Att 4-hjulsdrift är outstanding med Husvagn. / av Sir-n

Att 4-hjulsdrift är outstanding med Husvagn.
2014-02-20 kl 16:52

Skulle dra ut husvagnen från Husvagnsgaraget bakpå tomten med min Caddy, då med vanlig framhjulsdrift.
Nu med nysnö 5cm så fick jag stopp efter ca: 20 meter i en svacka på tomten.

Kopplade vagnen till vår Skoda Yeti så gick allt som smort.
Sen finns det givetvis de som tycker att sin egen bil/traktor är bättre än en Yeti, kan inte var många?

För egen del så är jag glad o nöjd !

2014-02-20 kl 17:43

Jag protesterar int mot att fyrhjulsdrift är att föredra,men jag håller inte med om den skrönan att det inte går att dra med framhjulsdrift,jag jag började med husvagn 1973 höll på till 2009, alltid med Saab är jag dum som inte förstod att det var fel bil på alla dessa år.

2014-02-20 kl 18:03

Framhjulsdrift eller bakhjulsdrift på en bil är "oftast" lika med en enhjulsdriven bil.

När många står och slirar då med framhjulsdrift/ enhjulsdrift så åker man bara runt dem i hala backar med 4 hjulsdrift.

2014-02-20 kl 18:41

Fyrhjulsdrift är säkert bra(bäst) när man drar husvagn men inte nödvändigt. 15 års husvagnsdragande med olika Saabar har fungerat alldeles utmärkt, även på en och annan vinterutflykt till Sälen.

2014-02-20 kl 22:02

Då skulle det inte gå att dra husvagn med någon bil alla är ju framhjulsdrivna i dag en fyrhjulsdriven bil är klart trafik säkrare, men enbakhjulsdriven är tveksamt i så fall är bilfabrikerna idioter som har skrotat alla bakhjulsdrivna även dom sista bakot strävarna Bmv Merzedes har kapitulerat nu så nu blir et fler än bara lastbilar som hänger i backarna på vintern och blir omkörda Volvo o Saab med husvagn på kroken.

2014-02-20 kl 23:15

nja det där med lastbilarna i backarna kan man i stort sätt säga för dåliga vinterdäck eller t.o.m inga vinterdäck alls. Kört 24m en hel del med 60t och aldrig haft problem

2014-02-21 kl 09:01

Jag håller också 4-hjulsdrift högst, har haft 2 st RAV 4,or och det har varit ett helt odramatiskt transporterande med dessa. Bilen blir mera stabil och kränger i princip inget alls som det kan bli med ett tvåhjulsdrivet ekipage.
Sen föredrar jag bakhjulsdrift framför framhjulsdrift.
Det går inte att ha 2st konkurrerande grejer på samma axel. Styrning och drivning.
Jag upplever det som att bilarna rycker mer i ratten på en framhjulsdriven bil.
Sen har du lite fel där Bero.. Dom flesta Mercedes är fortfarande bakhjulsdrivna och BMW har endast dom lilla modellerna med framdrift..
En av orsakerna är att det numera är kompaktmotorer och väldigt små utrymmen i moderna bilar, därför bygger dom med framhjulsdift, växellådorna sitter på många bilar på sidan istället för bakåt.= platsbespande.
Lexus har på samtliga bilar bak eller fyrhjulsdrift och det är knappast en omodern bil. Tvärtom.
Att Saab gick skapligt förr med husvagn bakom, det var för att deras bilar var tyngre och mer utvecklade än andra framhjulsdrivna bilar.. Dom flesta i samma segment var bakdrift. Golf, Polo, Mazda, oliknande var mindre.

Liksom att jag tror att bakdriften kommer tillbaka mer o mer ser man även att många motorer byggs numera med kamaxelkedja istället för remmar precis som förr.

