Behöver jag utökad B-behörighet eller inte? / av vebbencom

• 15 svar
Behöver jag utökad B-behörighet eller inte?
2020-09-13 kl 17:15

Jag har en Volvo V60 som dragbil som får dra 1600 kg. Totalvikt bil 2100 kg.
Husvagnens totalvikt 1450 kg. inklusive lastvikt 270 kg.

Enligt släpvagnskalkylatorn behöver jag utökad behörighet då totalvikten på ekipaget blir 3550 kg. Det är jag med på.

I släpvagnskalkylatorn står det, "Om sammanlagda totalvikter överstiger 3500 kg krävs utökad B-behörighet eller BE- behörighet."

Min fråga är om jag lastar vagnen med max 220 kg så totalvikten på bil+vagn väger max 3500 kg, får jag då dra den med B-kort?

Borde inte den sammanlagda totalvikten gälla vid tillfället och att jag då således skulle kunna köra den med B-kort?

Med vänliga hälsningar, Janne

2020-09-13 kl 20:35

Så här står det på transportstyrelsens hemsida;
1. Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högst 3,5 ton, och

en släpvagn med en totalvikt på högst 750 kg
en släpvagn med en totalvikt som är högre än 750 kg, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte är över 3,5 ton.

Det tolkar jag som att det går bra att köra så som du tänkt. Det borde dessutom gå bra att även minska lastvikten på bilen om man vill. Ibland kan det vara liite knepigt att få ned vikten på husvagnen har jag märkt.

2020-09-13 kl 21:15

När det gäller B-kort och B96 är det totalvikten på släpet som gäller. Det har ingen betydelse om släpet har last eller inte. Har du BE-kort så är det släpets aktuella vikt som gäller. Därför anger släpvagnskalkylatorn att du måste ha utökad behörighet.

2020-09-13 kl 21:18

Totalvikten kan inte ändras det är bruttovikten som man förändrar med olika lastvikter.

2020-09-13 kl 21:46

Det är väl bilens och husvagnen registrerade totalvikt som styr, oavsett hur mycket de faktiskt väger in på (dvs bruttovikt) i fallet för b-körkort. Min tolkning är att du behöver mer än B för att framföra ekipaget lagligt även om du lastar lätt.

2020-09-13 kl 22:08

Blir till att skaffa utökad behörighet så man inte gör nåt dumt.
Tack för er kunskap.

2020-09-14 kl 08:51

Golfare skrev:
När det gäller B-kort och B96 är det totalvikten på släpet som gäller. Har du BE-kort så är det släpets aktuella vikt som gäller.
Så är det alltså inte. I samtliga fall är det totalvikterna på fordonen som används. Det är bara gränserna som ändras med de olika behörigheterna.

Tjänstevikt: Vikt på fordon i körklart skick. Vilket för en bil inkluderar en förare, kylarvatten, drivmedel etc.
Bruttovikt: Fordonets vikt vid varje tillfälle, med den last det har just då.
Totalvikt: Fordonets högsta tillåtna bruttovikt.
Tågvikt: Fordonstågs (dragfordon och släp) sammanlagda bruttovikt.

B-kort: Max sammanlagd totalvikt 3500 kg.
B96-kort: Max sammanlagd totalvikt 4250 kg.
BE-kort: Max sammanlagd totalvikt 7000 kg (3500+3500).

Då behörigheterna beror på totalvikten, som aldrig ändras beroende på lasten, spelar det ingen roll hur fordonet är lastat. Det är samma körkortskrav ändå.

Om bilen har en max släpvagnsvikt om 1600 kg, kan du däremot få dra min husvagn, som har en totalvikt på 1700 kg, under förutsättning att du inte lastar vagnen så den väger mer än 1600 kg när du kör med den.
Sammanlagda totalvikterna blir 3800 kg, så det krävs minst B96 för att få köra.

För vissa bilar finns också en gräns för max tågvikt. I ditt fall skulle det då kunna finnas exempelvis en max tågvikt på 3600 kg, vilket innebär att om du utnyttjar max släpvagnsvikt på 1600 kg kan du inte lasta bilen till mer än 2000 kg (inklusive kultrycket).
Volvo brukar inte ha sådan gränser, men det är vanligt på VW.

2020-09-15 kl 09:17

Tror inte det stämmer till 100%. På min lättalastbil (totalvikt 3500kg) får jag dra ett släp med max totalvikt 750kg på B-kort, alltså 4250kg. Då är det meningslöst med ett B96 kort. Jag måste ta ett BE kort för att dra vår husvagn efter den.

2020-09-15 kl 11:33

Jo, det jag skrev stämmer till 100%. Däremot skrev jag inte en kopia på hela regelverket. Då det inte verkade aktuellt i den här tråden hoppade jag över undantaget att släp med totalvikter upp till 750 kg räknas alltid som lätta, oavsett vad den sammanlagda totalvikten blir. Skillnaden blir alltså att med en lätt lastbil/personbil med en totalvikt på 3250 kg får du dra en släp med en totalvikt på 1000 kg om du har B96. Med B-kort får du fortfarande nöja dig med 750 kg totalvikt på släpet.

