Vill man bada finns ett antal platser i Västervik där man utan problem kan parkera en husbil över dagen. Det har sedan många år tillbaka funnits en skylt med "camping förbjuden" (före husbilarna)men med lite sunt förnuft kan man nog räkna ut var det är olämpligt att övernatta.

2016-08-01 kl 22:45

Intressant tråd att läsa :) Och kul att vi är så olika och vill "campa" så olika. Tur är ju det annars hade det blivit väldigt trångt på sina platser :) Tvåhundrafemtio kronor natten som nämndes i börjar av tråden tycker jag är rätt billigt, beroende på standard m.m.
Tycker ofta jag brukar betala mellan 350kr - 400kr natten under högsäsong. Och visst det känns väl som att det än nära min smärtgräns prismässigt. Nu är jag ingen erfaren semesterresare egentligen men det verkar som att övernattning är kostsamt överlag. På de campingar jag tittat i sommar så har priset legat på ungefär 2500kr/för en vecka och det känns mycket men skulle man valt en enklare stuga på samma camping så hade de kostat runt 9000 - 10000kr och då känns väl 2500kr ändå mer rimligt. Nu ligger jag inte på de enklaste campingarna, torrdass och en soptunna är inget för mig. Men jag respekterar dem som vill ha det.
När vi ligger på samma ställe lite längre så vill jag gärna ha lite mer service som barn aktiviteter och det är absolut inte för att jag vill bli av med barnen utan för att de skall få en riktigt bra semestervecka, kanske är det t.o.m så att det är jag som bryr mig mer än barnen att det skall finnas bra aktiviteter, stor lekpark m.m. Barnen hade kanske egentligen varit nöjda med kompisar att leka med och en enklare lekpark.
Jag är precis som några andra som skrivit här, jag vill gärna kunna koppla av "huset" och kunna ta bilen för att kunna köra runt och se mig runt omkring i området. Så husbil är inget för mig, inte just nu alla fall. Sen är det väl självklart så att man inte vill betala för mer service än vad man utnyttjar, men än så länge finns det väl en hel del att välja mellan. Enkla ställplatser, enklare campingar med torrdass och rena resort campingar och en hel del där i mellan.
Nu drar jag inte alla över en kant, men det finns en del högljudda husbilsägare som hela tiden gnäller om priserna och om att allt skall vara gratis för dem hela tiden. Nu är det säkert bara en promille av husbilsägarna. Allt det där med friheten osv. det kan jag köpa inga problem. Men ofta är det just att det kostar något överhuvudtaget som verkar vara problemet för VISSA. Det skall helst inte kosta något att parkera, nyttja toaletter, tömma gråvatten (en annan känslig fråga, som kan tas i en annan tråd) och latrin och slänga sopor m.m. Att betala kanske 100kr - 150kr för detta en rätt är väl ändå en rimlig avgift?
Det kostar betydligt mer att BARA parkera bilen på många ställen.
Sen SCRs stjärnor får man väl omvärdera lite, i alla fall mot vad jag gjort tidigare. Antal stjärnor verkar inte säga så mycket om skötsel och trivsel m.m. Utan mer hur mycket aktiviteter och hur stort utbud campingen erbjuder. Söker man lugn och ro eller enklare övernattning så skall man nog inte satsa på en fem stjärnig camping, kanske titta på 2 eller 3 stjärnig.
För mig är fräscha och rena och hyfsat moderna servicehus en viktig del av val av campingplats plus lite andra saker beroende på längd och anledning till campingvistelsen. Och där är det bättre att fråga efter information av campande vänner och bekanta, forum vänner och recensionssidor på nätet än att titta på SCRs stjärnor.
Och när det gäller betygsättning av campingar som i t.ex. Husvagn och camping så borde poäng per krona vara en mycket mer rättvis bedömning, som någon skrev tidigare. Men som sagt p.g.a varierande prissättning på vissa campingar gör det problematiskt.

