Automat eller manuell? / av Anonym 1045966117

Automat eller manuell?
2014-01-21 kl 15:50

Vilken tycker ni bäst om att drar husvagn med automat eller manuell och varför?

2014-01-21 kl 18:10

kört me CVT låda och nu manuel. Gick och går lika bra vad som tycker jag.

2014-01-21 kl 21:23

Automat. Väldigt bekvämt. Men det trevligaste är när man baxar in den på något riktigt jäkligt ställe. Speciellt om det lutar lite. Även i kökörning i uppförsbacke är det bekvämare. Jag kan ju växla manuellt om jag vill och även motorbromsa nedför.

2014-01-21 kl 22:18

Kör också automat med manuell möjlighet.. Riktigt bekvämt..
Ett tips är att trycka in sportläget på bilen om ni har den möjligheten, då håller bilen ut längre på växlarna vilket oftast blir bättre bränsleekonomi.

2014-01-22 kl 08:02

Har också haft automat på mina två senaste bilar och tycker mer om det än manuell.
Håller helt med "Adria 542 UT" i hans kommentar.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2014-01-22 kl 11:43

Kör automat och kan även växla manuellt.

Drar med en Volvo s40 -11 med D4 motorn på 177 hk. Kabe Ametist på 1500 kg känns inte bakom

2014-01-22 kl 20:19

Kör manuellt och kommer alltid att göra. Jag tycker om att ha direkt kontakt mellan motor och låda samt att om det går på röven och man får sladd på ekipaget så är det mycket lättare att reda ut situationen om inte automatlådan ska lägga sig i och krångla till det.

Rent tekniskt så är det bättre med en manuell bil. Det är lättare och billigare att serva och en koppling kostar inte i närheten så mycket som en converter och en manuell låda är tåligare än en automat. Värt att ha i åtanke är att man ska vara mer försiktig med sitt val av automat om man inte får en ny firmabil vart femte år. Kolla på en sprängskiss på en automat så ser ni hur mycket som kan gå sönder och i regel så byter man inte olja på automatlådor på regelbunden basis. BMW till exempel har många automater som det inte ens går att byta olja på. Det finns inget som heter longlife på olja. Det är ett försäljningsargument.

Automat är bekvämt och lättkört och lämpar sig bra till folk som inte har stenkoll på körning med större släp medans manuellt är väldigt effektivt just för att man själv bestämmer över drivlinan till 100%.

Så det är helt upp till vad man trivs med och vad man har tänkt att göra med den.

2014-01-22 kl 20:35

Samfaran. Jag ska inte gå in så djupt på det du skrev för visst stämmer en del av det tekniska du beskriver. Och jag tar inte upp det för att jag känner det som ett påhopp utan mest för att det förbryllar mig. Hur kan det göra någon skillnad i huruvida man har stenkoll på sin vagn eller inte när man jämför växellådor?

2014-01-22 kl 21:31

Enkelt. Känner man att man inte är expert på att till exempel backa så är det lättare med automat då det istället blir ett hjälpmedel. Med direkt kontroll på drivlinan så är det lättare att räta ut en halkig situation och då kör man manuellt.

Det var inte menat att peka på någon då man förhoppningsvis har tillräcklig självrannsakan för att tänka efter vad man gör med ekipaget samt vad man har för svagheter. Jag jämförde helt enkelt manuell och automat och vägde in vad jag själv har sett och varit med om då jag jobbat som bärgare.

Att inte peka på dom aspekterna gör rådgivning om varför man ska ha automat enkelt. Det är bekvämt... Men det är ingen jämförelse utan en personlig åsikt som inte går att säga emot för det är till och med enligt mej som hatar allt vad automat heter sant.

2014-01-22 kl 23:03

Samfaran skrev:
Enkelt. Känner man att man inte är expert på att till exempel backa så är det lättare med automat då det istället blir ett hjälpmedel. Med direkt kontroll på drivlinan så är det lättare att räta ut en halkig situation och då kör man manuellt.

