Att 4-hjulsdrift är outstanding med Husvagn. / av Sir-n

Dölj första
Att 4-hjulsdrift är outstanding med Husvagn.
2014-02-20 kl 16:52

Skulle dra ut husvagnen från Husvagnsgaraget bakpå tomten med min Caddy, då med vanlig framhjulsdrift.
Nu med nysnö 5cm så fick jag stopp efter ca: 20 meter i en svacka på tomten.

Kopplade vagnen till vår Skoda Yeti så gick allt som smort.
Sen finns det givetvis de som tycker att sin egen bil/traktor är bättre än en Yeti, kan inte var många?

För egen del så är jag glad o nöjd !

^^ Första inlägget ^^
2014-02-20 kl 16:52

Skulle dra ut husvagnen från Husvagnsgaraget bakpå tomten med min Caddy, då med vanlig framhjulsdrift.
Nu med nysnö 5cm så fick jag stopp efter ca: 20 meter i en svacka på tomten.

Kopplade vagnen till vår Skoda Yeti så gick allt som smort.
Sen finns det givetvis de som tycker att sin egen bil/traktor är bättre än en Yeti, kan inte var många?

För egen del så är jag glad o nöjd !

2014-02-24 kl 19:56

Hehe Sir-n :-)

Du är inte riktigt med märker jag:

Bakhjulsdrivna bilar av idag har antisladd mm säger du, det har även framhjulsdrivna bilar av idag tex SAAB (som har haft det i mer än 10 år).

Klippt från SAAB's hemsida:

Nu tillverkas Saab 9-3 Aero Sedan i Trollhättan och vi har reserverat ett begränsat antal unika exemplar ur den första produktionsserien för Sverige. Vi säljer bilarna direkt från fabriken och du beställer din bil här på vår hemsida.

Bilarna som rullar av linan har allt du känner igen och kan förvänta dig av en Saab: Körglädjen, väghållningen och designen – som skapar den alldeles speciella Saab-känslan.

2014-02-24 kl 20:35

LAEN klart jag är med! Bara kul att reta dig o Bero!

2014-02-24 kl 20:50

Sir-n,

Och jag hugger glatt tillbaka :-)

Undrar hur det är att dra med en fyrhjulsdriven SAAB?

2014-02-25 kl 14:06

Stadsjepar
Haldex,torsen,viskodiff m.m, Många namn finns det på dagens så kallade fyrhjulsdrift.
En sak har dom gemensamt, dom fungerar alla endast hjälpligt ute i terrängen eller andra dåliga underlag, diagonalspinn och andra konstigheter som kan uppkomma när bägge framhjulen tex står på halt underlag och bägge bak står på fäste eller när vänster sida spinner och höger sida har bra grepp. Problemen uppstår när datorn, slirkopplingar eller hydraliken inte förstår naturen
Därför sitter dom endast på så kallade stadsjepar.
Terrängbil.
Vill ni åka terräng eller släpa tunga saker på dåligt underlag är det
Ikopplingsbar fulldiff med lågväxel det enda som fungerar och är pålitligt i alla knepiga lägen.

2014-02-25 kl 16:19

Jo visst Bossy! Men det är bättre än enhjulsdrift. Tekniken går framåt som med nya Haldex 5
De är samtidigt hyggligt bränslesnåla.

Sen åker nog inte så många med husvagn ute i riktiga terrängen.

2014-02-25 kl 20:00

Sir-n skrev:
Tekniken går framåt som med nya Haldex 5

Jasså, gick den framåt med Haldex 5? Det är du nog en av få som tycker. Det blev ett ordentligt kliv bakåt jämfört med Haldex 4, reagerar mycket långsammare.

2014-02-25 kl 20:24

http://www.teknikensvarld.se/2013/06/10/40913/test-av-haldex-5-mot-haldex-4/

Verkar vara ett enklare system o tillbakagång, det visste jag inte!

2015-10-01 kl 12:03

Haldex 5 är billigare och lättare, för de har prutat bort tryckackumulatorn. Det gör i sin tur att det inte reagerar lika snabbt. Volvo har nu en annan programvara, som drar åt tidigare för att kompensera för detta. Det gör istället att man får lite av samma problem som när man diffspärrar "på riktigt" på underlag med bra grepp.

Men visst är fyrhjulsdrift mycket bättre. Jag har själv kört husvagn/släp med både bak- och framhjulsdrift i många år. Hur många gånger jag inte kommit fram har jag tappat räkningen på. Det hör till saken att jag ofta kört till orienteringstävlingar, där campingarna varit tillfälliga på åkrar och liknande. Det var till att vänta på traktorer och hjullastare, men sen jag nu skaffat en Volvo XC70 (Haldex 4) har jag inte fastnat än. Jo, jag har gett upp en gång, men det hade nog gått om jag envisats lite grand. Men jag ville undvika att det blev spår, så vi använde den Nissan King Cab vi ändå hade tillgång till istället.

Att sen en XC70 inte är en riktig terrängbil är självklart. Men den driver tillräckligt bra för att komma tillräckligt långt ut för att man ska kunna köra sönder den, om man nu inte tänker sig för.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1546 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 354 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842