2014-02-21 kl 10:02

Minns första resan med framhjulsdrift, det räckte med blött gräs o lite uppför så började ett av framhjulen slira.
Så kom V70D5 med diffspärr som innebar båda hjulen drev och tillsammans med dieselmotorns vridmoment minskade risken att slira loss.
Givetvis är 4-hjulsdrift bra, men på ojämnt underlag slirar två av hjulen gärna loss om diffspärrar saknas

2014-02-21 kl 10:12

Man ska inte förbise orsaken till att de flesta bilar i dag är framhjulsdrivna: EKONOMI. Det är mycket billigare att bygga framhjulsdrivet och lyfta upp hela drivpaketet på löpande bandet.
När Toyota byggde lyxbil, Lexus, så fick det bli bakhjulsdrivet. Undrar varför...?
Jag föredrar fyrhjulsdrift, men ska det vara en drivande axel så ska den vara bak.

2014-02-21 kl 10:34

Ute skrev:
Man ska inte förbise orsaken till att de flesta bilar i dag är framhjulsdrivna: EKONOMI. Det är mycket billigare att bygga framhjulsdrivet och lyfta upp hela drivpaketet på löpande bandet.
När Toyota byggde lyxbil, Lexus, så fick det bli bakhjulsdrivet. Undrar varför...?
Jag föredrar fyrhjulsdrift, men ska det vara en drivande axel så ska den vara bak.

Där har du den största anledningen till att många går över till framhjulsdrift Det är betydligt billigare att tillverka. Stora dyra och motorstarka bilar är sällan framhjulsdrivna. Men det finns en del fördelar med framhjulsdrift.

Olika hjälpsystem fungerar betydligt bättre med bakhjulsdrift då resultatet av dessa system med framhjulsdrift oftast blir att det bara rycker och sliter i ratten när systemena griper in.

Framhjulsdrivna bilar har gummidamasker som slits och med tiden kan medföra kostsamma reparationer.
Framhjulsdrivna bilar har sämre vändradie

Det blir lägre tillverkningskostnader då man slipper bygga en drivlina med avancerad bakaxel.
Det blir dyrare för kunden i längden då de ofta slits mer = Tillverkaren får sälja reservdelar.
Det är något säkrare om man kör mycket lugnt och försiktigt jämfört med äldre bakhjulsdrivna bilar.

2014-02-21 kl 11:14

• text
Ute skrev:

Den största anledningen är körglädjen, vridstyvheten i karossen blir mycket bättre samt man slipper en massa system för att minska ryck och slag i ratten.. Bilarna är väldigt lika BMW i uppträdandet men inte fullt så hårt dämpade i chassisättningen, vilket gör bättre komfort..

2014-02-21 kl 14:25

Tråden har ju spårat ut en del redan så jag fortsätter.
Läs detta apropå hur finbilstillverkaren Cadillac (som haft flera framhjuldrivna modeller genom åren) gör när man ska tampas med BMW och Mercedes:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3381036.ece

2014-02-21 kl 15:35

Jag skulle absolut kunna tänka mig en bakhjulsdriven bil om den har diffspärr eller diffbroms.

Då hellre det än en framhjulsdriven bil om den har antisladd o antispin mm. Hade en BMW 525 med detta mycket trevlig bil.

2014-02-21 kl 15:58

Sir-n skrev:
Jag skulle absolut kunna tänka mig en bakhjulsdriven bil om den har diffspärr eller diffbroms.

Då hellre det än en framhjulsdriven bil om den har antisladd o antispin mm. Hade en BMW 525 med detta mycket trevlig bil.

Det är elektroniska system i dom bakhjulsdrivna som fungerar som både antispinn , antisladd och vad du vill... Ibland är dom nästan för effektiva, då får man koppla bort det ena tex antispinnen, så går det bättre... Signalerna i bilens datorbox går blixtsnabbt så den stryper bränsle, skickar signaler till resp broms och liknande.. Diffspärrar och diffbromsar är mera på den tunga sidan och jeepar...
I Toyota Rav 4,an jobbade systemet helt utan att man märkte det, jag kunde forcera 40 cm oplogad RV 40 mitt i natten utan något som helst problem... Man märkte det bara lite på bränsleförbrukningen att den steg tack vare den höga snön...
Samma system fast utan mellandifferentialer finns på moderna bakhjulsdrivna bilar.

