Gråvatten och jäkelskap.... / av nilsf

• 26 svar
Gråvatten och jäkelskap....
2013-09-10 kl 21:50

Jaha gott folk.

Medevi brunn söndag 8/9.

Vi är på väg hem efter en liten tur till Nordkap, stannar till och går en runda i den gamla brunns miljön, Vackert är det i Medevi..
Så kommer vi tillbaka parkeringen. Folket i en liten äldre Dethleffs husbil var också tillbaka. När vi närmar oss hör vi hur det plaskar, folket i husbilen är i full gång med att tömma ut en ansenlig mängd gråvatten i kanten på parkeringen. Kan inte låta bli att tycka det är för j-vligt och av äldre människor tillika!
Men frun min tyckte inte jag skulle säga något....väl vid vår bil slog det mig att jag knallar helt enkelt fram och knackar på förardörren på husbilen..sagt o gjort..knackar på dörren och herren i husbilen öppnar och jag berättar för honom att han har nog något fel på bilen..något rinner från den, han tackar och jag skyndar tillbaka till vår bil..väl bakom den ser vi när herren störtar ut och tittar undre husbilen, lyfter på motor huven och kollar. Han kommer snabbt på vad jag syftade på...ner med huven, in med tanten och snabbt iväg norrut med en sträng gråvatten rinnande efter sig..
Kan lova vid stod kvar o skrattade åt deras tilltag en stund...

Medevi brunn är ju ett ställe att dricka fint vatten och må bättre....
[url=http://www.forumbilder.se/CFG6D/dsc-0089]Bild[/url]

[url=http://www.forumbilder.se/CFG6D/dsc-0091]Bild[/url]

2013-09-10 kl 23:27

Haaaah, snygg kommentar. ;-)

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2013-09-11 kl 00:08

Vad är det som är förjävligt med Gråvatten?
Ofta är det bara en kaffeslatt eller kokvatten som rinner ut.
Vad spelar det egentligen för roll om vattnet hälls ut ifrån en kastrull eller passerar ett rör?

Har aldrig förstått mig på denna hysteri med "Gråvatten" som ofta är pastavatten, potatisvatten, tevatten eller liknande.

Om det däremot hade varit svartvatten, dvs ifrån toalett-tanken, Då hade jag förstått folks upprördhet.

Inte blir folk upprörda när jag tar ut hunden ur bilen och hon får kissa under en buske eller ett träd, eller?

2013-09-11 kl 04:59

Visst finns det värre saker än gråvatten, men det kanske inte ser så trevligt ut att släppa ut det s.a.s inom tätbebyggt område? Nej, då blir jag mer irriterad på alla hamburgarkartonger, läsk/ölburkar, flaskor, tomma godispåsar och annat skräp som tydligen har "slitit sig" och av ren dödslängtan kastat sig ut genom sidorutan på bil/buss/valfritt fordon, för att sedan hamna i diket längs någon av våra vägar.
Det är egentligen ganska fascinerande, man kan se folk komma kånkande med kassar, lådor och backar som skulle ge en tyngdlyftare bråck, men så fort en burk/flaska/godispåse är tom blir den för tyngande och skrymmande att bära på, och alla eventuella skräpkorgar/soptunnor har sprungit och gömt sig. Och naturligtvis är den egna bilens/bussens sopkorg överfull (antar jag), eftersom de inte anser sig ha något annat val än att slänga ut skräpet genom sidorutan.

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2013-09-11 kl 14:38

Det kan även vara matrester i gråvattnet när man sköljer av en tallrik. Matrester drar till sig råttor och möss, inte särskilt trevligt vid en ställplats eller camping.

2013-09-11 kl 15:02

Visst ska man tänka sig för med gråvattnet.
Men jag tycker det är lite löjligt att gnälla på gråvatten också. Borstar ni aldrig tänderna ute i det fria eller slänger potatisvattnet som många gör.

Det är så miljön fungerar enl miljönissarna!!

Nu sket jag väl i det blå skåpet för vissa!!

2013-09-11 kl 15:39

Klart man ska sköta vissa saker snyggt...

men man ska se det komiska i det...

2013-09-11 kl 19:17

Ungefär så nilsf

Det händer att jag svätter ut lite på grusad mark med, men det blir ju när man spolar av nåt eller häller ut en kaffeslatt. Borstar jag tänderna ute eller slår ut en kaffeslatt ur termosen ute - så gör jag det i buskarna.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2013-09-17 kl 21:45

Kan hålla med alla er som tycker det verkar vara en hysteri kring lite gråvatten här och där. För det är det ju onekligen också emellanåt.
Om det där skall regleras ner till minsta droppar så bör man nog börja reglerandet på betydligt allvarligare saker i så fall där det finns större vinster att göra.

