BE kort
2010-03-19 kl 16:39

Tänkte bara dela med mig av mina vårkänslor..........7 grader varmt ute + ett färskt BE kort i plånboken, skönt att ha klarat av det innan säsongen drar igång på allvar, nu är det bara att dra våran härliga Solifer utan att ha problem med vikten (på husvagn/bil vill säga)
mvh Ronkan

2010-03-20 kl 07:15

Grattis till E-kortet. ock ha en bra campingsommar.

2010-03-20 kl 18:43

Grattis till BE kortet Ronkan!!

2010-03-20 kl 19:39

Säjer som Axel.v.a. inget gratis men grattis men kom ihåg ..nu kan släpets totalvikt överstiga bilens tjänstevikt du har ju BE,,, men bara upp till 3.500 kg ...Nästa steg är väl C kort ... mvh.. Edling

2010-03-21 kl 10:59

Tackar å bugar !

2010-04-02 kl 22:26

Va!

Du får väga upp till 3500kg på B-kort
Med BE-kort gäller vad bilen får dra. Kan ev bli en begränsning på 7000kg om några år när/om dom nya vikt reglern kommer

2010-04-03 kl 07:27

Hallå där,
7 ton låter mycket, jag har hört 4500 kg med dom nya reglerna som kommer om några år....
Glad påsk ! / Ronkan

2010-04-03 kl 09:02

Ne det tror jag inte. För man skall ju få väga 4200 någonting med B-kort när dom ändrat reglerna.

Sen är ju BE-kort inte bara för husvagnar och hästransporter utan även för att kunna dra större släp efter en lättlastbil. Finns i dag en del lättalastbilkar (typ renult master) som det monteras vändskiva på och drar på en trailer som på en stor tung lastbil och denna får då köras med BE-kort.

2010-04-03 kl 09:29

Jo det stämmer, jag hade inte vaknat när jag svarade i morse.......hur som helst skönt e de med BE så man kan låna/byta till nästan vilken bil man vill utan att tänka så mycket på körkortbegränsningen.
Ronkan

2013-01-20 kl 21:27

Jag funderade på hur många som har BE behörighet av de som har körkort idag. Försökte leta på SCB hemsida men hittade inget. Någon som har en ide?

2013-01-23 kl 17:00

Dom nya reglerna för BE verkar väldigt konstiga!
Mig som exempel: Hade B kort. Tog C + CE kort och fick därmed BE per automatik och följer gamla regler.
Nya regler: För att dra tung släp krävs "utökad B" Har du ett nytaget BE kort efter 13 jan får du likförbannat bara väga bil+släp 3500!!!!

2013-01-23 kl 19:31

nannebonne skrev:
Dom nya reglerna för BE verkar väldigt konstiga!
Mig som exempel: Hade B kort. Tog C + CE kort och fick därmed BE per automatik och följer gamla regler.
Nya regler: För att dra tung släp krävs "utökad B" Har du ett nytaget BE kort efter 13 jan får du likförbannat bara väga bil+släp 3500!!!!

Nej nu har du missuppfattat... BE kort efter 13 jan får du dra ett SLÄP med en maximal totalvikt av 3500 kg, INTE sammanlagt totalvikt

Före 13 jan var den siffran begränsad av bilens (lätt lastbil) begränsning på tillåten maximal släpvagnsvikt

2013-01-23 kl 23:55

Jag tog B-kort 1984.

Fyllde på med C-kort 2001.

Fyllde med E-kort samt diverse annan utbildning för lastbilskörning 2009.

Så nu har jag A BE CE på körkortet.

Bilen får dra 2500 kg på BE så det är bara att köpa större vagn nu.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2013-01-24 kl 07:05

Jimcar-9: Tack för att du upplyste mig. Där fattade jag dom snåriga reglerna fel!
Kan tycka att det som ändrats är ett steg i rätt riktning vad gäller B kort och utökad B

2013-01-24 kl 07:42

AndyW skrev:
Jag funderade på hur många som har BE behörighet av de som har körkort idag. Försökte leta på SCB hemsida men hittade inget. Någon som har en ide?

