Pris per person på svenska campingar / av Jenny Floden

Pris per person på svenska campingar
2010-02-18 kl 14:27

Enhetspris för campingövernattningen har gällt i Sverige sedan campinglivet var ungt. Nu prövas en prissättning enligt samma system som är vanligt utomlands, alltså per person. Även i Finland har man börjat med en separat avgift för fordonet och en för varje person som ingår i sällskapet, men här har det införts på bred front.
Det finns dessutom den typ av prissättning där du betalar ett enhetspris, men då ingår bara ett maximalt antal personer. Varje person utöver detta får betala en extra avgift per dygn. Så fungerar det exempelvis på Daftö Resort i Strömstad.
Det här gynnar de som är få och kan bli mer kostsamt för de som är fler i familjen. Prissättningen kan kankse på det här sättet bli mer rättvis, ett större sällskap sliter mer på anläggningen och använder kanske mer vatten, el osv.
Vad tycker ni, är den prissättning som förekommer i resten av Europa bättre eller sämre än den vi är vana vid här i Sverige? Är det mer rättvis att betala per foron och per person eller är det bara ett sätt för campingarna att smyghöja avgiften?
Läs hela artikeln här:http://www.husvagnochcamping.se/nyheter/article549003.ece
/Jenny

2010-02-18 kl 15:37

Hej!
Jag tycker den Europeiska modellen är klart bättre och mer rättvis.Vi borde införa den här med.

2010-02-18 kl 15:54

Jag tycker det är bra som vi har det. Ett enhetspris. Det kan bil att barnfamiljer uteblir helt från att campa för att det kanske blir för dyrt.

2010-02-18 kl 16:04

det är en av di få saker jag tycer andra länder hr bättre ordnat än vi i sverige, det har jag undrat länge varför inte det införs här med nu är det tydligen på g här med.

2010-02-18 kl 16:18

Skulle tro att man har olika åsikter utifrån var i livet man befinner sig, Barn hemma eller utflugna.
Åsikt efter sin egen plånbok med andra ord. Det är ju ett sätt för en camping att bli atraktiv för den äldre generationen och "slippa" barn. Man marknadsför sig på olika vis.
Det har ju skrivits en del på forumen om att man vill ha campingar för barnfamiljer, hundägare, äldre, osv. osv. Detta kan ju vara ett sätt att smyginföra sin linje på lite sikt utan att göra ett sådant uttalande med raka ord.

2010-02-18 kl 16:22

Kalla mig gärna konservativ och bakåtsträvare.. Jag trivs med ett pris för campingtomten, kan iofs förstå argument som att en camlingenhet med 5 personer nyttjar toaletter, duschar och annat 5 ggr med en ett campingfordon med en person. Dock kan man ju anta att 5 personer nyttjar kiosk, restaurang, affär och minigolf 5 ggr mer än den enda personen..

2010-02-18 kl 17:44

Luke har så rätt! Det är bara girighet bakom ett sånt här förslag. Då kan de ta mer betalt i dygnsavgift av familje-campare, och dessutom ha kvar den där härliga merförsäljningen som det innebär att ha flerfamiljsgäster. Nej, skrota förslaget omgående. Basta!

2010-02-18 kl 17:48

Förresten, varför inte bojkotta campingar som inför den här idiotiska regeln? Det kommer i alla fall jag göra...

2010-02-18 kl 18:45

Inför den omgående. Absolut mer rättvis för par och singelcampare.
Det fungerar ju jättebra ute i europa i övrigt.
Ser fram emot detta. (och EURO som valuta visserligen med)

2010-02-18 kl 18:50

Jag går på samma linje som Luke & S-E
Blir nog att barnfamiljer skippar camping annars pga att det blir tokdyrt .

2010-02-18 kl 18:58

En undran från mig .
Vilken prisbild är det tänkt att bli för :
Husvagn :
Bil :
Vuxen :
Barn :
Hund :
Katt :
Alltså behöver man va tokrik el vad ?????

