bra dragbil
2013-04-21 kl 21:08

Ja några tips på en bra och billig dragbil. Ska dra minst 1600kg. Hyffsat billig skatt och dra lite, så diesel är närmsta alt.
Har en nissan primera 2.0 kombi idag och den kändes lite fel för en vagn på 1500kg tot. vikt.

2013-04-22 kl 08:20

jag köpte en Mondeo diesel. Den får dra 1800kg med utökat b-kort.
Har inte testat med vagn än men det känns lovande.

2013-04-22 kl 10:02

Har en Mondeo med 116hk Tdi. Funkar utmärkt att dra vår husvagn som väger 1450kg. Bilen är snål att köra, så jag tycker du ska provköra en sådan. Sedan finns ju även Hyundai I40 diesel där skatten är 1180kr om året, den verkar vara snål att köra också. Jag har provkört en sådan och tyckte om den.

2013-04-23 kl 20:45

Vilken prisklass?

Vw passat tdi 4motion känns som ett bra alt för både plånbok och dragförmåga.

2013-04-24 kl 14:15

V70 D5 AWD så lär du inte ångra dig! :)

2013-04-24 kl 15:17

Håller med föregående talare. ;-)

2013-04-24 kl 15:57

Får nog hålla med erik o där på de svaret.
Mer ekonomiskt o håller bättre vw.
Men säger inte att volvo är sämre bil för det

2013-04-24 kl 16:46

Det är tycke och smak, har nästan alltid haft Volvo. Men en gång hade jag VW Passat V6 4-motion. Det hade bra vrid men den jag har nu är ett strå vassare.

2013-04-24 kl 17:03

Tack för alla gratulationer!
Dom värmer :)

Susanne
2013-04-24 kl 19:54

Sakt det förut säger det igen, Volvo D5 har en lång rad med haverier bakom sig. Något magiskt händer på bilar med miltal över 15000-20000 mil. Motorerna haverera hela tiden.

Mitt råd byt bort bilen om ni är i närheten.

Däremot Volvos D3/D4 håller bra och ger bra effekt i förhållande till förbrukning.

Volvos D5 är inte heller speciellt snål i förhållande till vilken effekt den levererar. Nyar D5 med 215 hk skall hålla bättre.

2013-04-27 kl 15:27

När vi kör utan vagn drar den 0,87 spelar ingen roll hur fort jag kör. Med vagn 1700-1800 kg drar den 1,25, det är jag nöjd med. På Måndag ska den in och chippas från 185-205 hk och vrid från 440-460 Nm. Det ska bli spännande att mäta förbrukningen.

2013-04-27 kl 18:39

ja max 50.000 tycker det finns roligare att lägga pengarna på än bil.
Ska titta på en mondeo diesel tänkte jag. Även varit inne på en peugeot 407 hdi. Mondeon får ju dra 1800 och peggan 1600. den i har idag får dra 1500.... så de lutar åt mondeon som e billigast men dock lika gammal som vår primera. 03:or. peggan är 07. men känns som mondeon har störst utrymme med.

2013-04-27 kl 22:59

Kolla om det finns någon form av tågviktsbegränsning på de franska bilarna.

2013-04-28 kl 16:56

Om du köper nya Skoda octavia TDi 150 hk så får du dra 1600 kg utan extra behörigheter... Inte illa måste jag säga!

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018


Resan är målet!
2013-04-28 kl 17:01

Kan även lägga till att nya Octavian ligger bra i pris, kan få en Elegance utrustad för typ 260.000 och det är ganska så bra pris, men man kan ju även snåla med den mindre utrustningen och få den under 250.000:-

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018


Resan är målet!
2013-04-29 kl 20:00

Trevlig bil men hans budget var väl ca50'?
Då tycker jag man får mycket bil för pengarna med en Mondeo.
Inne på min andra utan några märkliga fel bara vanlig service.
Hjullager bak är dock en svag punkt. Enkelt att byta & inte dyra om man letar lite utomlands. 2 lager med frakt för 960:-. Mekonomen vill ha 2600:-/st...
Ford 3500:-. Det lönar sig att kolla lite.
Men ta en diesel, bensin 4:an var inte mycket att dra med. Har haft bägge sorterna.

2013-04-29 kl 20:37

Skulle nog lägga lite mera på en bil, för om man köper en gammal bil för 50t så kommer det bli väldigt mycket rep kostnader...Lägg mellan 50-75 tusen till och det kommer bli en lägre ägandekostnader.
För man får inte mycket bil för 50.000, vill bara vara ärlig

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018


Resan är målet!
2013-04-29 kl 23:15

Vet inte om 2005-2007 anses vara en gammal bil? För 60-70' så kan man hitta fina exemplar.
Mina högsta ägandekostnader har jag haft på de bilar som legat runt 120' av någon anledning. Sen är värdefallet fortfarande ganska högt/mil.
jaja, det beror på hur man räknar så det är en annan fråga.

2013-04-30 kl 21:49

har fått många bra bilar innan för runt 50000:- har inte behovet av att späcka med nyare. Och rep. kan jag stå ut med då jag klarar mycket själv. Plus att man kan knappt göra något med för nya heller.

2013-04-30 kl 21:51

Är det någon som har erfarenhet av Land Rover Freelander 2.0 TD4 5dr?

