Dragbil, tiguan 2.0 eller Audi a6 allroad 3.0 / av Andreas

Dragbil, tiguan 2.0 eller Audi a6 allroad 3.0
2020-08-08 kl 21:03

Hej,vilken bil är bäst att dra en husvagn på 2000kg?.vilken av dem dricker mindre per mil med husvagn och vilken bil tycker ni är bäst att ha med som dragbil? Är ute efter tiguan med 190hk motorn, ska man välja diesel eller bensin. Audi är ju med 218hk diesel.
Tack i förhand för svar!!

2020-08-09 kl 05:00

Jag hade inte valt någon av dem frivilligt, men om jag var tvungen, så har Tiguan alldeles för litet bagageutrymme.

2020-08-09 kl 10:07

Jag har en Tiguan 2019 150hk diesel och DSG. Vagnen är en Knaus 590 2018 som väger närmare 2 ton fullt lastad.
Har optimerat motorn till 190hk. Ganska stor skillnad utan vagn. Med vagn märks det inte så mycket. Med vagnen brukar jag snitta 0.9 l/mil.

Bilen är smidig som dragare då den är kort med litet överhäng från bakaxeln, bra vändradie samt fyrhjulsdrift. Bagaget är dock litet för en familj med två barn.

En kompis har en Tiguan 1,4 TSI 150hk, manuell.
Lika stor och tung vagn. Och till min förvåning så är den inte tröttare än min, förbrukning på hans låg runt litern/milen på samma resa i somras. Vi jämförde när vi nådde målet.
Dieseln låter bra mycket mer, man hör motorn i kupén hela tiden. Bensinaren hör man knappt utanför bilen. Så prova båda.

Audin har mycket högre komfort, tror knappt det är lönt att jämföra de två.
De Audi jag har ägt har dock varit dyra i drift. Många verkstadsbesök och dyra reservdelar.

2020-08-09 kl 10:42

Vi bilägare gjorde ett test där dom drog ett 1500kg släp med Tiguan 2.0TDI och 2.0TFSI + ett par andra bilar (Rav4 hybrid och Tesla X). Tiguan med diesel tog 0.9/mil och med bensin 1.2/mil. Vilken man väljer beror nog på hur många mil per år man drar husvagn och vilkens karaktär man föredrar. 1.4TSI, som David nämner, är ett snålare bensinalternativ. Men är det en begagnad bil du söker så undvik 1.4TSI med kamkedja som haft problem med att rappa över.

2020-08-09 kl 10:55

Så tiguan verkar inte dra mer en ca 0,9 liter milen. Jag har för mig att Audi a6 allroad låg någonstans runt 1,3 liter milen. Men har era tiguan funkat bra eller har det varit mycket fel på dem? Tänker mig nya modellen från 2016

2020-08-09 kl 11:09

Men är diesel eller bensin bäst när man har husvagn? Om man tänker i tiguan.

2020-08-09 kl 17:33

Dieslars karaktär med hög effekt vid låga varvtal gör dem utmärkta som dragbilar.
Min Volvo vill ha ca 1,2 l/mil när jag drar min vagn. Men förbrukningen beror i väldigt hög grad på vagnen man drar på, mer än på vad man drar med.

Det skilde inte mycket i vikt på min kapellvagn, när den är fullastad, och min förra husvagn. Men det skilde 50% i förbrukning. Min nuvarande vagn är flera hundra kg tyngre än den förra. Förbrukningen är identisk.

Skit i förbrukningen. Du får köra tusentals mil med husvagn innan den skillnaden avsevärt påverkar campingekonomin, jämfört med alla andra utgifter som ingår där.

2020-08-09 kl 19:26

Skulle man kunna ha en tiguan 190hk bensinare utan att Bilen känns trög när man ska komma upp i hastighet. På uppfart till motorväg till exempel?

2020-08-09 kl 19:36

Du får välja en lägre växel än med dieseln, bara. Så du får upp varvet. Effekt är effekt, bara man får ut den.

2020-08-10 kl 09:32

Tack för svaren.men är det någon som vet om det brukar vara problem med tiguan? Och är den dyr att lämna på service

2020-08-10 kl 15:26

Alla bilar har sina problem. Det är dock väldigt individuellt. Somliga har en massa bekymmer med samma modell som för någon annan går helt bekymmerslöst.

