Bonus malus - hur påverkar det husvagnslivet? / av Jan-E

Bonus malus - hur påverkar det husvagnslivet?
2017-04-15 kl 16:51

Förslaget om nytt skattesystem har fått mig att fundera över valet av dragbil. Finns det några dragbilar under 95 gram Co2, eller i varje fall nära? Eller är det snart dags sälja husvagnen? Hur kommer detta att påverka husvagnsbranschen som helhet? Fr.o.m. nästa år kommer det att bli dyrare köpa/äga ny (drag-)bil om detta går igenom.
http://teknikensvarld.se/chockhojd-skatt-for-nasta-alla-bilar-437498/
http://www.vibilagare.se/nyheter/sa-slar-nya-bilskatten-mot-aldre-bilar
Misstänker att detta bara är början och att det kommer mer framöver... Hur tänker ni andra runt detta?
Och vilket bränsle ska man välja, med tanke på detta: http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/sa-vill-regeringen-att-vi-ska-kora-mer-miljovanligt/
Känns svårt välja bil nu, tycker jag... Kan tillägga att jag funderar på att köpa ny bil i år. Men efter att ha läst detta blev jag fundersam hur man ska tänka... (Även husbilar drabbas ju av detta.)

2017-04-15 kl 18:25

Husvagnsägare med häftiga dragbilar får lätta på plånboken. Kanske dags att tagga ner :-)Tror att de flesta med husbil redan valt ett mer ekonomiskt (miljövänligt alternativ)där finns ju även en andrabil och då förhoppningsvis inte en SUV.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2017-04-15 kl 18:40

Det är ännu bara ett förslag som förhoppningsvis inte går igenom.

2017-04-15 kl 19:34

Man kan ju hoppas att det inte går igenom, men Vi bilägare skriver "..det mesta talar för att det går igenom." Dessutom har regeringen "för avsikt att sjösätta den nya fordonsskatten den 1 juli 2018, bara två månader innan EU antar ett nytt system för att mäta bilars förbrukning och utsläpp." Vilket alltså innebär att skatten kommer att öka ännu mer än i tabellen på Vi bilägare...

Köper man ny bil i år så slipper man i varje fall den mest extrema skatten, dom 3 första åren, om jag förstår det rätt. Men det gäller ju att välja något som är säljbart den dagen den ska bytas. Värdeminskningen kan annars bli större än vanligt om man väljer fel...

2017-04-15 kl 21:02

Hoppas inte detta går igenom!

Snart kommer vi att få betala skatt på våra gräsklippare och röjsågar också :)

Vad ska pengarna användas till, uppdatering av vägnätet så vi kan åka lite skönare på vägarna?

Jens

2017-04-15 kl 22:12

Jo, man kan ju hoppas på bättre vägar, men det tror jag först när jag ser det... Tydligen hade centern ett ändå värre förslag, så man tror väl att dom kommer att rösta för detta och därmed går det väl igenom... Men jag hoppas, som sagt, att det inte gör det.

Men om vi antar att det går igenom, hur ska man då tänka vid köp av ny (drag-)bil? Så snål bensinmotor som möjligt?

2017-04-15 kl 22:38

mrcool skrev:
Husvagnsägare med häftiga dragbilar får lätta på plånboken. Kanske dags att tagga ner :-)Tror att de flesta med husbil redan valt ett mer ekonomiskt (miljövänligt alternativ)där finns ju även en andrabil och då förhoppningsvis inte en SUV.

Ja, det känns helt klart som läge att tagga ner. Om inte husbil vore så dyrt så vore ju det + miljöbil ett alternativ. Husbilen kan man ju ställa av när man inte åker. Men husvagn passar oss bättre. Ska vi göra oss av med den känns i så fall sommarstuga + miljöbil mer lockande. Bäst vore kanske miljöbil + husvagn, om det är möjligt..? Annars får man kanske skaffa en veteranbil som dragbil... ;)

2017-04-15 kl 23:35

Tesla modell X kan man sätta dragkrok på. Men annars är det ju rätt uppenbart att bra dragbilar kommer att få högre skatt.

Vad pengarna ska användas till är ju rätt uppenbart. Regeringen mumlade om "till nåt behov som ska täckas". Hade det exempelvis varit till försvaret hade de sagt det.

2017-04-16 kl 15:43

Ja, Tesla är kanske den enda elbil som får dra husvagn... Av hybrider känner jag bara till Kia Niro hybrid - som får dra 1300kg, Toyota Rav4 hybrid - som får dra 1650kg, laddhybriden Mitsubishi Outlander PHEV - som får dra 1500kg och VW Passat GTE sportkombi - som får dra 1600kg.
Är det något sådant man ska välja som dragbil nu?
Eller kommer kanske E85-bilar bli populära igen? Med anledning av att vi ska ha: "Hälften biobränsle i tanken före år 2030"... Hybriderna jag räknade upp drivs ju av bensin.