2010-02-18 kl 19:33

Nu kanske jag sticker ut hakan!!! Är det inte så att 40-talisterna har haft mycket att säga till om i Sverige, en stor grupp som nu skall ut o campa UTAN barn, kanske med hund. Självklart vill de ha en lösning som passar dem, de är som sagt många och kommer säkert att "rösta" igenom detta förslag.
Själva är vi en barnfamilj som gärna vill komma undan med rimliga pengar per natt. Med hopp om att en lösning som passar ALLA kan komma på bordet istället.
PS!!! jag har inget emot 40-talister, mina föräldrar är det ;-) bara en iaktagelse ;-)

2010-02-18 kl 20:25

Det är väl jättebra för våra ungdomar att komma in i campinglivet själva. Varför ska de betala lika mycket som en barnfamilj?
Sen kanske campingarna bör/kommer profilera sig lite mer i framtiden om de vill få dit fler gäster och således betalande. Profilerar man sig som familjecamping, ja då kanske det kommer i snitt 4 personer per uthyrd tomt. Profilerar man sig som "ungdomscamping" ja då kanske man kan räkna på 2 st per tält/tomt.Profilerar man sig som en "lugn och fridfull" camping, ja då kanske det kommer 2 st 40-talister per tomt som inte köper något alls i campingbutiken.
Så det åligger nog mycket på campingen med när man inför det i övrigt europeiskt standardiserade betalningsformen.
Det kommer nog vara lite prövande fram och tillbaka innan man hittar rätt nivå på vad man kan ta ut per enhet.

2010-02-18 kl 20:32

Du Larzan ,bra tänkt.Men vi 30 talister vet hur en slipsten skall dras. Edling mvh.

2010-02-18 kl 20:46

Jag får kalla kårar och tänker tillbaka på våra år när barnen var små och vi rullade mycket i Danmark. Det var löjligt dyrt där i jämförelse med de svenska campingplatserna. Driver man per gäst prissättning flyr självklart barnfamiljerna. Att uppväga det tappet med 40 talister tror jag inte går ihop. Dessutom är det ju dagens barnfamiljer som lägger grunden till nästa generation campinggäster. Visst ligger det lite i tänket att en barnfamilj kostar mer för en camping än ett pensionärspar men man bör tänka på att det kommer en morgondag också.
De som beklagar sig mest att det är orättvist far in med en vagnskombination av senaste årgång eller en nyare husbil. Egotänket är beklämmande men allt för vanligt i dagens samhälle.

2010-02-18 kl 21:30

Håller fullständigt med Kjello. Åkte själv med tre barn i Europa på 80-talet och blev oerhört irriterad på att vi skulle betala så mycket mer än det tyska pensionärsparet med sin dyra fina husbil som dessutom hade extra rabatt. Idag, när vi bara är två som åker och har råd med ett hyggligt ekipage, betalar vi glatt ett enhetspris och gläds med barnfamiljerna på campingen.
Det går ju att dela upp priset in absurdum. Redan idag kostar duschen extra, ofta också varmvatten i diskrummet. Kanske skall vi också införa myntautomat på toabåset, för att få vatten, för att tömma vatten och toatank, kasta sopor mm. Det kan utvecklas hur mycket som helst. Nej, låt oss behålla enhetspriset per tomt och enhet.

2010-02-18 kl 21:36

Någon sett vilka campingar har tänkt prova på det europeiska betalningsättet?

