Dra med 1,4l motor? / av fanta_gbg

Dra med 1,4l motor?
2012-02-26 kl 09:31

Hej

Har en -04 Octavia Kombi med 1,4l motorn (Polo) går det att dras något över huvudtaget med en sådan bil? Kollar på äldre vagn runt 330-425m

Tacksam för tips och synpunkter

2012-02-26 kl 09:42

Nja..visst kan man dra en släppa..men husvagn??Jag tror att den lilla motor har svårt med själva bilen utan husvagn,i min värld är det minst en 2liters motor gärna med turbo..och det skall vara ett lätt turbo som snurar jämt.

2012-02-26 kl 09:53

jag har dragit båtkärra bakom med båt, var inga större problem men det var ju en plasteka på, väger ju inte direkt som en vagn.

Misstänker också att den blir väldigt trött med en vagn bakom....

2012-02-26 kl 11:58

Skulle tro för tung bil med för lite NM för att orka med att dra en husvagn. Klart det kommer att röra sig men det kommer att bete sig som det vore en gummisnoddsmotor i bilen.

[img]http://www.countdown.se/bilder/Tid-kvar-till
-Kalle-Anka-39092-12-large.gif
[/img]
2012-03-01 kl 09:04

Hade du haft 1,4 Tfsi (också från VAG koncernen) hade det nog inte varit några bekymmer, fantastisk trevlig liten motor med bra vrid. Finns i varianter mellan 122 upp till 185 hk!

Den du har nu är väl inte optimal, men du kommer säkert fram om du undviker större backar och inte tänker åka Sverige runt. (bla. Hallandsåsen och Jönköping mot Mjölby skall du nog undvika)

2012-03-03 kl 09:01

Alltså man måste ju titta på vad det är man ska dra!!!
TS skriver att han tittar på små vagnar under 4 meter & då är vi nog nere på vikter en bra bit under 1000kg...

Låt säga att Du kollar i regbeviset vad det står i raden vid Kopplingsanordning. Där finns en punkt "Högsta vikt bromsat släp" å den vikten brukar det ALLTID vara okej att ha efter bilen. Bilen ska vara byggd för att stå pall den vikten. Både motor & bromsar ska klara den vikten.
Sen finns det naturligtvis bilar som har större & starkare motor som det går lättare att dra med.

Men jag skulle nog säga att det går att dra med en sån bil! Sen beror det ju lite på hur kräsen man själv är. Men att hålla laglig fart & kanske att man får växla lite i uppförsbackar klarar denna motor lätt!!!!

2012-03-03 kl 09:46

Tja,tror inte att det är vikten som är problemet..utan den framgaveln som träffar luften..och har men dessutom motvind då lär bli lite bekymmer med så klen motor.

2012-03-03 kl 19:34

Det gick ju å dra husvagn på 60-talet med små VW bobblor... Typ 1200 cc & 34hk eller nåt sånt.

Jag hävdar fortfarande att det funkar att dra med en sån bil om tar det lite lugnt & inte har allt för bråttom..

Sen är det ju självklart så att det går mycket bättre med en 2.5L Diesel med 200Hk å 400Nm i vrid.

Men fortfarande så går det att dra med 1.4L motorer med under 100Hk... det är ju inte så att bilden stannar & börjar rulla bakåt bara för att det blir en lite uppförsbacke.

2012-03-03 kl 22:48

Tja..jag trodde att bilen stannade när det började blåsa riktigt motvind på östgötaslätten och då var det SAAB 99 med polar 470 bakom..kanske inte helt optimala,men i alla fall.Det var i början på min husvagnslivet...och jag lärde mig att det gick bra med Alfa Romeo och lilla Adria 350,mången Volvo blev på efterkälken...så egentligen finns väl inga raka svar..

2012-03-04 kl 10:23

Vad menar Du då med "riktig motvind" ??
Alltså det kan ju blåsa så mycket att man inte ska vistas ute överhuvudtaget!! Oavsett vad man har för bil. Jag har aldrig hört talas om att en normal bil stannar för att det blåser.

