Dölj första
bra dragbil
2013-04-21 kl 21:08

Ja några tips på en bra och billig dragbil. Ska dra minst 1600kg. Hyffsat billig skatt och dra lite, så diesel är närmsta alt.
Har en nissan primera 2.0 kombi idag och den kändes lite fel för en vagn på 1500kg tot. vikt.

^^ Första inlägget ^^
2013-04-21 kl 21:08

Ja några tips på en bra och billig dragbil. Ska dra minst 1600kg. Hyffsat billig skatt och dra lite, så diesel är närmsta alt.
Har en nissan primera 2.0 kombi idag och den kändes lite fel för en vagn på 1500kg tot. vikt.

2013-05-08 kl 09:46

Familjenpalm skrev:
Men drar inte den mycket vid vardagskörning?

Vid "vardagskörning" drar den 0,8 l/mil.

2013-05-08 kl 09:56

nilsf skrev:
Vi kör med diesel 1,5cc 109hk och 240nm vrid och ca 1400kg husvagn. Jämn hastighet drar den ca 0,9-0,95 l/mil vid 85kmh strax över litern vid 90-95kmh. Hemma drar den ca 0,65-0,7 l/mil blandad körning (Backen i Jönköping mot Gbg Fixar den i drygt 70kmh med vagn utan man plågar den). Slitaget är försumbart då körstilen påverkar den biten betydligt mer. Kraftiga axelerationer likväl som kraftiga inbromsningar sliter betydligt mer på en bil. Körning på för hög växel och lågt motor varv = segdragning sliter också mer.

Tackar för svaret, din beskrivning stämmer in bra på min egen bild/erfarenhet. Vad jag inte kom ihåg var hur seg Jönköpingsbacken var (kul med referensobjekt)

Det känns inte som jag behöver ha så mycket ångest över den kombinationen, visst är det alltid "roligare" med mer pulver i dragaren men inte när det ska betalas, den gyllene medelvägen.

Jag har ett par följdfrågor,
Hur upplever du det när du har sned motvind?
Jag kommer ihåg att det alltid var det som kändes mest.
Är det en 5 eller 6 växlad bil du har och vilka växlar använder du mest när du drar?

2013-05-08 kl 10:29

flygrc skrev:
nilsf skrev:
Vi kör med diesel 1,5cc 109hk och 240nm vrid och ca 1400kg husvagn. Jämn hastighet drar den ca 0,9-0,95 l/mil vid 85kmh strax över litern vid 90-95kmh. Hemma drar den ca 0,65-0,7 l/mil blandad körning (Backen i Jönköping mot Gbg Fixar den i drygt 70kmh med vagn utan man plågar den). Slitaget är försumbart då körstilen påverkar den biten betydligt mer. Kraftiga axelerationer likväl som kraftiga inbromsningar sliter betydligt mer på en bil. Körning på för hög växel och lågt motor varv = segdragning sliter också mer.

Tackar för svaret, din beskrivning stämmer in bra på min egen bild/erfarenhet. Vad jag inte kom ihåg var hur seg Jönköpingsbacken var (kul med referensobjekt)

Det känns inte som jag behöver ha så mycket ångest över den kombinationen, visst är det alltid "roligare" med mer pulver i dragaren men inte när det ska betalas, den gyllene medelvägen.

Jag har ett par följdfrågor,
Hur upplever du det när du har sned motvind?
Jag kommer ihåg att det alltid var det som kändes mest.
Är det en 5 eller 6 växlad bil du har och vilka växlar använder du mest när du drar?

