Värme via gasol, diesel eller el?

Publicerad: 2009-06-05   Uppdaterad: 2023-04-18

Hur får jag varmt och skönt i husvagnen eller husbilen? Vilka olika system finns det och är det ena bättre än det andra? Här reder vi ut begreppen! Den vanligaste värmealstraren bland husbilar och husvagnar är gasol, men det finns dieselpannor som gör samma jobb som gasolpannorna. Du kan också producera värme med hjälp av...

Hur får jag varmt och skönt i husvagnen eller husbilen? Vilka olika system finns det och är det ena bättre än det andra? Här reder vi ut begreppen!

Värme via gasol, diesel eller el?

Den vanligaste värmealstraren bland husbilar och husvagnar är gasol, men det finns dieselpannor som gör samma jobb som gasolpannorna. Du kan också producera värme med hjälp av elektricitet, 230 V.

Använder man gasol eller diesel bränner man alltså något för att producera värmen. När man bränner dieselolja eller gasol används värmen som uppstår i förbränningen antingen till att värma vatten eller till att värma luft.

Det i sin tur distribueras ut i husvagnen eller husbilen med hjälp av, för ändamålet monterade, vattenrör och radiatorer eller luftslangar. Man kan också med hjälp av elektricitet värma upp luft i ett slutet utrymme.

Om den uppvärmda luften strålar ut från pannan genom ett galler, har du så kallad punktvärme. Det gäller också när värmen kommer från brinnande gas eller diesel.

Men man kan också välja att distribuera den varma luften till strategiska platser i vagnen/bilen, via luftslangar och ventiler. Man placerar utblåsventiler på slangarna där de gör mest nytta för att åstadkomma så komfortabelt klimat som möjligt. Med hjälp av en fläkt trycks värmen genom systemet. Då har man luftburen centralvärme.

Samma princip gäller för vattenburna värmesystem. Skillnaden är att det nu är uppvärmt vatten som cirkulerar i rör och radiatorer. Cirkulationen i äldre system var ibland baserat på självtryck (Alde Långe Jan) men i moderna system får man cirkulation med hjälp av en pump. Vattenpumpar i dessa system är dessutom ofta två, en på 230V och en på 12V. Dessa system kallas vattenburen centralvärme.

Om det är gasol, diesel eller elektricitet som värmer vattnet eller luften har ingen betydelse för ovan nämnda funktioner.

Fördelar och nackdelar:
Luftburet system
Plus – billigare att bygga, kan inte börja läcka. Går fortare att värma upp ett rum. Minus – Låter lite mer än vattenburna system. Luften blir torrare.

Vattenburet system
Plus – tystare än det luftburna systemet. Lagrar värmen lite längre, ger inte lika torr luft.
Minus – dyrare, lite långsammare uppvärmning.

Dieseldrivet system
Plus – en fördel i husbilar, då det alltid finns tillgång till bränsle.
Minus – något mindre miljövänligt än gasol.

Vilket av dessa system som är bäst, som ger mest värme eller som är mest ekonomiskt, beror på vad du är ute efter. Ett luftburet system är billigare att bygga, kan inte börja läcka och det går fortare att värma upp ett rum, men det svalnar också av fortare.

Dessutom låter fläkten i dessa system lite olika högt beroende på installation och fläkttyp, men luftburen värmet låter alltid lite högre än det vattenburna systemet. Dessutom blir luften torrare, bra för kondensuttorkning men det kan vara lite besvärligt för dem som bär kontaktlinser.

Ett vattenburet system är tystare, lagrar värmen lite längre och det ger inte lika torr luft som luftvärmen. Men det är också dyrare, jobbigare om det slutar fungera eller börjar läcka och det är lite långsammare.

Dieseldrivna system är en stor fördel i husbilar, åtminstone är det så att det då finns tillgång till bränsle, det tar inte slut på samma sätt som en gasflaska.

Golvvärme är en utbyggd variant på det vi beskrivit. Elektrisk golvvärme kan man få genom att man lägger så kallade värmemattor direkt på golvet. Dessa värmemattor finns att köpa hos välsorterade husvagnshandlare, klipps till rätt längd och rullas sedan ut under gångmattan i vagnen/bilen. Sen är det bara att koppla in mattan till vagnens/bilens 12V-uttag.

Vattenburen golvvärme går inte att eftermontera, det byggs in i golvet redan i produktionsstarten. Det finns också husbilar, eller rättare sagt husbussar, med inbyggda vedspisar men de får nog betraktas som alltför udda för att ses som ett verkligt alternativ.

Mer om gasol:
10 frågor och svar om gasol
Gasol – så funkar det

 

 

 

.

Rulla till toppen