2020-09-16 kl 18:36

apersson850 nej det stämmer inte helt.

Har man t ex som jag ett BE som är utfärdat före 19 januari 2013 så är det ingen begränsning i släpets, eller rättare sagt släpens sammanlagda, totalvikt. Då är det bara deras bruttovikt som räknas och bilens Max Släpvagnsvikt.
Med BE så får man ha flera släp kopplade efter varandra.

Andra begränsningar att se upp med.
Numer kan bland kan bilens dragvikt vara ännu mer begränsad än Max Släpvagnsvikt(bruttovikt) och då av Max Kärrvikt. Släpvagn är ett generellt begrepp och kärrvikt är mer specificerat och en kärra är et släp som inte kan stå av sig själv. Typiskt exempel är ett enaxlat släp, det kan inte stå av sig själv utan tippar åt ena eller andra hållet. Även släp boogi/tandem-axlar räknas som kärra till skillnad från t ex ett 4-hjulssläp med ett hjul i varje hörn, det är inte en kärra. Kärrbegreppet verkar komma in mer och mer i samband med olika miljöbilar och deras mer begränsade dragförmåga.

2020-09-16 kl 19:45

Det är riktigt. Jag nämnde inte heller specialfallet med äldre E-kort (jag har ett sånt själv), eftersom det inte längre går att ta äldre E-kort, per definition. Vill man idag ha högre totalvikt på släpet än 3500 kg får man gå till C1E (minst).

Det jag faktiskt nämnde, det stämmer till 100% idag. Jag kunde inte se att något av de här udda undantagen gällde frågeställaren.
Men du har helt rätt i att det finns en del rätt udda regler runt släpen.
Intressant att de börjat skilja på släpkärror och släpvagnar även efter personbilar nu. Jag, som är uppvuxen i ett lastbilsåkeri, har länge haft koll på att det inte är samma sak. Släpvagnar till personbilar har varit extremt ovanliga, då det varit svårt att få bromsarna godkända. En normal påskjutsbroms har man hävdat inte fungerar tillfredställande på ett släp med vridkrans. Det har krävts elbromsar, som inga bilar har utgångar till idag, eller komplicerade lösningar med låsta vridkransar i högre hastigheter. Men något verkar ha ändrats, för släpvagnar med kulhandske till 50 mm kula ser man allt oftare. Det står ett till salu nära där jag jobbar, men jag kan inte för mitt liv räkna ut vad jag ska ha för nytta av det, så jag har inte köpt det. Annars hade det ju varit lite kul. Blir som att backa med lastbilssläp.

2020-09-17 kl 09:26

Aha, kommer då våra husvagnar snart att kallas "Huskärror"?

2020-09-17 kl 11:19

Här har de nog alltid varit kärror, även om de inte kallats så. I USA är det ganska vanligt med påhängsvagnar (semitrailer), eftersom man får dra tyngre sådana efter samma storlek på bil.

Men även påhängsvagnar överför en del av sin vikt till dragfordonet. En rätt stor del, jämfört med en kärra.

Släpvagnar överför ingen del av sin tyngd till någon vertikal last på dragfordonet, oavsett hur de lastas. Det är den stora skillnaden.

Det innebär att även om en kärra med tridemaxlar står för sig själv olastad (det gör ibland boggiekärror också), så är de ändå kärror, för de kan trycka ner draget om de lastas tillräckligt i framänden.

2020-09-17 kl 19:28

apersson850 skrev:
Det är riktigt. Jag nämnde inte heller specialfallet med äldre E-kort...

Vi är nog helt överens om reglerna och det är alltid kul att hjälpa andra att hitta i vikternas snårskog :)

Jag driver företag som säljer och hyr ut hästtransporter så får jag massor av frågor om vikter och olika begränsningar. Vet inte hur många gånger jag t ex fått förklara Max Totalvikt och att det inte har något att göra med hur mycket man lastat.

2020-09-17 kl 20:52

Precis. Jag brukar säga att behörigheten (körkortet) hänger på totalvikterna, men bilens tekniska begränsning (max släpvagnsvikt) hänger på bruttovikterna.

Men ofta vet de osäkra inte skillnaden på total-, brutto-, tjänste- och tågvikt, vilket var anledningen till att jag definierade dem ovan.

Vanliga hyrsläpar ligger sällan över 1000 kg i totalvikt, för att man ska få dra dem efter de flesta personbilar. Vilket ibland gör att de bara får lasta några hundra kg, om de har en stor kåpa också.
Men hästsläp, särskilt om de är för två kusar, brukar sticka iväg i vikt. Det är som moderna husvagnar. Vagnar i längder som vägde 1300 kg för 40 år sedan, när jag började köra med husvagn, är uppe i 1700 kg nu.

• 15 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1593 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 581 fristående campingplatser och 655 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842