Elbil & husvagn, del 1: Laddat för stor semester

Publicerad: 2023-08-11   Uppdaterad: 2023-08-16

Många höjde på ögonbrynen när han tyst gled in på campingen med sitt 14 meter långa och drygt 5 ton tunga ekipage. Några tyckte att det var kul, andra var skeptiska. – Att dra husvagn med elbil är en kompromiss, säger Markus Millfjord som fått ladda ungefär var tjugonde mil, men som oftast kört helt gratis.

Familjens bil och husvagn, Tesla Model X med en Adria Alpina 763 UK på kroken, kostar tillsammans ungefär som en större husbil i premiumklassen i inköp.

Men där slutar de flesta jämförelser. Husbilen kan köras nästan hur långt som helst men är dyr i drift, elbilen måste stanna ofta och rutten planeras utifrån var det finns laddningsstolpar. Men det är gott om plats för den stora barnfamiljen och det går att planera in rejäla dagsetapper om man inte har bråttom.

– Vi klarade 80 mil på en dag från fjällen till hemmet i Halmstad. Det gick, men visst tog det tid. Vi fick stanna ofta, men det får de flesta ändå göra med flera barn i bilen, menar Markus Millfjord.

Han är egen företagare och kör cirka 3 000 mil om året. 2017 var det dags att skaffa ny bil och efter mycket räknande bestämde han sig för att leasa en elbil. Då hade Tesla en kampanj med gratis laddning på deras stationer så länge de hade bilen kvar.

Den stora Teslan var dyr i leasingkostnad, men Markus kom fram till att med fri laddning blev bilen billigare att äga och köra än en fossilbil. Han ville också bidra till en bättre miljö. För några år sedan testade familjen att hyra en husbil för att åka på semester, men kände att det inte passade dem.

elbil husvagn campingplats
På parkettplats – ekipaget som får många andra campinggäster att ställa nyfikna frågor.

– Att behöva bryta upp för att handla lite mat, att ha ungarna sittande i en pinnsoffa med tvåpunktsbälte där bak och att vi inte riktigt fick plats, det var helt enkelt för omständligt. Samtidigt hade vi en av världens mest krocksäkra bilar med hög komfort och inga avgaser. Så vi började leta efter husvagn istället, säger Markus Millfjord.

Det blev en Adria som är en 9,73 m lång boggievagn med en maxvikt på 2 500 kg. Elbilen väger drygt 2,5 ton och med husvagnen påkopplad blev den totala vikten långt över den tillåtna med B-körkort. Därför tvingades Markus uppgradera till ett BE-kort.

– Jag hade haft körkort i över 20 år och många trafikregler ändras, och ska du framföra ett så tungt ekipage är det bra att gå igenom allt. Det var ganska trevligt att utbilda sig till den högre behörigheten, säger han.

Familjen har rullat omkring 500 mil om året med husvagnen. Räckvidden blir ungefär hälften så lång när vagnen hängts på, något som stämmer överens med andra tester som gjorts i Skandinavien över hur räckvidden på elbilar påverkas av att dra husvagnar. Det innebär att de måste stanna efter 17–20 mil för att ladda.

I fjol lämnade de vagnen på en säsongsplats i Idre och pendlade dit hemifrån, en enklare resa med betydligt längre räckvidd utan släp. De har också fricampat på sommaren.

Markus förde dagbok över en av semestrarna där de körde 314 mil och laddade för ungefär 500 kronor där det inte fanns tillgång till gratis laddare. Motsvarande kostnad för en stor dieselbil hade varit drygt 9 000 kronor, och uppåt 60 000 kronor totalt om han hade kört ett helt år med fossilbil. 

– Det finns de som vill kunna köra 100 mil om dagen med husvagn. Då ska de inte ha en elbil. De måste veta vad de ger sig in på. Det är en kompromiss, speciellt om du ska dra en husvagn. Du måste gilla själva grejen, passa på att ta en fikapaus medan ni laddar. För oss funkar det fantastiskt bra. Vi märker knappt att vi har en husvagn efter oss när det finns drygt 800 hästkrafter under huven. Och att glida fram ljudlöst med fem ton på vägarna är en härlig känsla, säger Markus.

