Pris per person på svenska campingar / av Jenny Floden

Pris per person på svenska campingar
2010-03-02 kl 07:41

Jadu försök att över tyga svenska kampare att det inte behövs någan elstolpe.

2010-03-02 kl 08:29

[quote user="BeRo"]
Jadu försök att över tyga svenska kampare att det inte behövs någan elstolpe.
[/quote]
Ha ha, jo det kan säkert bli en utmaning. Å andra sidan har jag sett en och annan här på forumet som redan har sagt adjö till elstolparna. Och för den som absolut måste ha en elstolpe kommer ju alltid mastodontcampingarna finnas kvar.

2010-03-02 kl 09:15

Jag har uppmärksammat att man sätter pris på personen på sv.camping,,går man efter längd,vikt storlek skostorlek, hänvisar bara till rubriken ..Kull reflektion ha ha.

2010-03-02 kl 09:57

Det är nog snarare åldern man sätter pris på per person. Om man sätter pris på per person.

2010-07-26 kl 10:38

Jag är nu inne på min 4:e campingsäsong och har nu för första gången gjort en hel campingresa med bara övernattningar på campingplatser (mindre sådana).
När jag nu summerat vad min 10 dygns campingtur kostat mig känns det orimligt mycket, eftersom kostnaden för mig som singelcampare relativt sätt blir väldigt dyr per natt på campingplatserna med nuvarande enhetspris!!!
Hade vi varit 2 personer hade kostnaden per person i stort blivit hälften (bensinförbrukning och campingavgifter samma, men två som delar på det).

Så jag fortsätter att tycka att enhetspris blir för dyrt för en singelcampare och delvis därför stänger oss ute från campingplatser (vilket man väl också ser)!
Blir nog i fortsättningen att fricampa mycket och bryta av med enstaka natt på campingplats...
Men synd att gå miste om det sociala livet (och delvis servicen) på våra campingplatser, tycker jag!

2010-07-26 kl 14:55

Den här debatten om priser är nog mest ett utslag förändrings-rädsla jag vill hadet som jag alltid har haft det och inga förändringar får införas då kan jag inte campa, vi är i almänhet rädda för rubba våra invanda beteende då blir vi vilsna och vet inte hur vi skall hantera det, jag tror inte det är priset som upp rör känslorna snarare förändringarna.

2010-07-27 kl 07:49

Fast visst är i regel priserna på svenska campingar i överkant. I synnerhet elpriset. Eftersom campandet verkar ha ökat så ser väl ägarna det som ett skäl att öka priserna. Elpriset borde tas ut efter åtgång med hjälp av mätare. Inte skäligt att den som utnyttjar elen till kylskåp och lite till skall betala lika mycket som den som brassar på med aircondition t.ex.
Att det skall vara som det alltid har varit är ett föråldrat seende på saker och ting. Prova nåt nytt och det kanske blir till det bättre, förhoppningsvis.
Personprissättning är väl kanske ett riktigare sätt att ta betalt så får vår svenka demokrati och lika-för-alla-idéologi chans att hävda sig även i campingvärlden!

2010-07-27 kl 18:46

Lär väl bli som när elmarknaden blev "fri", 50 spänn i stolpavgift PLUS 2 spänn kilowattimmen....
Åke

2010-07-27 kl 21:04

Vårt svenska system med enhetspris är överlägset. Varför krångla till det. Som nybliven pensionär är jag beredd att betala som tidigare när vi hade barnen med oss. Fler personer bränner mer pengar på campingen som golf och kiosk o.s.v. så det finns ingen anledning å´ ändra.
Hyr man bil skulle det vara dyrare om man skall åka fem i bilen...? Slitagemässet en större skillnad än på camping.
Bengt

Rapportera #100
2010-07-28 kl 10:07

Att enhetspris skulle vara överlägset har jag svårt att se. Det är ju i regel dyrare att campa i sverige mot det är ute i europa. I vart fall om man som vi är 2 personer med husvagn. Men är det humana priser så spelar det inte någon roll om det är enhetspris eller inte. Man avgör ju själv om man vill stanna eller ej, för det pris som erbjudes. Tycker fortfarande att priset ökat onödigt mycket i sverige på de flesta campingplatser och då i synnerhet elpriset.

Rapportera #101
2010-07-28 kl 23:39

Hej!
Jag är ganska kluven i denna fråga. Visst kan jag se det är bekvämt med ett enhetspris, men å andra sidan ser jag ju också att detta enhetspris på senare åren har tenderat att öka mer och mer. Mycket i takt med att det kommer mer och mer lul lul på campingplatserna, främst till glädje för barnfamiljerna.

När jag började campa i början på sextiotalet i Danmark var det, precis som i dag, pris per person och enhet (tält, bil, husvagn). Jag har inte upplevt det var dyrare än det svenska systemet.

När vi för ett par år sedan var i Danmark med husvagnen upplevde vi att det var lite billigare än på svenska campingar av samma standard.

Så jag tror att ensamstående camping gäster betalar en del av barnfamiljernas campingavgift. Sedan kan man tycka det är en bra solidarisk handling, eller man kan tycka att det rimliga är, att var och en betalar vad de faktisk förbrukar/sliter på anläggningen.

Så jag är nog mest anhängare av det kontinentala systemet där man betalar per person.

(Jag tyckte naturligtvis tvärt om, om jag hade fem ungar med mig:-))

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206