Dragbil vid mycket korta sträckor / av metalhead

• 23 svar
Dragbil vid mycket korta sträckor
2015-03-30 kl 15:19

Hej på er!

Som nybliven husvagnsägare börjar jag snegla på att byta ut den tänkta dragbilen om ett tag. Men jag står inför ett litet dilemma som jag hoppas att jag kan få hjälp med.

Bilen vi har idag är en V70 2,5T. Husvagnen har en totaltvikt på 1800kg.

Bilen kommer att duga att dra med nu men den börjar bli till åren och har gått långt, så jag står inför att byta ut den.

Frågan är då vad man ska satsa på. Vi kör kanske 1500 mil om året, mest hemma i småstaden och lite utflykter på 10-20 mil någon helg i månaden + campingen då på sommaren såklart.

Med tanke på det så tror jag inte det är så lämpligt med diesel, eller vad tror ni? Jag ser framför mig stora utgifter för partikelfilter m.m. som medföljer om man kör som vi med en diesel, eller har jag fel?

Om jag har rätt i det - är det någon här som kan rekommendera en lämplig bensinbil att dra med?

Vi vill ha en stor bil (i klass med V70)
Undviker helst SUV (om det inte är diesel)
Helst inte gått mer än 10 000 mil
1800kg på kroken

Budget 150-170 tkr

Tips? :)

2015-03-30 kl 17:45

Är inte det bästa att hitta en nyare V70, det är vad jag börjat fundera på när det är dags att byta, Saabar som inte gått för långt börjar det bli ont om. Vad gäller diesel så tänker jag likadant, jag kör c:a 2000 mil om året och jag tror inte heller att det lönar sig.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2015-03-30 kl 19:15

Det är nog många som trillat dit i dieselträsket. Du kör som mig ungefär, kortsträck i stan under veckorna och något längre ngn gång i månaden. Det fick återigen bli en bensinare senast, en V70 T4 MY14, för övrigt. Tyvärr för din del så har den begränsad dragvikt till 1600kg.
En VW Tiguan kanske, bensinaren får dra 2000kg har jag för mig om.

2015-03-30 kl 20:13

Ja tyvärr är ju inte kombi utbudet så stort bland bensin bilar som får dra +1800kg. Sen ska det ju kännas bra att dra med också. V70 fungerar kanske om man har nivåreglering, tycker min utan är lite väl mjuk och svampig, trots relativt nya dämpare och fjädrar.

Bensin SUV känns inte som ett jättebra köp med tanke på att man ska sälja den en dag sen. Är ingen större marknad för dem känns det som.

Hur är det med diesel annars, räcker det att "blåsa ur" den en gång varannan vecka med ca 2x7 mils resa? Brukar bli en shoppingrunda i en större stad 7 mil bort varannan vecka. Eller kommer den klegga ihop filtret ändå?

Skatten är ju faktiskt inte så mycket högre på t.ex. en Ford Kuga diesel mot en V70 2,5ft som jag måste ha för att få dra, ca en 1000 lapp. Är service dyrare för diesel?

Har fastnat lite för Kugas utseende och det verkar vara en bra dragbil. Ligger i budget också för en 2010-2011 med acceptabel mätarställning.

Rackarns vad svårt det här är.. :P

2015-03-30 kl 20:18

Ska tillägga att jag gett upp att försöka räkna hem någon vinst på att ha en diesel, det går bara med en fisig miljöbil och den får inte/kan inte dra min vagn på ett säkert och bra sätt.

2015-03-30 kl 21:41

Problemrt med diesel för egen del är att jag kör bara kortsträckor i veckorna på 3-5 km per gång. Skulle jag jobbpendla 4-5 mil enkel resa varje dag så skulle jag kanske fundera på det.
Har en bekant som partikelfiltret gav upp på efter 6-7000 mil på. Han hade samma typ av körmönster som mig. Vet också att mekare som sagt typ, "folk får säga vad de vill, det är dyrare att serva en diesel". Det skiljer kanske inte något nämnvärt på servicekostnaden mellan bensin och diesel, men när något måste repareras på en diesel så är det kostsamt.
Hela livet är fullt med val! Aftonbladet eller Expressen, Aftonbladet eller Expressen? :-)

2015-03-30 kl 21:44

En sak är säker, någon diesel ska du inte ha och sen så skulle jag nog inte köpa en V70 eftersom den har lite av ett överpris i Sverige... Skulle nog kolla på en Opel Insignia eftersom där får du mycket bil för pengarna eller kanske en Hyundai I40 dock så finns den bara som diesel på år 2015 men du skulle ju inte köpa nytt så blir nog inget problem för dig.
Lycka till!!

