• 21 svar
BMW Dragbil
2010-04-04 kl 23:07

Hej
Har kollat runt på dragbilar. Ingen här på forumet som drar med BMW?? jag har en 320D som jag tänker dra en Solifer 560 med. Någon som drar med BMW, hur funkar det??

2010-04-04 kl 23:09

Din bil är alldeles utmärkt att dra husvagn med. Stark Och snål.

2010-04-13 kl 06:28

Hej du.
Jag har haft tre olika BMW-bilar och dragit husvagn med dom.
Först en 525tds -94, sen en 530d -01 och nu senast en 525d -05.
Alla har varit riktigt bra dragbilar, stadiga på vägen och starka men hyffsat bränslesnåla. Bakhjulsdriften uppskattar jag mycket och eftersom jag har E-kort så uppskattas även att BMW´s bilar får dra mycket. Tror -94:an fick dra 1800 kg, de två nyare får dra 2000kg.
De två första bilarna drog jag en Sävsjö 562 -89 med. Och de två senaste har jag dragit min Cabby 620+ med. Jag kan bara lovorda dom som dragbilar. En liten plump i protokollet är att de haft för hög utväxling på backen och man får därför backa snabbt eller slira på kopplingen, en plump som jag hört att fler bilmärken drass med för övrigt. Tilläggas kan väl att alla tre har haft manuell växellåda, men jag kan inte tänka mig att bilar med automatlåda skulle va sämre utan snarare bättre, i varje fall när det kommer till backningsmanöver då man kan smygköra på ett annat sätt utan att riskera lamellerna.
Lycka till och ha det så trevligt på vägarna.
Mvh/Patrik

2010-04-13 kl 18:44

Drar nu med en 530XD -06 och det är helt underbart, i med farthållaren och sen bara njuta.

2010-04-20 kl 22:15

Vi hade en BMW 320D Touring. Har sålt den precis. Det var inga som helst problem att dra med den. Vi drog en Hobby 540. Totalvikt 1500 kg. Stark och bakhjulsdriven. Inget att klaga på.

2010-04-22 kl 13:12

Hej!
Man kan dra med vad som helst, bara man håller sig inom gränser för vikter, har till och med dragit med en gammal Opel 2100 D för många år sedan och en stor tung Kabe på släp men vi kom hem med den också
OK skall man köra 500 mil så kan det ju vara bra med en god dragare, men skall man bara skramla runt kvarteret kan man även dra med en Trabant.
God tur
esso

2010-05-23 kl 20:55

Hej
Vi har en BMW 320d med automat som vi drar en Cabby 570 med. Toppen kan bara rekomendera detta. Vi hade en Volvo V70 innan och jag vill inte byta tillbaka.

2017-04-25 kl 19:34

Har en 320d GT, xDrive. Att dra med den går bra, men jag undrar om någon vet hur man får den att ge laddström till husvagnsbatteriet. Enligt BMW-återförsäljaren "kan den inte det", men det verkar ju helt rubbat att en så pass dyr och modern bil inte ska kunna driva kylskåp och ladda batteriet i husvagnen under körning.

Förslag, kommentarer, idéer?

2017-04-25 kl 20:06

Sådana där "småsaker" får man se upp med. En kusin köpte en BMW 730D med tanken att den skulle vara en bra dragbil. Sen visade det sig förste ägaren, som lagt ut en miljon på sin bil, inte lagt till nivåreglering. Det kostade några tusenlappar extra när bilen var ny, men nu har det visat sig att lägga till funktionen i efterhand inte låter sig göras. Den modigaste verkstaden, som i alla fall kunde åta sig att försöka, ville ha 50000 för besväret. Men då kunde de ändå inte garantera att det skulle fungera sen.

Bilen hängde med baken och var allmänt slingrig med vagn efter. Hans gamla Volvo 760 GLE TurboDiesel från 1988 fungerade bättre som dragbil (den har nivåreglering).

Det hela slutade med att han köpte en VW också, för att ha som dragbil. BMW:n blev degraderad till söndagsutflykter. Utan vagn.

För att återgå till laddströmmen; har bilen sjupoligt eller 13-poligt släpvagnsuttag?

2017-04-26 kl 21:10

Kollade med BMW när jag upptäckte att det inte går att ladda och svaret jag fick var att det måste extrabeställas när man beställer bilen, det ingår alltså inte som standard.
Han lovade återkomma med vad det skulle kosta att fixa men återkom aldrig.
Har 13 polig kontakt.
För övrigt tycker jag att BMW funkar bra som dragbil, har dragit med både 320 och X3

2017-04-27 kl 22:59

Jag vet att även VW skickar med en snikvariant av elsystem, trots att man har 13-poligt uttag. Volvo levererar den kopplad som den ska vara.
Ytterligare en sak att se upp med bland alla detaljer.

Rejäla bilar fungerar rent allmänt bättre som dragbilar. Har man ett halvt ton tillgodo på max släpvagnsvikt är bilen nästan alltid bättre att köra med husvagn efter, jämfört med om man ligger på gränsen.

En del säger att man inte behöver bry sig om hur bilen är som dragbil. Det är ju ändå en liten del av totala sträckan som man kör med husvagn varje år.
Själv resonerar jag tvärtom. Om personbilen fungerar utmärkt som dragbil, då lär den inte ha några problem att göra tjänst till det vanliga körandet resten av året heller.

