SÄKERHETSAVSTÅND mellan vagnarna! / av gt

• 30 svar
SÄKERHETSAVSTÅND mellan vagnarna!
2010-11-11 kl 13:11

Hej!

I tråden ang Böda Camping förs säkerhetsavstånden på tal. Ser det så pass viktigt att det förtjänar en egen tråd.

Vi är ofta ute med husvagnen utanför Sverige. Och det finns allt som oftast något som man önskar skulle kunna vara gällande även här hemma.

Speciellt i "Sardinbältet" - Västkusten där det tullas på avstånden mellan vagnarna skulle nog bifogad bild kunna vara något att ta efter.

Bild

En liten röd planka som visar att här får man inte ställa upp någonting. Smart, eller hur?

2010-11-11 kl 14:08

Mycket fin bild! Kul att bildinläggningen äntligen börjar fungera. Forumet blir ju mycket mer levande, om man kan förtydliga sitt inlägg med en bild.
Hälsningar Leknes

2010-11-11 kl 14:49

På Sollerön har vi samma idé fast tvärt om.
Vi har en planka man ska backa emot.
Dessa sitter med 4 meters mellanrum till nästa vagn både i sidled och bakåt.

2011-02-22 kl 19:58

Hos oss på Åsleröd har vi placerat markstenar där stödhjulet skall landa alt vänster framhjul om det är en husbil. Det är minst 10 m på bredden mellan stenarna och 20 m på djupet. Kommer det riktigt långa vagnar har vi ett antal platser som är helt fria på baksidan.

2011-02-22 kl 22:31

Måste säga att det där med plattan som stödhjulet ska stå på är riktigt smart för att det även gäller Vänster framhjul på husbilar. Då kommer ju alla husbilar åt samma håll som vagnarna & man slipper bilar som "kör" in på platsen.
Nån som har tänkt till lite!! Sånt gillar jag.

2011-02-23 kl 07:30

Ordning och reda snyggt å prydligt,,är välkomnande...

2011-02-23 kl 08:47

Den bästa campingen i sverige när det gäller ordning och reda är ge kås i ullred numera på den nya campingen kent har kämpat hårt förr att få ordning på det men tyvär så är där campare som inte är läskunniga så dom krånglar till det ibland det är annars en mönster camping när det gäller avstånd o säkerhet.

2011-02-27 kl 16:41

Dom flesta parkerar sinna vagnar på säkerhets avstånd kanske inte tänkande just på säkerhet utan mera att det inte hörs när det älskog på gång...det är värre det..

2011-02-27 kl 17:32

På tal om säkerhetsavstånd. Hur är det med de s.k. Ställplatserna?...4 m, jo morsning. Eller gasolen i husbilar är ofarlig? Hade varit säkrare att ha husvagnar här då dragbilarna hade skapat "brand-luckor" mellan gasolfordonen.

2011-02-27 kl 19:46

på ställ plattserna fins inga säkerhets avstånd där parkeras hur som helst presis som överallt som inte fins markeringar husbils ägare verkar ibland att sakna hjärna,
att parkera bilen som buffert enligt ditt förslag år mycet ogenomtängt den innehåler i regel bensin det är mycket brandfarligt det var ett dumt förslag.

2011-02-28 kl 09:55

Inte parkeras det hur som helst på ställplatserna..där finns det markeringar eller parkeringsrutor som är store en parkeringsrutor på vanliga parkeringar.Men visst några 4 m är det inte och varför skulle det vara just 4 m...är det nån byrokrat som har sagt så å så skall det va! Och här hemma är det ganska bra ..

Bild

2011-02-28 kl 10:27

zubak 4 m är brand avståndet och det skall vi inte minska på snarare tvärt om det har varit på tal om 6 meter men där det gorts prov med visade sig att då fick där plats en bil till och den skulle emellan där även om där var en km-fri yta i övrigt jag har skälv uppleft det flera på ställp latser utan markeingar där klumpar det ihop sig tätt även om där är milavis med tomma ytor, jag har jobbat som frivilig parkerinsvakt vid många tilfälliga arengmang och samma sak där hade folk fått parkera som dom vill såhade det blivit kaos där kann vara mycket intiligent folk i bilarna men när det gäller parkering då verkar hjärnan stå still avnågon underlig anledning det går igen i camping livet oxå tyvär.

2011-02-28 kl 10:34

En ställplats går mest under parkeringsregler så att tro att regler för camping ska gälla där är okunnighet. Jag har på en annan tråd skrivit regler som gäller på en ställplats. Men i Sverige verkar inte alla bry sig, med känt resultat med förbud och stenar och betongsuggor.
Så det kanske är på sin plats med en upprepning.