Jag tog B-kort -87.
Tog CE -91 och fick då automatiskt BE.
Har sedan kört Lastbilar mellan -91 - 07 sen 09- -10..
BECE står det på mitt..

2013-01-25 kl 11:23

På mitt Körkort står det A,BE,CE,DE AM

2013-01-25 kl 11:44

AndyW skrev:

Det finns ca 533.000 som har behörighet BE i Sverige vid utgången av år 2012. 6.135.000 har B-behörighet.
Se gärna på Transportstyrelsens hemsida.
Själv har jag A och BE

2013-01-25 kl 16:54

På mitt körkort står det A BE C DE den högre behörigheten togs 1981 därmed fick jag BE med automatik. Och har kört buss i linjetrafik sedan 1983 tills nu på Nobina (FD Swebus).

2013-01-25 kl 21:45

Fick du inte med CE när du tog DE ?

2013-01-26 kl 21:25

Nej CE var inte med automatik 1981 men bara något år tidigare var det så. Då var man tvungen att köra upp med lastbil och släp, men BE och DE var med automatik. jag tyckte jag hade inte behov av lastbil och släp. Jag fick jobb på SJ Buss 1983. Men ser man nu i backspegeln, nu efter alla upphandlingar om trafiken som länsbolagen gör, att det billigaste bolaget får trafiken så har ju lönen dumpats.

2013-01-27 kl 01:08

Aha på så vis.
Då förstår jag.

2017-10-23 kl 14:26

En gammal tråd..Har på ålderns höst, nu i höst tagit be kort:)
Om planerna går i lås..då blir det en Kabe eller Polar vagn, när vi började titta på en vagn är det vikten som sätter stopp, nu är det "bara" hitta en bra dragbil och en husvagn..vi har inte bråttom, men känns gött att ha kortet.

2017-10-23 kl 18:34

Marex skrev:
Om planerna går i lås..då blir det en Kabe eller Polar vagn, när vi började titta på en vagn är det vikten som sätter stopp, nu är det "bara" hitta en bra dragbil och en husvagn..vi har inte bråttom, men känns gött att ha kortet.
Grattis till BE behörigheten,bra jobbat.Då jag kört tradare så hade ju jag BE.Nu har jag dock mist mina tunga behörigheter men har fortfarande A BE.Det var dom höga kraven vad gäller synen som satte stopp för högre behörigheterna.Det är inte alltid så lätt att hitta en bil man är nöjd med och som får dra tyngre vagnar,trots att man har BE.I vårt fall blev det en Hyundai I40 och den är vi helt klart nöjd med.Det blir ju lite trist om man hittar sin drömvagn men körkortet sätter stopp.

2017-10-23 kl 18:58

Tack Bighoj! Det där och läsa teori igen hade sina prövningar..
Men samtidigt nyttigt, var inte igår när man väntade för att komma in till provet och alla såg koncentrerade ut och nervösa.
Kuggade på första teori provet..så halvknäckt ut därifrån och hem läsa på, nästa gång gick det bättre. Körningen gick bättre men jag tog två lektioner och lånade deras ekipage till uppkörningen. Var ändå en viss känsla när han sträckte fram handen och gratulerade...