Det var inte menat att peka på någon då man förhoppningsvis har tillräcklig självrannsakan för att tänka efter vad man gör med ekipaget samt vad man har för svagheter. Jag jämförde helt enkelt manuell och automat och vägde in vad jag själv har sett och varit med om då jag jobbat som bärgare.

Att inte peka på dom aspekterna gör rådgivning om varför man ska ha automat enkelt. Det är bekvämt... Men det är ingen jämförelse utan en personlig åsikt som inte går att säga emot för det är till och med enligt mej som hatar allt vad automat heter sant.

Så sa jag också när jag var yngre, tyckte automat var dyrare, sötare och bara för glidarbilar..
Men jag har bytt åsikt, efter 20 år som lastbilschaufför och ca 200.000 mil på vägarna, det mesta med manuella split/range- lådor men även både I-shift (Volvos) och opticruse (scanias), så kan jag lova dig att automatlådorna i moderna bilar har utvecklats enormt dom senaste10-15 åren, mestadels vidareutveckling och förfining från just den tunga trafiken..
Jag har backat allt ifrån trailer, enaxlat, 2-axlat, 3-axlat, 4-axlat 5-axlade släp med både manuell och automatlådor, och jag vet att jag har hundra koll i alla lägen, jag föredrar ändå automat just för bekvämligheten, inte för att jag är oerfaren eller osäker...
Jag tröttnade dessutom på lastbilslivet och gör annat nu, dock sitter takterna i fortfarande...
Sant var det förr med automatbilar att det var svårare att häva en sladd om man inte var snabb att lägga i Neutralen. Men nu är den stora merparten av personbilar utrustade med både antispinn och antisladd och kör man bara vettigt så är dessa alldeles förträffliga som "hängslen". Att vissa biltillverkare är dumma nog att inte kunna erbjuda oljebyten till sina automatlådor är mycket dumt, men läser man på lite i serviceboken innan man köper en bil så kan man välja bilar med just växellådsoljebyten i serviceprogrammen.
Förr var det dessutom nästan tvång att eftermontera oljekylare till autolådorna om man skulle köra tungt mycket och ofta, nu är tekniken en annan och en del tillverkare har även från början bättre kylning till dessa..

PS. Jag tar det inte heller som ett påhopp, jag tycker bara om att förklara Ds. :)

2014-01-22 kl 23:30

Köp de som känns rätt. Allt funkar. De e tycke och smak.

2014-01-23 kl 08:39

Kan till viss del hålla med dig "samfaran".
Men jag övergav manuell bil av en anledning. Det var när min husvagn började väga över 2000 kg. Med manuella lådan upplevde jag ibland vid tyngre backningar att jag förlorade kopplingen helt pga varmgången.
Då stod jag där och fick snällt vänta på att lamellerna skulle kyla ner sig.

Det problemet har jag inte alls idag.
Sen kan jag faktiskt tycka att det är väldigt njutningsfullt att åka automat.

Då har jag ändå växlat en hel del i mitt tidigare rallyåkande liv och då njutit av det.

Men som "Familjenpalm" skriver. Köp det som känns rätt.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
2014-01-23 kl 10:19

Tack för alla svar.
Vi har beställt en Hyundai Santa Fe 2014 Automat.
tro jag blir nöjd med den som dragare till vår KABE på 2000Kg när jag läser era svar, har kört manuellt i alla år, så det blir spännade med automat.

2014-01-23 kl 10:23

det tror jag me. De har blivigt mycket fina bilar.
Lycka till
kör lugnt

2014-01-23 kl 13:33

Tack
Vi har idag en Hyundai IX35 4wd men den är manuell och få dra 2000kg men automat får bara dra 1600kg,så vi valde Santa Fen vi har aldrig haft problem med bilen och är bra att dra med, kan rekommendera IX35 om man vill ha manuell låda.

2014-01-24 kl 08:50

Så länge det är en diesel låter det perfekt. Kör själv en Sportage med automat 2,7 bensin och den är helskön att köra men törstigare än en kamel.