2010-02-18 kl 23:09

Ja lista gärna de platser vi barnfamljer skall undvika!
- så kan vi redan nu välja andra platser

2010-02-18 kl 23:09

Kan ju bara hoppas att detta TOK läggs i påse för konservering.
ALLT får ju konsekvenser därefter, flera gäster mer inkomst, det säger ju sig självt,men kommer då Fricampingen att öka istället? Vi ser genast flera problem hopas, sopor(kanske hamnar i skogen, det kan ju bli kompost, ska alla ha en egen kompost då eller?
Toa? Gödning jo då det är bra, Lägg på åkern, sprida det väl , El? jo då fågelkvittret kommer att UPPHÖRA! varför? Jo alla har ju nu egna elverk för att kunna titta på idol och alla såpor. Greenpeas eller vad det nu heter, tillsammans med gruppen " rädda den vit randiga tallbjörnen" ,kommer att jaga oss bara för att vi nu måste fricampa i skogen... hmmmm, samtidigt som barnfamiljerna sett fram emot en härlig mysig semester, får de nu stanna hemma med de andra , och göra vadå? Ja inte kommer de att gynna företagarna inom Turismlivet, NÄ NU kommer man att spara i elva månader, sedan drar de till Spanien , för dt kan bli billigare......(lågpris flyg )
Men va lugn, jag kommer att fortsätta campa,men väljer kanske mer vilken camping.
( detta kanske var lite övedrivet men vem vet , det kan ju bli så här)

2010-02-19 kl 09:23

Jag befarar att en sådan här prissättning kan komma att differentiera campingarna, en del för äldre campinggäster, en del för barnfamiljer och några för tält. Men själva glädjen med camling är ju att träffa människor i alla skeden i livet, glada barn, unga vuxna, personer mitt i livet och erfarna äldre personer. Jag eller rättare sagt vi, trivs med blandningen och mixen, man språkar med campinggrannar, man hjälper till med att baxa en vagn rätt, man får hjälp med diverse själv.
Personligen skulle jag se en förändring som i förlängningen kan innebära att campingarna inriktar sig till olika målgrupper som en utarmning av campinglivet

2010-02-19 kl 10:37

Jag tycker det är hemskt att man ska betala per person/natt och ännu värre är att man ska behöva betala per djur (40:-/dygn) också. Ja, jag kan hålla med om att en 5 personers familj sliter mer på campingen men de flesta anläggningar tar ex betalt för att duscha och då får de in pengar där. De får även in pengar på elavgiften, fem personer använder nog mer el än två (det gör iallafall vi).
Det kommer nog bli många familjer som inte åker iväg pga priset. Själva har vi kortat ner hur länge vi skulle stanna på "vår" camping nu till sommaren. Från 19/6-31/8 skulle vi betala ca 15 600:- för två vuxna och en hund (katten vägrar jag betala för, hon är bara inne i husvagnen o ev i förtältet). Då har vi INTE sagt något om våra två (4 med respektive) barn som kanske kommer och hälsar på! Tacka vet jag den gamla prissättningen.

2010-02-19 kl 10:48

Jag vet att bla Regenbogen campingarna har det så, i Skåne är det Åhus camping.

2010-02-19 kl 11:29

Jag säger bara NEJ, NEJ, NEJ!!!!
Vid vår resa i europa hade ett rent h-vete att ha koll på vad det kostade att campa på olika campingar. När man sen kommer fram och man lägger på en turist-/serviceavgift som aldrig framkommit tidigare blir man än mer frustrerad.
Inte nog med att man ska betala för vagn/bil, el, en massa varierande tomt storlekar och kvaliteter, antal personer, antal barn så ska man också betala för hunden!
Vad kostar hunden för campingen? Om det ingick rastning eller att någon åtminstone följde med på promenaden och plockad upp efter oss vore det väl ok. Men när jag själv prommenerar och plockar upp efter mig och hunden sover i en husvagn som redan betalat för måste man fundera på vad man betalar för?
Sen håller jag helt med KjellO. Det blir mer än lovligt dubbelbottnat när de som klagar mest har utflugna barn och i många fall husbilar för en miljon eller mer.Nej, fram för vårt svenska system och släpp in så många barnfamiljer det bara går på våra campingar. Det är dom som är framtiden.Det är också dom som kanske ska köpa de dyra husbilarna om några år.