2016-08-02 kl 00:31

Skitsamma vad det kostar, om det är bra. Det kan vara värt 500kr att få ett kanonläge med krypavstånd till massa roligheter och massor av skoj för barnen och trevlig miljö. Det suger att betala ens en hundring för skitiga toaletter, diskplats med stopp i avloppet, elstolpe som inte funkar, högljudda fulla grannar efter midnatt och bara mygg överallt. De handlar inte om att "säga upp sig" från campinglivet - utan att våga vara osvensk nog att sätta ner foten inför campingägaren. Gärna snacka ihop sig med fler och bilda en camparmobb, om inte den egna driften räcker för att skaka om campingägaren. Gnäll inte här, ta upp det direkt på plats.

Som tidigare husbilsägare (i nästan 10 år) och nybliven husvagnsägare (solifer -88) är mina konklusioner följande:

Husbil: du har hela världen (eller åtminstone allemansrätten i sverige) för dina fötter. Du är inte hänvisad till campingar. Med dina dubbla gelbatterier, inverter och parkeringsbarhet har du privilegier som inte termosfolket har. Njut. De gånger dina barn behöver leka av sig med andra barn så välj den dyraste, roligaste och mest utrustade camping du kan hitta och utnyttja ALLT. Tycker du då att 500 kr inte är värt pengarna och läget och barnens goa humör så skyll dig själv. Du har inte behövt kladda ner dynorna med diskvatten, du har kunnat dricka hur mycket vin med grannarna som helst (barnen har haft så kul att de inte bryr sig) du har ett kanonläge med fin utsikt till morgonkaffet, nattvakt, nybakta frukostbullar av 7 sorter och du har till och med tvättat husbilen. Njut. Gnäll inte. Ät det för dyrt så ställ dig var som helst i underbara sverige. För det får du. Nästan överallt.

Husvagn: klart värre. För nu börjar det bli svårt att hitta fricampingplatser. Är du inte en jäkel på att backa med vagn ger du dig inte ut på de vackra småvägarna, de där som leder till guldklimpplatserna med nakenbad, superfiske och eldningsplats i de fria. Ingen tv med 15 kanaler om det skulle börja regna när ingen hittar sällskapsspelen. För det där med automatisk parabol är inget vi hittar på vanliga husvagnar. Och om det inte räcker, tänk på att vi, termosfolket måste sitta och häcka i 80 på vägen hem. Och hänga upp det blöta förtältet på tork i vardagsrummet så det inte möglar.
Husvagn är långt bättre än ingenting. Men husbil är frihet i minimerad kubik. Njut av den, om du har den. Jag kan varmt rekommendra Isle of Skye.I husbil.

Det borde vara husvagnsrabatt på campingar. Och rabatt på bag in box och värmeljus och thermacell myggjagare så vi kan stämma upp vår förändringssång tillsammans, på plats.

Och ha kul samtidigt.

Sen kan man tänka ett steg till. Vad är det som kostar för campingen? Är det kostander för ordning, för skräpplockning och toastädning? Kanske kan vi påtala att priset är hogt, men samtidigt göra vad vi kan för att minska just dessa kostnader... plocka upp den där lilla biten toapapper som lossnade, säga ifrån till mer stökiga grannar, se till att det inte blit stopp i avloppet för att man inte orkar skrapa av matresterna eller minska personalbehovet genom att boka online.

Orkar vi inte protestera direkt till ansvarig, och inte heller dra vårt strå till stacken för att minska campingens kostnader, så kanske vi ska glädja oss åt att ny campingar ser dagens ljus varje år, och att campingarna tävlar om vår gunst med bättre service och bättre vistelser. Men allt kostar pengar. Tyvärr.

