automat eller manuell växel låda? / av Anonym 1356838737

• 11 svar
automat eller manuell växel låda?
2010-07-29 kl 23:09

Jag är tillbaka nu efter en 3 veckors husvagnssemester i Europa, men en hel del kö åkning i Autobahn.
Problemet med kö åkning är att man sliter på kopplingen, det luktade bränd koppling ofta (speciellt uppför i kilometervis köer...), nu vet jag inte hur mycket kopplingen tog skada.

Vi skall nu byta till ny bil och undrar om automat bilar är bättre för husvagnskörning? (dvs sliter mindre på bilens motor)

2010-07-30 kl 07:28

defenetivt är det mycket bättre med automat växlat som dragare det har jag haft i mån nga år, så det kan jag absolut rekomendera prova på det jag tror du kommer att bli nöjd med det valet,
jag tycker det är mycket märkligt att man väljer en mannuell växellåda i dag när allt annat äautomatiserat så när man köper bil välja en konstruktion från t-fordens tid det är obegripligt.

2010-07-30 kl 09:44

Automat är överlägset med husvagn
Åke

2010-07-30 kl 09:45

Jag har tidigare alltid kört manuellt. Men vid senaste bilbytet valde jag automat och kan starkt rekommendera det.
Har en diesel med 420 newton vid 1700 varv och i kombination med automat är det suveränt att dra med.

2010-07-30 kl 10:07

Åkt automat i många år med mina dragåsnor MB Sprinter. Är inne på min tredje och trivs som fisken i vattnet. Svårt att tänka mig bil utan automat.

2010-07-30 kl 23:14

Ok, det var tydligt att det är automat som gäller :-)

2010-08-02 kl 20:14

Hallå alla glada campare,har haft husvagn i två år och kört med en V-70 manuell men nu har jag skaffat en V-70 med automat,ska man köra med driven hela tiden eller som handlaren sa med 3-ans läge,vilket drar minst bensin?

2010-08-02 kl 20:19

Ska man köra med driven eller 3-ans läge som handlaren sa när jag nyligen bytte till automat,det är en 4-stegsautomat,vilket drar mest bensin?

2010-08-03 kl 01:00

Läge 3, står i instruktionsboken.

2011-11-28 kl 17:45

De senaste 2-4 åren har jag dragit med automat och det finns inte på världskartan att jag skulle återgå till manuell. Med de nya dubbelkopplingslådorna ökar ju inte bränsleförbrukningen heller.

2011-11-28 kl 20:10

Jeg stiller meg i rekken blant de positive, men man skal være klar over et par saker. Kjører man en vanlig automatlåda med momentomvandler så rekomanderes en egen kjøler av lådan. De såkalte dubbelkopling lådorna, DSG, kan være av typ torrkopling eller våtkopling.En torrkopling vil ha de samme negative egenskaper som en vanlig kopling ved husvagndragning. Dubbelkoplingslådan som Volvo og Ford anvender er av våtkoplingstyp.

• 11 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1547 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 355 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842