Bullen skrev:
Det kan även vara matrester i gråvattnet när man sköljer av en tallrik. Matrester drar till sig råttor och möss, inte särskilt trevligt vid en ställplats eller camping.

Hmm...de ev. matrester som lyckas följa med ut i husvagnens minimala avloppsslang är nog inte något som drar till sig några större mängder med djur. Då bör man nog titta på t.ex. sophanteringen vid ställplatser och campingar som väldigt ofta sköts dåligt och är under all kritik och som i så fall är rena rama julbordet för dessa djur.

2013-09-17 kl 22:53

Gråvattendiskussionen finns på alla campingrelaterade forum. Jag tycker inte det är trevligt när grannen på ställplatsen eller campingen släpper utåt sitt gråvatten på fel plats oavsett mängden. Därför gör inte jag det heller.
Rätt plats är tömmningsstation eller där ingen annan störs av tömningen. Sedan kan man alltid lägga milöaspekter på det men det är i de flesta fall sekundärt jämfört med trivselaspekten. Varför ska det vara så svårt att göra rätt och undvika irritation?

2013-09-18 kl 13:44

LAEN skrev:
Varför ska det vara så svårt att göra rätt och undvika irritation?

Det skall ju inte vara så att man släpper ut hela stora tankar med gråvatten på en camping eller ställplats.
Men om det handlar om att skölja ur en kaffekopp eller skölja av ett par smutsiga händer eller dyl. när man står på en gräsmatta eller grusplan så tar det inte lång stund förrän alla spår är borta.
Knappt nån mening att koppla på spillvattenlungan i det läget för den lilla vattenmängden det handlar om når antagligen inte fram till lungan i hela sin mängd ändå utan lägger sig i slangarnas veck och böjar och rinner ut först då fordonet körs framåt/bromsar/lutar/svänger. Och då hamnar det ändå på campingens gräsmatta vid utfart.
Så då får vi väl ta fram ännu ett förbud...förbud mot att köra med utloppet öppet, en lag får stiftas om krav på en avstängningskran på alla fordon med gråvattenutlopp.

2013-09-19 kl 20:39

Det är inte mängden som är det viktiga, så fort något rinner ut ur avloppet på fel plats, camping eller ställplats, så är det otrivsamt. Ingen tittar på mängden utan ser avloppsvatten som släpps ut på fel plats. Vill du inte koppla på lungan så skaffa en fast tank som du kan tömma vid lämpligt tillfälle. Förbud, varför det? Sunt förnuft och omtanke om grannar och miljö räcker långt.

2013-09-19 kl 20:46

LAEN skrev:
Det är inte mängden som är det viktiga, så fort något rinner ut ur avloppet på fel plats, camping eller ställplats, så är det otrivsamt. Ingen tittar på mängden utan ser avloppsvatten som släpps ut på fel plats. Vill du inte koppla på lungan så skaffa en fast tank som du kan tömma vid lämpligt tillfälle. Förbud, varför det? Sunt förnuft och omtanke om grannar och miljö räcker långt.

"Gilla"

2013-09-19 kl 21:55

LAEN skrev:
Vill du inte koppla på lungan så skaffa en fast tank som du kan tömma vid lämpligt tillfälle.

Som jag sa tidigare, den lilla mängd vatten jag pratar om hamnar till stor del i slangarnas veck och böjar och kommer ut först då fordonet rör sig. När jag står uppställd har jag lunga påkopplad.
Fast tank har jag ingen nytta av i övrigt och skaffa det för några småskvättar vatten som åker ur slangarna vid färd gör jag möjligtvis den dagen jag slipper städa campingtomten efter föregående gäster som har lämnat efter sig utspottade snuspåsar, cigarettfimpar, plastbitar, kapsyler, karamellpapper, glasspinnar o.s.v.
Då kan vi tala om trivsel på allvar på dessa ställen.

2013-09-20 kl 10:29

Det är ju klart man sätter på gråvattentanken på campingen eller när man stannar en längre tid på samma plats. Men man kan ju undra ibland om det verkligen är alla som har tät tank så det inte är hål i botten, eller så tömmer dom den på natten. Men på en parkering eller rastplats sätter jag ju inte på någon gråvattentank eller lunga. Den lilla mängd det handlar om som tidigare skrivits är det ju pastavatten, potatisvatten eller äggvatten så gott som rent vatten. Är det matrester kvar på några tallrikar så går det ju torka bort med papper, eller använder papperstallrikar som slängs i avsedd behållare, inte sätter man igång med disk efter maten på rastplats.

2013-09-20 kl 13:41

Kör man och tömmer gråvatten.
Kan det klassas som tappad last.
Kan bli en körkort fråga om Polisen ser det.

2013-09-20 kl 19:17

Nu har detta forum spårat ur med gråvatten, det handlar väl inte om många liter vatten utan några deciliter vatten, några droppar som efterrinner från röret, det är väl inget och hänga upp sig på.