Hu dyrt det är att åka till verkstad brukar bero på vart du åker.

2020-08-10 kl 21:13

Så man får mer eller mindre hoppas på turen

2020-08-10 kl 21:14

Men det finns inga typiska fel som brukar förekomma? Men vad tycker ni annars om bilen?

2020-08-10 kl 21:37

Biltidningarna brukar ha beg.tester där man kan läsa om modelltypiska fel, så läs gärna på där vad man ska se upp med. I övrigt är det nog bättre att dom som ägt en svarar på det. Hur gammal bil har du tänkt dig, eller är det ny bil du ska köpa?

2020-08-10 kl 22:46

Okej ska kolla upp det. Har tänkt mig köpa en 2019 som gått ca 1500-2000 mil eller köpa en ny. Vad skulle ni ha valt?

2020-08-11 kl 06:25

Både min och kompisens Tiguan har varit felfria, men de har bara rullat knappt 4000 mil.
Jag upplever dock att min diesel har mycket högre kupébuller. Motorn hörs mer eller mindre hela tiden. Jag ville helst ha stora bensinaren, men när jag beställde min så var det i princip omöjligt att få tag i en bensinversion.
DSG växellådan kräver sin speciella körstil om den skall få ett långt liv.

2020-08-11 kl 07:17

Andreas skrev:
Okej ska kolla upp det. Har tänkt mig köpa en 2019 som gått ca 1500-2000 mil eller köpa en ny. Vad skulle ni ha valt?

Många gånger tycker jag att det skiljer alldeles för lite mellan en ny bil och en som är ett till ett par år gammal med "normala" mil på. Beställer man en ny kan man ju bygga den som man vill ha den plus att VSG'n kommer att finnas under längre tid.

Men det är klart, hittar man en begagnad bil till ett avsevärt bättre pris än en ny, så är det givetvis ett bra köp i jämförelse.

2020-08-11 kl 07:38

Andreas skrev:

Som perin redan nämnt så handlar nog det om hur mycket billigare en lågmilare blir vs en ny.

I valet mellan bensin eller diesel så handlar det dels om vilken karaktär man föredrar, dels om vilka körvanor man har. En diesel mår bäst av att köras längre sträckor, så kör man oftast korta sträckor bör man välja bensin. En diesel som enbart körs kortare sträckor kommer till slut få problem med igensatt EGR ventil och partikelfilter. Så stirra dig inte blind på enbart förbrukning. Visst, en 4wd SUV drar ganska mycket bensin, men åker du på att byta partikelfilter så äter det snabbt upp det du sparat in på bränslet. Så fundera över hur du använder din bil, hur långa resor du gör i vardagen, hur många mil per år du kör och hur många av dom du drar husvagn. Där har du svaret på om du ska välja bensin eller diesel. Provkör även båda för att se vilken karaktär du trivs bäst med.

2020-08-11 kl 14:39

Ekonomiskt sett brukar treårsbilarna ligga bra till. Rasat till halva värdet men fortfarande mycket bil kvar.

Jag har just nu diesel, men jag är en idealisk dieselägare. Tre mil enkel resa, mest motorväg, till jobbet, gör att den regelbundet körs på det sätt den gillar, alltså i fart så den blir varm.

Jag har inte haft det minsta partikelfilterproblem på 30000 mil.
Dessutom köpte jag den för att ha en bra dragbil, utan att det står Scania i fronten. Ibland som dragbil i tuffa förhållanden. Så jag hade aldrig valt en bil med dubbelkopplingslåda. Jag vill ha vattenkyld momentomvandlare.

Men behoven är olika.

2020-08-11 kl 18:36

apersson850 skrev:
Ekonomiskt sett brukar treårsbilarna ligga bra till. Rasat till halva värdet men fortfarande mycket bil kvar.

Om den bilen finns, så ja.
Guldstjärna till den som kan länka till en max tre år gammal bil som gått ca: 1500-2000 mil/år för halva nypriset. :)

2020-08-11 kl 23:46

Tack för alla bra svar. Jo inte det enklast att hitta en bil på tre år som gått ca 1500mil. Vad är nackdelen med dubbel koppling låda? Annars vad hade ni köpt för bil som dragbil för 2000kg husvagn? I samma storleks och pris klass som Tiguan och A6.

