Storlek på platsen / av Anonym 738530071

• 24 svar
Storlek på platsen
2015-04-27 kl 19:22

Ni som står på säsong, ur stora rutor har ni? Och hur mycket får ni utnyttja av rutan? Där jag står så blir det 120m2 efter ombyggnad men det ska vara 2 m till tomtgräns åt alla håll så det blir ca 80 kvar, hur har ni det?

2020-04-01 kl 14:32

Tydligen var ingen intresserad av frågan för fem år sedan. Men nog blir det snarare mellan 0 och 48 m² som blir kvar, beroende på hur mycket tomten avviker från att vara rent kvadratisk?

2020-04-01 kl 15:47

I det här fallet så gäller regeln enligt Räddningstjänsten 2 meter till tänkt eller markerad tomtgräns oavsett storlek på vagn utan inräkning av vagnens draganordning.

Är "tomten" markerad så avgör markeringen storlek på vagn.

2020-04-01 kl 22:25

Ja, och det är ju för att få fyra meter mellan vagnarna. Men inte blir det kvar 80 m² av 120, om man plockar bort fyra meter på alla håll?

2020-04-02 kl 06:31

Om man har ytan 10 x 12 m = 120 m2

Ta man bort 2 m fråm varje så har man 6 x 8 m = 48 m2

Längsta vagn i denna fålla blir om fållan är 6 meter bred mot väg och 8 meter djup så får vagnens kaross inte i mått överstiga 8 meter.

2020-04-02 kl 08:39

Ja, vi är överens. Jag fick det inte heller till 80 m².

2020-04-02 kl 08:52

Ja, det är inte ofta men ibland händer det...

Måste bero på viruset kanske?

2020-04-02 kl 09:29

Hur mycket som försvinner borde ju även bero på hur många av sidorna som angränsar till en annan tomt. Måste man tex hålla två meter från den sida av tomten som gränsar mot en väg? Om inte, så blir det ju kanske 6x10 meter man får nyttja, dvs 60 m2. Står man på en hörntomt kan man nyttja ännu mer. Om det nu är så det funkar vill säga? Då hamnar vi ju faktiskt på 80 m2 till slut. :)

2020-04-02 kl 09:43

Ytan som sådan är begränsad enligt bygglovet och det är detta som ställer kravet på yta till förhyrning för resande. Säger bygglovet att ytan är som i begynnelsen 10x10 och sedan lite större 12x12 eller där man vill klämma in lite mer 10x12 så är det den yta man hyr och inget annat. Vill man ha större så kan det kanske gå att hyra två ytor om det ges möjlighet beroende på tillgång och efterfrågan.

Men det som reglerar allt är ändock gällande bygglov som specificerar tillgänglig yta till förhyrning och bygglovet tar också upp antal "tomter" för resande (under kortare tid) och för långliggare som oftast kallas för åretruntare.

Att tillgodogöra sig yta utanför den stipulerade "hyrda" ytan ses oftast som negativt både av ythyraren och närliggande boende vilket ofta skapar missnöje.

2020-04-02 kl 10:32

Hagbard, det där var inget svar till mitt inlägg va? Gällande om 2 meter till tomtgräns även gäller sidor på tomen som inte gränsar mot en annan campingtomt, utan mot tex en väg, eller någon annan grönyta, dvs där det inte kommer stå ett annat ekipage. Kan man då använda tomten ut till kanten?

Detta har ju inget att göra egentligen med TS initiala inlägg, utan är bara en fundering som slog mig när jag läste era inlägg. :)
Isf har jag tex stått på en tomt som vi kan säga är 10x10 meter, där ena gränsen går längs vägen man kör in på, tomtgränserna längs "bakre" långsidan av vagnen samt bakänden av vagnen gränsar mot skog. Vilket gör att bara den tomtgräns jag har framför förtältet gränsar mot en annan campingtomt. Kan jag då utnyttja 10x8 meter av den tomten tro?

2020-04-02 kl 11:10

Grundprincipen är ju att du har rätt att ytnyttja hela den hyrda ytan.

Sedan inkommer det en massa "men"

Men, om du har en annan tomt/vagn i anslutning till någon gräns av din förhyrda yta så gäller regeln 2 m till den tomtgränsen.

Men om du inte har någon annan tomt/vagn i anslutning till din förhyrda tomt och det inte är till men för någon annan så kan du utnyttja hela ytan fram till tomtgränsen både bakåt och åt någon av sidorna. Däremot så får draget inte sticka ut så det skapar en säkerhetsrisk mot körbar väg.

Men 2 m gäller även till körbar väg oavsett om den är framför eller på någon av sidorna av tomten.

