Elbil/hybridbil som dragbil / av AndreasDotNet

Dölj första
Elbil/hybridbil som dragbil
2021-10-25 kl 11:21

Vi har idag en Kia Sorento Diesel som både vardagsbil samt dragbil för husvagnen, vi är väldigt nöjda med den överlag. Nu börjar ju dock priset på diesel närma sig orimliga höjder och jag har börjat fundera på om man kanske skulle skaffa elbil eller möjligtvis elhybrid istället.

Är det någon här som idag drar sin husvagn med elbil eller elhybrid ?
Vi skulle behöva minst 2000kg i dragvikt.
Jag skulle vilja ha lite tips på vilka bilar som skulle kunna funka ?

/Andreas

^^ Första inlägget ^^
2021-10-25 kl 11:21

Vi har idag en Kia Sorento Diesel som både vardagsbil samt dragbil för husvagnen, vi är väldigt nöjda med den överlag. Nu börjar ju dock priset på diesel närma sig orimliga höjder och jag har börjat fundera på om man kanske skulle skaffa elbil eller möjligtvis elhybrid istället.

Är det någon här som idag drar sin husvagn med elbil eller elhybrid ?
Vi skulle behöva minst 2000kg i dragvikt.
Jag skulle vilja ha lite tips på vilka bilar som skulle kunna funka ?

/Andreas

2021-10-30 kl 20:53

Kan, det kan du säkert. Får, det får du om du inte utnyttjar lastviktens sista 100 kg.

2021-11-03 kl 21:36

När det gäller enkelhet att hyra bil med krok så är det faktiskt rätt lätt, då åtminstone två av de större uthyrarna utrustar sina bilar i de lite större klasserna med krok. Men det är klart, ska man ha juli månad krävs nog framförhållning, jag har inte provat...

När det gäller förbrukning på GTE'n så brukar jag hamna runt 1,3 l/mil med vagn (1600 kg fullbredd). Utan vagn beror ju mycket på hastighet, men aldrig över 0,65 iaf...

2021-11-03 kl 22:36

Jaså, de gör det nu? Det är kanske vanligare här i Sverige. Jag hyr ju nästan aldrig bil inrikes.

2021-11-04 kl 06:31

Jag har märkt att det har blivit väldigt många fler långliggare på campingarna. Häromkring kör många tid med småbilar eller elbilar.

Men det jag gillar med campinglivet är just att besöka olika platser. Vi hade stuga innan, men jag tröttnade på renoveringar/inbrott. Tyckte det räckte att hålla på med vårt gamla hus. Det är väldigt skönt att bara komma bort och ut i naturen.

Jag lånade en Tesla Modell X av en kompis för en helgtripp.
Det var tyvärr ganska krångligt. Fick ladda efter 14 mil, då fick hag koppla ifrån vagnen. Ungarna blev otåliga, blev laddstopp precis innan vi skulle käka (dåligt planerat av mig).
Väl framme på campingen så fick vi inte ladda på campingen. De hänvisade till två stolpar utanför området. Och där stod redan två hybrider inpluggade. Fick köra iväg och snabbladda. På väg hem fick vi ladda igen, fick sedan ladda hemma över natten för att ta mig hem till kompisen och byta tillbaka till min egen bil.

Allt hade säkert kunnat gå mycket smidigare om jag hade varit helt insatt i hur bilen fungerar. Vågade inte riskera att bli stående utan ström och körde därför inte helt slut på batteriet.

2021-11-04 kl 06:34

Skall campingarna överleva så tror jag de måste satsa på bättre infrastruktur och erbjuda laddning vid platsen.

Jag brukar förresten se en Tesla Modell X med en stor dubbelaxlad Adria. Har mött den många gånger på vägarna här i nordvästra Skåne. Vet dock inte om det är någon som är med på detta forumet. Men det hade varit kul att snacka med den personen.

