Allmän fråga/Varning för Audi Q7 / av Fredde

• 9 svar
Allmän fråga/Varning för Audi Q7
2020-07-24 kl 12:35

Hej,
Jag köpte en beg Audi Q7 2017 för ett par månader sedan. Bilen hade trailer paket för upp till 3500kg som lätt skulle dra min Hobby 650KFU på 2200kg.
Efter jungfrufärden noterade jag att den krängde mycket (vilket den inte gjorde med min gamla Q7 och ej heller med vår Touareg). Vid frånkoppling så var det damm som föll ut från friktionskopplingen och då började jag undersöka.
Bilen är utrustad med Trailer assist som är någon gummiring som sitter infräst i ett spår på mitten av dragkulan som skall känna av vinkeln på släpet när man backar (där beläggen nyper) och nu efter ca 50 mil är beläggen nästan helt slut på en vagn som jag köpte ny i April förra året.
Letade på lite forum och fick reda på att detta var ett känt problem i bla England och Tyskland men jag hittar inga som skriver något om detta i Sverige vilket känns märkligt.
Min fråga är om någon annan har varit ute för dessa Trailer assist ringar och om ni har löst/fått saken löst?
Känns som att det får bli ett bilbyte till annars vilket jag inte vill då bilen är fantastisk att åka i. Säljaren och Audi är kontaktade men jag tvivlar på att de löser saken då jag på en tysk site såg en som hade stämt Audi för två år sedan utan resultat för att de sålt en dragkrok som inte fungerar.
Tacksam för input!
Fredrik

2020-07-24 kl 13:16

Är det en sån som syns i den här filmen?

Under tiden får du kolla kultrycket och ev. höja det en bit. Det brukar bättra på stabiliteten.

2020-07-25 kl 08:01

Hej
Se denna länk på tyska. Många som har problemet. Man kanske kan köra utan att fälla ner friktionen och köra som en vanlig kulhandske. Någon har fått det att fungera med alko 3004 handske.
https://www.motor-talk.de/forum/antischlingerkupplung-und-anhaengekupplung-t5547333.html?page=15

2020-08-04 kl 19:01

Min bil använder kameran till det där. Nackdelen är att man inte kan ha täckta dragbalkar då.
Så jag använder inte det systemet. Provade en gång men tyckte det var krångligare än manuell backning.
Jag har dock ingen Audi, men kanske värt att kolla noga på draget om man byter bil.

2020-08-04 kl 21:09

De där backningsassistenterna är förstås främst framtagna för de som inte kan backa. De som kan får ju vagnen att hamna där de vill på det gamla sättet.

2020-08-05 kl 10:34

Jag hade hellre sett att biltillverkarna utvecklade backkameran.
Man skulle haft kommunikation via släpkontakten så att en kamera bak på vagnen tog över från bilens. Då hade man fått stödlinjer osv. Det hade nog underlättat mer för nybörjare.

Jag som kör mycket husvagn/större släp har lärt mig att uppskatta kamera bak på släpen. Inte bara för backning, utan man ser även fordon som ligger väldigt nära och inte syns i backspeglarna. När det händer brukar jag öka avståndet ytterligare till framförvarande för att undvika att bli påkörd om jag måste bromsa hårt.

2020-08-05 kl 22:22

Min kamera på bilen (Volvo original) stängs av när jag kommer över 10 km/h, av "säkerhetsskäl". För att man inte ska glo där istället för framåt, antar jag. Men det resonemanget är konstigt. Då borde ju backspeglarna också svartna automatiskt när man kör framåt.

2020-08-06 kl 10:24

Min stängs också av vid 10 km/h.
När jag drar vagnen sätter jag en skärm över den vanliga innerbackspegeln. Då funkar backkameran på vagnen som en backspegel, när man lägger i backen så vinklas kameran ner och fungerar som backkamera.

2020-08-08 kl 12:09

David,
Vilken backkamera har du på vagnen?

• 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1593 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 581 fristående campingplatser och 655 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842