Service på eftersäsong / av hpl

• 6 svar
Service på eftersäsong
2016-08-20 kl 20:53

Vi har nu under den senaste veckan bevistat ett flertal campingplatser på resa från Nynäshamn till Umeå. Hälften av dem har varit fristående campingplatser, men två har varit SCR platser, dessa har även utmärkt sig vid att vara dyrast, men inte ha den bäste servicen.
Vad jag har svårt att förstå, är varför man rent generellt i stort stänger allt samtidigt med barnens skollov tar slut. På den första camping vi besökte, delvis för att vi hade vunnit en övernattning på campingmässan i Kista, var det enbart bemannat fredag, lördag, söndag. Övriga dagar sköttes det praktiska av en långliggare som fungerade som assistent. Detta trots att det var gott om folk på campingen. Inte perfekt, men det fungerade i alla fall hjälpligt.
Sedan besökte vi Söderhamn och campade på gästhamnen, den billigaste campingen på hela resan, receptionen öppen från 10 - 16 dagligen, övriga tider hänvisades till en närliggande mack. Endast 160:-/natt inkl el och fri dusch. Storsjöns Trädgårdscamping strax norr om Höga kusten bron, personal hela dagen och en bra bit fram på kvällen. Slitet och omodernt, men trevligt och rent 200:-/natt inkl EL En camping man gärna återvänder till. Och nu på First Camp i Umeå. För all del trevliga unga människor i receptionen och fint servicehus. Men städning är det lite si och så med. Butik och bangolf stängt trots många gäster på campingen. Trots det faktum att det mesta service är borta tar man i alla fall 300:- per natt. Om det inte var för att det för det första är enda camping i Umeå och för det andra vi skall vara här på grund av släktforskarstämman fredag, lördag, söndag hade vi inte använt den. Man får i alla fall ingen lust att återvända.
Nej om man vill fortsätta hävda Sverige är ett bra campingland, måste man nog se över såväl priser som servicenivå även utanför skolsemestern, speciellt på SCR campingar.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2016-08-21 kl 21:20

Håller med om att det är dåligt med fullservice efter V33. Två orsaker ser jag som överväger och förklarar delvis varför det har blivit som det blivit. För det första har "sommarbarnen" slutat = billig arbetskraft och för det andra är det inte så många rörliga gäster ute på vägarna så att det går ihop med fullbetald personal som bemanning på heltid. Att vissa campingar lyckas hålla ut några veckor extra beror troligen på att campingägaren med ev familj kör allt själv/ själva. Att vi lyckas hålla ut till den 4/9 beror helt och hållet på att några av våra långliggare är pensionärer och att de har lust att ta några pass under veckodagarna tills campingvärd tar över på fredag e.m till söndag e.m.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor numera i en Cabby 650+L. IT och Webb för Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44
2016-08-22 kl 22:01

Vid flera tillfällen när vi rest med husbilen utanför högsäsong så har vi mötts av en obemannad reception och en lapp med ett telefonnummer att ringa för att checka in. När man ringer så uppmanas man ta en plats samt att de kommer förbi och tar betalt eller att man ska lägga pengar i ett kuvert och stoppa i en låda och att något servicehus är olåst och i bästa fall uppvärmt. Elskåpen är i de flesta fall olåsta. För detta får man ofta betala 200-300 kr. Servicenivå som på en ställplats men till ett betydligt högre pris. Vad väljer man?

Extremfallet var när vi besökte Lysingsbaden i Västervik i januari, campingen ska vara åretruntöppen enligt hemsidan. I receptionen fick vi veta att tyvärr hade de inga plogade platser men vi fick gärna låna en snöskovel och skotta upp en plats.
Blev en gratisnatt på en parkering i Västervik i stället.

LAEN
2016-08-24 kl 17:03

Laen: inte Januari i år väl? Det var inte mer snö än att det smälte bort..
Vidare så är campingen bemannad året runt, dom håller några platser plogade, annars är det farvägarna på området som plogas.. Det sker varje vinter ombyggnationer på Lysart, så det är alltid bemannat, men om du aviserar din ankomst i god tid och säger ditt önskemål så är jag övertygad om att dom fixar en plats åt dig.. Plogad..
Det finns en del vintercampare där, dom vet hur det går till, men det kan vara svårt för campingen att se till att just den tillfälliga camparen får sommarservice.

2016-08-24 kl 18:56

Knutaugust
Det var i januari 2013. Receptionen var bemannad men det fanns inga plogade platser. Bokar plats i förväg gör vi aldrig, jag gillar inte principen med förbokning. Oftast bestämmer vi under dagen var vi ska nattparkera.
Jag begär inte sommarservice, men utger man sig för att ha åretruntöppet tycker jag de ska kunna erbjuda en plats att stå på och en elstolpe vilket de tyvärr inte kunde.

LAEN
2016-08-24 kl 22:18

2013.. Ok, då var det mycket som hände inne på resorten... Kan tänkas att dom inte hade allt organiserat.. Men jag är övertygad om att det funkar bättre numera. I övrigt förstår jag helt vad du menar..

• 6 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03