2017-04-16 kl 18:38

Volvo XC90 T8 kan man också dra med. 2400 kg får man släpa efter den. Men om man struntar i hybriddelen får man dra 2700 kg.

2017-04-16 kl 20:29

Känns som att miljöfrågan mestadels handlar om politik nuförtiden, tyvärr. Perfekt att utnyttja när statskassan börjar bli tom. För hur mycket vi än vill värna om vår miljö så är större delen av vår befolkning tvungna att äga en bil och köra med den. I stort sett vad det än kostar. Kollektivtrafiken fungerar för de flesta bara i storstäder, och att bygga ut den så den får samma trafiktäthet i hela landet tror jag knappast är till gagn för miljön. Att köra runt nästan tomma tåg och bussar är ju inte direkt energieffektivt.
Jätteenkelt för våra beslutsfattare att ta beslut när de inte ens lever i närheten av samma värld som vi flesta andra lever i. De flesta av dem bor i storstäder och SKULLE kunna åka kollektivt men jag tror inte många av dem gör det om ens någon. Även om de själva skulle behöva bekosta sin bil och sina resor så spelar inte några tusen om året så stor skillnad när man tjänar minst 65 000 i månaden, eller vad nu lägsta riksdagsarvodet ligger idag.
Hur skulle det vara om staten istället gick in med pengar till exempelvis industrin och jordbruket så att de kunde investera i miljöbesparande åtgärder?

Men det närmar sig snart val och förhoppningsvis blir detta förslag en valfråga och då är väl frågan om de verkligen vågar genomföra det just nu i alla fall. Hörde ikväll att Miljöpartiet just nu ligger under riksdagspärren. Så förhoppningsvis så börjar väl folket tröttna på massa miljöskatter och avgifter som inte är det minsta till gagn för miljön i praktiken.

Utöver allt detta blir vi gång på gång lurade att investera i ny teknik som E85, diesel med partikelfilter m.m. som efter ett litet tag blir ett: Oj då..det var inte alls så miljövänligt och rent som vi trott. Så skall dessa också straffbeskattas. Och ännu värre exempel på dumheter finns ju.

2017-04-16 kl 22:36

Dessutom är ju flera av de bilar som är mer miljövänliga, kanske, och dessutom bra som dragbilar, så dyra att man ledigt kan betala rätt mycket mer skatt för bilen man har än köpa en sån.

2017-04-16 kl 23:29

apersson850 skrev:
Dessutom är ju flera av de bilar som är mer miljövänliga, kanske, och dessutom bra som dragbilar, så dyra att man ledigt kan betala rätt mycket mer skatt för bilen man har än köpa en sån.

Jo, det är sant. Jag kanske överdriver betydelsen av denna skattehöjning... Även om man köper en ny bil efter detta datum (OM förslaget går igenom) så räcker det ju med att avstå något tillbehör så har man tjänat in den extra skatten.
Samtidigt läste jag att regeringen kommer att noga följa utvecklingen. Får inte denna åtgärd avsedd effekt så kommer den följas av ytterligare åtgärder... Så jag misstänker att vi kommer att tvingas in mot miljövänligare bilar vare sig vi vill eller inte, med högre skatter på både bilar och fossilbränsle. Bara en fråga om hur lång tid det tar... Och vilka användbara alternativ till dragbilar som hinner dyka upp under tiden. Eller är dragbilar ett "utdöende släkte" och därmed även husvagnar, hästsläp osv..?

2017-04-17 kl 09:14

Nya moderna bilar är idag inga stora miljöbovar och kommer på längre sikt bli ännu bättre för miljön.Som någon skrev så är detta ett sätt att få in pengar då stadskassan börjar sina.För vår del är det inga problem,men för dom stackarna som inte har så stora marginaler är detta som att slå undan benen för dom som redan har det tufft.Det handlar inte ett piss om miljön utan enbart om att få in säkra pengar till statens kassa.

2017-04-17 kl 10:30

Jag som håller på att förhandla på en ny vagn känner det som en smula olustigt. Tycker redan det är svårt att hitta bilar som har rejäl dragvikt.
Köper man en ny vagn nu med 2200kg totalvikt vill man helst kunna använda den ett par år.
Sen drabbas inte bara vi campare, utan alla som behöver dra släp. Jag använder släp när jag grejar med huset och i jobb har jag ofta släpet med mig. Tyvärr har miljömupparna inte tänkt som vanligt.