2014-02-21 kl 17:51

Lite info ang 4 hjulsdrift.
http://www.youtube.com/watch?v=mkQ5yBnS4SU

http://www.youtube.com/watch?v=Uwr5_Sd47Us

Detta har funnits här som inlägg tidigare!

2014-02-23 kl 09:04

Plåtramper i all ära...

http://www.youtube.com/watch?v=NICw0MzdyCI

2014-02-23 kl 10:38

VAD ÄR FÖRDELEN MED bakhulsdrift nu efter T- forden.

2014-02-23 kl 12:08

Om din Fiat hade haft som T-Forden (bakhjulsdrift) skulle den inte fastna så lätt på våta gräsmattor och dyl.

2014-02-23 kl 12:25

bero skrev:

"Jag kan inte begripa hur folk kan åka omkring i en italiensk paketbil" var ju en kommentar du hade på detta forum för ett par år sen. Kanhända om ytterligare ett par år och några fastkörningar inser du att tyngre baktunga bilar inte borde drivas fram. Hur många tyngre bilar är enbart framhjulsdrivna? Men Att 4-hjulsdrift är outstanding med Husvagn som tråden gäller är helt riktigt.

2014-02-23 kl 14:35

Fyrhjulsdrift är bra att ta sig fram i snö och lera med. En bra fyrhjulsdrift stabiliserar i dåligt väglag men är inte trafiksäkrare anser jag. Anledningen är att när det väl planar på alla hjulen så åker du i diket utan förvarning, lika så kan du inte varken bromsa bättre eller svänga bättre med fyrhjulsdrift i tex halka. Oftast sämre då bilen är tyngre och tyngden stabiliserar bilen och gör att den inte planar lika lätt. Så rakt fram i dåligt före går det stadigare till gränsen är nådd.

2014-02-23 kl 17:04

Jag har kört 4x4 i 15 år både med och utan husvagn och skulle aldrig byta till nåt annat.

2014-02-23 kl 17:30

bero skrev:

Fördelen kan till exempel vara att kunna starta efter stillastående i backe på grusväg.
För många år sedan skulle vi lämna en campingplats (tror det var i Hofors-trakten). Det var en kort, oasfalterad backe från campingen till landsvägen. Framför oss stog en Saab 99 med gul Polar påhängd.
När det var fritt att åka så stod Saaben och spann... Jag (hade då BMW), och andra med bakhjulsdrift, hade aldrig problem i den backen.
Såg även Citroen stå och spinna i samma backe.
Utan husvagn kom de framhjulsdrivna (inte många på den tiden) uppför samma backe.

2014-02-23 kl 18:09

Jag förstår inte riktigt denna diskussion. Ska man rangordna så är fyrhjulsdrift bäst, bakhjulsdrift näst bäst och framhjulsdrift sämst när man ska dra husvagn. Att vi sedan har olika erfarenheter och exempel som vi vill framhålla ändrar inte på detta faktum.
Sedan finns det andra faktorer tex ekonomi, miljö, i vilken omfattning man drar husvagn som man måste väga in. Det finns inte en bil eller ett drivsystem som är bäst i alla lägen.
Man får heller inte glömma förarens inverkan, man måste anpassa sin framfart till de förutsättningar man har.
För mig har det fungerat med en framhjulsdriven SAAB under alla år som jag dragit husvagn och de senaste åren med en framhjulsdriven husbil.

2014-02-23 kl 21:00

LEAN Att diskutera är bra, rätt var det är kanske man upptäcker något man inte tänkt på om man är hörsam.
Sedan kanske man tänker i andra banor. Sjölv åker jag liten snåldisel av både ekonomiska och miljömässiga själ och anser att jag klarar mig utan både dubb och fyrhjulddrift. Får åka lite försiktigt de fem dagarna det är halt där jag bor och dubbdäcken är bättre. Får försöka se till att inte hamna i de lägena att jag behöver fyrhjulsdrift när jag är ute med husvagnen för jag vinner så mycket annat på det när jag åker 4-5000mil om året på saltade, blöta och torramotorvägar.

