Elbil/hybridbil som dragbil / av AndreasDotNet

Dölj första
Elbil/hybridbil som dragbil
2021-10-25 kl 11:21

Vi har idag en Kia Sorento Diesel som både vardagsbil samt dragbil för husvagnen, vi är väldigt nöjda med den överlag. Nu börjar ju dock priset på diesel närma sig orimliga höjder och jag har börjat fundera på om man kanske skulle skaffa elbil eller möjligtvis elhybrid istället.

Är det någon här som idag drar sin husvagn med elbil eller elhybrid ?
Vi skulle behöva minst 2000kg i dragvikt.
Jag skulle vilja ha lite tips på vilka bilar som skulle kunna funka ?

/Andreas

^^ Första inlägget ^^
2021-10-25 kl 11:21

Vi har idag en Kia Sorento Diesel som både vardagsbil samt dragbil för husvagnen, vi är väldigt nöjda med den överlag. Nu börjar ju dock priset på diesel närma sig orimliga höjder och jag har börjat fundera på om man kanske skulle skaffa elbil eller möjligtvis elhybrid istället.

Är det någon här som idag drar sin husvagn med elbil eller elhybrid ?
Vi skulle behöva minst 2000kg i dragvikt.
Jag skulle vilja ha lite tips på vilka bilar som skulle kunna funka ?

/Andreas

2021-11-08 kl 10:53

Om det fakiskt finns en bil du vill ha i lager kan tiden förstås kortas till "bara att hämta". Men då leveranssituationen för nya fordon är som den är, så har det förstås länsats rätt bra bland nya fordon som beställts hem "på chansning" av handlarna också. Folk köper något annat än det de ville ha, för att få något alls.

2021-11-21 kl 08:43

Det finns inget vettigt när det gäller elbil för oss som har vagnar på 2650 kg så det är hybrid som gäller. Vi har valt vagn efter vårt behov så det blir att behålla vår dieselbil ett tag till. Drar ca 1.1 l/mil med vagn så ännu är det överkomligt. Är mest en fråga om prioritering. Vi åker ca 1000 mil om året med vagnen och använder den året runt.

2021-11-22 kl 10:33

Ja, jag gör likadant än så länge. Min vagn är inte mer än 1700 kg tung, då vi bara är två personer i de flesta fall. Den går utmärkt att dra med våra XC70, eller åtminstone den ena, då den andra saknar nivåreglering.

Det där med att ha "en gammal diesel" att dra med, det kan ju vara relevant så länge den var en bra dragbil när den var ny.

2021-11-24 kl 08:34

Det kommer bli en Volvo Xc60 T8 Recharge för vår del, max dragvikt verkar vara 2100 kg vilket räcker med råge för oss. Med den bilen klarar vi av all vardagskörning med el, det blir nog bäst för oss nu då vi snart skall flytta och vi kommer inte ha laddmöjlighet där vi kommer parkera bilen.

2021-11-24 kl 11:12

Jag har undersökt vad som krävs för att konvertera vår XC70 2016 från vanlig fjädring till nivåreglering. Officiellt går det inte att köpa från Volvo, men har man bara relevanta artikelnummer från en bil som redan har nivåreglering, kan man skaffa de prylarna på det sättet. Sen är själva bytet inte så omfattande på de modellerna. Några timmars jobb.

Detta skulle ge oss en lite nyare dragbil (2016 med nu 16000 mil), jämfört med den som är dragbil för husvagnen nu (2012 med 35000 mil). Då kan vi lägga ner den gamla och ersätta den med en elbil om några år, och dra husvagnen med den nyare XC70:n.

2021-11-24 kl 12:25

AndreasDotNet skrev:
Det kommer bli en Volvo Xc60 T8 Recharge för vår del, max dragvikt verkar vara 2100 kg vilket räcker med råge för oss. Med den bilen klarar vi av all vardagskörning med el, det blir nog bäst för oss nu då vi snart skall flytta och vi kommer inte ha laddmöjlighet där vi kommer parkera bilen.

Men varför en laddhybrid om ni inte har möjlighet att ladda bilen? Då kan du ju inte köra vardagskörningen med el heller?

2021-11-24 kl 12:37

perin skrev:
AndreasDotNet skrev:

Men varför en laddhybrid om ni inte har möjlighet att ladda bilen? Då kan du ju inte köra vardagskörningen med el heller?

Jag kan ladda på jobbet, och sen finns det olika publika laddplatser i stan dit jag kan köra och ladda, jag tror det kommer funka. Jag har en kollega som har en tesla och han har ingen laddplats där han bor, han laddar på jobbet.
Det är väl lite så man får göra när man bor I en storstad

2021-11-24 kl 13:17

AndreasDotNet skrev:
perin skrev:

Jag kan ladda på jobbet, och sen finns det olika publika laddplatser i stan dit jag kan köra och ladda, jag tror det kommer funka. Jag har en kollega som har en tesla och han har ingen laddplats där han bor, han laddar på jobbet.

Jag håller med perin, kan du inte ladda hemma är det tveksamt om en laddhybrid kommer att funka. Då vill det till att du kan ladda den full på jobbet. Publika laddplatser i stan tror jag du kan glömma, för vad jag förstår kan laddhybrider inte snabbladdas. Så det kommer ta tid att fylla batteriet där, till stor irritation för elbilsägare, har jag förstått... (se exempel i länk nedan) På så sätt funkar det avsevärt bättre att äga en Tesla och sakna laddmöjlighet hemma eftersom dom har tillgång till många snabbladdare, så man behöver inte stanna flera timmar för att ladda bilen.

En laddhybrid som XC60 kommer också att bli väldigt törstig om man inte kan ladda batteriet ofta. Tänk även på att vid årsskiftet höjs reduktionsplikten, vilket innebär att dieselpriset stiger med 1kr/liter. Bensinpriset lär också stiga, men jag har inte hört med hur mycket... Nu blir det tydligen en borgerlig budget som vinner i eftermiddag vilket innebär sänkt skatt på bensin och diesel, men jag vet inte med hur mycket än... Men på sikt kan vi nog, tyvärr, ändå räkna med stigande priser på bränsle. Hade jag haft möjlighet hade jag satsat på elbil direkt.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20211123/biltestarbloggen-laddhybrider-forvarrar-laddkoerna/

2021-11-24 kl 14:52

Ska man köra elektriskt och har någon tanke på driftekonomin, då är det ett krav att man kan ladda hemma i huvudsak.
Eller sno strömmen på annan plats.

Köpa en laddhybrid och sen alltid köra på bensin, det gör bara de som har den som förmånsbil med fritt bränsle.

2021-11-24 kl 17:56

AndreasDotNet skrev:
perin skrev:
AndreasDotNet skrev:

Det kan kanske fungera.
Angående de publika platserna, ofta utanför livsmedelsaffär, så säger många att det inte är värt besväret att plocka fram laddsladden. Ofta beroende på låg laddeffekt och den förhållandevis korta tiden man är inne och handlar.

2021-11-24 kl 21:27

Jag har faktiskt möjlighet att fixa p-tillstånd I ett garage som har laddplatser, dock är det lite dyrt, får se hur jag gör, det enda jag känner är ju att det snart blir orimligt dyrt att tanka diesel.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 636 fristående campingplatser och 741 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 302 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206