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2015-03-30 kl 22:38

Ja perin då har vi nog samma situation, kanske att vi åker lite mer på helgerna. Men på vardagarna handlar det om 1 km till dagis och sen 5-6 km till jobb. Så diesel är nog ingen idé ändå.

Själv pendlar jag 13 mil om dagen men jag åker tåg p.g.a. att jag inte vill slita på en bil för att frakta arslet till jobbet, sen är det skönt att sova på morgonen och man gör miljön en liten tjänst, sen är det 2000kr billigare/månad i bara bränslekostnad vs pendlarkort.

Håller med om att V70 har ett överpris. Jag skulle gärna köpa en Toyota Avensis om det inte vore för att den saknar turbo och bara har 150hk. Jag tror att det är ett minimum med 180hk och turbo om man ska dra den här klossen, eller vad tror ni som är lite mer vana?

Opel Insignia har jag kikat på, men lär upp på 2,8 i så fall och då faller det på budgeten. Hyundai i40 får inte dra 1800kg vad jag kan se.

2015-03-30 kl 23:39

Nu när jag spenderat kvällen med att läsa på diverse bilforum så verkar det ändå som att det skulle räcka att köra en längre vända per vecka (runt 7-10 mil) för att filtret ska rengöras.

Använder man också motorvärmare på vintern så hjälper det en del.

Har kollat efter alternativa bensinbilar under kvällen också men hittar inget intressant inom budget. Närmast jag kommer är V70 2,5FT men den är ruggigt törstig och dras tydligen med en del problem, sen är det priset så som är väl saftigt enligt mig.

Är det någon här som har samma sits som kör diesel?

2015-04-06 kl 11:38

Hur har det gått? Jag tänkte väcka ett par frågor till till dig.
Om man bara har säsongsplats och ska dra husvagnen 2 gånger per år kan det vara billigare att hyra en bil de gångerna och äga en liten bil fiat 500 tex. Det var en familj i Vetlanda som hade 2 bilar i familjen och då på semester så plockade de ut alla kuddar mm. från husvagnen och la i ena bilen, så mannen körde husvagn och bil med kuddar och frun körde barnen till campingen då de inte fick dra tyngden. När de väl var framme så åkte familjen i en bil.

Sen så kanske man har hög lastvikt och att det räcker med en bil som får dra 1700kg istället om man ändå har säsongsplats och hämtar sakerna efteråt.

ps. Det mesta här gäller ju om man har BE körkort.

Det med dieselpartikel så har vi på taxi fått byta ett filter på en taxibuss som går längre än en annan.

2015-04-08 kl 22:00

Diesel brukar bli lönsamt vid 2-2500mil om året, lite beroende på bil, skatt mm.
Generellt tappar en bil ungefär halva priset vart tredje år. Sen är det bara att räkna....

2015-05-07 kl 19:05

Nu kanske detta är för sent, men har du tittat på Subaru Outback 2.5? I varje fall med automat får den dra 1800kg. Avensis 2.0 automat, som du nämnde, är ju en annan bil som får dra 1800kg. Kanske slö med enbart 152hk? Men det beror ju på hur långa sträckor man tänkt dra vagnen...

2015-05-10 kl 21:55

perin skrev:
Det är nog många som trillat dit i dieselträsket. Du kör som mig ungefär, kortsträck i stan under veckorna och något längre ngn gång i månaden. Det fick återigen bli en bensinare senast, en V70 T4 MY14, för övrigt. Tyvärr för din del så har den begränsad dragvikt till 1600kg.
En VW Tiguan kanske, bensinaren får dra 2000kg har jag för mig om.

Min Tiguan får dra 2500kg på BE 2020kg på utökad B endast B aslite

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2015-07-01 kl 14:40

Hoppla, den här tråden hade fallit i glömska, inte för gammal ännu för att svara i. :)

MartinP: Vi behöver ha en stor bil i vardagen också, och så vill vi åka runt och besöka många platser så hyrbil går bort.

Jan-E: Subarun har jag faktiskt precis fått upp ögonen för, har dock inte tittat på någon "live" men det ser ut att vara ett trevligt alternativ. Avensisen är tyvärr på tok för slö enligt mig. Jag är väl lite bortskämd också med att kunna ligga på 5:an och farthållare konstant med min V70. :)

Bilinvestering får vänta tills efter sommaren, men det är ju aldrig fel att börja snegla lite på vad som kan vara intressant.