2021-11-04 kl 08:52

David skrev:
Skall campingarna överleva så tror jag de måste satsa på bättre infrastruktur och erbjuda laddning vid platsen.
Frågan är väl om de får några kunder efter en sådan investering?

Att erbjuda laddning via vanligt vägguttag är ju tveksamt. Ett CEE-uttag för 230 V 10 A brukar dock finnas numera, och det fungerar förstås. Men du får inte mer än ungefär en mil per timme, eller en halv mils räckvidd med husvagnen bakom. Det räcker inte för att ladda fullt över natten i en bil med stort batteri, och några andra vill man nog inte använda att dra husvagn med.

En laddning på 11 kW vore mer rimlig, men det kräver en femdubbling av campingens elkapacitet. Till att börja med behövs den förstås inte på alla platser, men oavsett är den inte billig. Det är långt ifrån säkert att det går att få in så mycket ström till campingplatsen, utan att nätägaren också förstärker.

2021-11-04 kl 08:54

David skrev:
Fick ladda efter 14 mil, då fick jag koppla ifrån vagnen. Ungarna blev otåliga, blev laddstopp precis innan vi skulle käka (dåligt planerat av mig).
Det stämmer väl med mina beräkningar, där jag kom fram till att med dagens bättre elbilar (bättre som husvagnsdragare) får man börja fundera på var man ska ladda var tolfte mil ungefär.

2021-11-04 kl 10:26

JvA skrev:
När det gäller enkelhet att hyra bil med krok så är det faktiskt rätt lätt, då åtminstone två av de större uthyrarna utrustar sina bilar i de lite större klasserna med krok. Men det är klart, ska man ha juli månad krävs nog framförhållning, jag har inte provat...

När det gäller förbrukning på GTE'n så brukar jag hamna runt 1,3 l/mil med vagn (1600 kg fullbredd). Utan vagn beror ju mycket på hastighet, men aldrig över 0,65 iaf...

Tack för info. Ja, jag får konstatera att det inte är lönt att köpa en bättre begagnad laddhybrid så länge jag inte kan ladda hemma. En Passat 1.5TSI skulle förmodligen inte dra nämnvärt mer vid samma körning, tack vare lägre vikt. Min nuvarande Avensis 2.0 aut tar ca 1,1 med husvagn efter, men då har vi en smal husvagn med bara 1200kg totalvikt och den tar 0,7 blandad körning och 0,6 på långkörning utan vagn.

Ja att få en hyrbil med dragkrok i juli tror jag kan bli svårt, speciellt om fler köper elbilar och vill hyra över semestern. Beror på hur tillgången ser ut i närområdet där du bor. Kanske idé att redan nu förhöra sig om hur uthyraren ser på den möjligheten och hur långt i förväg man i så fall bör boka för att vara säker på att få en. Alternativet är väl annars att skaffa en äldre billig diesel att enbart ha som dragbil, för att i övrigt åka elbil.

2021-11-04 kl 10:50

@David. Ja jag har också sett att flera säsongscampare får sin vagn dit och hemkörd av någon med stor dragbil, ibland av husvagnsfirmor som även sköter vinterförvaring och service. Själva kommer dom dit i liten bil eller hybrid med (för) låg dragvikt. Kanske så många av oss tvingas göra i framtiden?

Ja, renoveringar och framförallt inbrott är väl det som avskräcker med sommarstuga. Även om vi står på säsong med vår husvagn så finns ju ändå möjligheten att åka någon annanstans och variera utsikten, vilket vi gör ibland. "Vår" tomt står ju kvar. ;) Dessutom känns en husvagn mera lättskött än en stuga. Därför har vi fortfarande kvar vår husvagn. Men frågan är hur vi gör om några år, om det blir svårt hitta dragbil...