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2014-01-26 kl 11:13

Valet är enkelt, automat. Oavsett om det handlar om att dra, backa, ligga "på rull" efter landsvägen eller krypköra i stadstrafik väljer jag automatlådan alla gånger. Iofs byter jag oljan i automatlådan med 6000 mils intervall (även om det står i serviceboken att det inte behövs). Jag kan nämna att Cittran är min första bil med automat, tidigare har jag alltid kört manuellt växlade bilar, men inte mer. Däremot saknar jag ibland bakhjulsdriften (körde Volvo 740 tidigare), då den innebar mer tryck på drivhjulen och en betydligt snävare vändradie men det är ett annat ämne. (Sedan jag skrev detta har jag bytt till en Volvo V70 diesel, med automat förstås, och även på denna kommer jag att byta oljan i automatlådan med jämna mellanrum :-) )

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2014-02-01 kl 11:37

Har åkt med husvagn sedan 1970talet med ett 30tal bilar som dragare både man. och automat och de moderna bilarna med automat är vida överlägsen manuellt växlade bilar.Att som en här på forumet inte vet att moderna bilar med drag som fabriksutrustning och automat är utrustade med antispinn,antisladd,antikrängning som reagerar 20-25ggr i sekunden och korrigerar fordonet.Då man kör manuellt tar det flera sekunder innan man har trampat ner kopplingen och bromsat och parerat med ratten och då hinner det hända mycket under denna tid.
Då jag har erfarenhet av bilkörning från många länder med husvagn så finns det bara automat som gäller.
BMW 6 cyl.306hk,440n/m,automat 8växlad och på släp POLAR 620 2000kg.

2014-02-02 kl 00:53

Bozzi skrev:
Har åkt med husvagn sedan 1970talet med ett 30tal bilar som dragare både man. och automat och de moderna bilarna med automat är vida överlägsen manuellt växlade bilar.Att som en här på forumet inte vet att moderna bilar med drag som fabriksutrustning och automat är utrustade med antispinn,antisladd,antikrängning som reagerar 20-25ggr i sekunden och korrigerar fordonet.Då man kör manuellt tar det flera sekunder innan man har trampat ner kopplingen och bromsat och parerat med ratten och då hinner det hända mycket under denna tid.
Då jag har erfarenhet av bilkörning från många länder med husvagn så finns det bara automat som gäller.
BMW 6 cyl.306hk,440n/m,automat 8växlad och på släp POLAR 620 2000kg.

Denna magiska utrustning sitter även i manuellt växlade bilar. Styrenheterna i bilen reagerar med en frekvens av 200-1000 gånger per sekund generellt sett. Jobbar i branchen och har kört bärgage i ett par år så jag vet precis vad jag pratar om.

2014-05-05 kl 15:50

chriper skrev:
Med manuella lådan upplevde jag ibland vid tyngre backningar att jag förlorade kopplingen helt pga varmgången.

Håller med! Jag upplever också att det är bekvämare köra med automat.

Men jag skulle vilja höja ett varningens finger för att allt fler bilar idag får dubbelkopplings-automater! Har själv en sån på min bil och vid tyngre backningar börjar det snabbt lukta bränt om lamellerna... Kan även upplevas lite ryckig vid krypkörning. Däremot funkar den extremt fint ute på vägen! Då växlar den snabbt och mjukt.

Men för husvagnsdragning skulle jag nog rekommendera en traditionell momentomvandlar-automat eller en CVT-låda.

Vad tycker ni andra? Vad har ni för erfarenheter av olika typer av automatlådor?

2014-05-05 kl 16:36

Även jag börjar få lite erfarenhet. 175hk, 420nm 2,4D V70 diesel gör att jag behöver endast vid stadskörning röra växelspaken. Annars kör jag 5:ans växel jämnt, kör lagligt. Vagnen 1800kg är rätt tung. Nu backar jag utan problem och brända lameller har jag inte känt en enda gång med denna bil 2010 v70! Förra v70 bensinaren 140hk luktade jämnt tyvärr, äckligt och skämmigt. :p Jag var mer rookie då dessutom.