Sista snöstormen som skulle dra in över Skåne var vi på väg hem med vagnen. Då hade vi rejält vind snett framifrån vänster och kan inte påstå att det var något dramatiskt att vare sig köra eller möta någon. Bränsle förbrukningen ökar lite ju, men har inget exakt värde från den turen.
Beträffande växlar så är bilen 6 vxl och den rullar fint på 6 an i 80-85km och ca 1800 rpm. Går den ner till ca 15-1600 tappar den orken... Femman väljer jag med fördel när det stiger så mycket att 6 an är tveksam och då växlar jag alltid innan backen för att inte tappa momentet(turbon mm ska hinna med). Framför allt så handlar det om att det ska gå lätt, kraft överföringen får stryk när det "går tungt" "för hög växel".
Bilens tjänstevikt är ca 1380kg.

2013-05-08 kl 10:52

nilsf skrev:

Sista snöstormen som skulle dra in över Skåne var vi på väg hem med vagnen. Då hade vi rejält vind snett framifrån vänster och kan inte påstå att det var något dramatiskt att vare sig köra eller möta någon. Bränsle förbrukningen ökar lite ju, men har inget exakt värde från den turen.
Beträffande växlar så är bilen 6 vxl och den rullar fint på 6 an i 80-85km och ca 1800 rpm. Går den ner till ca 15-1600 tappar den orken... Femman väljer jag med fördel när det stiger så mycket att 6 an är tveksam och då växlar jag alltid innan backen för att inte tappa momentet(turbon mm ska hinna med). Framför allt så handlar det om att det ska gå lätt, kraft överföringen får stryk när det "går tungt" "för hög växel".

Återigen känner jag igen hur det funkade, det är 4 år sedan jag sålde vagnen. Men jag har aldrig kört vintertid, din erfarenhet gör mig lugn inför husvagnsdragandet.

2013-05-08 kl 11:50

flygrc skrev:
nilsf skrev:

Återigen känner jag igen hur det funkade, det är 4 år sedan jag sålde vagnen. Men jag har aldrig kört vintertid, din erfarenhet gör mig lugn inför husvagnsdragandet.

Att beakta är att det finns skillnader i hur lättdragen vagnen är, Adrian tex rullar lite tyngre i vind än tex en Solifer. Givetvis påverkar detta förbrukning och den ökar med hastigheten.

2013-06-17 kl 16:46

Har kört med en framhjulsdriven Mazda 323 från 1992 med 1,6 liters bensinmotor på 89 hk. Bilens tjänstevikt är 1090 kilo och du får lasta 440 kilo i bilen. På dragkroken får du hänga på en 1600 kilos husvagn med B-kort. Liten lätt bil som drar lite bensin och får lasta och dra tungt. Bra eller dåligt? Den var då billig.

Rattar Toyota Avensis och drar Solifer S3
2013-07-26 kl 12:27

För att se om det finns några goda råd..
Jag har blivit erbjuden att köpa en Chevrolet Trans Sport -01 (V6 på 186 hk/270 Nm, tyvärr en bensinare, men fullt utrustad med farthållare, färddator, ACC/ECC, elstolar, drag m.m) med 18.000 mil på mätaren, och min tanke var i så fall att endast använda den sommartid när det ska dras husvagn, och i stället köra med Cittran som "året runt-bil".
Men frågan som då uppstår är (naturligtvis med dessa bränslepriser) hur mycket bensin den kommer att sörpla i sig med husvagnen efter, kostnad för försäkring, skatt osv. Kort sagt, är det ett vettigt köp om man bortser från att man sitter kungligt och att den med sitt högre vridmoment borde känna av husvagnen betydligt mindre än Cittran (som "bara" har en 2-liters radfyra på 136 hk/190 Nm).

Så, finns det någon där ute som har erfarenhet av Trans Sporten som dragbil?

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2013-07-26 kl 21:03

Skulle nog hålla mig ifrån en bil som är 12 år gammal...

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018

Resan är målet!
2013-07-26 kl 21:27

Har ingen erfarenhet av trans sport, men har haft en Chevrolet astro med samma motor. Vad den drar i soppa beror på hur tung vagn du har, själv hade jag en 1700kg vagn då drog den 2- 2,5 beroende på hur hårt du körde. Men en sak är säker, den håller bara 25000 mil sen är den slut.