Din erfarenhet av elbil som dragbil är sånt som avskräcker. Tänk sen om det dessutom varit kö till laddplatserna, vilket är risken ju fler som skaffar elbil... Men just Tesla verkar ändå vara den bästa elbilen med tanke på räckvidd, laddställen och laddhastighet. Har även läst, då jag inte själv har någon erfarenhet, att Tesla har nån funktion att om man knappar in resväg i bilen så räknar den ut när och var man behöver ladda utifrån förbrukning och var laddstolpar finns. Testade du det? Då behöver man inte själv planera så mycket. Med lite tur finns då även ett matställe nära där man laddar, men det beror nog på i vilken del av Sverige man färdas på... Där vi brukar äta när vi reser norrut finns i alla fall ingen möjlighet ladda bilen. Nä, köra tills strömmen är helt slut vågar man inte. Med bensinbil tycker jag det börjar bli spännande när bensinnålen gått under kvarts tank, eftersom den tenderar att sjunka i snabbare takt då. :D Hmm, hur ska jag klara av att ha elbil... ;)

2021-11-04 kl 11:12

David skrev:

Jag tror tyvärr likt apersson850 att det skulle bli alldeles för dyrt för campingarna. I så fall måste campingsvgiften höjas avsevärt. Även med elmätare på varje plats så står ju campingen med en högre nätavgift som måste betalas, även när ingen använder elen på lågsäsong. Jag är rädd att campingarna inte kommer att överleva denna omställning, men jag hoppas jag har fel.

Även intressant hur husvagnstillverkarna möter denna omställning till elbilar, med lägre dragvikt. Kommer det mindre och lättare husvagnar framöver? Och hur blir andrahandsvärdet på stora tunga husvagnar när färre och färre kan dra dom?

2021-11-04 kl 20:30

Jan-E skrev:
Kanske så många av oss tvingas göra i framtiden?
Jag har ju husvagn främst för att kunna dra den till idrottsevenemang på olika ställen. Vilket ofta innebär på åkrar eller ängar, eller gamla sjöbottnar. Fy för dem när det regnar.
Fyrhjulsdrift är ofta nödvändigt för att det ska gå att komma dit jag vill utan väldiga besvär.

Inte vill man heller ha en liten och enkel bil som dragbil. Jag vill ju ha en motor som orkar, bra växellåda, fyrhjulsdrift, backkamera, nivåreglering, bra lastutrymme (tält och annat tungt kan oftast inte åka i vagnen - det blir för tungt där) och vettig att sitta i under längre resor. Det var därför jag köpte en Volvo XC70 med 230 hk motor.

För campingarna blir det än värre att erbjuda laddning nu när fler och fler eldistributörer vill gå över till effektabonnemang för fler kunder. Det innebär alltså att avgiften delvis baseras på den högsta effekten som tas ut, inte bara på vilken energi som gått åt. Har man då flera bilar på laddning ett tag får man lida för det en längre tid, trots att förbrukningen då är lägre.
Det innebär då att en camping som ska erbjuda bättre typ av laddning inte bara ska investera i infrastrukturen för det. Den behöver troligen också någon form av intelligent styrning, där inte alla laddstationer fungerar samtidigt, eller laddstationerna kommunicerar med campingens styrning och de anslutna bilarna, så att man fördelar tillgänglig kapacitet på något vettigt sätt. Vilket innebär att alla inte kan få bilen laddad bums, åtminstone inte i full fart.
Något som säkert kommer att generera en del gnäll i receptionen.

2021-11-05 kl 10:25

@apersson850. Ja, någon elbilsladdning på campingarna tror jag inte blir ekonomiskt möjligt. Det blir alldeles för dyrt för campingen. I så fall tror jag mer på att ett separat företag kan anlägga laddplatser i närhet till campingplatsen, kanske med samma ägare som campingen och möjligen med förtur eller lägre pris för campinggäster. På så sätt påverkas inte campingen och är det samma ägare så får man en extra inkomstkälla även under lågsäsong, om läget är bra.

