• 27 svar
Dragbil.
2012-10-13 kl 17:37

Ur annons i H&C i mars 1997.
Bild

==================================================

Sommar på Lofoten 2012.
Bild

Gammal kärlek rostar aldrig.

2012-10-13 kl 18:27

Men nu finns det bättre dragare än de som är 15 år gammla Leknes !!!!

Vakna?

2012-10-13 kl 19:19

Hur menar Du Axelvevaxel? Min Volvo XC70 har i sommar dragit min Solifer 650 mil på alla sorters vägar utan problem. Min bil har 4-hjulsdrift, automatisk nivåreglering och 240 hk:s motor.
Dessutom finns det gott utrymme i skuffen för mina två hundar.
Vad skulle kunna vara bättre? V.v. förklara.

2012-10-13 kl 23:57

Klart det blir dyrare totalt sett att byta bil till en modern diesel när din gamla sur Volvo rullar på.
Men en bil med diesel är ju en bättre dragare !!

2012-10-14 kl 10:04

Axelvevaxel: Varför i hela världen har drivmedlet någon inverkan på hur bra DRAGARE bilen är? Det viktigaste är väl hur bilen ligger på vägen, vilket väggrepp den har och vilken markfrihöjd den har, eller hur. Att bilen drar någon deciliter mer per mil, har väl ingenting att göra med hur bra den är att DRA husvagnen! Nu önskar jag att Du utvecklar Ditt resonemang. Jag undrar även, vad Du menar med att jag skall vakna! Vad beträffar erfarenhet att dra husvagn, ser jag, att Du började med detta år 2008 enl. Din profil. Jag (vi) började år 1973!

2012-10-14 kl 12:45

En modern dieselbil har ett helt annat vridmoment än en bensinare, det är väl inga konstigheter med det.
Sen om du är nöjd med din bil så är väl det bra.

Du ifrågasätter vad som kan vara bättre, nu har jag skrivit det.
Tex en Volvo med diesel!!

2012-10-14 kl 14:01

Vill någon vara snäll och förklara vad drivmoment är för något. Vad blir bättre om man har bättre drivmoment? Jag erkänner, att jag är väldigt okunnig om detta.

2012-10-14 kl 16:58

Om man tänker sig en snurrande axel med ett svänghjul på änden.
Ett stort tungt svänghjul har en större rörelsemassa som roterar än ett litet.

På en bil som har många hästkrafter kan vara svagare att tex få iväg en bil o släpvagn än en dieselbil, då kanske med hälften av hästkrafterna mot bensinaren då den har ett bättre vridmoment.

Dieselmotorer har ett mycket högre kompressionstryck i cylindrarna som ger ett kraftigare vridmoment.
Dagens moderna dieselbilar går inte att jämföra med de som fanns förr.
Hoppas detta gett ngn info.

2012-10-14 kl 21:13

Tusen tack för förklaringen. Den var avancerad för en sådan som mig, men jag förstår, att man kan köra på högre växel i lägre fart än jag kan och därmed spara drivmedel.

2012-10-15 kl 18:32

Det är inte givet att dieselbilen är bättre dragare jah har provat båda jag har alltid använt Saab som dragare en 9-5 lättturbo drar mycket bättre på låga varv änn vad 9-3 deisel dieseln vill ha högre varv för att komma upp i samma fart som bensinaren som drar bättre på låga varv.

2012-10-15 kl 23:56

Lite länkar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vridmoment
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor

Men kort sagt.
Alltså högre effekt på lägre varvtal jämfört med otto(bensin)motorn.

2012-10-16 kl 07:26

bero skrev:
Det är inte givet att dieselbilen är bättre dragare jah har provat båda jag har alltid använt Saab som dragare en 9-5 lättturbo drar mycket bättre på låga varv änn vad 9-3 deisel dieseln vill ha högre varv för att komma upp i samma fart som bensinaren som drar bättre på låga varv.