Jag hävdar fortfarande att under normala förhållanden så fungerar det att dra husvagn med en sån bil. Om vi nu snackar en mindre vagn som oftast är lite lägre & smalare än normalvagnen.

Sen håller jag med om att allt blir lättare med en större & starkare motor.

2012-03-04 kl 13:39

Nej kanske inte stannar,men en husvagn är en rejäl vindfång..och nån aerodynamik var det inte på dom gamla vagnar.Men visst går det att dra..fast idag vill man inte vara stoppkloss i trafiken..

2012-03-04 kl 13:40

TS kikar ju inte efter en liten vagn. "Kollar på äldre vagn runt 330-425m"
Anser att våran på 8m längd är alldeles lagom.
Skodan är knappast en lätt bil i sig, omkörningar kommer inte räknas som säkra. Hur kul är det att hamna bakom en traktor eller liknade. Klart det är fysiskt möjligt, men knappast att rekommendera att ha en för undermålig motor för husvagnsdragning.

[/img]
2012-03-04 kl 14:11

Vilka omkörningar..:-)

2012-03-04 kl 15:40

Nu förstår jag inte??

alex: vad menar Du med att TS citat -kikar ju inte efter en liten vagn. "Kollar på äldre vagn runt 330-425m"

Vadå "inte"?? 330-425m är väl ganska litet & man kan lätt hitta vagnar i den storleken som har en totalvikt på neråt 800kg & kanske under det.

Kommer man inte om traktorn på en gång så får man väl ligga bakom ett tag. Hur svårt kan det vara?
Nu vet inte jag vad en Octavia med 1.4L motor har för MAX släpvagnsvikt. Men den gränsen är ju säkert satt vid en vikt som tillverkaren kan garantera att bilen klarar.
Eller menar Ni att man inte ska lita på dom siffrorna?

Jag drog själv en husvagn på över 1000Kg med en 1.6L motor utan Turbo i flera somrar & det gick bra!
Visst går det mycket bättre med en större starkare motor. Men Ni får det att låta som att det inte går att dra med denna 1.4L motor.

2012-03-04 kl 15:48

Alltså jag är väl medveten om att det kommer att gå lite tungt & att man kommer att få växla ner & ligga på ganska höga varv i den del backar.

Men bilen kommer att ta sig fram utan att gå sönder.

2012-03-04 kl 16:00

Har nu kollat lite & det verkar som att Max släpvagnsvikt för denna bil är 850Kg så det gäller ju å verkligen hitta en ganska liten vagn. Men har tillverkaren satt den vikten så tror jag bilen klarar att dra den...

2012-03-04 kl 20:05

krister-j skrev:
Nu förstår jag inte??

alex: vad menar Du med att TS citat -kikar ju inte efter en liten vagn. "Kollar på äldre vagn runt 330-425m"

Vadå "inte"?? 330-425m är väl ganska litet & man kan lätt hitta vagnar i den storleken som har en totalvikt på neråt 800kg & kanske under det.

Kommer man inte om traktorn på en gång så får man väl ligga bakom ett tag. Hur svårt kan det vara?
Nu vet inte jag vad en Octavia med 1.4L motor har för MAX släpvagnsvikt. Men den gränsen är ju säkert satt vid en vikt som tillverkaren kan garantera att bilen klarar.
Eller menar Ni att man inte ska lita på dom siffrorna?

Jag drog själv en husvagn på över 1000Kg med en 1.6L motor utan Turbo i flera somrar & det gick bra!
Visst går det mycket bättre med en större starkare motor. Men Ni får det att låta som att det inte går att dra med denna 1.4L motor.

En normal finlandsfärja är ca 130-190m (+/- ett par meter)
Emma Maersk, ett containerfartyg, är nästan 400m långt.