Man kanske skulle ta bussen med all mossan från gräsmattan nästa gång. Och alla grenar när man klippt häcken :)
Sen allt hackande på SUV:ar, det är väl onödigt. Kan sägas att min Mondeo drar betydligt mer soppa än den Kia Sportage vi körde innan. Att sen folk inte fattar att det beror på att Kian vägde mindre och hade klenare motor det kan man ju inte göra något åt.

2017-04-17 kl 11:13

Som många skriver är ju detta ett förslag och eftersom det är valår nästa år så kanske en opinion kan vända frågan. Motormännen t.ex. har ju också ett modifierat förslag. Mera angeläget tycker jag det skulle vara att se hur regeringen tänker beskatta 100 % biodiesel. Preem m.fl. har tagit fram 100 % förnybar diesel ( ej Fame) som nu testas av biltillverkare för att certifieras och godkännas för användning i resp. diesel motorer.

2017-04-17 kl 20:04

David, förstår att du upplever det olustigt. Speciellt med så tung vagn. Husbil är inget alternativ? Men det blir kanske alldeles för trångt...
Vi har också haft funderingar på att byta vagn, men har lagt det på is och när nu detta förslag kom så blev känslan att man kanske inte kan ha husvagn så länge till... Då kan vi lika gärna behålla den vi har, tills vi slutar ha husvagn. Nu är ändå vår vagn ganska lätt, så den bör vi kunna hitta dragbil till några år till.

euroline - Ja, vi får hoppas att valåret blir räddningen från detta förslag! Låter ju som politiskt självmord att införa detta strax innan valet...

Men mitt syfte med denna tråd var inte att diskutera politik, utan främst att höra hur andra tänker runt bilbyte OM detta förslag blir verklighet. Min tanke är att byta i år, för att slippa den extra skatten. Frågan är hur det blir efter nästa år, kommer efterfrågan på begagnade bilar att öka? Därmed ökar i så fall andrahandsvärdet... Men det kanske blir brist på begagnat istället...

2017-04-17 kl 21:34

Om man vill få ner utsläppen tycker jag det är fel tänk att lägga det som en fast kostnad.

Sedan att bilar som XC90T8 kan få till det att de bara skulle släppa ut 49g/km är ett skämt som måste vara kopplat till hur testet är uppbyggt.

Det kommer bli tomt på större vagnar (1500 kg ungefär..) på campingarna om det är XC90T8 eller motsvarande bilar som gäller.

Sedan är förslaget rätt orättvist att de med låga inkomster som inte kan finansiera en ny bil ska behöva betala för de som har råd att köpa ny bil...

Tråkigt att politiker inte har framförhållning
Vi köpte ny bil i fjor, en Kadjar som som släpper ut 114 g/km och får dra 1800kg, hade vi haft en hint om att man skulle ändra på systemet hade vi troligen tänkt annorlunda. Med förslaget ökar den mellan 1500-2500, svårt att tolka vad de menar på dieseln.

Fast i slutändan påverkar det inte oss, vi har redan bestämt oss för att köra husvagn i 1500-1800kg storlek då vi tycker det blir för stort/klumpigt även om vi gillar vagnar i ca 750 längd.

2017-04-17 kl 21:56

Det är en lucka i förslaget... så passa på att köpa bra dragbilar innan de blir dyrare...

Äldre bilar som beskattas enligt det viktbaserade systemet, oftast handlar det om bilar tillverkade innan 2006, får också höjd fordonsskatt. Ökningen är nio procent för dieslar och 16 procent för övriga bilar. Det betyder att skatten höjs med ungefär 350 kronor för en normal bensinbil och med drygt 500 kronor för en vanlig diesel.

2017-04-18 kl 06:27

Jag är egentligen ganska nöjd med vagnen vi har idag en 560 kmfe tot.vikt 1600kg. Nackdelen är väl mest att man är rädd att ungarna bränner sig på truman. Samt med andra ungen på väg så skulle det vara skönt att få det extra bordet i en 650 kmfe.
Men som sagt det är redan svårt att hitta bra dragbilar om man inte vill köra pickup.
Vi är vanliga knegare så dyra bilar går bort. Läcker hellre det på en vagn isåfall.

Euroline, husbil är ett alternativ. Frugan som stretar imot samt mitt körkort. Måste ta C-kort eftersom jag är för ung för att klara mig på B;(

2017-04-18 kl 11:40

Då har du ungefär lika stor vagn som jag har. Jag drar med en XC70. Fungerar bra.
Tänk på att det nu finns C1 också. Enklare än C.

2017-04-18 kl 19:16

Har precis läst in teorin för BE och väntar på uppskrivning/körning. Tänkte faktisk plugga vidare med C delen också medans man har det mesta färskt i huvudet. Blir förstås enklare om man tar C1 utan färdskrivare.

flygrc, menar du altså att min Mondeo från 2012 trillar i luckan och slipper ännu högre skatt? Ligger på 4900kr nu så det hade varit skönt att slippa ännu mer.

