Skärpta regler för hundägare i Danmark / av Jenny Floden

• 6 svar
Skärpta regler för hundägare i Danmark
2009-08-19 kl 15:33

Dansk Camping Union, DCU, har beslutat att gäster med hund måste kunna visa upp giltig försäkringshandling för sin hund när de bor på föreningens campingplatser. Detta är en konsekvens av att det har skett flera olyckor i Danmark där så kallade kamphundar varit inblandade.
Skulle det här kunna bli aktuellt på svenska campingplatser? Husvagn & Campings reporter Catharina Höglund ställde frågan till Sveriges Camping- & Stugföretagares Riksorganisation, SCR. - Jag har inte ställts inför problemet, men varför inte. Det där med aggressiva hundar är riktigt otäckt. Så kan vi ordna med hundbad och hundrastgårdar så skulle vi väl kunna införa någon form av kontroll också, svarar Lars Isacsson, SCR:s vd. Men låt min kollega Håkan Gusteus ge sin syn på saken, han har bättre erfarenhet. - Jag tror att jag kan påminna mig om tre incidenter på våra medlemsplatser under de 24 år som jag arbetat, så jag ser inte problemet, säger Håkan Gusteus. De flesta hundar som besöker våra platser är vanliga klassiska sällskapshundar. Skulle däremot någon myndighet ställa kravet att vi bara får ta emot registrerade hundar, så få vi självklart anpassa oss till det., svarar Håkan Gusteus.
Vad tycker ni? Vad har ni för erfarenheter av hundar och dess ägare på svenska campingar - och borde vi i Sverige också införa de här skärpta reglerna?

2009-08-19 kl 16:29

Jag vill bara börja med att jag har inget emot hundar vill gärna ha en själv men det går inte då man jobbar och inte får ut hunden på rastning!
Jag tycker att det finns hund ägare som rent ut sagt shiiter i andra med hund eller katt eller utan! Vi har ju två katter som följer med oss ut som är vana vid hund! Vår skogis Zizze är bästa kompis med en golden retiver och en strövare! Men senast nu i sommar satt vi utanför husbilen då det kommer två schäfrar gåendes med små husse och småmatte dom kan inte hålla i dom när dom ser våra två gosisar, dom sitter ju naturligtvis på koppel när hundarna drar iväg med två kolli på slääp. Som tur är kommer både jag och min hustru imellan innan något händer,MEN DET VA HÅRSMÅN ifrån. Strax efter denna händelse fick vi nya grannar på sidan om oss, dom hade två collies samt en katt med sig. Det gick alldeles utmärkt dom hade koll på sina och vi på våra no problema.
Problemet är som jag skrivit för i en tråd om camping grannar hyfs och fason samt HÄNSYN det finns inte hos alla. Jag tycker inte det skall till nya och fler regler utan man på något vis vid incheckning eller att värden kollar in! För problemet finns i i hela vårt samhälle med aggresiva hundar. Om det inte är så att det är aggresiva ägare som inte uppfostrat sin hund! Detta är svårt.

2009-08-19 kl 16:37

Tycker snarare att det är viktigare att utbilda dom flesta nuvarande och alla blivande hundägare ,för hunden är inte född elak utan blir lärd att va det genom fel fostran .
Samt att icke hundägare får kurs i hur man uppför sig mot en hund samt lär sina barn hur man uppför sig .
Händer ju hela tiden att folk blir bitna av ex vis en bunden hund utanför affären el nåt för att hunden såg så snäll å ensam ut å man vill klappa (hallå) man går inte fram till en bunden hund oavsett stl el hur snäll den ser ut ,kan ju känna sig hotat å försvarar sig då helt naturligt och då heter det att den är farlig......
SKYLL INTE ALLT PÅ JYCKEN

2009-08-19 kl 18:42

Conny-555 har en mycket viktig poäng i sitt inlägg.
Jag har stor Schäfer, hålls alltid kopplad både hemma och vid camping, var det än är. Förra sommaren blev min hund attackerad av annan hund på camping. Ej kamphund. Vid två tillfällen har vilda barn sprungit in och igenom campingtomter jag hyrt. Nu är min hund människovän men en olycka händer så lätt. Vem får skulden? Just det. Hundägaren. Men vad vet jag, har ju bara haft egen/egna hund/hundar i tjugofem år och uppväxt på landet med hundar i alla vädersträck. Då fick man lära sig av de vuxna vilka hundar man fick hälsa på och leka med.
/grandebarda

2009-08-20 kl 07:35

Rätt grandebarda. Vett o ettikett gäller för alla situationer i samhället för att det skall kunna fungera smärtfritt. Inte så kul när det kommer både den ena och den andra, oftast barn, och genar rätt igenom den campingyta man fått till sitt förfogande. Det kan finnas en hund där t,ex, som blir rädd och olyckan är framme.Hunden kopplad är ju ett minimikrav som skall gälla på campingplatsen. Finns ju folk som är väldigt hundrädda och känner olust. Det går nog inte att förklara för dom att hunden är världens snällaste. Oftast tycker jag inte det är något problem dock.Vår katt har alltid koppel när vi campar. Hemma går hon fritt när hon går ut en sväng.Vid ett tillfälle plockade en nykommen husbilsägare ut 19 st ( jo då, vi räknade ) typ vinthundar av varierande storlek ur husbilen samt 2 yngre tonåringar och en välväxt matte. Inte helt tyst den kvällen samt morgonen efter vill jag påstå. Dom åkte iväg vid åttatiden på morgonen. Alla runtom drog en djup suck och undrade hur det var möjligt att komma in med så mycket hundar på campingen. Vi fick svaret av campingen att det hade inte skett om dom fått veta att det fanns så mycket hundar i husbilen. Det var på Löts camping i Strängnäs för 3 år sedan.

2009-09-08 kl 00:06

Hej!
Jag har campat sedan början på sextiotalet, både i tält och i husvagn, både med och utan hund. Jag har campat i Danmark där jag är född och i Sverige där jag numera bor sedan 30 år tillbaka.
Jag har under dessa åren aldrig upplevt några problem med hundar på campingplatser. Det har naturligtvis under åren varit de gäster som inte har skött sig. Men de har präcis lika ofta, ja faktisk oftare, varit utan hund än med.
De flesta hundägare på camping vet att hunden skall hållas i koppel, att den inte får rastas inne på campingen och att man skall hålla den tyst så den inte står och skäller dagerna i ända.
Det finns alltså inte enligt min åsikt någon orsak till att införa ytterligare restriktioner för de som har hund, eller för den delen något annat husdjur med på camping.
Kan orsaken till DCU:s hållning vara att försäkringsbilden är olika i Danmark och i Sverige? I Sverige har nästan alla en hemförsäkring, denna innehåller en ansvarsförsäkring som även omfattar skador ens hund/katt o.s.v kan förorsaka. Samtidigt har vi i Sverige det som kallas strikt ansvar för hundägaren.
I alla fall när vi bodde i Danmark fanns inget strikt ansvar för en hundägare, om hemförsäkringen täckte vad hunden skulle förorsaka kommer jag inte ihåg, det kan ju vara så att den inte gör det som standrad utan enbart är en inbrotts- och brandförsäkring. I så fall kan det ju vara lämpligt att säkra att det finns en försäkring om en hund är orsak till skada.
mvh Hans Peter Larsson

• 6 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206