2017-10-23 kl 21:24

Det finns dock många som har fått viktgränserna om bakfoten. Här är två felaktiga exempel:

conny-67 skrev:
Bilen får dra 2500 kg på BE så det är bara att köpa större vagn nu.
En bil får aldrig dra någonting speciellt med BE-kort. Körkortet handlar om din behörighet och befattar sig bara med totalvikter. Med BE-kort är den obegränsad eller högst 3500 kg för släpet, beroende på hur gammalt kortet är.
Vad bilen får dra är en annan sak, och handlar om bruttovikt. Med BE-kort kan du alltså dra en släp med totalvikt på 3500 kg efter en bil som får dra 1200 kg, bara släpet inte är lastat till högre bruttovikt än 1200 kg.
jimcar-9 skrev:
Före 13 jan var den siffran begränsad av bilens (lätt lastbil) begränsning på tillåten maximal släpvagnsvikt
Före den 19 jan 2013 var totalvikten på släpet alltså inte begränsad alls. Det var släpets bruttovikt som begränsades av bilen max släpvagnsvikt, liksom nu och alltid tidigare.

2017-10-24 kl 11:49

Marex skrev:

Grattis till BE-kortet!:)

Om du avser att köpa ny dragbil bör du dock ha lite bråttom. 1 juli nästa år börjar Bonus-Malus gälla, vilket gör att bra dragbilar får mycket högre skatt än idag dom första 3 åren... Så att köpa och få bilen levererad/inreggad innan dess kan vara smart. Men avser du köpa begagnad bil kan du ta det lugnt. Bilar sålda före detta datum får behålla dagens skatt.;)

Lycka till och mycket glädje med både bil och husvagnsköp! Kul! :)

2017-10-24 kl 14:27

Tack Jan-E! Ja vad är det som gäller framöver med bilar, för ett tag sen var det diesel som gällde.
Det kanske det är idag också om man har euro6, hmm heter det så? Förutsättningarna verkar ändras ganska snabbt för bilar. Ska man gå på laddhybrider, då blir det ganska mycket pengar för en som kan dra lite tyngre.
Men som sagt var, kortet ligger skönt i plånboken :) och nästan lika glad som man tog körkortet en gång i tiden :)

2017-10-24 kl 14:56

Sia om framtiden är alltid svårt. Något i hybridväg ligger väl nära till hands. Då har man elmaskin att ta till i miljözoner, men kan ändå dra en vagn mer än några mil innan man måste ladda. Idag är även de bästa elbilarna begränsade till utflykter på 15-20 mil med husvagn. Sen är det till att stå och ladda några timmar. Snabbladdning finns, men då är du kanske nere på 12 mils räckvidd tills det är dags igen. På campingen blir det lätt överlast om du ska ladda där.

2017-10-24 kl 16:05

Som dragbil till tunga vagnar är nog dieselmotor fortfarande det som funkar bäst. Men beror ju även lite på var man bor och åker oftast. Storstäderna kan ju få förbud mot dieselbilar snart, men Euro6 verkar klara sig. I varje fall vad jag läst hittills. Där dom ev blir förbjudna blir även bensinbilar det.

Laddhybrider, Teknikens värld hade nyligen ett test och den som får dra mest var VW Passat sportkombi GTE som får dra 1600kg. Golf GTE får dra 1500kg liksom Mitsubishi Outlander PHEV. Kia Niro Plug-in hybrid 1300kg och övriga mindre eller inget... Visst, MB E 350e får dra 2100kg, men går bara 20,6km på full laddning, så inte mycket till laddhybrid... Pris från 569900kr. Passat GTE från 431900kr och går 39,1km på el. Avgör själva om det är värt priset.

2017-10-25 kl 11:12

Visst, finns ju Volvo XC90 T8 Twin Engine, som alltså är en kombination av bensin och el. Max släpvagnsvikt 2400 kg, men den går inte speciellt långt på bara el, den heller. Dessutom måste man spara på strömmen tills man kommer till platsen där man ska ställa upp vagnen, för annars har man ingen fyrhjulsdrift.
Speciellt billig är den inte heller.

Hur länge Euro 6 är tillåtna i stadskärnor är en öppen fråga. Tänk på att flera av de dieslar som man nu vill förbjuda, av miljöskäl, var klassade som miljöbilar när de såldes. För bara några år sedan.

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1423 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 537 fristående campingplatser och 465 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 421 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06