Från MSB den generella anvisningen...

https://www.seko.se/siteassets/pdf-seko.se/bransch-vag-och-ban/dokument-old/brandsaker-camping.pdf

2020-04-02 kl 11:36

Här kan man läsa om ett planförslagsgenomförande vad som skall tas hänsyn till vid t ex förändring av campingtomter för campingenheter så de uppfyller de säkerhetsregler som är uppsatta.

https://www.lysekil.se/download/18.54f7dae815f998980a116b6/1510150748553/TrellebystrandsCamping%20Planbeskrivning%20granskning.pdf

2020-04-02 kl 11:46

Så här ser en bra områdeskarta ut som egentligen är en kopia av planbestämmelserna.

http://www.sommarvik.se/wp-content/uploads/2019/10/Sommarvik_Karta_2020_WEB.pdf

2020-04-02 kl 12:40

Man har ju alltid ingen granne åtminstone åt ett håll, många gånger två sidor. Leker vi med tanken att TS tomt är t.ex 12x10=120m2 och att han enbart har grannar på sidorna (12 meters måttet) så blir det väl ändå (12-4)x10=80m2 kvar att utnyttja?
Men allt är avhängt hur en tomt ser ut.

2020-04-02 kl 12:47

OK, så om det är som du skriver Hagbard, gällande avstånd till väg (jag hittar inget om det i de länkar du postat, men jag lusläste inte heller) så hjälper det ju inte med hörntomt heller.

I MSB's blad ser jag bara att man tagit upp avstånd mellan campingfordon/tält och inte nåt annat.

Som så mycket annat finns det säkert beskrivet nånstans, djupt nere i nån dokumentation. I praktiken spelar det mig personligen ingen roll då jag brukar försöka stå enligt angivelser och jag föredrar att ha bilen parkerad bredvid husvagnen, så där brukar det ju bli ca 2 meter på den sidan med. :)

2020-04-02 kl 13:02

Fast i TS inlägg står det "två meter till tomtgräns på alla håll".

2020-04-02 kl 13:24

Japp, det var därför jag skrev tidigare att mitt inlägg egentligen inte hade så mycket med TS initiala inlägg att göra, mer än att det handlar om avstånd.

Sen är ju inlägget 5 år gammalt och TS raderad vad det ser ut som, så att dennes tråd glider iväg aningen off topic tror jag är harmlöst. :)

Personligen har jag alltid bara tänkt på 4 meter till "grannarna" och inte funderat så mycket på vägar osv, mer än att det oftast bara blivit så för att få plats med bilen.. Så när tanken slog mig blev jag nyfiken. :)

Och såhär i Coronatider är det alltid trevligt att diskutera lite camping här inne. :)

2020-04-02 kl 14:37

apersson850 skrev:

Fast den tomten kan inte finnas i verkligheten, där man måste ta hänsyn åt fyra håll.

2020-04-02 kl 14:53

PJ skrev:
OK, så om det är som du skriver Hagbard, gällande avstånd till väg (jag hittar inget om det i de länkar du postat, men jag lusläste inte heller) så hjälper det ju inte med hörntomt heller.

I MSB's blad ser jag bara att man tagit upp avstånd mellan campingfordon/tält och inte nåt annat.

Som så mycket annat finns det säkert beskrivet nånstans, djupt nere i nån dokumentation. I praktiken spelar det mig personligen ingen roll då jag brukar försöka stå enligt angivelser och jag föredrar att ha bilen parkerad bredvid husvagnen, så där brukar det ju bli ca 2 meter på den sidan med. :)

Nä det är ingen som säger att det här skall vara lätt.

När det gäller farbar väg inom campingområde så regleras det i PBL (Plan och Bygglagen) som säger att farbar väg för räddningsfordon skall hålla en bedd av 3 meter och en vertikalradie minst 50 meter samt en bärighet på minsta axeltryck av 100 kN.

Hur man i praktiken ordnat just vägens bredd och bärighet kan vara löst på lite olika sätt.
En del lägger en smalare del som avgrusas och lägger en gräsdel som sidofält men där bärigheten även undertill håller för just minst 100 kN i axeltryck. Detta kanske pga av hur "snyggt" man vill ha det.

Därav även 2m till farbar väg som i alla situationer inom ett campingområde räknas som "Räddningsväg" enl. PBL.

2020-04-02 kl 14:57

perin skrev:
apersson850 skrev:

Fast den tomten kan inte finnas i verkligheten, där man måste ta hänsyn åt fyra håll.

Jo det är det grundläggande som alla skall göra enligt MSB:s generella anvisningar.

2020-04-02 kl 15:05

PJ skrev:
Sen är ju inlägget 5 år gammalt och TS raderad vad det ser ut som, så att dennes tråd glider iväg aningen off topic tror jag är harmlöst. :)

Denna fråga blir aldrig gammal, det kommer hela tiden in nya förmågor som inte har en aning om vad som gäller och som denna typ av forum kan vara bra att förbereda sig på vad som komma skall.

Sedan så skiljer det på hur inresta uppfattar våra regler för de får dom nog aldrig någon information om och detta ser man oftast under semestertider där kompisgäng tränger ihop sig. De saknar helt den grundläggande tanken att Camping skall ske säkert både för egen del och de omkringvarandes del.