Du får vara rädd om din optimala dragbil. Så länge dieselpriset är någorlunda rimligt är det ju bara att köra på. Problemet uppstår den dag du av någon anledning måste byta. Men kanske är både du och jag tillräckligt gamla för att klara oss med fossildrivna fordon den tid vi har kvar i husvagnslivet... ;) Men utvecklingen går snabbt nu, så det vete 17...

2021-11-05 kl 10:39

Min far var med och campade på 5-dagarsorientering tills han var 85 år. Dit har jag fortfarande 25 år. På de tio jag har haft min XC70 har jag kört 35000 mil, så jag tvivlar på att den är ekonomisk att hålla igång i ytterligare 25 år. Men med lite tur går den bra tills jag pensionerar mig, i alla fall. Sen får jag se vad jag ska hitta på. Det bör ju hända lite med de elektriska på den tiden också.

Lägre laddpris för campinggäster är lätt att ordna. Förtur blir svårare, för det innebär i praktiken att du som campinggäst kommer till laddstationen, där alla laddare är upptagna, och ska då jaga bort någon som redan står där, eller ställa dig före i en kö. Hade jag stått där och laddat, utan att vara campare, hade jag i alla fall inte gillat det.

2021-11-05 kl 11:25

Jan-E skrev:

Du får vara rädd om din optimala dragbil. Så länge dieselpriset är någorlunda rimligt är det ju bara att köra på.

Jag vet inte vad ni anser vara rimligt men för mig har den gränsen passerats för rätt länge sen, ett rimligt pris på diesel skulle kunna var 13 kr/l eller nått. I somras när jag var på Öland så kostade dieseln under 16 kr när vi körde dit, 10 dagar senare låg priset närmare 17 kr, detta är helt vansinnigt och mijödårarna vill ju att priset skall upp till 30kr/l. Jag tror att det troligtvis inte kommer bli billigare och för mig blir det för dyrt att dra husvagnen med en dieselbil. Jag hade gärna kört diesel men på grund av priset så lutar jag nu åt en elbil.

Att tanka vår bil full kostar idag ca 1300 och då kanske vi kommer ca 60 mil, med husvagn kommer vi nog ca 40 mil.

Att ladda en Audi e-tron full kostar mellan 80-120 kr och den kanske ca 20 mil med husvagn, ungefär det dubbla utan.

Det känns som en no brainer, visst det krävs lite mer planering när man drar husvagnen med elbil, men det är ju semester och då gör det väl inte så mycket om det tar lite tid att komma fram. Kortare sträckor är ju sällan några problem eftersom det finns gott om laddplatser i varje fall runt de ställen vi brukar åka.
Om vi åker över en helg och bilen behöver laddas under helgen är det väl samma som om man behöver tanka diesel, man får ta en tur med bilen och ladda, oftast räcker det med nån timme och då kan man ju passa på att handla eller så under tiden

2021-11-05 kl 12:20

Fast om du laddar någon annanstans än hemma kan kilowattimmarna vara rätt mycket dyrare. I tidningar, där de testat, har jag sett att man kan hamna på milkostnader på väl över 30 kronor (när man drar husvagn) på en elbil, när man blir tvungen att ladda där det går. Valfriheten att välja laddplats minskar ju, när räckvidden är hälften av den normala.

2021-11-05 kl 14:13

Det låter väldigt dyrt men jag tror inte att det så vanligt att det kostar så mycket att ladda bilen. På p-däcket vid mitt jobb kostar det ca 40 kr och ladda fullt, jag har pratat med rätt många som kör elbil och åtminstone vardagskörningen kan man lungt klara av på relativt billiga laddningar, det finns även laddstolpar som är gratis. Faktum är ju att majoriteten av all körning med bilen är ju det man kör utan husvagn, dock är det ju få som har råd att ha en bil endast för att dra husvagnen.