Om jag hade en motorsvagare bil hade jag föredragit automat, nu med motorstark bil förstår jag inte vitsen med automat. Går snålt dessutom...

2014-05-06 kl 07:45

Jan-E skrev:
chriper skrev:
Med manuella lådan upplevde jag ibland vid tyngre backningar att jag förlorade kopplingen helt pga varmgången.

Håller med! Jag upplever också att det är bekvämare köra med automat.

Men jag skulle vilja höja ett varningens finger för att allt fler bilar idag får dubbelkopplings-automater! Har själv en sån på min bil och vid tyngre backningar börjar det snabbt lukta bränt om lamellerna... Kan även upplevas lite ryckig vid krypkörning. Däremot funkar den extremt fint ute på vägen! Då växlar den snabbt och mjukt.

Men för husvagnsdragning skulle jag nog rekommendera en traditionell momentomvandlar-automat eller en CVT-låda.

Vad tycker ni andra? Vad har ni för erfarenheter av olika typer av automatlådor?

Här håller jag inte med.
Jag hade en V70 med momentlåda tidigare och där upplevde jag betydligt mera kraftförluster än jag gör i powershiften (dubbelkopplingslåda).
Trots lägre vrid i Forden än Volvon upplever jag att jag har mera kraft vid husvagnsdragning nu.

Däremot håller jag med dig helt angående stadkörningen. Där är den inte så rolig. Betydligt ryckigare än momentlådor.

2014-05-06 kl 10:44

Har tidigare haft manuell låda men sen ett år tillbaka kör jag automat. Tycker helt enkelt att det är bekvämt med automat! Hemma på garageuppfarten där jag backar upp husvagnen så lutar det lite uppåt och med automatlådan går det lättare upplever jag det. Blir mindre slirande på kopplingen om man säger så :)

Susanne
2014-05-06 kl 11:51

elpapo skrev:
Även jag börjar få lite erfarenhet. 175hk, 420nm 2,4D V70 diesel gör att jag behöver endast vid stadskörning röra växelspaken. Annars kör jag 5:ans växel jämnt, kör lagligt. Vagnen 1800kg är rätt tung. Nu backar jag utan problem och brända lameller har jag inte känt en enda gång med denna bil 2010 v70! Förra v70 bensinaren 140hk luktade jämnt tyvärr, äckligt och skämmigt. :p Jag var mer rookie då dessutom.

Om jag hade en motorsvagare bil hade jag föredragit automat, nu med motorstark bil förstår jag inte vitsen med automat. Går snålt dessutom...

Ja, dieselbilar har kraftigare koppling så då funkar manuell säkert bättre än på bensinbilar. Jag hade en S60 140hk manuell förut och efter en trång backning in i vinterförvaringen, lätt uppför på lösgrus i 90-graders sväng, så luktade den illa ett par dar efteråt...

Men eftersom jag kör så få mil/år, både med och utan vagn (vagnen 1200kg tot.vikt), så föredrar jag bensinbilar och numer även automat. Därför även intresserad höra skillnader mellan olika typer av automatlådor.

2014-05-06 kl 12:18

chriper skrev:

Här håller jag inte med.
Jag hade en V70 med momentlåda tidigare och där upplevde jag betydligt mera kraftförluster än jag gör i powershiften (dubbelkopplingslåda).
Trots lägre vrid i Forden än Volvon upplever jag att jag har mera kraft vid husvagnsdragning nu.

Däremot håller jag med dig helt angående stadkörningen. Där är den inte så rolig. Betydligt ryckigare än momentlådor.

Intressant höra om din erfarenhet! Jag har bara erfarenhet av denna V70, som också har powershift (min första bil med automalåda), och TRODDE att momentomvandlarlådor hanterade backning med husvagn bättre än dubbelkopplingslådor. Men kraftförlusterna kanske förstör fördelarna...