2013-09-20 kl 23:25

Jan Erik skrev:
det handlar väl inte om många liter vatten utan några deciliter vatten, några droppar som efterrinner från röret, det är väl inget och hänga upp sig på.

Finns alltid en liten skara människor som ägnar sig åt att befinna sig ute i ytterligheternas utkanter...inte nåt att hänga upp sig på som sagt. :)

2013-09-21 kl 19:36

Det jäkligaste jag sett det var när en tysk tömde toatanken i dagvattenbrunnen på lissebergscampingen i Askim!! Detta hände ifjolsommar när vi var där,ångrar djupt att jag inte sade till honom. Det var flera som såg detta jäkla tilltag,men ingen sade något!!

2013-09-21 kl 20:19

hakano skrev:
Jan Erik skrev:
det handlar väl inte om många liter vatten utan några deciliter vatten, några droppar som efterrinner från röret, det är väl inget och hänga upp sig på.

Finns alltid en liten skara människor som ägnar sig åt att befinna sig ute i ytterligheternas utkanter...inte nåt att hänga upp sig på som sagt. :)

Skulle ni ha en villa med tomt och nån husbil/husvagn skulle tömma "lite vatten" utanför er tomt så tror jag att ni gått i taket. Men eftersom det inte är ER bakgård så bryr ni inte er om det. Det är respektlöst

2013-09-21 kl 21:12

Ehh. jag rengör med stor fördel alla våra rollers, penslar och målartrågs på bakgården... Allt är vattenlösligt och spolar man riktigt länge så löser man upp färgen... Likadant med gåvattnet vid en station... Men ska sanningen fram så kan vi när vi fricampar slarva lite...:)

2013-09-21 kl 22:45

Om några av oss som har fritidsfordon tycker det är okej att drälla med gråvatten, vad tycker då de som inte har fritidsfordon? Vad tycker de om att vi parkerar på allmänna platser och lämnar en våt fläck efter oss när vi åker? Konsekvensen blir snart att alla fritidsfordon hänvisas till olika reservat, även kallade campingplatser. Vi ser redan parkeringsförbud och camping förbjuden skyltar på allt fler platser. Varför ska vi ge allmänhet och markägare ytterligare argument för att hänvisa oss till campingplatser? Ska vi kunna fortsätta att parkera och sova på olika platser måste vi alla se till att inte reta omgivningen i onödan. Dvs inte lämna spår efter oss i form av våta fläckar, cigarettfimpar, skräp etc.

2013-09-21 kl 23:16

LAEN skrev:
Om några av oss som har fritidsfordon tycker det är okej att drälla med gråvatten, vad tycker då de som inte har fritidsfordon? Vad tycker de om att vi parkerar på allmänna platser och lämnar en våt fläck efter oss när vi åker? Konsekvensen blir snart att alla fritidsfordon hänvisas till olika reservat, även kallade campingplatser. Vi ser redan parkeringsförbud och camping förbjuden skyltar på allt fler platser. Varför ska vi ge allmänhet och markägare ytterligare argument för att hänvisa oss till campingplatser? Ska vi kunna fortsätta att parkera och sova på olika platser måste vi alla se till att inte reta omgivningen i onödan. Dvs inte lämna spår efter oss i form av våta fläckar, cigarettfimpar, skräp etc.

Även om vi släpper ut en skvätt rent vatten så är det ju så att den som ser det vet ju inte hur rent det är utan tycker enbart att det ser illa ut och det tycker faktiskt jag också så jag brukar ha avloppskranen stängd både när vi kör och när vi rastar och för att inte behöva snåla när man exempelvis behöver tvätta händerna så har jag installerat avloppstank i vår vagn, då är vi också lite mer oberoende om vi enbart övernattar där det är långt att gå för att tömma lungan.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2013-09-22 kl 11:00

Jag håller med hakano med flera: mycket snack om väldigt lite vatten.
För att inte uppröra känsliga människor så har jag satt en kran på utloppet och ersatt en del av avloppsslangen med tjockt rör så att det blir en mindre tank.
Men hur ska tältarna göra? Det är vanligt att de borstar tänderna utanför tältet, häller av potatis- och pastavatten med mera. Jag har inga problem med det.
Att tömma avloppstank på fel ställe är ju en helt annan sak.

2013-09-22 kl 12:32

Det är väldigt sällan man ser någon tälta på parkeringar, rastplatser och liknande platser. Annars gäller samma sak för dem, inte lämna spår efter sig för då är de säkert inte välkomna tillbaka.

2013-09-22 kl 23:55

Borde nästan vara folktomt på campingar och rastplatser redan idag eftersom folk lämnar så mycket spår efter sig, dom borde definitivt inte vara välkomnna dit igen...och då tänker jag inte på små vattenskvättar i första hand.

• 26 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206