2017-04-18 kl 19:49

David skrev:
Har precis läst in teorin för BE och väntar på uppskrivning/körning. Tänkte faktisk plugga vidare med C delen också medans man har det mesta färskt i huvudet. Blir förstås enklare om man tar C1 utan färdskrivare.

flygrc, menar du altså att min Mondeo från 2012 trillar i luckan och slipper ännu högre skatt? Ligger på 4900kr nu så det hade varit skönt att slippa ännu mer.

Nej, den blir dyrare än äldre bilar före ca 2006 som jag förstod det.

2017-04-18 kl 22:02

Man har inte speciellt stor nytta av C, om man inte också skaffar YKB. Det man kan köra med C utan YKB kan man ofta också klara av med C1. Det finns ju även C1E, om man ska ha släp bakom den större bilen.

2017-04-19 kl 06:20

flygrc, fick en del av skatten igår, den var redan lite smyghöjd. Även fruns Focus Ecoboost var lite höjd.

apersson850, fick för mig att det var samma teori för C som C1, och det finns ingen nära Ängelholm som utbildar i C1 har jag för mig. Tror närmaste var Falkenberg. Körning är nog inga problem då jag är van att köra mindre lastbilar, samt husbil.
Skall kolla med körskolan idag vad som gäller tänkte jag.

2017-04-19 kl 16:33

Det finns en ny regel för det här, eller rättare sagt det kommer en ny, den 1 juli i år. Nu blir det så att man kan köra upp både för C1 och C i fordon utan färdskrivare. Då får man villkor 97 i körkortet (C1-97 eller C-97), som innebär att man får köra fordon i den storleken, men inte om transporten omfattas av reglerna för färdskrivare. Vilket i princip betyder att det handlar om yrkessmässig trafik.

2017-04-19 kl 17:22

Yrkesmässigt kommer jag inte köra, utan det blir som backup om man helt plötsligt får för sig att husbil är en bra grej.
Apropå miljöbilar så förklarade en god vän och Teslaägare en sak för mig idag som jag inte visste.

Teslan måste vara ansluten till laddare när den inte används, annars drar den ur batterierna. Den förbrukar någon kW per dygn i underhållsladdning, den måste även hålla batterierna i lagom temp. Han hade varit utomlands och kom hem till en stendöd bil. Fick då förklarat för sig att en Tesla alltid är igång. Känns smart när det gnälls om standyläge på TV och dylikt.
Känns ju bra för miljön, min bil kan stå ett halvår utan att ladda ur eller förbruka något men ändå skall man skattas till döds.
Men som någon påpekat så är det inte miljön som skall räddas, utan andra hål som skall fyllas.
Annars kunde vi gått tillbaka till kilometerskatt och då gynnat folk som har äldre bilar och kör väldigt lite. Det är trots allt bättre att behålla dem, än att köpa nya bara för att man kan.

2017-04-19 kl 19:22

Angående TS fråga så tror jag inte det kommer påverka det minsta, eller minimalt. Vi pratar om en summa som en nyare bil i "normalklass" tappar i värdeminskning på en vecka eller två.
Bilen är alldeles för helig för oss så det får kosta vad det kosta vill. Nästan!

2017-04-19 kl 20:10

David - jag fick ungefär samma förklaring av en mekaniker angående Toyotas hybrider. Det var inget bra val om bilen inte används på ett tag, eftersom bilens datorer jobbar och övervakar systemet hela tiden. Den drar alltså också ur batterierna när den inte används. Komplicerad framtid vi går emot...

2017-04-19 kl 20:23

perin - Du har förmodligen rätt. Värdeminskningen är ju det absolut dyraste på en ny bil. Är nog bara att jag reagerar på att det låter som en stor höjning, som man dessutom inte får något för... Min spontana reaktion var att man kommer köpa bilar med låg skatt sen, men där finns sällan några bra dragbilar. Eller att man avstår nybilsköp som privatperson sen, eftersom högre skatt + värdeminskningen tillsammans gör det ännu mer ointressant. Om nog många tänker så kommer efterfrågan på 3år gamla bilar att öka och andrahandsvärdet att öka, vilket då kompenserar skatteökningen. Samtidigt, OM färre privatpersoner köper ny bil sen så lär ju utbudet av beg. bilar bli annorlunda... Såvida inte företag också väljer mindre och snålare bilar...
Det var ju det där "nästan". Var går gränsen för hur mycket det får kosta? Visst, det är individuellt... Återstår att se effekten av denna skatt, OM den blir verklighet.

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017