Platsen på campingen / av hpl

• 13 svar
Platsen på campingen
2016-07-31 kl 14:39

Rubriken är nog inte den bästa, men jag kom inte på annat.

Jag har lagt märke till att fler och fler campingar inrättar själve platsen där man står med olika yta.

En del av platsen är antingen hårdgjort eller också belagt med grus som en bättre p-plats, resten är gräs.

Är det ett sätt att komma om vid dålig dränering eller, vad jag mera tror på, en följd av allt tyngre campingfordon, då speciellt husbilar som ju oftast väger närmare 3,5 ton?

Jag tycker det är en tråkig utveckling, då det resulterar i att det bl.a. oftast blir väldigt svårt att sätta upp ett traditionellt förtält. Man skall parkera sin husvagn väldigt exakt nära gräskanten för att det överhuvudtaget går. Ofta är det svårt i alla fall då grus och sten från parkeringsytan kommer ut på gräset och trycks ner i det med därav följande problem att få ned pinnarna.

Vore det inte en bättre idé att på campingarna inrätta ett antal platser speciellt till husbils åkare? Jag tror nämligen inte att ens den största och tyngsta vanliga husvagnen är problemet, även de tyngsta håller sig under 2 ton.

Samtidigt ser det enligt min åsikt, inte bra ut rent estetisk med dessa fyrkantiga grus eller asfalt ytor mellan gräsytorna på en camping.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2016-07-31 kl 20:40

hpl, jag är böjd att hålla med dig, när man campar så är det trevligt att stå på gräs.
Men, när man åker husbil så är det bekvämt att stå på en plan hårdgjord yta.
Med tanke på att husbilarna utgör en stor och ökande del av det rörliga campinglivet så är det inte så konstigt att campingarna gör allt för att locka till sig husbilar genom att erbjuda platser som vi vill ha. Min erfarenhet är att antalet rörliga campare med husvagn och förtält är ganska få.
Det rent estetiska kan man alltid diskutera, campingarna liknar mer ställplatser vilket ligger i tiden.
Kan sedan campingarna erbjuda detta till "ställplatspriser" då har de garanterat något som lockar den stora gruppen husbilsåkare.

LAEN
2016-07-31 kl 21:01

När Borstahusens camping i Landskrona flyttades till en ny plats och bytte namn till Mötesplats Borstahusen, så fick den just sådana här platser för husvagnarna, husbilarna fick egna platser. Problemet här är att de som ritat campingen troligtvis inte har sett någon husvagn eller husbil, de har nämligen gjort platserna mitt emot varandra och även så att grus ytorna är mitt emot varandra. Detta gör att vagnarna på ena sidan vägen får stå med draget inåt. För vad jag vet så har de flesta europeiska vagnar tältsidan på höger sida, dock inte de som kommer från länder med vänstertrafik.
Att komma till denna camping (två personer och stor vagn utan mover) och få en plats på "fel sida", då är man beroende av hjälp av andra annars kommer man inte in på plats.

Om vi bortser från detta stora fel just här, så kan jag kan se både för och nackdelar med hårda ytor, på sommaren så kan det som du skriver, vara problem med förtält. Men vid långvarigt dåligt väder och på vår och höst när marken är blöt kan det säkert ha sina fördelar.

Kanske hade gräsarmering varit bättre. Det blir ju lite mer osynligt och det går ju att slå i pinnar. Här är ett exempel:
https://mediacache2.bgflux.com/e0/1c/8dec-6026-404e-8622-27dd412c6cbd/ecoblock-permeabel-belagning-5.jpg

Opel Insignia sports Tourer CDTI 4x4 195hk BiTurbo 2014
Cabby 650+ F3 1700kg 2008
Billeberga / Skåne
2016-08-01 kl 21:42

Visst är husbilar tunga, men en husvagn med en vikt på 1700 kg. (vilket inte är helt ovanligt idag) blir axeltrycket jämförbart med de flesta husbilar.

2016-08-08 kl 12:15

Laen
Visst är det många husbilar på campingarna, men om jag skall gå från sommarens erfarenheter är det fortfarande så att husvagnar är i majoritet. Och som Mats M föreslår kan man armera gräset så man såväl får den önskade hårda yta och samtidigt gör det möjligt att resa ett förtält med normala verktyg.
Jag passerar Nickstabadets Camping nästan dagligen när jag går med hunden, även där är husvagnarna i majoritet. Trots detta har de nyanlagda platser just det jag beskrev i starten grus på en del och gräs på en del. Det roliga är att det är husvagnar som har placerats på dessa platser, husbilarna står på de rena gräsytorna.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2016-08-08 kl 19:03

hpl
Naturligtvis är husvagnarna i majoritet om man räknar in långliggarna. Vad jag menade var att när man ser till det rörliga campinglivet så är en stor del husbilar och den ökar.