2021-11-05 kl 14:14

@AndreasDotNet. Jo jag tycker också att bensin och diesel redan är alldeles för dyrt. Vad jag menar med "någorlunda rimligt" är att det framöver säkert kommer att stiga ännu mer. Det lär tyvärr inte dröja allt för länge innan priset passerar 20kr och fortsätter uppåt... Sen har ju olika människor olika smärtgräns, kör man många mil per år blir det naturligtvis extra smärtsamt för plånboken. Själv kör jag numer knappt 600mil/år, men jag tycker ändå det är dyrt att tanka nu. Hade jag haft möjlighet ladda hemma hade jag definitivt tittat på elbil alt laddhybrid, men nu kan jag inte det och måste nöja mig med en snål bensinare. Hade gärna köpt en bil med 4wd, men har insett att jag får fortsätta uslas med 2wd det lilla jag kör med husvagn. Ska en bensinare (eller diesel) vara någorlunda säljbar om några år är det nog viktigt att den är snål på soppan...

2021-11-05 kl 14:49

apersson850 skrev:
Min far var med och campade på 5-dagarsorientering tills han var 85 år. Dit har jag fortfarande 25 år. På de tio jag har haft min XC70 har jag kört 35000 mil, så jag tvivlar på att den är ekonomisk att hålla igång i ytterligare 25 år. Men med lite tur går den bra tills jag pensionerar mig, i alla fall. Sen får jag se vad jag ska hitta på. Det bör ju hända lite med de elektriska på den tiden också.

Lägre laddpris för campinggäster är lätt att ordna. Förtur blir svårare, för det innebär i praktiken att du som campinggäst kommer till laddstationen, där alla laddare är upptagna, och ska då jaga bort någon som redan står där, eller ställa dig före i en kö. Hade jag stått där och laddat, utan att vara campare, hade jag i alla fall inte gillat det.

Vilken hårding. Ja hoppas du också kan hålla igång lika länge. Då är jag 3år äldre än dig. Återstår att se hur campinglivet utvecklar/avvecklar sig inom några år, men på elbilssidan går utvecklingen fort nu så om 5år har vi garanterat mycket mer än idag att välja på. Sen hoppas jag att laddinfrastrukturen också byggs ut, speciellt i bostadsområden där man som hyresgäst inte själv kan påverka det.

Ja du har helt rätt, lägre laddpris för gästerna är det enda som är realistiskt. Tänkte lite för snabbt där...

2021-11-05 kl 17:15

Kan kanske behålla min då antika XC70 och använda den som dragbil, så får jag köra elektriskt i vardagen om några år. Då är Volvon så gammal att den inte kostar mer än skatten, om den är påställd.

2021-11-05 kl 21:16

Ja det kan nog vara en bra lösning. Blir det inte så många mil med den så kan man ta kostnaden dom gångerna, så får merparten gå på el.

2021-11-05 kl 22:05

apersson850 skrev:
Kan kanske behålla min då antika XC70 och använda den som dragbil, så får jag köra elektriskt i vardagen om några år. Då är Volvon så gammal att den inte kostar mer än skatten, om den är påställd.

Det funkar kanske om man bor i villa, men vi som bor i lägenhet kan bara få parkering för en bil, vi har även turen att vår hyresvärd gjorde om vår garageplats till laddningsplats tidigare i år, så vi kan ladda hemma.

2021-11-05 kl 23:20

Jag saknar garageplatser, men något halvdussin bilar, husvagn och släpkärra får jag plats med.

2021-11-06 kl 11:00

apersson850 skrev:
Fast om du laddar någon annanstans än hemma kan kilowattimmarna vara rätt mycket dyrare. I tidningar, där de testat, har jag sett att man kan hamna på milkostnader på väl över 30 kronor (när man drar husvagn) på en elbil, när man blir tvungen att ladda där det går. Valfriheten att välja laddplats minskar ju, när räckvidden är hälften av den normala.