2015-07-02 kl 15:57

Är du van vid komforten i V70 så tror jag dom flesta bilar känns som ett nerköp. Beror på hur kräsen du är på stolar. Jag har själv en V70 och tycker Subaru Outback är rätt OK, så den kan kanske vara ett alternativ. Om du inte behöver markfrigången så ger Subaru Legacy mer bil för pengarna! Samma bil, bara lägre markfrigång och lägre pris. 2.5 173hk sugmotor bör ge lite mer än Avensis, men inte lika mycket som din 2.5T. Ex denna: http://www.bytbil.com/bilar/subaru/legacy/fvqecavg/40SBUDIAAY8EvwMNHDUENKvyAATg4AChaA__!

Annars är det ont om stora bensinmotorer idag... Är väl BMW, Mercedes och Audi som kan leverera detta, men då blir det förmodligen dyrare än en V70... BMW 328i får t.ex. dra 1800kg. Nyare V70 2.5T får bli mitt sista förslag. T.ex. denna: http://www.bytbil.com/bilar/volvo/v70/bvwx6avg/40SBUDIAAY8cv9ENHDUENKvyAATg4AChaA__!

2015-07-02 kl 16:05

Hittade ytterligare ett möjligt alternativ? Subaru Forester 2.5XT turbo och 230hk, får dra 2000kg! Ex denna: http://www.bytbil.com/bilar/subaru/forester/tv6f4dsg/40SBUDIAAY8Evv0NHDUENKvyAATg4AChaA__!

2015-10-01 kl 11:10

conny-67 skrev:
Min Tiguan får dra 2500kg på BE 2020kg på utökad B endast B aslite
Vad bilen får dra påverkas inte av ditt körkort. Det är vad DU får dra som påverkas av körkortet. Med BE får du exempelvis dra minst 3500 kg totalvikt (beror på hur gammalt kortet är), men då 2500 kg bruttovikt menar du nog.

2015-10-06 kl 21:27

Hade jag varit dig hade jag tittat på Tiguan, Passat eller Skoda Superb. Tiguanen är trevlig bil att köra och får dra mycket, kan dock upplevas lite liten för en stor familj. Passaten får dra 2000kg, dock ligger dom högt i pris jämfört med Skodan. Skoda Superb får du dra 2000kg med, försök och hitta en 170hk diesel med fyrhjulsdrift. Skatten ligger på 3500kr om året så det är inte så farligt. Partikelfiltret behöver du inte oroa dig så mycket för. Undvik TSI bensinarna pga felkonstruerad kamkedja.
Har haft två superber en med 140hk och framhjulsdrift sedan en 170hk med fyrhjulsdrift. Bytte till Octavia Scout som jag kör nu men nästa blir nya Superben.

2015-10-08 kl 23:41

Hur långt/hur gammal är Volvon, då? Min 850 körde jag 50000 mil på 18 år med, innan jag behövde byta den.

2015-10-11 kl 18:25

apersson850 skrev:
Hur långt/hur gammal är Volvon, då? Min 850 körde jag 50000 mil på 18 år med, innan jag behövde byta den.

Ursäkta vem vem vill köra en bil till den rasar? Att ha en bil i 18 år är ju mera sjukt än sunt i mina ögon, eller är det bara av snålhet? Nä man lever bara en gång så oftare än så borde du byta bil.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2015-10-12 kl 16:25

Det var en Volvo, inte en Skoda.
Jag hade andra bilar också, parallellt, men så länge den fungerade utmärkt fick den hänga med. Såg ingen anledning att göra av med en bil som fungerade bra och slutat sjunka i värde.

2015-10-13 kl 16:09

Ja någon risbrännare har ju inte jag sett som gått 50000mil. Volvo och Saab rullar långt och även äldre VW. Nya VW får man se upp med automatlådan. Sen har du ju Ford Mondeo som får dra 2000 kg och är byggd på samma bottenplatta och drivlina som V70 mellan -07 till -14, + mycket billigare där du inte behöver byta partikelfilter på dieseln.

2015-10-15 kl 10:24

Har kört med Volvo v70 2,4d -10 i 14000 mil o inte behövt byta p-filter, kör 3+3 mil på vardagar o blandade sträckor på helger o semester totalt snitt 2300 mil/året.
Bytte till V70 AWD MY16 då jag tröttnade i somras på blöta gräsytor på campingar som man körde fast på.
För min del så överväger råstyrka framför skatteavgiften, vill framåt o säkert vilket det funkar bra med i en diesel på 400 Nm. skatt på 3449:- Drar på en Hobby Premium med totalvikt 1800 kg.
Svar till forumstartaren som troligen redan bytt bil; Välj en stark o säker dragbil, rekommenderar diesel även för korta sträckor då du säkert vill framåt o inte hindra andra på vägen. Så hög NM som möjligt, stirra dig inte blind på hästkrafter, vrid är det viktiga enligt mig i alla fall.

• 23 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1592 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 581 fristående campingplatser och 654 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842