Tittar man på registreringsstatistiken så är det ganska uppenbart. Med tanke på detta måste campingarna försöka dra till sig den växande skaran husbilsåkare och erbjuda det som de efterfrågar. Här har de en stor affärsmöjlighet eftersom ställplatserna i många fall är överfulla.

Håller med om att det verkar bakvänt att ställa husbilar på gräset och husvagnar på de hårdgjorda platserna. Visar väl bara att campingägarna inte riktigt förstått vad husbilsåkarna vill ha eller att husbilsåkarna tycker att platserna är för dyra och hellre ställer sig på en "tältplats" utan el. De gånger vi står på en camping så föredrar vi en plats med en plan stabil yta att stå på och en liten gräsplätt utanför. Tror att detta gäller för de flesta husbilsåkarna om priset är rimligt.

LAEN
2016-08-08 kl 20:03

Kunde ej låta bli att skriva om dålig respekt för andras camping tomt. Folk går tex rakt i mellan bil och husvagn på vår så kallade uteplats. Lämnar skräp och fimpar på tomten i massor när man åker. Vill dom själva ha skräp på sin tomt och folk som går på deras plats när dom campar, Tror inte det. Samt borde rökare visa mer hänsyn till grannarna, många sätter sig framför husvagnen husbilen för att inte få röken i sin eget fordon. Men bryr sej inte om det blåser rökt rakt på grannen. SKÄRPNING

2016-08-09 kl 07:19

En liten fundering som kanske inte har med tråden i sig att göra men ändå.... det verkar vara omvänd proportionalitet mellan tiden det tar att välja plats och antalet lediga platser på campingen :)

2016-08-10 kl 13:58

552 uk:
Prata med dom som genar över Er tomt, samt använder den som soptunna. I många fall så måste man tyvärr påminna vuxna människor om sunt förnuft.
Vad det gäller rökares vara, eller icke vara, så ser jag inte problemet med andras rök. Om deras rök går in i Din vagn när dom står framför sitt eget boende så kan man ifrågasätta hur trångt det är på campingen? Om detta är ett problem så torde både matos och grillrök också ställa till en del problem.
Jag gillar campinglivet med allt vad det innebär. Man hör den äldres tv skråla. Man känner av grannens grill. Man hör hur grannen pratar osv osv. Nu har vi valt ett forum att vistas i och får nog inse att våra campingfordon inte har samma "motståndskraft" som ett hus.

Mvh.
Jens

2016-08-10 kl 18:35

Jag brukar påtala att det är min tomt som du går på ,ibland får man ett ursäkta ibland inget svar alls. Angående rökning så verkar det vara vissas enda sysselsättning då dom campar. Hellre grill rök någon stund en cigarett rök i princip hela dygnet. Jag hade gärna sett rök förbud på vissa delar av camping och stränder, tänk vad trevligt och slippa alla fimpar som slängs överallt.

2016-08-10 kl 19:39

Tycker också det är trevligt att stå på gräs och på de flesta campingar jag besökt har haft "gräs" som underlag. Men praktiskt så är det en stor fördel när det finns ett bärlager under, förutom när man skall slå ner tältpinnarna. Men det brukar oftast gå även om några pinnar brukar ryka.
Att kunna hålla en estetisk perfekt gräsmatta på en camping är nog svårt. I regel så dör ju gräset som hamnar under förtältet och även det som hamnar en bit in under vagnen.
Jag tycker det vore tråkigt om man separerade husbilsplatser och husvagnsplatser, tycker det är bäst om det är lite blandat.
Skall tillägga att jag inte alls gillar campingar med enbart grus eller liknande.

2016-08-10 kl 20:06

Jag stör mig inte så mycket när någon genar över min tomt, om de gör det med måtta.
Men genar de genom att gå precis utanför tältet eller mellan utemöblerna så tycker jag inte det är okej. I regel saknas rena gångstigar så ofta blir det att många genar mellan tomterna för att ta sig till servicehus och liknande. Och det tycker jag är helt okej om man går längs med tomtgränsen. Jag tycker inte allt måste vara så strikt.
Sen skall man naturligtvis inte kasta sopor runt omkring sig, inkl fimpar.
Jag gillar inte heller cigarettrök men att grannen röker på sin tomt får man nog acceptera, och det är inget som jag retat mig på heller. Men de skall ju givetvis inte kasta fimpar runt omkring sig, vilket tyvärr verkar vara ganska vanligt att de gör.

2016-08-10 kl 21:35

Om jag hade retat mig på andras beteende på en camping hela tiden så hade jag valt ett annat fritidsboende.
Och sluppit reta upp mig.

• 13 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03