2013-05-07 kl 17:50

Jag har funderingar om hur min Renault Megane Sport Turer -11 110hk/240Nm fungerar som dragbil, funderar på en Adria 552 UK. Någon som har en hum hur den kominationen kan fungera?

2013-05-07 kl 18:14

Det kommer bli tungt för bilen. 110Hk o 240 Nm är inte mycket, den kommer dra mer soppa en om du hade en starkare motor.

2013-05-07 kl 19:29

Hej Familenpalm!
Kolla på Suzuki Grand Vitara V6 den äldre modellen med lågväxel.
Den får dra 1520 kg med B-kort och ni kommer fram och fastnar inte.
Vår drar 1,3 l/mil vid 80-90 km/tim.
Det fina med Vitaran är att 4-hjulsdriften kan kopplas ur helt vid landsvägskörning och då är bilen endast bakhjulsdriven.
Kolla på nätet så hittar ni säker ett prisvärt alternativ

2013-05-07 kl 19:33

Men drar inte den mycket vid vardagskörning?

2013-05-07 kl 20:47

Glader46 skrev:
Hej Familenpalm!
Kolla på Suzuki Grand Vitara V6 den äldre modellen med lågväxel.
Den får dra 1520 kg med B-kort och ni kommer fram och fastnar inte.
Vår drar 1,3 l/mil vid 80-90 km/tim.
Det fina med Vitaran är att 4-hjulsdriften kan kopplas ur helt vid landsvägskörning och då är bilen endast bakhjulsdriven.
Kolla på nätet så hittar ni säker ett prisvärt alternativ


Gäller bara att hitta en som verkligen har fått service som den ska. På v6an är spänningen av kamaxel drivningen styrd av olja, fungerar inte den så har man ett kostsamt motor ras......

2013-05-07 kl 21:20

tommpa skrev:
Det kommer bli tungt för bilen. 110Hk o 240 Nm är inte mycket, den kommer dra mer soppa en om du hade en starkare motor.


Att det går är jag säker på, jag tänkte mest om någon har egen erfarenhet med en liknande bil.

Jag har haft en Scenic 1,9dci med 100hk 200Nm och dragit en Adria 562, lätt med överlast när vi tävlade i gokart, backen vid Jönköping (mot Göteborg) var lite tråkig men det gick.

Jag delar inte din erfarenhet att mindre motorer ska dra mer för mig har det varit tvärt om. Jag har dragit samma husvagn med en Corolla verso som är på 176hk/400Nm.

2013-05-07 kl 21:48

Du kan dra en husvagn med en moppe om du har rätt utväxling, vad jag menar är att en motor mår bättre att ha kraft och vrid när man drar. Du sliter mer på en klen motor/bil. Och backen i Jönköping är backe som heter duga. ;-)

2013-05-07 kl 22:06

tommpa skrev:
Du kan dra en husvagn med en moppe om du har rätt utväxling, vad jag menar är att en motor mår bättre att ha kraft och vrid när man drar. Du sliter mer på en klen motor/bil. Och backen i Jönköping är backe som heter duga. ;-)


Jag glömde innan att tacka för svaret.Tack :)

Visst är det så med klenare motorer och ju mer vrid desto mindre surr.
Jag har våndats en del över bilbytet men kom fram till att hellre ha lite segare husvagns turer än en dagligen dyrare bil. Meganen ligger på 10-30 ksek mer i värde än Corollan men kostar ca 10 ksek mindre per år och då har ändå Meganen gått 7000 mil mindre. Dessutom får inte Corollan dra mer än 1300 kg (oavsett kort)

Men så har jag väl ändå fått lite kalla fötter och det är därför jag frågar efter erfarenhet , mest så jag vet hur mycket jag ska våndas ;)

2013-05-07 kl 22:22

En tanke om slitage som jag brukar tänka, rätt eller fel vet jag ej..

Om bilen dra 50% mer bränsle så borde det motsvara 50% mer slitage och drar jag husvagnen 200 mil om året så borde det med den logiken motsvarar 100 mil extra per år.
Belastningsmässigt, eftersom bilen i mitt exempel dra lika mycket i 120 utan vagn som i 80 med vagn borde det vara liknande.

2013-05-07 kl 22:48

Vi kör med diesel 1,5cc 109hk och 240nm vrid och ca 1400kg husvagn. Jämn hastighet drar den ca 0,9-0,95 l/mil vid 85kmh strax över litern vid 90-95kmh. Hemma drar den ca 0,65-0,7 l/mil blandad körning (Backen i Jönköping mot Gbg Fixar den i drygt 70kmh med vagn utan man plågar den). Slitaget är försumbart då körstilen påverkar den biten betydligt mer. Kraftiga axelerationer likväl som kraftiga inbromsningar sliter betydligt mer på en bil. Körning på för hög växel och lågt motor varv = segdragning sliter också mer.

Bilen får dra 1500kg med B körkort.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1547 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 352 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-02

  • Husvagn & Camping 2020-01

  • Husvagn & Camping 2019-12

  • Husvagn & Camping 2019-11

  • Husvagn & Camping 2019-10

  • Husvagn & Camping 2019-09

  • Husvagn & Camping 2019-08

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842