Dragbil 2000kg Släp 2000kg B96 vad är. bäst? / av BenganB

• 19 svar
Dragbil 2000kg Släp 2000kg B96 vad är. bäst?
2019-07-07 kl 21:09

Hallå alla härliga camperare!

Har just nu en Subaru Forrester med totalvikt strax under 2000kg samtidigt som husvagnen har en totalvikt på 2200kg men med tjänstevikt på 1500kg som gör att det är en godkännd kombination.
Problemet är att fjädringen på Subarun är slut och det kostar mer att fixa än vad bilen är värd.
Har B96 vad är bästa bilen i mitt läge?

Tacksam för svar
Tummen i handen men tårna på sanden

2019-07-07 kl 22:32

Volkswagen tiguan alt Volvo xc40. Vet ej hur stor familj du har men med så tung vagn kan det kanske vara bättre att ta BE, då utökas utbudet. Med vänlig hälsning, Oscar

2019-07-08 kl 10:18

Det här resonemanget förutsätter att din text är korrekt. Om det istället är rubriken som är korrekt blir det annorlunda.

B96 innebär alltså att bilen du tittar på får ha en totalvikt om max 4250-2200=2050 kg. I dagens läge är det inte mycket för en vettig dragbil.

En snabb koll på nätet visar att de simplaste varianterna av Tiguan fungerar, men de flesta är för tunga. Alla Volvo XC40 är för tunga. Volvos säkerhetsfilosofi väger tungt på flera sätt.

2019-07-10 kl 22:24

Ford Kuga 2000kg med b96 Fast jag får mig veterligt inte med B96 köra en vagn med totalvikt 2200kg även om jag inte lastar fullt. Krävs väl BE om man inte ändrat i bestämmelserna.

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2019-07-11 kl 00:34

Jo, om bilen har en totalvikt på 2000 kg och vagnen på 2200 kg blir summan 4200 kg. Med B96 får summan uppgå till 4250 kg, så då klarar du dig precis.
Hur mycket du lastar spelar ingen roll för körkortsbehörigheten. Och nej, man har inte ändrat på den principen i bestämmelserna. Det har varit så sen innan jag tog körkort, nådens år 1979. Fast just B96 är ju av senare datum, men principen har varit densamma.

2019-07-11 kl 09:45

Med en Nissan x-trail får du dra 2000kg med B96

2019-07-11 kl 10:52

Insåg att inlägget från ShadowF kanske skulle tolkas som att man får dra en vagn på 2000 kg med en Ford Kuga?
Gäller att ta rätt version då. Den första Kuga jag hittade data för på nätet hade max släpvagnsvikt 1200 kg.
Sen sökte jag vidare och fann att totalvikterna för Kuga ligger på 2100-2250 kg, max släpvagnsvikt på 1200-2100 kg.
Med B96 får man då dra en vagn på max 2150-2000 kg, beroende på version på Kuga. Om sen bilen får dra den vagnen beror uppenbarligen också på vilken version det är.

Kollade på X-Trail också. Senaste versionen ger max 2010-2060 kg vagn med B96. Bilen får dra 1650-2000 kg (versionsberoende), så det passar bra till B96. Men det finns en hel hord med versioner på X-Trail. Bara senaste utförandet (T32 facelift) finns tydligen med 13 (!) motorer.

2019-07-11 kl 20:40

apersson850 skrev:
Insåg att inlägget från ShadowF kanske skulle tolkas som att man får dra en vagn på 2000 kg med en Ford Kuga?
Gäller att ta rätt version då. Den första Kuga jag hittade data för på nätet hade max släpvagnsvikt 1200 kg.
Sen sökte jag vidare och fann att totalvikterna för Kuga ligger på 2100-2250 kg, max släpvagnsvikt på 1200-2100 kg.
Med B96 får man då dra en vagn på max 2150-2000 kg, beroende på version på Kuga. Om sen bilen får dra den vagnen beror uppenbarligen också på vilken version det är.

Japp, insåg själv också sedan att det kanske inte var det trådskaparen menade. Min -14 får dra 2100 och jag får med B96 dra 2000 med den. Tror det är samma för samtliga -13-17-18 sådär. Stora fördelen med Kugan är att den får dra samma oavsett om det är manuell eller automat. Åtminstone dieslarna.

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2019-07-12 kl 09:45

Om nu det är en fördel. Som somliga behandlar sina bilar borde släpvagnsvikten vara en bra bit lägre för manuella alternativ, så hade kopplingen överlevt längre.
Att jag oftare än många andra drar släp på dåligt underlag är en anledning till att jag valde en bil med hydraulisk momentomvandlare och vattenkyld oljekylare.

Det händer då och då att jag "tar över" någon annans vagn och ställer den på plats åt dem, när deras egen dragbil inte räcker till.

2019-07-12 kl 23:47

apersson850 skrev:
bil med hydraulisk momentomvandlare och vattenkyld oljekylare.
.

Det där vet jag inte ens vad det är, vad det är till för eller vilka bilar som har det.
Däremot tycker jag det är en fördel om man vill ha en automatare eftersom det ofta verkar som att dragvikten är lägre för dessa. Har nu en manuell, men hade hellre haft en automat. Men nu hade jag inte möjligheten att välja. Kan man köra en manuellt växlad bil på olika sätt? Lärde mig bara ett i bilskolan (för förtio år sedan)

2019-07-13 kl 09:58

Tja, högt varv och slira på kopplingen verkar poppis. Det är inte särskilt snällt. Det gäller att ha lite känsla och inte gasa mer än nödvändigt. Man kan tänka till lite innan man rangerar så man minimerar kopplingsslitage.