"En ställplats är en uppställningsplats som är avsedd för primärt husbilar till en eller två övernattningar. Den kan vara i kommunal eller privat regi och vara försedd med mer eller mindre service, såsom tömningsmöjligheter, vatten och el-anslutning.

På ställplatsen kan man som regel inte använda markis, grill eller iögonenfallande campingutrustning.

ställplatsen skiljer sig från en campingplats med följande:

* Är utmärkt med skylt för husbil
* Ligger nära centrum
* Erbjuder en attraktiv omgivning av något slag
* Är skapligt horisontell
* Kan nås och lämnas dygnet om utan reception
* Erbjuder viss service, vatten, tömningsmöjligheter, el-anslutning
* Lågt pris – ibland gratis
* Är i drift året om

2011-02-28 kl 10:42

Gud nåde den som tar ut 4-6 meters säkerhetsavstånd här (Löffingens ställplats)

http://www.flickr.com/photos/56785729@N00/2113045232/#/photos/langhorns/2113045232/lightbox/

2011-02-28 kl 13:09

även om jag räknas som okunnig så tänker jag kämpa för att det skall bli sådana avstånd jag känner till allt om ställplatser men det går att ändra på oskrivna lagar, jag är oxå inblandad i arbetet med ställ platser kann inte husbilsägarna tänk skälv så måste någon annan, tillrättavisa dem och blir det i framtiden privata ställplatser så blir det ägaren som sätter reglerna, då gäller inte regler för parkering det är inte de det handlar om.

2011-02-28 kl 13:37

Helt rätt Findus1,ville inte citera dig iome att det var lång inlägg..men det är rätt som du skriver och BeRO privata ställplatser finns det redan med parkerings rutor och inte nåra 4m regler.

2011-02-28 kl 13:46

det hoppas vi det kann bli i framtiden annars får dom inte kallas ställplats

2011-02-28 kl 14:54

Denna tråd handlar visserligen om säkerhetsavstånd på campingar. Vilket jag tycker är bra att det finns. Men med envishet skriver jag att man måste skilja på ställplatser (parkeringar) och campingar. Dom som vill ha avstånd mellan vagnar har ju campingar att tillgå. Och tro inte att någon skulle ställa upp och ordna med ställplatser till denna yta som isåfall skulle krävas på populära o centrala platser.
På ställplatsen brukar grillning vara förbjuden och det är väl den som är den största brandfaran. Och ofta ligger dom på vanliga parkeringar och om man skulle vilja reta folk ännu mera så kan man kanske ska "bre" ut sig och få ännu mera förbud.
Vid camping med ev förtält och grillning och markiser är det helt klart berättigat med säkerhetsavstånd.
På ställplatserna parkerar man och får kanske viss service och där gäller inte några campingregler. Och jag hoppas att den enkelheten fortsätter.

2011-02-28 kl 16:04

om en okunnig mänska får yttra sig en gång till det där med att ret och bre ut sig och grillning det är det som förekommer i dag därför den inflamerade debatten om kamping kontra ställplatser, vad hade du sett en husvagns brand där fyra vagnar strök med så hade du ändrat åsikt även om du räknas bland dom kunniga, vad är skillnad på en husbil eller husvagn dom brinner lik bra båda bå den branden jag såg 4 vagnar brann upp där var inga 4 meter den femte vagne blev lite svedd så dit nådde inte branden så det ärär det minsta aståndet man kann ha dom vagnarna hade inte förtält och ingen grillade, det var elfel i vagnen det startade i vad säger att det inte kann bli elfel i en husbil.

2011-02-28 kl 17:10

Ja du, allt kan brinna och jag har sett en del stora bränder, tillochmed ett helt persontåg som brann upp, och jag törs fortfarande åka tåg.
Det måste vara svårt att ha en så brandfarlig bil att den inte går att parkera
för med en dåres envishet hävdar jag att ställplats är lika med parkering.
Fö är tyskans ord stellplatz=parkering Och när den första ställplatsen i Europa
i den tyska byn Viechtach i Bayeriche wald ordnades i maj 1983 blev jag genom Furstenfeldsbrucks Husbilsklubb inbjuden dit, och jag har fortfarande
pappret med ordningsreglerna kvar.
Vi är nog många som vill ha friheten att enkelt stanna på en "parkering"

2011-02-28 kl 18:52

om du vill ha det till parkering så är det väl inte fel att försöka hålla avstånden ädå eller hur, på en parkering är ju inte så många fordon på en gång så du har inte så många att slås med.