Markus Millfjord
Markus Millfjord.
Teslas elbil ser nästan flygfärdig ut.

Det har funnits en del klagomål på köer till laddningsstationer, på laddare som inte fungerar och massor av olika appar som behövs. Men Markus Millfjord har sällan stött på problem.

– Jag har under alla mina år med Teslan stått i kö vid två tillfällen, och en handfull gånger har det funnits stolpar som inte har fungerat. Då har dock andra gått att använda inom bara någon meters avstånd. Men visst, tajmar man in en resehelg kan det vara trångt, i synnerhet nu när Tesla öppnat sina laddningsstationer även för andra märken, säger Markus Millfjord.

Husvagnen såldes i höstas, nu är familjen på jakt efter en ny som är lättare och går att lasta lite mer. 

Teslan får dra 2 250 kg och då blev det inte mycket lastvikt kvar för husvagnen. Därför fick Markus åka till närmaste fordonsvåg och kontrollera att det inte blev överlast när familjen skulle ut på semester.

– Det blev helt enkelt för mycket fokus på packning och vägning av vagnen. Nu håller vi ögonen öppna efter nya möjligheter. Men vagnar på 1 800 kg är av förklarliga skäl inte lika rymliga så vi får se vad som händer, avslutar Markus Millfjord.

HUR LÅNGT KOMMER DU?

Är det gott om plats på laddstationen behöver inte husvagnen kopplas loss.

Räckvidden är fortfarande elbilarnas akilleshäl. När Husvagn & Campings systertidning inom Egmontkoncernen, auto motor & sport, lät göra ett test (utfördes av den tyska modertidningen) visade det sig, precis som vi skrev i denna artikel, att elbilarnas räckvidd sjunker drastiskt när en husvagn kopplas på kroken. 

I testet använde de sig av en Mercedes EQC och en Audi e-tron med var sin medelstor vagn efter sig. De körde såväl stadskörning som lands- och motorvägar. Audi e-tron slukade 41,9 kWh medan Mercedes EQC var ännu törstigare med 44,9 kWh. Det är nästan dubbelt så mycket som bilarna kräver utan husvagn bakom sig och därmed halveras räckvidden. Som en jämförelse behöver en stark, dieseldriven suv ungefär 38 procent mer bränsle för samma uppgift.


VIKTER OCH KÖRKORT

• Med B-körkort får du köra personbilar eller lätta lastbilar med totalvikt på max 3 500 kg, och dra lätt en släpvagn med totalvikt på högst 750 kg. Är släpet tyngre får inte den sammanlagda totalvikten för bil och släpvagn vara över 3 500 kg.

• Med utökad B-behörighet (B96-körkort) kan du dra en släpvagn med totalvikt över 750 kg, men tillsammans får inte bil och släp ha en totalvikt över 4 250 kg. 

• Med BE-körkort får du dra ett eller flera släp efter en lätt lastbil som väger max 3 500 kg, men släpens totalvikt får inte vara över 3 500 kg.

• Exempel: En VW ID.4 Pro Performance har en totalvikt på
2 660 kg, max släpvagnsvikt är 1 000 kg. Den får dra max 840 kg (då väger ekipaget totalt 3 500 kg) på B-körkort, högsta släpvagnsvikten är 1 000 kg på B96- och BE-körkort.

• Naturligtvis finns det undantagsbestämmelser. Till exempel den så kallade farfarsregeln, som innebär att du får köra en personbil med totalvikt på över 3 500 kg om du har ett B-körkort som tagits före den 1 juli 1996 och körkortet inte återkallats eller blivit ogiltigt sedan dess. 

Mer info finns på www.transportstyrelsen.se, sök på Övergångsregler.

Rulla till toppen