2014-02-23 kl 21:38

om man tar hänsyn till trafiksäkerheten och den prioriterar jag högst, så är framhjulsdrift att före dra,det är bara en bråkdel svenska bilparken som används i sådans förhållande som man inte klarar med framhjulsdrift, och för sådant fins hjäkpmedel att an vända när det behövs,

2014-02-23 kl 22:04

Bero: det naturliga man gör när man kör lite för fort i ett backkrön eller i en kurva det är att släppa gasen. Då släpper bakvagnen och man måste vara en bra förare att häva den. Vid samma situation med en bakhjulsdriven så återfår bakvagnen sitt fäste och det blir lugnt och tryggt...
Hade jag haft en framhjulsdriven den 23/12-03, snöfall och packad snö på vägbanan hade framhjulen släppt och jag hade farit in med full kraft i timmerbilen som kom diagonalt över körbanan emot mig, men tack vare att jag då hade bakdrift (740) så släppte jag gasen, frikopplade, bromsade lätt, (ingen ABS) och styrde längs med hela sidan av ekipaget för att sen kunna styra upp på vägen bakom timmerbilen..
Sen har Ågren rätt i #20. Ingen bil eller system är bättre än föraren som framför den..

2014-02-23 kl 22:10

Ågren, klart man ska få diskutera och framföra sina åsikter, det gör ju jag. Forumet är ju till för att man ska byta erfarenheter.
Vad jag inte förstår är hur kan någon ifrågasätta vilken drivning som är optimal när man drar husvagn. Flera drivande hjul är lika med bättre dragförmåga.
Sen måste man precis som du gör väga in sin egen situation och anpassa sig efter den. Därför har jag länge åkt SAAB för jag tyckt den är bäst när man ser till alla aspekter. Man kan inte alltid optimera för enbart husvagnsdragande när man väljer bil.

2014-02-24 kl 10:23

LAEN skrev:

Man kan inte alltid optimera för enbart husvagnsdragande när man väljer bil.

Instämmer.
Mitt inlägg var främst ett svar på bero som undrade om det var någon fördel med bakhjulsdrivet.
(Bero blandar även in T-Forden. När det gäller att ta sig fram så var den enastående i lätt terräng eller lerig åker. Dagens fram- eller bakhjulsdrivna bilar skulle inte hänga med T-Forden.)

2014-02-24 kl 14:04

Vilka roliga åsikter det vart.
Jag skrev att med min Skoda o 4 hjulsdrift så vart det ingen match att dra husvagnenen vidare efter att ha provat med Caddyn som har framhjulsdrift.

Det mer en reflektion på hur man kommer fram med olika drivsystem.

Sen har bakhjulsdrift då på nyare bilar också många fördelar, särskilt om den har diffbroms vid husvagnsdragande.

Bakhjulsdrivna bilar av idag har antisladd mm, så de är säkert säkrare i halka än en gamla SAABAR som gått ur tiden. Hehe

2014-02-24 kl 19:53

När det gäller fram eller bakhjulsdrift utan husvagn är jag faktiskt osäker på vad som är säkrast i dag. Tror inte det spelar så stor roll i dag om man har anti allt. Känns som om hur välbyggd och avstämd bilen är från början. Har åkt gaska mycket olika samt är instruktör på förarkurser i banracing där man åker sin egen bil och därmed kört allt från enklaste småbil till riktiga 4wd monster och givetvis de flesta "vanliga" Porschar som finns. Därmed blivit riktigt besviken på bilar som kostar miljonbelopp och blivit glatt överaskad av enkla billiga bilar som haft väghållning långt bättre än de borde.
När det gäller att dra tunga släp är det hittils sämsta en Chevrolet S10 pickup, slutade med att vi satte släpet efter kompisens VW buss. Gick inte att köra över 70 trots att vi flytta mer vikt på kroken och trixade. Min sänkta och uppstyvade Alfa V6 var det bara samvetet som begränsade hur fort man kunde köra med samma släp och last.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1552 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 359 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842