2017-05-03 kl 09:27

BMW 520D Touring (2010 E61) med automatlåda är super som dragbil! Bränslesnål både med och utan vagn. Tillräckligt med kraft (350 Nm)!
Drar en enkelaxlad vagn på totalt 1400 kg hur enkelt som helst. Kör ca 300 mil / år med vagnen efter bilen.
Körde tidigare Saab 9-5 kombi med 2,3 l bensinare och automatlåda. Bimmern är klart bättre dragbil!

2017-05-09 kl 18:49

apersson850 skrev:
Sådana där "småsaker" får man se upp med. En kusin köpte en BMW 730D med tanken att den skulle vara en bra dragbil. Sen visade det sig förste ägaren, som lagt ut en miljon på sin bil, inte lagt till nivåreglering. Det kostade några tusenlappar extra när bilen var ny, men nu har det visat sig att lägga till funktionen i efterhand inte låter sig göras. Den modigaste verkstaden, som i alla fall kunde åta sig att försöka, ville ha 50000 för besväret. Men då kunde de ändå inte garantera att det skulle fungera sen.

Bilen hängde med baken och var allmänt slingrig med vagn efter. Hans gamla Volvo 760 GLE TurboDiesel från 1988 fungerade bättre som dragbil (den har nivåreglering).

Det hela slutade med att han köpte en VW också, för att ha som dragbil. BMW:n blev degraderad till söndagsutflykter. Utan vagn.

För att återgå till laddströmmen; har bilen sjupoligt eller 13-poligt släpvagnsuttag?

Jag har 13-polig kontakt. Men, ett av stiften (10) är tomt och det är där det är meningen att kylskåpet ska få sin ström under färd.

Batteriet laddar från stift 9. Problemet är nu att batteriladdaren är på 25 A och kylskåpet, specat till 170 W (c:a 15A) vid 12 V-drift.Så även om jag skulle "knycka" spänningen från stift 9 är jag alltså potentiellt på 40A, vilket i bästa fall är vad kontakten är säkrad med. Att dra en ny kabel till bilens batteri innebär nästan lika mycket jobb som att eftermontera en dragkrok.

Någon som vet hur mycket batteriladdaren drar när man är kopplad till dragbilen? Att den säger 25A innebär ju inte att den drar det från dragbilen, även om den gör det om man petar in 230V.

2017-05-10 kl 15:16

Jag gör som du tänkt göra. Kylskåpet enbart från pol 10, som bara är spänningsförande under färd. Kylen tar så mycket på 12 V att den tömmer batteriet kvickt om den får hållas, så jag har kopplat bort möjligheten att köra kylen på 12 V från vagnens batteri. Det fungerar bara från blen, och bara när motorn är igång.
Batteriet i vagnen försörjer jag från pol 9, som är konstant spänningsförande. Vilket gör det möjligt att stötta batteriet genom att ha bilen inkopplad, men då får man tänka sig för så att det fortfarande går att starta bilen sen.

Min är ju en Volvo och de kopplar allt från början. Konstant spänningsförande (9) är säkrad med 15 A. Pol 10 går genom TRM (TRailer Module, släpvagnsuttagets styrenhet). TRM i sig självt är säkrad med 40 A i en Volvo XC70, och sen ser den till att mata ut ström när motorn är igång.

2017-05-10 kl 15:51

Pratade med en firma som är bra på bilel och vi kom fram till att den enda fungerande lösningen är att dra en ny kabel dör både stift 9 och 10 är inkopplade. Då BMWn förmodligen ballar ut om man kopplar in sig med relän mot positionsljus eller nåt annat fiffigt, blir det till att gå direkt på batteriet, säkra av och sätta dit ett spänningskännande relä. På så sätt går den bara om generatorn matar batteriet. Det blir dyrt då batteriet i 320d GT sitter fram, men fortfarande billigare 12V än att köpa ny dragbil.

2017-05-11 kl 00:26

Märkligt. Även en BMW har ju ström i bakänden till olika saker. Även en BMW borde väl rimligen ha mer än en elcentral att ansluta saker till. Även en BMW borde ju då, av logistiska skäl, så att säga, ha en sådan central någonstans i bakänden. Vanligtvis ligger det en rätt rejäl kabel från batteriet till elcentralerna, så bilen inte ser någon skillnad på om du kopplar in dig där jämfört med på batteriet.

2017-05-11 kl 02:30

Det ligger visserligen en central även där bak, med en säkringsbox, men BMW har tydligen blivit väldigt svårjobbade när det gäller det elektriska. Det är så mycket sensorer och skit som övervakar allt att inte ens officiella återförsäljare vill göra detta jobb. De fick helt enkelt svaret från BMW centralt att det inte går att koppla in detta. Själklart går det, men det kräver förmodligen att man både drar in en ny kabel OCH programmerar om CANbus-styrningen.

2017-05-11 kl 13:38

Suck. Begagnade BMW ska man uppenbarligen aldrig köpa, och köper man nya måste man vara petnoga med att specificera vad man ska ha, innan man skriver på nåt.

2017-05-11 kl 14:37

Lite så, ja. Är inne på min fjärde BMW, men min första husvagn. Kommer att titta mycket noga inför nästa bilbyte.

2017-05-12 kl 12:11

BMW och husvagn är nog inte vad marknadsavdelningen på BMW vill se :-)

2017-05-13 kl 23:07

Det finns en del tillverkare som inte vill det. Men det kan man lösa som exempelvis Lamborghini gör. Sätt släpvagnsvikten till 0 kg. Att erbjuda dragkrok som sen inte fungerar fullt ut är ju närmast lurendrejeri.

• 21 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1425 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 543 fristående campingplatser och 462 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 420 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-01

• Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07