Vi provkör Karoq – Skodas helt nya suv

Publicerad: 2017-12-17   Uppdaterad: 2023-04-18

Med nya Karoq ändrar Skoda den inriktning som säger att suvar ska vara högbyggda och ha rejäl markfrigång. Istället är det komfortabel personbilskaraktär som gäller.

Vad är nytt? Karoq heter den senaste modellen från Skoda. Den siktar in sig på marknadsandelar i det snabbaste växande segmentet i bilvärlden, nämligen kompaktsuvar. Karoq är en i raden av dessa med allt mindre suvkaraktär, men desto mer personbilsdito. 

Karoq har fått egenskaper som gör körupplevelsen väldigt personbilslik och odramatisk. Här finns inget av det tidigare generationer suvar brottas med, lite struttig gång framtvingat av hög tyngdpunkt och allmänt lite sävlig styrrespons. Skoda själva berättar att den nya bilen är familjevänlig, sportig, komfortabel, rymlig och fylld av innovativ teknik. 

Hur är den att köra? Mycket av det som är nytt har setts i andra modeller från VAG-koncernen, inte minst i Seat Ateca som den delar bottenplatta eller rättare sagt plattform med. Men det gör inte bilen sämre på något sätt, tvärtom. Den är bra och den är liksom självklar. Den går som man vill att bilar ska gå. Alla motoralternativ känns överraskande rappa, styrningen fungerar utan klander. Bilen går tyst, fjädringen ligger åt det komfortabla hållet, förarassistanssystemen fungerar som förväntat, ja det finns inget att haka upp sig på, någonstans. Det stämmer för en gångs skull ganska bra det man säger i pressmaterialet att bilen ”passar för varje förares behov”.

I och för sig kanske man tar i lite för mycket när man pratar om sportighet och terrängegenskaperna är väl inte så imponerande heller. Med 18 centimeters markfrigång, ganska precis som en vanlig familjekombi, gör man inga genomkorsningar av Gobiöknen men på den relativt snälla offroadslingan vi körde klarade Karoq lätt av de utmaningar vi hittade. Bilen ser ut att orka med dragjobb med den äran. 87 centimeters överhäng bak är anmärkningsvärt lite för biltypen och ju kortare avstånd det är mellan dragkrok och bakaxel desto bättre förutsättningar för stabil gång med belastning på kroken. Omvänt gäller också, långt överhäng är gynnsamt för hävstångsprincipen, något Archimedes hävdade i en berömd sentens: ”Ge mig en fast punkt i universum och jag ska rubba jorden ur dess läge.”

Vi provkör Karoq – Skodas helt nya suv
Här ryms 479–588 liter beroende på baksätets läge. Med baksätet utlyft rymmer bilen 1.810 liter.

Nördfakta. Karoq har ett offroadreglage som när det aktiveras påverkar styrningen, växellådan och gaspedalens respons vilket fick mig att tro att även fjädringen styvnat men så är icke fallet – än. Det sistnämnda kommer lite längre fram, någon gång under sommaren 2018. Då kommer också den mest påkostade modellen, 190-hästars TDI 4×4 med DSG-låda. Man kan då också få digital instrumentering, så att du som förare kan välja hur instrumenten ska se ut, liksom geststyrning av den 9,2 tum stora pekskärmen. 

Redan nu kan man välja till ”dragpaketet” och förutom den elektriskt utfällbara kroken innehåller det en backkamera, öppning och stängning av bakluckan via fotviftning och man får med ett takräcke. Dragpaketet för 10.900 kronor känns helt enkelt som ett mycket som ett vettigt och prisvärt tillbehör. Precis som hela bilen.

Borde jag köpa en? Behöver du dra släp emellanåt är den högintressant. Hög dragvikt med körkort B, cirka 1.400 kilo (1.500 kilo med bara framhjulsdrift).

Prisspannet sträcker sig från 215.600 kr vilket man begär för en TSI med 115-hästars bensinare, upp till 313.700 kronor som behövs för att köpa hem TDI 150 med automatlåda och en hel del features i utrustningsnivån Ambition. Den innehåller bland annat autobroms, adaptiv farthållare, tvåzons klimatanläggning, multimediasystem och lättmetallfälgar. Paraply under passagerarsätet samt telefonbox för sladdlös laddning av mobilen fullbordar bilden av att Karoq är en bra bil för många och i många olika situationer. 

Vi provkör Karoq – Skodas helt nya suv
Kompaktsuven Karoq har blivit väldigt personbilslik.
TEKNISKA DATA: Skoda Karoq 2,0 TDI 4×4

MOTOR: R4, turbo, diesel, 150 hk vid 3.500–4.000 r/min, 340 Nm vid 1.750 r/min. 7-växlad DSG-låda. Fyrhjulsdrift.

KAROSS: L/b/h 4.382/2.025/1.603 mm. Axelavstånd 2.603 mm. Tjänstevikt 1.561 kg. Bagagevolym 479–1.810 liter.

PRESTANDA: 0–100 km/h 8,7 sek. Toppfart 195 km/h. Förbrukning 5,2 l/100 km. CO2 137 g/km.

PRIS: 2,0 TDI DSG 4×4 296.700 kronor (Style 313.700 kronor). 

PLUS: Flexibiliteten, omvandlas enkelt från möbelfraktare till familjekombi.

MINUS: Trots det glada nyllet är designen lite mesigare än bilen faktiskt är. 

Rulla till toppen