Gör det själv: Bort med mossan!

Publicerad: 2019-10-17   Uppdaterad: 2023-04-18

Fungerar det verkligen att använda maskindiskmedel för att få rent mossiga tak? Javisst, och det är lika effektivt som specialmedel till en bråkdel av kostnaden.


Gör det själv: Bort med mossan!
En krona eller kanske två – tabletter till diskmaskiner är billiga och de flesta har dem hemma.

Mossa och början till mögel på taket är inte trevligt, men nästan oundvikligt om husvagnen står stilla utomhus under längre perioder.

Det misspryder inte bara vagnens tak utan är dessutom svårt att få bort med enbart vatten och shampoo, en kombination som annars brukar göra rent husvagnens utsida riktigt effektivt.

Gör det själv: Bort med mossan!
Använd varmt vatten och rör om för att lösa upp tabletten. Vi började med en halv hink men fyllde upp innan vi började tvätta.

Till taket har jag tidigare använt starkare mosspreparat. De är förvisso effektiva men en flaska kostar en bra slant.

När jag fick tipset om maskindiskmedel beslöt jag att prova det under nästa takrengöring. Jodå, mossprickarna dök upp som vanligt både på taket och i rännorna.

Jag lånade en maskindisktablett från köket och löste upp den i en hink med vatten. För att få bättre effekt och snabbare upplösning använde jag hett vatten – så hett som huset vattensystem förmådde att leverera, det vill säga tillräckligt för att du ska få rött skinn om du doppar ner händerna. Jag rörde runt vattnet och snart var tablett upplöst.

Gör det själv: Bort med mossan!
Blöt upp en större yta med tvättsvampen. Därefter bearbetar du området med några kraftiga svabbrörelser.
Gör det själv: Bort med mossan!
Resultatet kom direkt. Så gott som alla mossangrepp och mögelprickar försvann lika effektivt som med dyra specialmedel. Glöm inte att efterskölja med vatten.

Med en vanlig tvättsvamp och med några eleganta svabbrörelser var mossangreppen borta. Inte bara borta – de försvann utan någon större ansträngning.

Diskmaskinstabletten visade sig vara minst lika effektiv som dyra specialmedel och det för en bråkdel av kostnaden.

Du får ett, till och med två eller kanske tre paket diskmaskinstabletter för samma summa som specialmedlen kostar. Eller hämta en i köket och gör något kul med familjen för pengarna du sparar.

Har vi glömt något? Jo – att diskmaskinstabletter är starka. Utan handskar får händerna en hinna som måste tvättas bort, men det undviker du med tunna gummihandskar. Och skölj taket med rikliga mängder vatten efteråt.

Rulla till toppen