2020-04-02 kl 18:43

Hagbard skrev:
perin skrev:
apersson850 skrev:

Jo det är det grundläggande som alla skall göra enligt MSB:s generella anvisningar.

Jo, men från ett håll måste du komma in på platsen och därifrån kan det knappast vara ett problem att hålla 4 meter.

2020-04-03 kl 07:54

Läste nånstans (kanske till och med var högre upp i denna tråden) att avstånden mellan ekipagen räknas utan hänsyn taget till draget. Och hur många campingar står man inte med dragit precis ute vid vägkanten på när man campar egentligen? De flesta av dem, är min uppfattning. Men det behöver ju inte betyda att det är enligt alla regler iofs.

Jag förstår hur du tänker Perin, det hållet har man ju garanterat ingen granne att hålla avstånd till, frågan är då om man måste hålla 2 meters avstånd till vägkanten, just för utryckningsfordons framkomst? Eller ska man räkna med att campingen lagt tomtgränsen så att man kan utnyttja hela den och ändå är vägbredden bra nog för utryckningsfordon?

Så skulle jag ju vilja att det är. Den som campar ansvarar för att hålla sig 2 meter från "bebodda granntomter" och det är campingen ansvar att övriga tomgränsen ligger så camparen kan utnyttja dem hela vägen till gränsen. Borde vara den enklaste och mest tydliga lösningen, eller?

2020-04-03 kl 11:09

PJ skrev:
Läste nånstans (kanske till och med var högre upp i denna tråden) att avstånden mellan ekipagen räknas utan hänsyn taget till draget. Och hur många campingar står man inte med dragit precis ute vid vägkanten på när man campar egentligen? De flesta av dem, är min uppfattning. Men det behöver ju inte betyda att det är enligt alla regler iofs.

Jag förstår hur du tänker Perin, det hållet har man ju garanterat ingen granne att hålla avstånd till, frågan är då om man måste hålla 2 meters avstånd till vägkanten, just för utryckningsfordons framkomst? Eller ska man räkna med att campingen lagt tomtgränsen så att man kan utnyttja hela den och ändå är vägbredden bra nog för utryckningsfordon?

Så skulle jag ju vilja att det är. Den som campar ansvarar för att hålla sig 2 meter från "bebodda granntomter" och det är campingen ansvar att övriga tomgränsen ligger så camparen kan utnyttja dem hela vägen till gränsen. Borde vara den enklaste och mest tydliga lösningen, eller?

Det är som sagt invecklat det här och hur det gäller, många definitioner och hänvisningar för att få en klar bild. Men oftast så är det enklast att ta del av resp. kommuns lokala bestämmelser där det oftast framgår "vad som gäller".

Alla vet nog att vi bor och lever i landet lagom, allt skall vara lagom och ansvaret lägs på individen, kan inte individen sköta sig så skapas lagar som reglerar vad individen får eller inte får.

Ser man sedan historiskt på utvecklingen angående Camping så är det några grundregler hur man sedan skall efterleva dessa. Det som först är som oftast sägs för att anordna en Camping så krävs Bygglov oavsett om den bedrivs i näringsverksamhet eller ideologisk verksamhet (idell förening). Skulle den vara tillfällig där Polismyndighet ger ett kortare tillstånd så tummas det på vissa regler.

Men en grundregel hittar man i PBL angånde körväg och den skall vara minst 3 meter bred och tillfälligt möte skall kunna ske.

När Campingarna började växa upp i efterkrigstider så var ju vagnarna inte så stora och Byggreglerna anpassades för dessa varför dessa Campingar då har uthyrningsbara "tomter" på runt 8 x 8 meter som senare ökades till 10 x 10 meter och som numera krävs både 12 x 12 eller 14 x 14 meter. Det enda som sägs idag är att en Campingtomts storlek skall vara "minst" 80 m2 vid ny bygglovsansökan.

Tidigare godkända bygglov har även idag gamla regler för ytor och dessa kommer inte att förändras om "en icke väsentlig förändring" av Campingområdet sker (typ ny bygglovsansökan för t ex utökning eller annan byggnad), då görs oftast en ny översyn över hela området som skall anpassas till alla nu gällande regler och lagar (ny planbeskrivning).

Ser man sedan till den första skissen som kom ut och arbetades fram av räddningstjänster i västkustkommunerna, de var dessa kommuner som tog emot flest resande under begynnelsen då Campingfordon blev populärt.
Denna skiss skrevs sedan in i Brandbestämmelserna och är sedan 1984 den som de flesta hänvisar till där Tanums kommun var en föregångare förutom Strömstad.

https://www.tanum.se/download/18.7664b4813898b7df985c0d5/1445607703707/Campingpolicy.pdf

Examensarbete om lite grunder där den första skissen finns med;

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:833537/FULLTEXT01.pdf

• 24 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1567 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 633 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842