Löpbanan på Stockholms stadion är minst 400m i omkrets.(Bana 1, bana 8 är längre)

Så att hitta en husvagn som är minst 330m tror jag är omöjligt, och än mindre lyckat att dra med en Octavia med 1,4l motor. ;)

Det kan ju gå med en massa växelådor som drar ned varvantalet på kuggarna och upp med vridet.

Vill däremot påstå, att det är inte riktigt trafiksäkert att dra en husvagn, speciellt när man måste räkna in luftmotståndet, med en undermålig motor till husvagnsdragning.
Kanske är vikten mer avsedd för vanlig släpvagn för bygg/flytt m.m.

Samtidigt vill jag påstå att det inte kommer vara en angenäm husvagnsdragning med en motor som man måste varva högt upp i registret för första bästa backe.
Vem orkar lyssna på en vrålande "symaskin" efter mil efter mil....?

Det finns massor av faktorer man måste ta i beakting, och det viktigtaste vet bara föraren själv som avser utföra dragandet.

Vi andra, kan bara ha åsikter om detta.
Och min åsikt är, en mer kompetent dragbil, till just husvagnsdragning, kommer höja trafiksäkerheten så som nöjet med husvagnslivet.

[/img]
2012-03-05 kl 06:14

Aha!! Nu trillade slanten ner ;)
Missade att det inte riktigt var rätt.

Och visst håller jag med om att det kommer att gå tungt & att man kommer att få växla! Jag har redan skrivit det.

Men TS fråga var ju "går det att dras något över huvudtaget med en sådan bil?" & på den frågan vill jag ändå svara ja!!! När jag läste dom första svaren så fick jag uppfattningen att dom flesta menade att det överhuvudtaget inte skulle gå.

2012-03-05 kl 17:12

Jag skulle lägga pengar på en bil med större motor, en diesel är bäst speciellt om man drar mer än 1 vecka per år.

Kör en Skoda Octavia TDI 150hk HB -14
Drar en Adria altea 462 PS -12

Utgår från Sundbyberg
/ Pär= Mitt nya hem
2012-03-06 kl 17:03

En sak är helt klart,Du kommer alltid att vara först i kön.

2012-03-08 kl 13:51

fanta_gbg skrev:
Hej

Har en -04 Octavia Kombi med 1,4l motorn (Polo) går det att dras något över huvudtaget med en sådan bil? Kollar på äldre vagn runt 330-425m

Tacksam för tips och synpunkter

Precis Amigo:
Byt bil så lätt är det, eller köp en campingvagn.

2012-03-10 kl 15:53

Allt handlar ju om hur ofta & långt man ska dra en vagn. Några helger per år & då ganska korta sträckor så kommer det att duga gott med denna bil. Ska man däremot köra väldigt ofta & långa sträckor så är det skönare med en bil som orkar ordentligt.

Att man sen ligger först i kön gäller ju ALLTID med husvagn oavsett vad man har för bil!! Man får ju bara köra i 80 Km/t Eller ni kanske rekommenderar att man ska ha en större motor så att man kan ligga å köra för fort!!!

Alltså en skoda med så liten motor är ingen bra dragbil. det finns betydligt bättre bilar. Men på TS fråga om man överhuvudtaget kan dra nåt med en sån så blir mitt svar ja!! Det kommer att funka om man inte är så kräsen.

2012-03-11 kl 08:17

Det finns Skoda Octavia med större motorer som är betydlig bättre dragare.

2012-03-18 kl 20:01

Drog en adria 462 tot vikt 1180kg med en octavia 1,6 ca 100hk, var ingen rolig upplevelse. Jag har bytt till en oktavia TDI 2.0 4X4 140 hk men framförallt mer vrid. Nu går allt som en dans.

2012-03-19 kl 08:06

Ytterligare en som insett att deln är bäst som dragare till husvagnar där går det bra med en 1,4l motor.

2012-03-19 kl 19:56

bero skrev:
Ytterligare en som insett att deln är bäst som dragare till husvagnar där går det bra med en 1,4l motor.

Jag förstår åxå att det är "bäst" att dra med en så stor & stark motor som möjligt.
Men det är ju inte det som TS frågar efter i den här tråden.