2016-08-02 kl 00:44

Skitsamma vad det kostar, om det är bra. Det kan vara värt 500kr att få ett kanonläge med krypavstånd till massa roligheter och massor av skoj för barnen och trevlig miljö. Det suger att betala ens en hundring för skitiga toaletter, diskplats med stopp i avloppet, elstolpe som inte funkar, högljudda fulla grannar efter midnatt och bara mygg överallt. De handlar inte om att "säga upp sig" från campinglivet - utan att våga vara osvensk nog att sätta ner foten inför campingägaren. Gärna snacka ihop sig med fler och bilda en camparmobb, om inte den egna driften räcker för att skaka om campingägaren. Gnäll inte här, ta upp det direkt på plats.

Som tidigare husbilsägare (i nästan 10 år) och nybliven husvagnsägare (solifer -88) är mina konklusioner följande:

Husbil: du har hela världen (eller åtminstone allemansrätten i sverige) för dina fötter. Du är inte hänvisad till campingar. Med dina dubbla gelbatterier, inverter och parkeringsbarhet har du privilegier som inte termosfolket har. Njut. De gånger dina barn behöver leka av sig med andra barn så välj den dyraste, roligaste och mest utrustade camping du kan hitta och utnyttja ALLT. Tycker du då att 500 kr inte är värt pengarna och läget och barnens goa humör så skyll dig själv. Du har inte behövt kladda ner dynorna med diskvatten, du har kunnat dricka hur mycket vin med grannarna som helst (barnen har haft så kul att de inte bryr sig) du har ett kanonläge med fin utsikt till morgonkaffet, nattvakt, nybakta frukostbullar av 7 sorter och du har till och med tvättat husbilen. Njut. Gnäll inte. Ät det för dyrt så ställ dig var som helst i underbara sverige. För det får du. Nästan överallt.

Husvagn: klart värre. För nu börjar det bli svårt att hitta fricampingplatser. Är du inte en jäkel på att backa med vagn ger du dig inte ut på de vackra småvägarna, de där som leder till guldklimpplatserna med nakenbad, superfiske och eldningsplats i de fria. Ingen tv med 15 kanaler om det skulle börja regna när ingen hittar sällskapsspelen. För det där med automatisk parabol är inget vi hittar på vanliga husvagnar. Och om det inte räcker, tänk på att vi, termosfolket måste sitta och häcka i 80 på vägen hem. Och hänga upp det blöta förtältet på tork i vardagsrummet så det inte möglar.
Husvagn är långt bättre än ingenting. Men husbil är frihet i minimerad kubik. Njut av den, om du har den. Jag kan varmt rekommendra Isle of Skye.I husbil.

Det borde vara husvagnsrabatt på campingar. Och rabatt på bag in box och värmeljus och thermacell myggjagare så vi kan stämma upp vår förändringssång tillsammans, på plats.

Och ha kul samtidigt.

Sen kan man tänka ett steg till. Vad är det som kostar för campingen? Är det kostander för ordning, för skräpplockning och toastädning? Kanske kan vi påtala att priset är hogt, men samtidigt göra vad vi kan för att minska just dessa kostnader... plocka upp den där lilla biten toapapper som lossnade, säga ifrån till mer stökiga grannar, se till att det inte blit stopp i avloppet för att man inte orkar skrapa av matresterna eller minska personalbehovet genom att boka online.

Orkar vi inte protestera direkt till ansvarig, och inte heller dra vårt strå till stacken för att minska campingens kostnader, så kanske vi ska glädja oss åt att ny campingar ser dagens ljus varje år, och att campingarna tävlar om vår gunst med bättre service och bättre vistelser. Men allt kostar pengar. Tyvärr.

2016-08-14 kl 16:18

mrcool skrev:
Efter 35 år med tält och husvagn med flitiga besök på campingar i Sverige och utlandet har priserna nu passerat smärtgränsen - 250:- för en natt är närmast normalpris. Vad får man för detta? En plats, toalett och möjlighet att diska/tvätta - ofta inte ens en dusch eftersom det ska betalas separat. Nu sällar vi oss till skaran med husbil som har möjlighet att övernatta till betydligt rimligare kostnad.
. Då har man inte hängt med i prisutvecklingen anser jag! 250-350kr får väl anses enligt mej som helt ok.

