Drag - Traktor ! / av Roland84

• 7 svar
Drag - Traktor !
2019-10-08 kl 12:23

Hej
Jag är en mycket teknikintresserad man som gärna bygger och utvecklar div. olika saker.
Jag har byggt bl.a. några el. drivna minitraktorer. De är endast ca 50x110 cm men rätt kraftiga. Mitt problem är att jag vill provdra en husvagn och rangera den lite. Men HAR ingen själv! :-( Jag bor i Nässjö och söker kontakt med någon i närheten som har en husvagn som jag får lov att provdra. Skulle vara trevligt om någon hörde av sig ang detta.

2019-10-08 kl 13:59

Jag bor tyvärr inte så när Nässjö, men blev nyfiken på detta! För det första; finns det nån sida där man kan se lite av dessa traktorer?

Sen undrar jag hur tunga de är? Klarar de av att dra en husvagn? Jag har ibland problem med fyrhjulingen när jag drar vår vagn på grus och i lite uppförsbacke, just för att det lätt börjar slira, även med fyrhjulsdrift. Åtminstone vid start.

Har du testat att lägga ut frågan på FB, gruppen Husvagns- och Campingfantasterna, där finns massor med folk och alla gånger nån i närheten av dig som kan stå till tjänst med en husvagn.

2019-10-08 kl 14:46

Tack för tipset. Min traktor är mest lämpad för barmark o plan mark.

2019-10-08 kl 14:48

Här drar den en skåpbil:
https://youtu.be/YX3P6r24YSQ

2019-10-08 kl 18:50

Klarar du 100 kg vertikal last på kulan?

2019-10-11 kl 08:20

Tack för klippet, lyckat till med testandet. På plan barmark kommer den säkert göra bra ifrån sig, den verkade ju inte slita särskilt hårt med skåpbilen. :) JAg är också lite nyfiken på vad som händer når du sätter en husvagn på dragkroken på den. Kroken sitter rätt lågt så vikten på kulan kommer ju bli högre än när vagnen sitter på en bil.. Traktorns styrka tror jag itne är något problem, jag tror dock kanske att vikten kan bli bekymmersam, både för att få ner kraften i backen och för att hålla framhjulet i marken. Men det baserar jag bara på känsla, den kanske är skittung?

2019-10-12 kl 07:09

Vagnen blir inte tyngre för att den lutar. Tyngdpunkten förskjuts förvisso lite grand, men det gör ingen stor skillnad.
Min vagn har en totalvikt på 1700 kg. Om den är lastad så den har ett kultryck på 100 kg när den står plant, ökar det till 104 kg om kulskålen sänks 200 mm. Den lilla skillnaden lär inte märkas.

• 7 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1560 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 566 fristående campingplatser och 617 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842