Ja det är riktigt att med "fel" elbil kan det bli dyrt att snabbladda längs resvägen. På den punkten är fortfarande Tesla överlägsen, både i elpris och tillgång på snabbladdare. Sen kan det naturligtvis tillgången skilja beroende på var i landet man brukar resa...

Hittade nu bara denna äldre artikel i ämnet, men den säger väl lite om hur konkurrenten till Tesla, Ionity, resonerar: "Det är inte orimligt att elbilen är dyrare att ladda än att tanka en dieselbil, tycker Ionitys regionchef."

https://www.vibilagare.se/nyheter/ionitys-forsvar-darfor-hojer-vi-priserna-snabbladdning

2021-11-06 kl 11:38

AndreasDotNet skrev:
Det funkar kanske om man bor i villa, men vi som bor i lägenhet kan bara få parkering för en bil, vi har även turen att vår hyresvärd gjorde om vår garageplats till laddningsplats tidigare i år, så vi kan ladda hemma.

Med dina förutsättningar - möjlighet att ladda bilen hemma och på jobbet, bara plats för en bil hemma och tjänstebil/förmånsbil - så skulle jag definitivt välja en elbil som uppfyller dina behov av dragbil. Tror nog jag skulle hoppa över steget laddhybrid då, förutsatt att det finns en elbil som uppfyller kravspecen. Kolla bara upp det här med laddplatser för resp märke längs dom vägar ni brukar resa, om ni reser ofta och laddpriserna för resp laddkedjor. Jag misstänker, utan att veta säkert, att en Tesla X fortfarande är bästa dragbilen sett till laddmöjlighet och pris/hastighet på laddning. Men Audi e-tron är naturligtvis också en fin dragbil och kanske trevligare?

Antar att du har koll på att det skett förändringar i reglerna för förmånsbil och att det blir åter nya förändringar nästa år. Eftersom det är lång leveranstid på många bilar nu, pga brist på halvledare, så är det nog svårt (omöjligt?) att få ut en ny bil innan dess...

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20210920/hostbudgeten-sa-paverkas-klimatbonus-fordonsskatt-och-formansvarden/

2021-11-06 kl 19:09

Får se vad det blir jag har några månader innan jag börjar på nya jobbet och kan plocka ut tjänstebil. Vi var ute idag och skulle kolla in Audi e-tron men Audi Göteborg hade stängt så vi åkte till Bilia istället och provkörde en Volvo Xc60 T6 Recharge hybridbil och den får ju dra över 2000 kg, den kan helt klart vara ett alternativ, säljarn där sa också att det snart kommer en uppdaterad version med en ännu kraftigare elmotor.

2021-11-06 kl 21:44

Enligt reklamen är det inte kraftigare elmotor utan lite längre räckvidd på el som är på gång. Om den nu inte redan finns.

2021-11-06 kl 23:22

Större batteri (18,8 kWh istället för dagens 11,6 kWh) och starkare elmotor. En räckvidd upp mot 90km istället för dagens 50-60km, allt enl. WLTP förstås.
Alla beställningar sedan ca 1 månad får detta. Men det är lång väntan på nya bilar idag, det gäller de flesta biltillverkare, över 6 månader är inte ovanligt. Allt pga brist på halvledare.

2021-11-07 kl 11:20

Jaså, både större batteri och motor, då. Volvo skriver själva 78 km, ser jag på deras websida.

2021-11-07 kl 15:23

apersson850 skrev:
Jaså, både större batteri och motor, då. Volvo skriver själva 78 km, ser jag på deras websida.

Stämmer för XC60, "upp till 90km" är väl S60 gissar jag utan att kollat närmare.

2021-11-07 kl 16:15

Det lutar nog mer och mer mot att det blir Xc60 för oss.
Frågan är ju om leveranstiden kan kortas något om det finns bilar på lager son dom har ?

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1684 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 745 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 301 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206