2016-08-14 kl 16:50

Efter 35 års campande vill jag nog påstå att vi har hängt med i prisutvecklingen. Men den utvecklingen motiverar inte de fantasipriser som tas ut. Anmärkningsvärt är skillnaden mellan SCR-campingar och dom fria. Sen har vi ju det senaste "resort" men då har man lämnat campinglivet.

2016-08-14 kl 17:29

6 nätter med husbil på Öland vecka 32. Vi stod på ställplatser med all service som vi behöver men kopplade inte in oss på el. Priset varierade mellan 100-160 kr. Snittpris per natt blev 142 kr. Får väl anses som acceptabelt.

Långt ifrån SCR-priser :-)

LAEN
2016-08-18 kl 09:22

mrcool skrev:
Sen har vi ju det senaste "resort" men då har man lämnat campinglivet.

Ja, enligt dina preferenser ja, men det finns nog väldigt många som inte alls håller med dig i den meningen. Själv kan jag uppkatta att "lyxa till det" med en resort lika väl som att njuta av lugnet på en enstjärnig guldklimp vid nån sjö. Dock tycker jag att båda varianterna är camping, just för att det är camping att bo nära varandra med den stämning det medför. :)

250 spänn per natt låter i mina ögon riktigt billigt, för det priset hade jag inte förväntat mig någon vidare standard på toaletter osv. 300-350 känns mer normalt om man vill bo i närheten av nåt lite större ställe för att kunna sysselsätta sig vettigt om det blir några regniga dagar.

Men visst skulle det kunna bli några fler nätter per år om priserna var lägre. :)

2016-08-21 kl 09:23

Jag förstår efter att ha läst igenom tråden fortfarande inte varför campingpriserna tvingar TS att byta från husvagn till husbil. Vi bor lika billigt med vår husvagn som någon husbilsägare. Och husbilar är definitivt inga udda inslag på de ställen vi besökt i sommar.
Om jag någon gång byter till husbil så handlar det om att det vid det tillfället passar mitt behov och sätt att resa. Inte om vad det kostar att stå på en camping (vilket jag för övrigt inte gör så ofta - denna sommar undantagen)

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2016-08-26 kl 15:50

ShadowF skrev:
Jag förstår efter att ha läst igenom tråden fortfarande inte varför campingpriserna tvingar TS att byta från husvagn till husbil.

Hej! Vi blev inte "tvingade" utan det var vårt val. med utflugna barn och barnbarn som vuxit upp så pass att campingars "nöjesutbud" inte passar vår familj valde vi att välja husbil då vi då får tillgång till alla husbilsplatser i Europa varav flertalet - vågar jag säga - inte tar emot husvagnar. Det vi vunnit förutom lägre pris är betydligt attraktivare lägen (om man inte ska ha badstrand/pool), stadsnära, hamnar, sevärdheter. Dock tar vi fortfarande gärna in på dom fria campingarna i Sverige när läget passar beroende på resväg (Tack Husvagn och Camping för den katalogen), SCR-campingarna som mer och mer köps upp av kedjor har vi slutat att besöka.

2016-08-26 kl 20:56

mrcool skrev:
Nu sällar vi oss till skaran med husbil som har möjlighet att övernatta till betydligt rimligare kostnad.

Med den rubriken och konklusionen kunde jag inte anta annat.
Men tråden har istället handlat om campingpriser vilket det inte är den första tråden som gör. Den diskussionen är lika ändlös som den är idiotisk. Det är fortfarande marknadskrafterna som styr så passar inte galoscherna.... Vilket mobilt campingfordon man sedan har spelar som sagt ingen som helst roll i denna fråga ;-)

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206