När jag bytte bil så letade jag också efter en momentomvandlar automat. Det blev dock en Tiguan med DSG. Tyckte det var svårt att hitta en bil i vettig prisklass som inte hade någon typ av DSG eller CVT låda. Min version av Tiguan får dra 2500KG vilket är rätt bra för en så liten bil.
Krävs dock BE. Vår vagn ligger rätt nära 1900Kg fullpackad så man har lite marginal.

2019-07-13 kl 10:04

David skrev:
Vår vagn ligger rätt nära 1900Kg fullpackad så man har lite marginal.

Vad har du i din vagn egentligen...? ;) Jag var lite orolig när vi skaffade vår vagn då vår A4 med 190hk diesel bara får dra ca 1700kg (högst oklart varför A4:an har såpass låg släpvagnsvikt). Men vägde upp när vi var rimligt fullastade, men var flertalet tiotals kilo till godo. Nästa bil (byte om ett drygt år) får nog se till att få dra 1800kg iaf (totalvikten på vår vagn).

2019-07-13 kl 22:39

En bil med hydraulisk momentomvandlare och vattenkyld oljekylare är nog det allra bästa om man ska ha aut och dra tungt. Jag har haft en bil med dct och det kändes lite obehagligt när man ska backa vagnen på plats. Speciellt om det lutar lite, då kan det lukta bränt. Vet inte hur mycket stryk den tar, men känslan var att man ville snabbt få vagnen på plats, så man inte drog ut på det. Frågan är om vad som är bäst i det läget, dct eller manuell låda? Båda slirar ju på kopplingen, men den manuella styr man själv hur mycket. Nu har jag en bil med cvt och det fungerar också riktigt bra. Men då har vi i och för sig bara en vagn på 1200kg. Fast bilen får dra 1800kg. Med cvt går det mjukt och helt utan ryck att krypköra.

2019-07-14 kl 10:46

e120guru, vi har all packning i vagnen, i Tiguan får man plats med en tandborste känns det som. Iallafall i jämförelse med Mondeon.

Vi har tält, tjock tältmatta, gummibåtar, 4 cyklar, AC, solpaneler, dubbla 120Ah batterier.

I år blir det tält i takbox på bilen och 2 stycken ihopfällbara elscootrar. Blir många kortare stopp och då vill man inte ha vagnen full med prylar.

DSG lådan luktar varmt rätt fort, trots våta lammeller. Jag har funderat på om den slirar mycket eller om backen är väldigt lågt växlad. Vid normal backning, tex ut ur parkeringsficka så är man direkt över 2000rpm och då verkligen krypkör man. Låter som klassisk gubbakörning :)
Jag försöker tänka till lite innan jag ställer vagnen på plats. Många stressar och får köra femtielva gånger fram och tillbaka. Då blir kopplingen varm.
För de som har DSG med autohold knapp, stäng av det när ni krånglar fram och tillbaka. Då slipper man ryckigheten och bilen känns som en vanlig automat.

2019-07-14 kl 14:40

David skrev:
Jag försöker tänka till lite innan jag ställer vagnen på plats. Många stressar och får köra femtielva gånger fram och tillbaka. Då blir kopplingen varm.

Exakt så gör även jag. Går först ur och synar platsen. Med lite planering så ser man snart enklaste sättet att komma på plats med så lite trixande som möjligt, så man spar på lamellerna.

2019-07-14 kl 16:21

David, vår bil varvar sällan mer än ca 1000rpm när man backar och joxar... Vilken motor har du i din? Vi har också DSG7:an.
Autohold brukar jag trycka ur, men nu i veckan när vi var iväg glömde jag det (varit utomlands utan bilen i 3 veckor innan dess), men märkte inte så mycket av den, jag upplever att den huvudsakligen går in när det är sluttande underlag.

Blir dock fortfarande inte riktigt klok på varför A4an har så mycket lägre släpvagnsvikt än sina syskon.

2019-07-15 kl 16:14

Momentomvandlaren är den komponent som ersätter kopplingen i en vanlig automatlåda. Då den har ett pumphjul som driver en turbin genom att pumpa olja till den, finns inga lameller att slita på. Dessutom finns en flödesriktare som gör att själva turbinkopplingen kan öka det från motorn tillgängliga vridmomentet till närmare det dubbla.
Det här är samma konstruktion som sitter i tungdragare och liknande fordon, som ska kunna dra iväg med tung last.
Oljan blir dock varm vid hög last. Mindre personbilar har ofta ingen oljekylare. Ibland kan man komplettera med en luftkyld kylare.
När jag köpte bil senast prioriterade jag en bra dragbil. Därför valde jag då en med vattenkyld oljekylare, som ger effekt även när det går sakta. Dessutom ville jag ha ett vettigt lastutrymme i bilen också.
Högsta tillåtna släpvagnsvikt för min bil är 2100 kg.
För bilar med den här typen av automatlådor är det inte ovanligt att dragvikten är högre för modeller med automatlåda. Dubbelkopplingslådorna är känsligare, så där kan det vara tvärtom.

2019-07-15 kl 22:56

I just fallet med A4 så misstänker jag något annat bakomliggande skäl till den lägre släpvagnsvikte. (T.ex differentiering mellan bilmodellerna, draganordning, eller helt enkelt bara "because of reasons")

Grannen har en Passat med samma motor (190hk TDI) och samma dubbelkopplade växellåda (DSG7), men som får dra flera hundra kilo mer än vår A4.
Nu är ju förvisso A4an aningen mindre än Passaten, men ändå.

2019-07-16 kl 00:48

Ibland verkar det som om tillverkarna byter policy också. De kan ha legat väl på den säkra sidan,för att sen rätt vad det är börja typa bilar med betydligt högre släpvagnsvikter.

• 19 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1559 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 566 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842