2020-08-12 kl 06:14

Enkelt uttryckt så fungerar DSG som två manuella lådor med varsin koppling. En mekatronikenhet sköter växlingarna. Vid start, krypkörning osv så slirar den på en av kopplingarna precis som man får göra på en manuell bil. Detta tar den stryk av. Baxar man runt en husvagn på en gräsmatta börjar det lukta bränt rätt fort.
Man får helt enkelt vara medveten om det och inte köra den som en vanlig momentomvandlar automat.

2020-08-12 kl 06:19

Bilar som bytts efter tre år har ofta ett miltal runt 10000 eller så. Av den enkla anledningen att de som bara köra 1500 mil på den tiden inte behöver byta bil.

Det behöver man i och för sig inte göra om man kört 10000 mil på tre år heller. Den jag har nu är nio år gammal och har gått 31000 mil. Fungerar fortfarande lika bra som när den var ny.

Jag har varit med om att jag behövt upp i närmare 2000 r/min för att alls kunna flytta på husvagnen. Då har jag ändå en motor som ger max 230 hk/470 Nm, plus det tillskott momentomvandlaren ger. Det var på vippen att det började slira då, fyrhjulsdrift till trots.
När jag hade kört färdigt var det rejält varmt under huven, men till skillnad från DSG-lådor, som har en tendens att brinna upp, så svalnar momentomvandlaren bara igen.

När det gäller den specifika bilen här kan jag dock inte råda. Jag köper inte en så kort bil.

2020-08-12 kl 08:12

Frågan är hur stort problem för gemene man en DSG låda är, Tiguan är ju på intet sätt ovanlig som husvagnsdragare. Nu tror jag att apersson oftare är ute i "obanad" terräng än den normala camparen och i de fallen kanske en DSG låda inte är det optimala.

Angående utrymmet i Tiguanen så finns ju Allspace'n så får man lite större bagage.

2020-08-12 kl 09:50

Vilka kliv bensinmotorerna gjort senaste åren! Snitta på litern per mil med en fullbreddsvagn på 2 ton. Det är häftigt på riktigt.

2020-08-12 kl 10:55

Så om jag fattar rätt, så går det bra med dsg låda så länge man håller sig på vägen och inte är och kör på obanad terräng. Men det inga problem med att köra i brantare uppförsbackar med en dsg låda utan den kommer lukta bränt? Vad finns det annars för bilar som är bra dragbilar?

2020-08-12 kl 15:28

Jag har ägt en Volvo V70 T4 med Fords variant på DSG, där kallad PowerShift och det var aldrig några problem dra husvagn längs väg eller i backar med farten uppe. Men som David skrev så är det när man ska krypköra och backa på gräs som det snabbt börjar lukta bränt. Samma sak naturligtvis om man måste krypköra uppför branta backar. Det är vid låg fart som kopplingen tvingas slira och värmen stiger i lamellerna. Så det gäller att planera sin körning och se till att bli klar snabbt. Nu hade min ändå våtlamell, vilket även Tiguan TDI och 2.0TFSI också har, som kyler kopplingen. Ändå blir det alltså bränd lukt om man krypkör för länge. Då är det värre med 1.4TFSI och 1.5TFSI som har torrlamell koppling. Den är mer känslig.

Andra bra dragbilar. Det jag spontant kommer att tänka på motsvarande Tiguan är Volvo XC40 och XC60 som med D4 får dra 2100kg och dom har 8 växlad momentomvandlar automat. BMW och Mercedes tror jag också har det, men jag är inte så insatt i deras konstruktioner.

2020-08-12 kl 17:14

Okej. Vilken hastighet menas med krypöra? Det är väll inga problem om man åker i 30-40 i en brantare backe?

2020-08-12 kl 17:15

Vad mer kan hända om lamellerna börjar lukta bränt? Och man fortsätter att köra

2020-08-12 kl 17:45

Den hastighet du har när du t.ex backar en husvagn på plats. Tänk som när du kör väldigt sakta med manuell låda och tvingas slira på kopplingen. 30-40 inga problem, då kan du ju ha kopplingen uppsläppt på manuell låda, vilket även en DSG har i den farten.

Ja bränner man upp lamellerna måste man byta koppling, precis som på en manuell. Skillnaden är att det är dyrare på en DSG...

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1591 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 654 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842