2013-07-26 kl 21:48

Har ingen erfarenhet av Chevrolet Trans Sport, men har haft en Ford Mondeo V6 den drog 1,4 - 2,0 liter mil med husvagn efter beroende på hur hårt körningen var det var ingen konst att få den att dra över 2 liter/mil. Med en vagn som väger 1500kg. Jag skulle nog akta mig för den bilen

2013-07-27 kl 00:44

Vad talar emot en 12 år gammal dragbil om jag får fråga? Min Citroën är 12 år gammal, och med det resonemanget så skulle den alltså vara diskvalificerad som dragbil, eller? Allt handlar om hur man tar hand om sin bil vad jag vet..
Däremot blir det ingen Trans Sport, då den verkar bränna bensin som ett mindre kraftvärmeverk (och jag kan tänka mig roligare saker att lägga semesterkassan på). Nä, Cittran får nog duga ett tag till. Dessutom behöver man inte oroa sig för att blända mötande trafik, eftersom den inte säckar ner med bakänden när man belastar draget.

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
2013-07-27 kl 02:05

Det går framåt Nalle907 men inte särskilt fort med 190nm som kraftkälla.

2013-07-27 kl 09:17

Sir-n skrev:
Det går framåt Nalle907 men inte särskilt fort med 190nm som kraftkälla.

Sir-n, det är mycket möjligt, men å andra sidan har jag aldrig insett vitsen i att stressa.. Tids nog kommer jag fram till slutstationen ändå.
Dessutom är det inte tillåtet att köra fortare än 80 km/tim med släpfordon till kopplat, och så pass fort klarar jag att köra:-)

Kör Volvo V70 2.4D -08
2013-08-20 kl 16:46

Resultat efter ca 400 mil runtom i Sverige: För att automatlådan skulle växla ut till 4:ans växel blev jag tvungen att överskrida hastighetsbegränsningen (vilket inte är OK om Harry Haffa står med lasern :-)), och upptäckte då att vagnen gick stabilt som en klippa i 100 km/tim (antagligen fortare också, men jag såg ingen anledning att försöka), men jag föredrog att ligga i 85-90 km/tim. Enda gångerna som Cittran kändes lite klen var i backarna kring Skule och runt Jönköping, men annars var det inga bekymmer. Bränsleförbrukningen stannade på 1,13 liter/mil, och det känner jag mig nöjd med.

Kör Volvo V70 2.4D -08
2014-09-01 kl 20:16

Det gick över förväntan med bilen ,Renault megane sport tourer 1 5 dci 110hk,
Vagnen blev den som var tänkt, Adria 552.
Erfarenheter:
Väldigt stabil med friktionsdrag.
Medvind, 0,8 l milen i snitt.
Växelindikatorn tyckte på 6ans växel vilket funkade bra,
Motvind,1,1 l milen i snitt.
Låg och växlade mellan 5an och 6an i början men tröttnade och körde på 5an.

Hallandsåsen söderut, jag kommer inte ihåg om det var 3an eller 4ans växel men det gick precis i 80 km/h.....

2014-09-06 kl 14:00

Jahapp, då har årets semestertripp passerat och den grå vardagen har återtagit sitt grepp om tillvaron..
Efter 370 mil med husvagnen bakom bilen, kan jag konstatera att min V70 2.4D är betydligt mycket mer att dra med än vad Cittran var. Farthållaren ställd på 85 km/tim, och inte ens i backarna runt Jönköping gick automatlådan ner längre än till 4:ans växel. Snittförbrukningen stannade på 0,92 liter/mil, hade jag inte använt farthållaren hade jag säkert kunnat få ner den ytterligare. Är jag nöjd med bilen? Japp :-)

Kör Volvo V70 2.4D -08

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1545 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 353 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842