2010-02-19 kl 13:19

Äntligen....en rättvisare prissättnig...och många är de som ondgjor sig på dom dyra husbilar,fast tittar man i signaturen så är ekipaget nästan lika dyr som en husbil.Men som sagt rättvisare prissättnig...nu behöver man bara ta bort SCR-kortet också!

2010-02-19 kl 14:09

[quote user="zubac"]
Äntligen....en rättvisare prissättnig...och många är de som ondgjor sig på dom dyra husbilar,fast tittar man i signaturen så är ekipaget nästan lika dyr som en husbil.Men som sagt rättvisare prissättnig...nu behöver man bara ta bort SCR-kortet också!
[/quote]
Instämmer, SCR kan gärna behålla SCR kortet själva. (kanske gör det någon nytta någonstans, i dessa tider som fönsterskrapa kanske)
Men ta bort kravet på SCR-kort.
Ska vi inte ha enhetspris på bio också? "Vadå? Vi är bara en familj på 2 vuxna och två barn och ska besöka bion..." Det gnäller minsann ingen om.
För resten. Vad är det som säger att det blir dyrare för alla?

2010-02-19 kl 14:27

fem stycken på en bio tar fem platser,fem stycken i en husvagn tar en plats.

2010-02-19 kl 14:30

Larzan, skall vi även ha differentierat pris på lägenhetshyran med? på campingen finns alla möjligheter att bränna stålar, ju fler ju mer. Vi betalar i många fall väldigt bra för de faciliteter vi använder. Och i jämförelsen med bion.. Om salongen tar 100 besökare så är det klar att biografen tar betalt fö 100 stolar, eller hur. Campingen som består av 100 campingtomter får inte in fler fordon om så det bara är en person i varje..
Köper inte din jämförelse Larzan

2010-02-19 kl 15:34

En familj sliter, nyttjar mer än ensamcamparen eller paret. Går ju inte komma ifrån hur man än vrider och vänder på det. Mer åtgång på diskvatten, toapapper, toaspolningar, mer duschtid, mer avfall m.m. Mer vatten som ska värmas upp, mer poolvatten som ska renas osv... (eller sitter ni i knät på varann när ni gör ett toabesök, äter ifrån samma tallrik...?)
Jag betalar gärna mer om jag kan ta en sjötomt, välja till kabel-tv, varför inte vatten vid tomtgränsen och avlopp med. Eller så väljer jag kanske ett sämre tomtläge men med samma bekvämligheter som vatten, avlopp och kabel till någon tia eller tjuga mindre per dygn.Fortfarande kan jag göra ett val.
Jag kan fortfarande välja att ta in hela familjen på en totalt sett lite dyrare camping per dygn eller välja en lite mindre kostsam camping.
Tycker det blir jättebra om man får allt specificerat var för sig. t.ex. som nedan

2 vuxna (á 60kr)

2 barn (á 45kr)

en strandcampingtomt inkl kabel, VA (á 120kr)

extra bil (30kr)

Hund (15kr)
Daftö tar ju t.ex 75kr för varje extra person, från 2 år och uppåt, max antal personer för varje campingtomt. och den campingen är väldigt populär bland barnfamiljer. Kanske t.o.m. en utav de dyraste per dygn. (Period A)

2010-02-19 kl 15:50

[quote user="luke"]
Larzan, skall vi även ha differentierat pris på lägenhetshyran med? [/quote]
Allmännyttan vill ju begränsa maximalt antal skrivna per lägenhet. Var ju inte så länge sedan det var på nyheterna. Speciellt de kommuner som tar emot många flyktingar ligger långt framme. Inget ovanligt tydligen med 10-15 boende/skrivna på samma adress.
Borde inte de betala mer för slitaget då?

2010-02-19 kl 16:20

Det är verkligen jätteintressant att läsa era synpunkter om campingarnas prissättning!
En lien påminnelse bara - håll er till ämnet. Ingen diskussion om lägenhetshyror, tack.
Ha en skön helg på er alla - och kör försiktigt!/Jenny

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206