Saabs första dieslar var visst Fiat motorer som det var problem att komma iväg med, tjuvstopp mm.
Jag förstår att du tyckte din bensinare var bra Bero. Hade du Provat en Volvo diesel eller Bmw som iof ligger utanför Saab sfären hade du nog tyckt annorlunda.
Bif data på slödiseln från Saabs första tid.

Man förstår att Saab sen ville köpa BMW dieslar till sina bilar.

Kompression 19,5. Borrning/slag 84/98, volym 2 171 cm3. Max effekt 120 hk (88kW) vid 4 000 r/min. Max vridmoment 280 Nm vid 1 500 r/min.

2012-10-16 kl 08:29

Axelvevaxel skrev:
bero skrev:

Saabs första dieslar var visst Fiat motorer som det var problem att komma iväg med, tjuvstopp mm.
Jag förstår att du tyckte din bensinare var bra Bero. Hade du Provat en Volvo diesel eller Bmw som iof ligger utanför Saab sfären hade du nog tyckt annorlunda.

Kompression 19,5. Borrning/slag 84/98, volym 2 171 cm3. Max effekt 120 hk (88kW) vid 4 000 r/min. Max vridmoment 280 Nm vid 1 500 r/min.
Det var inte den dieseln jag hade utan 16 ventilaren på 150 hk där är absolut inget fel på dieseln men när det gäller att dra på låga varv då är saabs lättrucks turbo överlägsen jag trivs bra med deieseln

2012-10-16 kl 13:15

Visst går det att trimma upp en bensinare så den får ett hyfsat vridmoment!
Men särskilt ekonomiskt blir det inte då den blir törstig o sugen på mycket bensin.

Det är bara att titta sig om i trafiken, har lastbilar tyngre arbetsfordon o din husbil Bero en bensinare under huven?? NEJ

Det är mer ekonomiskt att ha en diesel då den från början är skapt med ett bra vridmoment o dessutom bränslesnål i förhållande till sin styrka.

Sen kan man vara märkestokig?
Kanske Saab är ngt undantag och att bolaget sen gick i konkurs med någon okänd teknik??

De du Bero !!

2012-10-17 kl 10:35

Axelveaxel ska nog besinna sig lite...
Leknes berättar hur nöjd hon är med sin Volvo. Det tycker jag hon kan fortsätta med.
Att säga att hon ska "vakna" och i stället köpa diesel är väl inte så smart.
Hon har 240 hästar, det får hon inte i så många nya dieslar. Visst är vridmomentet högre i en diesel och därmed bekvämare dragbil, men att skippa en gammal utmärkt trotjänare enbart för att få diesel är usel ekonomi.
Och visst drar dieseln mindre bränsle, men kostar också mera i inköp och skatt. Och man får väldigt mycket bensin för de många tusentals kronor som kostnaden skulle bli att byta till diesel.
Vet inte var brytpunkten ligger för bensin/diesel hos Volvo, men gissar att du måste åka minst 1000 mil om året för att dieseln ska börja löna sig.
Sedan finns många andra argument för och emot diesel, men den orkar jag inte med nu.
Kör hårt Leknes!

2012-10-17 kl 10:44

Tack Ute!

Nog kan man väl påstå att jag kör hårt med Volvon.
Den har i år dragit Solifern 650 mil på både motorväg och på Norges och Lofotens smala, backiga och krokiga vägar utan problem. Nu sköter jag Volvon som en baby, vilket borgar för många trevliga körmil i framtiden.

2012-10-17 kl 12:06

Jeg beundrer folk som holder de gamle bilen i god stand. Når det gjelder bensin eller diesel, så må man huske på at det hele tiden pågår en utvikling av både bensin og diesel motorene. Et annet område der det foregår en utvikling, er krocksäkerheten. Passasjerene i en liten moderne bil vil klare seg mye bedre enn i en Volvo som leknes kjører med. Se på Folksam sine sider.De har videor som viser dette.

2012-10-17 kl 12:29

Har Fru Leknes tagit illa vid sig av mitt inlägg så är jag inte sämre än att be om ursäkt!!
Men då kan hon väl framföra det själv till mig.

