Automat eller manuell växellåda, skillnader i tillåten dragvikt? / av Anonym 798164052

  • 9 svar
Automat eller manuell växellåda, skillnader i tillåten dragvikt?
2007-12-26 kl 00:24

Automat eller manuell växellåda, skillnader i tillåten dragvikt?I senaste H&C (nr 1, 2008) finns en artikel om provkörning av nya Nisssan X-trail (4WD).Man anger i artikeln högsta tillåtna släpvagnsvikter för olika motoralternativ med manuella växellådor och automat (CVT). I reportaget sägs bl.a. att en bil med 150-hästars dieselmotor med manuell växellåda tillåts dra 2000 kg medan en likadan bil med samma motorbestyckning och automatlåda endast tillåter 1350 kg. Det ska då skilja 650 kg i tillåten släpvagnsvikt till fördel för bilen med manuell låda. Att det kan skilja några kilo kan vara förståeligt eftersom automatlådan kan väga mer, men 650 kg? Har tryckfelsnisse varit i farten? Kan det vara så i det här fallet att motorns höga vridmoment tillsammans med en klen automatlåda inte tillåter högre släpvagnsvikt och den påfrestning som det tunga släpet kan innebära? Är det i så fall ett generellt problem för moderna automatlådor?/PerG

2007-12-26 kl 09:33

Det är ingen skillnad i dragvikt på moderna automatlådor jag har i många år kört automat som dragare är dom att föredra frmför mnuella jag har haft en Saab 9000 automat som hade dragvikt 1800kg liksom 2st 9-5 med samma dragvikt den jag har nu 9-3 drar 1600 som automat samma som manuell med samma motor 9-3 med mindre motoror har lägre dragvikt ovsett växel låda samma sak med volvo.

2007-12-26 kl 10:19

Hej Skogsmullen!
Tyvärr stämmer det att den automatväxlade endast har en släpvagnsvikt på max 1350kg. Tydligen pallar ej lådan för mer vikt.
Läs gärna även tidningen 4WD där modellen testats.
Enligt tidningarna är det vettigast att satsa på den "stora" Dieseln (finns enbart med manuell låda).
Raffe

2007-12-26 kl 11:45

Den automatlådan det refereres til er en CVT kasse. CVT er en videre utvikling av det systemet DAF brukte i sine småbiler; DAF 33, DAF 44 DAF55, Volvo 66 og Volvo 343.I Sverige var systemet kjent under navnet"Remjohan". Man kan ikke sammenlikne den moderne CVT kassen med de gamle, men prinsippet er det samme. Man har fordelen av å ha et nærmest uendelig antall gear der motoren alltid arbeider optimalt for den aktuelle situasjon. CVT står for Continues Variabel Transmision.I dagens CVT kasse er de gamle gummiremmene byttet ut med stålremmer og styringen av kassen skjer nå elektronisk. Ulempen er at dette systemet ikke kan over føre så store krefter som en vanlig gearkasse/Automatgearkasse. En CVT gearkasse må ikke sammenliknes med en vanlig automatgearkasse siden de bygger på to ulike prinsipper.
s7

2007-12-27 kl 20:11

Tack för era svar! Tydligen så verkar Nissans utvecklade "DAF- remjohan" vara ett undantag vad gäller dragviktskillnad mot manuella lådor. En "remjohan" med stålband istället för gummirem. Det var i alla fall en nyhet för mig och därmed blev den stora dragviktsskillnaden förklarad!
Hälsningar
Per

2008-01-04 kl 17:46

På Saab 9-5 är det ingen skillnad på dragvikt, 1800 på båda. Vi bytte bil strax innan for till Italien i höstas till en Saab 9-5 med automatlåda och det ångrar jag inte . När man kommer till knepiga passager underlättar det mycket att slippa tänka på vilken växel man skall ha och när man skall trixa in på trånga campingplatser är det mycket enklare och inte behöver man oroa sig för att bränna kopplingen. Autobahnköer känns inte heller längre jobbiga bara hålla foten på bromsen och gasa lite ibland, lyssna på musik, prata med frugan och titta på utsikten, som kanske inte är så vacker alla gånger på Autobahn.

2008-01-04 kl 18:40

Vet inte om det riktig stämmer! Audi har också en Automatlåda med rem (6 cvt) en sexväxlad låda, om du stoppar i den i en A6 Avant med 2.4 liters motor så har du en dragvikt på 1800kg. Den mauella endast 1500 kg. Och på A4 2.0T 1500 kg till auto och 1400 kg på mauella

2008-01-05 kl 08:38

Instämmer till 100% med Frimansson jag har haft Saab 9-5 med Automat som drag bil i 5-år skall man överhuvudtaget dra husvagn skall det vara Automat något annat är otänkbart, jag har numera Saab 9-3 diesel med Automat och i sommras överträffade den förväntningarna äve där är samma dragvikt 1600 som på Manuell växel

2008-04-08 kl 10:58

Ofta beror skilnaden på att automaten är bra mycket tyngre vilket ändrar belastningarna på chassi, bromsar och karros. har tillverkaren bara valt rätt låda (SAAB har aisin-warner precis som Volvo,opel mfl.) o0ch monterat oljekyl till växellådsoljan så håller dom. I SAABs fall med 9000 och 9-5 så är en automat bättre då dom manuella saablådorna är bland det sprödaste som byggts (placerade saab på toppen av haverilistan) 9-3ss å sc har GM-lådor å de håller mycket bättre.

  • 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1544 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 578 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 351 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-03

  • Husvagn & Camping 2020-02

  • Husvagn & Camping 2020-01

  • Husvagn & Camping 2019-12

  • Husvagn & Camping 2019-11

  • Husvagn & Camping 2019-10

  • Husvagn & Camping 2019-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842