Dragbilens Släpvagnsvikter / av Anonym 242659840

• 10 svar
Dragbilens Släpvagnsvikter
2014-10-05 kl 14:08

Jag har en Saab 9-5. På registreringsbeviset står det i ruta O1 att den totala släpvagnsvikten är 1800kg. I ruta O3 står det att den totala släpvagnsvikten för B-utökad är 2100kg.

Jag har fått lära mig att släpvagnens totalvikt aldrig får överstiga det som står angivet i ruta O1 om släpvagnens totalvikt oavsett förarens körkortsbehörighet eftersom det anger vad dragbilen är byggd för att klara.

- Vad betyder då uppgiften i ruta O3 om 2100kg?
- Vad är egentligen bilens högsta tillåtna släpvagnsvikt, oavsett körkortsbehörighet?

2014-10-05 kl 15:06

Det viktiga är att hålla isär begreppen, Totalvikt är den högsta vikt det aktuella släpet får ha överhuvudtaget, och där är det körkortet som styr hur hög totalvikt ditt släp får ha, vid utökat B får släpet ha en totalvikt på 2100 kg men med din bil får du bara lasta det till 1800 kg bruttovikt som är bilens högsta tillåtna släpvagnsvikt. Med BE får släpets totalvikt vara upp till 3500 kg men får fortfarande bara ha 1800 kg bruttovikt efter din bil

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2014-10-05 kl 15:07

Du har ett ställe där det står "högsta vikt bromsat släp" Det är vad bilen får dra och vad släpet max får väga vid en kontroll. Den är nr 0.1 på mitt gamla registreringspapper. Det är tekniska begränsningen alltså får den inte dra något som väger mer än 1800kg.
Så med utökat b kort får du hänga på ett släp med totalvikt upp till 2100kg (totalvikt bil+släp max 4250kg) men bara lasta så det väger max 1800kg om du väger det även släpet tål att lastas till 2100kg tål bilen bara 1800kg.

2014-10-05 kl 19:46

Ågren skrev:
Du har ett ställe där det står "högsta vikt bromsat släp" Det är vad bilen får dra och vad släpet max får väga vid en kontroll. Den är nr 0.1 på mitt gamla registreringspapper. Det är tekniska begränsningen alltså får den inte dra något som väger mer än 1800kg.
Så med utökat b kort får du hänga på ett släp med totalvikt upp till 2100kg (totalvikt bil+släp max 4250kg) men bara lasta så det väger max 1800kg om du väger det även släpet tål att lastas till 2100kg tål bilen bara 1800kg.

OK, tack för svar!

När jag tog mitt BE-kort 2007 fick jag lära mig att man alltid ska utgå från släpets totalvikt för att ta reda på om man får dra det. Om bilen har en högsta släpvagnsvikt på 1800 så får man inte haka på ett släp med en högre totalvikt även om man lastar mindre så att bruttovikten inte överstiger 1800. Jag lärde mig mao att det är släpets totalvikt som styr om du får dra släpet, inte släpets bruttovikt. Är detta fel?

Menar du att det är ok att haka på ett släp som har en totalvikt på mer än 1800 om jag inte lastar mer än till 1800 bruttovikt? Detta är isf nytt sen 2007.

2014-10-05 kl 20:05

stigk skrev:
Det viktiga är att hålla isär begreppen, Totalvikt är den högsta vikt det aktuella släpet får ha överhuvudtaget, och där är det körkortet som styr hur hög totalvikt ditt släp får ha, vid utökat B får släpet ha en totalvikt på 2100 kg men med din bil får du bara lasta det till 1800 kg bruttovikt som är bilens högsta tillåtna släpvagnsvikt. Med BE får släpets totalvikt vara upp till 3500 kg men får fortfarande bara ha 1800 kg bruttovikt efter din bil

Tack för svar!

Men är det inte släpets totalvikt som styr om man får dra det? Jag har lärt mig att det är släpets totalvikt som inte får överstiga dragbilens högsta släpvagnsvikt. Är det fel?

Får man haka på ett släp vars totalvikt överstiger bilens högsta släpvagnsvikt bara släpets bruttovikt (tjänstevikt + last) inte överstiger högsta släpvagnsvikten?

2014-10-05 kl 21:50

Jag hade lärt mig så med även om jag bara har B. Men efter att ha mailat och frågat så fick jag det klarlagt att oavsett körkort får man lasta till det bilen får dra.
Däremot får totalvikten på bil och släp tillsammans inte överstiga 3500kg med B kort och 4250kg med B96 oavsett vad bilen får dra.

2014-10-06 kl 08:12

Max släpvagnsvikt som står på regbeviset. Glöm allt annat. Biltillverkaren som sätter denna gräns. Oavsett vad du har för körkort

2014-10-06 kl 11:40

Ågren skrev:
Jag hade lärt mig så med även om jag bara har B. Men efter att ha mailat och frågat så fick jag det klarlagt att oavsett körkort får man lasta till det bilen får dra.
Däremot får totalvikten på bil och släp tillsammans inte överstiga 3500kg med B kort och 4250kg med B96 oavsett vad bilen får dra.

Ja, detta är det som gäller, om någon ändå tvivlar så kolla här:
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

Cabby C61 -99
2014-10-06 kl 11:47

NIST skrev:
Menar du att det är ok att haka på ett släp som har en totalvikt på mer än 1800 om jag inte lastar mer än till 1800 bruttovikt? Detta är isf nytt sen 2007.

Nej, det är inte nytt, det har alltid varit så, att det inte är så är en myt som hängt kvar i alla år och tydligen fortfarande gör det.

Cabby C61 -99
2015-10-01 kl 11:13

Det gäller att inse att det finns två olika gränser, som ska vara uppfyllda samtidigt.
Totalvikten gäller när man kollar vad körkortet duger till, bruttovikten när man ser till vad bilen duger till.

• 10 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1548 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 575 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842