Ärvt en större husvagn - körkortsvariant - dragbil / av Cressida12

• 8 svar
Ärvt en större husvagn - körkortsvariant - dragbil
2021-04-04 kl 10:56

För ett år sedan ärvde vi en större husvagn. Tanken var att sälja den, men så har det inte blivit. När det har gått ett år har vi blivit mer positiva till vagnen och vi har börjat fundrs på hur vi skulle kunna prova den för att känna in oss. Eftersom vi ska köpa en ny begagnad bil för för max 100 000 så tänkte vi en bil som kan dra vagnen.

Tjänstevikten på husvagnen är 1970 kg och totalvikt är 2500.

Vad finns det för bilar (max 100 000 begagnad) som klarar att dra en sådan stor husvagn? Jag har B96 behörighet. Kan det räcka?

2021-04-04 kl 12:25

Det blir nog inte helt enkelt att hitta bilar som får dra så mycket och även funka i kombination med B96. Jag var själv ute efter en sådan kombination tidigare men jag hade inte begränsningen av maxbelopp på 100000, det finns en sån tråd här på forumet, frågan är väl om någon av de bilar som jag fick förslag på går att få tag på för 100000. Hade du haft BE hade det varit mycket enklare helt klart, det var också där jag landade när jag insåg att viktkombon är svår att få ihop när man har totalvikter på vagn som ligger runt 2000 och uppåt.

2021-04-04 kl 12:36

Tack för svar!

Jag hittade inte tråden där du fick förslag på dragbilar. Såg att ni hade en Kia Sorrento i en annan tråd och att du tagit ett BE-kort nyligen. Grattis till det!

100 000 kan väl justeras upp lite. Men, det bästa kanske kan vara att ta BE...

2021-04-04 kl 19:13

Ska ni kuska runt eller bo säsong? Ska man bo säsong kan man ju köra dit vagnen en gång och grejorna en annan. Då behöver inte bilen klara mer än 2000 kg, ungefär. Funkar med en begagnad XC70.

Körkortet måste fortfarande klara sammanlagda totalvikten. Går ju att leja en chaufför, om det bara är två tillfällen.

Men ska ni köra runt och nyttja lastvikten, då behövs BE.

2021-04-05 kl 04:18

Släpvagnskalkylatorn:https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

2021-04-06 kl 11:04

Släpvagnskalkylatorn är bra, men har det inbyggda problemet att man måste ha registreringsnummer på fordonen man vill titta på. Har man inte köpt bilen än är det besvärligare.

Här är en länk till släpvagnskalkylatorn som inte blir för bred för den här forummjukvaran.

2021-04-12 kl 19:18

Att dra runt med en vagn med totalvikt 2500 kg så behöver du inte söka en bil som klara det med B96. Du behöver BE för att kunna dra den vagnen.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2021-04-13 kl 16:30

Det är riktigt, för det innebär en bil med en totalvikt på 1750 kg och en max släpvagnsvikt på 2000 kg. Med olastad vagn, då.
Min bil får dra 2100 kg, men den har en tjänstevikt på 1930 kg, så det är långt ifrån.

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1628 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 604 fristående campingplatser och 699 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Campingkatalogen 2021

• Husvagn & Camping 2021-04

• Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206