2011-02-28 kl 19:05

Jovisst så gör jag, men under högsäsong är det nästan alltid fullt och då är det bara att gå efter p-rutorna.
men det är inte fel om det är glest mellan bilarna

2011-03-01 kl 21:53

En liten fråga??
Om man börjar utkräva 4meter säk-avstånd på stellplatser så undrar jag lite om inte själva vitsen med "ställplats" försvinner? En ställplats ska väl bara vara till för ett snabbt nattstopp utan markis & möbler?

Eller är det så att man vill ha samma standard som på en camping men inte betala för det? för jag tror att om ställplatserna byggs ut & färre fordon får plats så kommer priset att öka!!

Jag bara undrar i all välmening??
annars är jag väldigt förstående i vad säkerhetsavstånd betyder & följer det själv. man vill ju inte tömma på det.

2011-03-02 kl 07:51

Går det inte att hålla avstånden även utan markis och möbler vad ärdet som hindrar, man kann råka ut för brand även utan markis.

2011-03-02 kl 08:26

Det blir alltid så när man vill kopiera främande ord till den svenska språket!Varför använda ord som Ställplatsen som är kopierat från den Tyska ordet med den skillnad att Tyskarna vet vad är det som avses men här brukar det vara helt och slätt rena parkeringar som någon vill kalla dom som ställplats.

2011-03-02 kl 09:35

ja zubak jag håller med om det parkering är inte samma sak som parkering kan förekomma längs en trotoar men kalla dett ställplats är ganska svårt, även för en okunnig.

2011-03-02 kl 19:04

bero skrev:
Går det inte att hålla avstånden även utan markis och möbler vad ärdet som hindrar, man kann råka ut för brand även utan markis.

Jo det klart det går! rent praktiskt är det nog ingenting som hindrar det.
Men frågan kvarstår, går inte lite av vitsen med ställplats förlorad då?

Om jag förstått det rätt som jag skrev i förra inlägget så är en ställplats ungefär som en nattparkering. det ska alltså vara enkelt, centralt & billigt. börjar man då göra platserna större så det får plats färre fordon så tror jag priset ökar. ställplatsen blir alltså mer lik en camping.
som sagt, frågan kvarstår, förlorar man inte vitsen med det lilla, enkla å billiga då??
det var alltså bara en enkel fråga. annars har jag inga invändningar mot att folk jobbar för ett säkrare campingliv.

2011-03-02 kl 21:19

det kan hända att man gör, med säkerheten är viktigare och fram tidens ställ platser blir utbygda och iordningställda det är redan på gång så det kommer och dom blir inte gratis och kommer att drivas av camping ägarna i takt med att husbilarna ökar och vagnarna minskar, så ser framtiden ut.

2011-03-02 kl 21:32

Jovisst är det så. Och man behöver inte uppfinna hjulet igen, för dom som vill att ställplatsen ska bli lika som campingplatser, varför då?? Campingar finns det ganska gott om som går bra att nyttja om man kräver mer av platsen.
Och detta med ställplatser är ett väl inarbetat varumärke sen 30 år och jag tror att konceptet kommer att bestå i den nuvarande formen länge till.
Som denna bild visar så har Europeerna fattat detta, parkerar till låg avgift, och plockar inte fram campingattributen på sådana platser.
Här tycker jag att husbilsklubbar kan ha en uppgift att informera medlemmar o andra om reglerna. För det har ju blivit en husbilsboom i Sverige på senare år och en del har svårt att hålla isär begreppen ställplats---camping.

http://de.academic.ru/pictures/dewiki/98/9e08f6c3e92d4be0467d5e23184ed56c.jpg

2011-03-02 kl 22:13

Tack för svar Bero!
min tanke med frågan var ju ungefär det findus beskriver. Om nu ställplatserna ser mer ut som campingar så undrar man ju varför man inte använder redan existerande campingar. Men om massan vill ha det så så blir det väl så. Framtiden får ge oss svar.
Själv har jag husvagn, men det beror mycket på att vi (familjen 2 vuxna 2 barn) vill ha det så. lättare att ta sig ut då dagsturer med barnen när man kopplar av vagnen. Men vi (när barnen flugit ut) tänker oss nog en framtid i husbil & då vill nog vi ha tillgång till små enkla ställplatser för snabb övernattning.

• 30 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1492 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 549 fristående campingplatser och 537 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-11

• Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

• Husvagn & Camping 2018-08

• Husvagn & Camping 2018-07

• Husvagn & Camping 2018-06

• Husvagn & Camping 2018-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842