Du har aldrig upplevt att den luktar bränt vid "lite knepigare" backning? Kan det vara så att din powershift är kraftigare byggd än dom Volvo använder till sina bensinmodeller? Ford har ju, vad jag sett, powershift endast till dieselmodellerna. Volvo gör tvärt om - powershift till bensin och momentomvandlare till diesel, vilket jag tycker är märkligt. Är det samma spec. på dom lådorna - alltså powershift till Ford resp. Volvo - nån som vet?

Vore även kul höra om någon har erfarenhet av CVT-automater! Som jämförelse till ovan nämnda två lådor.

2014-05-06 kl 12:39

Susanne_L skrev:
Har tidigare haft manuell låda men sen ett år tillbaka kör jag automat. Tycker helt enkelt att det är bekvämt med automat! Hemma på garageuppfarten där jag backar upp husvagnen så lutar det lite uppåt och med automatlådan går det lättare upplever jag det. Blir mindre slirande på kopplingen om man säger så :)

Håller med dig - exakt så känner även jag! =)

2014-05-06 kl 12:43

Kört med cvt automat. Och tyckte om den. Dock hade jag bara en 140hk nissan. Så den var i de slöaste laget. Men cvt var bra. Dock var där inte någon diff eller så. Och inte snöläge heller. Men jämnt och fint gick den

2014-05-06 kl 12:57

Familjenpalm skrev:
Kört med cvt automat. Och tyckte om den. Dock hade jag bara en 140hk nissan. Så den var i de slöaste laget. Men cvt var bra. Dock var där inte någon diff eller så. Och inte snöläge heller. Men jämnt och fint gick den

Intressant! Var det bensinmotorn? Min oro är att CVT-automaten ska få motorn att varva mer när man drar vagn. Vilket varvtal låg motorn på vid jämn fart av 80 och hur tung vagn drog ni då?

Tror annars på CVT, som enligt min tro borde vara den låda som växlar mjukast och som med sin steglösa utväxling borde klara även tuff backning bra. ;)

2014-05-06 kl 17:48

Det talas om koblingen på de olika automatlådorna. . Et problem er at backvexelen har en høyere utveklsling en etatens vexel. Det betyder at man må slira mer på koplingen ved backning. På de lådorna som har en kopling finnes det to typer. Våtplatekopling der koplingen løper i et bad av olja. Der opplever man inte en brent kopling ved backning. Så hat man torrplatekopling som virker som en vanlig manuel låta. Der kan man oppleve brent kopling vid backning. Jeg er usikker på hva CVT lådan har. Ford och Volvo sin Powershift låda har våtplate kopling . DAG sine lådorna har torrplatekopling på sine mindre modeller och våtplate på de større.

2014-05-06 kl 20:38

s7 skrev:
Det talas om koblingen på de olika automatlådorna. . Et problem er at backvexelen har en høyere utveklsling en etatens vexel. Det betyder at man må slira mer på koplingen ved backning. På de lådorna som har en kopling finnes det to typer. Våtplatekopling der koplingen løper i et bad av olja. Der opplever man inte en brent kopling ved backning. Så hat man torrplatekopling som virker som en vanlig manuel låta. Der kan man oppleve brent kopling vid backning. Jeg er usikker på hva CVT lådan har. Ford och Volvo sin Powershift låda har våtplate kopling . DAG sine lådorna har torrplatekopling på sine mindre modeller och våtplate på de større.

Tack för info! Ja, jag har en Volvo med våtkopplings Powershift, men har ändå upplevt lukten av bränd koppling vid backning. Möjligen att lukten skulle kunna bero på att bilen är ganska ny? I år har jag ännu inget känt och nu har bilen gått ca1000mil. Men i höstas osade den vid backning - då med ca500mil på mätaren.

CVT-lådor har ingen koppling. Det är ju en modernare variant av den steglösa rem-växellåda DAF en gång i tiden hade.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1581 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 581 fristående campingplatser och 643 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842