4 wd eller/och automat? / av Fjarsmans

4 wd eller/och automat?
2011-07-06 kl 15:59

Jag köpte i mai en Skoda Yeti 4wd DSG.Innan hade jag en Ford Galaxy 2.3.Nu kann jag känner att ja drömer.Allting går så lätt.Behöver jag växlar går det med.Men det behövs inte.Jag drar en Adria 563.Vägen till Vetlanda var mycket besverlig pga. alla backar.Nu glider jag bara fram.Jag åkte till Bomstadscamping i Karlstad.Ditvägen på E20 drog den 8,5l och tillbaka förbi Säffle 9,3l.Även på Campingen behöde jag backa ur en sandgrop.Inga problem.Jag blev så glad.
Facid:4wd?=Ja Diesel?=ja Automat?=ja Nöjd?Ja,ja,ja

2011-11-02 kl 18:48

Åker Subaru Outback 2.5i med steglös aut-låda (lineartronic)och den drar faktiskt mindre bensin än motsvarande med manuell låda. Kör mest korta körningar till vardags och då hamnar den runt litern/mil. På landsväg hamnar den mellan 0.65 - 0.7/mil. Med 1100 kg husvagn efter ligger den runt 1.1/mil. Jäkligt bra bil i alla avseenden. Hade jättehöga förväntningar på Subarun p.g.a. allt gott man hört om märket, och jag kan bara säga att ryktet stämmer. Det finns ju en dieselvariant också, men dels är ju dieselpriset högre än bensinpriset (just nu i alla fall) sen är ju årsskatten nästan 1700 kr dyrare. Dieselvarianten har som många andra dieslar tyvärr problem med kupévärmen på vintern, något som jag aldrig har upplevt i min bensinare. Vridmoment finns också så det räcker till och blir över.

2011-11-03 kl 16:32

Jag skulle ochså har valt en Outback.Tyvärr kom dom inte igång med diesel automaten:-( Då blev det en Yeti.Inte dumm den heller:-)

2011-11-03 kl 17:49

Har nosat lite på yeti, men den är tyvärr för liten för oss. Har dessutom dåliga erfarenheter av VAG som jag inte tänker gå in på här. För mig har det inte så stor betydelse om det är diesel eller bensin då jag inte kör mer än medelsvensson gör om året. Ekonomiskt tjänar jag mer på att ha en bensinare. Sen är det på nåt vis skönt att slippa fundera på om just jag ska bli den olyckliga stackare som åker på att byta ut det svindyra partikelfiltret. Däremot automatlåda vill jag inte vara utan. Var skeptisk från början, men nu känns inte manuell låda som nåt alternativ, utom möjligtvis i nödfall.

2011-11-03 kl 22:27

[quote=""]Jag går i bilbytar tankar. Jag pendlar till jobbet och åker över 3000 mil/år. Vill få ner bränsle förbrukningen så mycket det går. Jag vill kunna dra en vagn som har totalvikt på 1800 kr.
Vad bör jag välja? Automat, 4 wd eller funkar det bra med 2 wd? Åker ca 200 mil med vagnen varje säsong. Tänkte bara sommar campa.
Tacksam för åsikter[/quote]

Vil du åka problemfritt,utan fel på bilen,lång garanti,tilräkligt med krafter ock comfort ock rymmlighet så det håller,då går åtminstånde jag för Mitsubishi.Dom bara går ock går.Aldrig fel på nån ting.4-hjulsträkket är inn ock utkopplingsbart,som sparar bränsle.Det har inte VW ock Skoda,nogot som gör dom sämre att ta sig fram med.Dom har den här automatiska innkopplingen Haldex som ger krafter til hjulet som slirar.På Mitsubishi har du 50/50 kraft på för/bakaksel.Det som också är bra,är att dom finns båda som rena framhjulsdrivna,eller som 4 WD.Köper man ren framhjulsdriven,spar man mycket pengar,om man då inte tränger 4 WD.

2011-11-04 kl 13:15

Jo LP, de flesta moderna lådor har idag ett "manuellt" läge där man själv kan välja lämplig växel framför allt i nedförsåkning i branta backar men även om man vill växla själv inför en brant stigning. Oftast väljer lådan själv bäst men inför en omkörning t.ex kan man själv lägga i "rätt" växlel i förväg.

2011-11-04 kl 14:06

Automat är givet ,sedan dragbilar,ja suv 4 hjulsdriven,märke då, jo Audi, Bmw,Porche,de är drag i de bilarna..Min nästa bil blir Bmw X5 V8 automat suv.det skall ju vara något som man kan kalla bil,och slipper skämmas för..he he

2011-11-05 kl 23:53

Delvis en gammal tråd, men jag är lite förvånad att inte fler rekooendationer kommit på Santa Fe´n. Modellen före sptember 2006 kanske inte var så rolig,men den nya är desto trevligare. Jag har testat både RAV 4, CRV och naturligtvis Tiguanen. Möjligen kan Tiguanen vara att föredra, men den är i mitt tycke lite för liten utrymmesmässigt och lite för lätt, men nnars en mkt trevlig bil. Vår Santa Fe ligger fantastiskt fint på vägen med vår Smaragd som vägen ca 1400Kg. Den växlar fint och hoppar inte mellan växlarna som en del gör. Snittförbrukningen i somras låg på 1.1 liter/mil. Utan vagn drar den 0.85 blndad körning och 0,72 landväg i motorvägsfart. Nya santa fe´n 2011 drar betydligt mindre. Beträffande fyrhjulsdriften så klarar man sig nog utan den, men jag har personligen haft stor glädje av den på regnblöta gräsmattor. En annan fin dragare är Subaru Outback nya modellen från 2010 samt Audis fyrhjulsdrivna modeller A4 & A6, men jag tycker modellen är för låg och föredrar hög frigång. Tips är alltså santa Fe och Subaru outback efter 2010.

2011-11-07 kl 08:06

Bysse, Annars finns ju Audi Q7 V12 Tdiq med över 1000 Nm i vrid :) Då behöver man väl inte ens veva upp stödbenen :)

2011-11-07 kl 13:47

Såg att kriminalvården i Örebro hade köpt en Audi Q7.. Har man en sådan bil vore det väl attan om inte snigelskåpet ska följa med,,eller som de säger i Portugal,sätt handtag på taket på en husvagn,så har du en damväska ha ha..

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1546 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 354 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842