Frågan från TS lyder citat "går det att dra något överhuvudtaget med en sån bil?" slut citat.

Han frågar alltså om det överhuvudtaget går att dra nåt!!! Han frågar INTE om det är en bra dragbil eller om den t.o.m skulle vara "bäst"
Jag försökte svara på grundfrågan där frågetecknet satt.

2012-03-20 kl 12:52

Självklart går det dra med en 1,4. Det går dra med nästan vad som helst men frågan som man bör ställa sig är om man vill dra något annat än en lätt släpkärra till tippen med lite skräp.

2012-03-20 kl 19:08

Man kan se det som en rolig utmaning! Man lär sig att växla, att dessutom göra det i god tid före uppförsbacken och ta lite extra fart.
Man lär sig meterologi, om det blåser över 12 sekundmeter motvind dit man ska, så ska man inte dit. Inte den dagen i alla fall.
Man lär sig också exakt var lilla vridet ligger i motorn och vilka varv som gäller.
Man får en helt ny sorts kontakt med sina medtrafikanter. Många kommer att ta ögonkontakt och vinka på ett eller annat sätt vid omkörningen i långa uppförslöpor.
Har själv kört med ungefär samma kombination för ett antal år sedan, en 75-hästars Golf med 850 kg Knaus efter. Det funkade, å Gu´vet om det inte var roligt också!

2012-06-28 kl 00:50

Som tidigare nämnts är max släpvagnsvikt 850 kg. Givetvis kan en Octavia 1.4 dra en vagn med den vikten.

Nu har bilen i sig en relativt generös lastvikt (460kg) och är förhållandesvis stor och rymlig vilken gör den lätt att lasta tungt. Kanske för tungt. Små vagnar med låg totalvikt är också lätta att lasta för tungt. Lastvikten på småvagnar är ofta ytterst begränsade.

Men - inom ramen för förutsättningarna är det bara att sätta igång att dra. Att Octavian med 1.4-liters bensinmotor på 75 hästkrafter är svagare än en med 2.0-liters turbodiesel på 140 hästkrafter är onödigt att poängtera. :)

2012-07-04 kl 00:55

erc skrev:
Som tidigare nämnts är max släpvagnsvikt 850 kg. Givetvis kan en Octavia 1.4 dra en vagn med den vikten.

Nu har bilen i sig en relativt generös lastvikt (460kg) och är förhållandesvis stor och rymlig vilken gör den lätt att lasta tungt. Kanske för tungt. Små vagnar med låg totalvikt är också lätta att lasta för tungt. Lastvikten på småvagnar är ofta ytterst begränsade.

Men - inom ramen för förutsättningarna är det bara att sätta igång att dra. Att Octavian med 1.4-liters bensinmotor på 75 hästkrafter är svagare än en med 2.0-liters turbodiesel på 140 hästkrafter är onödigt att poängtera. :)

Tack!
Alltså, de är väldigt lätt att bränna andra pengar med uttalanden som "köp en starkare bil".
Klart att din bil fixar det där!
Drog själv min Eifelland 560 (1350kg) med en Xantia ´94 1,8 (100hk) Det gick klart över förväntan! Väl uppe i fart var det inga problem att hålla farten även i uppförsbackarna.

Jag var ju tvungen att testa "nya" vagnen innan jag skaffat behörighet för den "rätta" dragbilen jag hade då (MB e-klass), fick bara dra 1240kg med vanligt körkort. Klart som att Volvon jag har idag inte suckar i uppförsbackarna med sina 210hk men Xantian gjorde sitt jobb utan att skämmas!
/Mats

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Från Instagram
Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1239 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 514 fristående campingplatser och 279 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 446 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen 2014!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2014-10

• Husvagn & Camping 2014-09

• Husvagn & Camping 2014-08

• Husvagn & Camping 2014-07

• Husvagn & Camping 2014-06

• Husvagn & Camping 2014-05

• Campingkatalogen 2014