Sen att Ute ska försöka vara en "riddare" i nöden är otroligt modigt gjort, bra!

2012-10-17 kl 14:18

Axelvevaxel skrev:

Sen att Ute ska försöka vara en "riddare" i nöden är otroligt modigt gjort, bra!

Tja, vad svarar man på det...?

Vill bara understryka att diesel inte är svaret på allt och att byta bil bara för att spara bränsle ofta är en ekonomisk kullerbytta.
O M man ska byta bil så är ju övervägandena helt andra.

2012-10-17 kl 14:43

Tja, vad svarar man på det...?

Vill bara understryka att diesel inte är svaret på allt och att byta bil bara för att spara bränsle ofta är en ekonomisk kullerbytta.
O M man ska byta bil så är ju övervägandena helt andra.[/quote]

Detta av UTE

Men det var ju så här Hen Ute:

Jag ville påminna om att det finns bättre dragare än den gamla Volvo som Leknes har!
Jag skrev Vakna!

Sen om du läser och uppfattar saker i din egen värd har jag full förståellse för.

Om du läser 2-3 ggr så upptäcker du säkert att jag inte påstått att fru Leknes ska byta bil!!

2012-10-17 kl 14:45

Axelvevaxel!
Jag har inte tagit illa vid mig av vårt resonemang. Det var intressant att få veta lite om vridmoment och rörelsemassa. Tack för informationen än en gång. Jag är ju totalt okunnig om sådant. Man lär så länge man lever.

2012-10-17 kl 14:46

Tack för det Leknes!!

2012-11-03 kl 07:36

Det skulle vara intressant att köra vad du hade för snittförbrukning på din resa?

Vi körde 480 mil med 2 ton cabby 740 med en BMW 330 xd framför. Vi snittade 0,9 l/m under hela resan.

2012-11-03 kl 14:26

Erik O skrev:
Det skulle vara intressant att köra vad du hade för snittförbrukning på din resa?

Vi körde 480 mil med 2 ton cabby 740 med en BMW 330 xd framför. Vi snittade 0,9 l/m under hela resan.

Mitt ekipage drog 1,20 per mil. Då måste man ta hänsyn till alla branta backar man måste uppför på 3:ans växel på vägen till och från Lofoten.

2012-11-04 kl 08:40

Imponerande siffror! Du måste verkligen kunna konsten att köra med ett ägg under gaspedalen.

De flesta brukar vara mycket nöjda med den förbrukningen utan vagn efter. Volvo xc70 2,5t med fyrhjulsdrift via lammeldiff. Brukar ofta beskrivas som Volvos törstigaste bil.

Gissar på att din verkliga för brukning ligger på 1,5-1,6 l/m.

Vill inte att du tar nedlåtande mot dig och din bil. Vill bara att du inte lurar dig själv.

Ps. Vi gjorde samma resa :-)

2012-11-04 kl 09:22

Axelvevaxel skrev:
bero skrev:

Inte var Saabs första dieslar Fiat motorer...dom kom in mycket senare och inte ens då som Fiat,utan som Alfa Romeo´s dieslar..men Saab´s första var Opel som använde sig av japanska Isuzu..och det var en ren lät lastbils motor..så första dieslar i Saaben var små japaner som knackade som tusan..hehe

2012-11-05 kl 09:57

Det är riktigt,Zuback.GM använde sina japanska motorer i Opel ock Saab.

Japanska Mazda - Ford - Volvo - Jaguar - Land Rover - endel BMW/Mini - Citroèn - Peugeot ock så vidare,använder ju alla PSA sina dieslar nu i endel av sina mindre modeller.Driftsäkra,starka motorer.

Baggen som åker
i Europa med
Tysktilvärkat
Husbil,Sunlight T66
  • 27 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

• Husvagn & Camping 2013-05

• Husvagn & Camping 2013-04

• Husvagn & Camping 2013-03

• Husvagn & Camping 2013-02

• Husvagn & Camping 2013-01

• Husvagn & Camping 2012-12

• Husvagn & Camping 2012-11