Erfarenheter av XC90? / av Anonym 260361755

  • 11 svar
Erfarenheter av XC90?
2012-06-19 kl 12:52

Har kikat runt på internet och i diverse forum efter en lämplig dragbil till vår Kabe 780. 1770 kg tjänstevikt, 1900 totalt. Är sugen på en Volvo XC90, antingen en 2,5T eller T6:a.
Är det ngn som har erfarenhet av en XC90 som dragbil? Är den mycket törstig?

2012-06-20 kl 13:04

Skulle nog kolla på en D5:a istället, bra mkt bättre dragare. Med en totalvikt på 1900 så är diesel det absolut bästa valet.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018


Resan är målet!
2012-06-21 kl 21:38

Tycker 2,5 t är bra då jag har en själv och haft den i 4 år. Det man ska ha koll på är p ändarna och bakhjulslager till årsmodell 2009. Förbrukning ligger på ca 1,5 om man ligger i 80 men önskas en högre fart som 100 går det ca 1,7, utan vagn ca 1,1, skillnaden mellan diesel och bensin är skatten, ungefär 6000 kr dyrare med dieseln per år.

Mina erfarenheter bygger på en LMC 720 vikt 1900 kg och idag har jag en LMC scandica 736 som har en total vikt på 2300 så jag får inte utnyttja dom sista 50 kilona i last vikt då XC90 får dra 2250 kg med rätt behörighet, bilen går som på räls och jag är riktigt nöjd.

2012-06-24 kl 10:34

Tack för svaren. Jag är lite skeptisk till diesel, eftersom vi kör så pass lite förutom på semestern. Jag läste någonstans att om man kör 2500 mil per år så blir det lönt att ha en diesel. Jag tror vi satsar på en bensinare den här gången och eventuellt byter till diesel om några år.
1,5 i förbrukning låter ju ok, det var någonting i den stilen jag hade hoppats på.

Föressten LMC, är din XC90 chippad? Som jag har förstått det kan man få ner bränsleförbrukningen nån dl genom att chippa den.

2012-06-24 kl 20:26

Jag vill gärna tillägga att en nyare dieselbil med partikelfilter inte är speciellt dyrare att äga än en bensinare, snarare blir det billigare, då dieselbilen drar betydligt mindre bränsle på ett år.

2012-06-24 kl 20:41

Ny eller begagnad?
Redogör lite för en 07'a bensin vs diesel.

Skatt bensin 3340kr
Skatt diesel 6365kr (delas 3ggr/år)

(Dagspris på macken)
Bensin 14:40
Diesel 13:98

Miltal Bensinkostnad Förbrukning 8,9-15,0 L/100km
1200 15379,2kr 25920kr
1300 16660,8kr 28080kr
1400 17942,4kr 30240kr
1500 19224,0kr 32400kr
1600 20505,6kr 34560kr
1700 21787,2kr 36720kr

Miltal Dieselkostnad Förbrukning 6,8-10,6 L/100km
1200 11407,68kr 17782,56kr
1300 12358,32kr 19264,44kr
1400 13308,96kr 20746,32kr
1500 14259,60kr 22228,20kr
1600 15210,24kr 23710,08kr
1700 16160,88kr 25191,96kr

Dieseln vinner :D

Förbrukningsuppgifterna är hämtade från transportstyrelen på regnr CBM265 och TTA090.
Men som alla vet är dessa förbrukningsuppgifter svåra att nå, så räkna med mer i förbrukning.

Sedan kan man generellt säga att reparationerna börjar vid 12-14000 mil med p-ändar, klonkstag, skivor, hylsa til fördelningslådan, hjullager m.m.

Det finns andra alternativ, så att säga till XC90.
Santa fe, Sorento, Pajero, Toureg, Q5 m.fl.

2012-07-30 kl 19:06

Kör en Santa Fe me V6 bensin. 1,1-1,3 med husvagn och då tyvärr ungefär samma utan husvagn, men efter som vi nästan alltid har vagnen på kroken, så tycker inte jag att det är skrämmande hög förbrukning. Väldigt nöjd med bilen som är både känns lyxig och bekväm samt att jag knappt märkt av vagnen bak. Jag vintercampar mycket och har inte ens fått henne och spinna på blank is(antispinn) Men jag har fått hjälpa andra som inte kommit från platsen.

2012-07-31 kl 19:54

Berget skrev:
Jag vill gärna tillägga att en nyare dieselbil med partikelfilter inte är speciellt dyrare att äga än en bensinare, snarare blir det billigare, då dieselbilen drar betydligt mindre bränsle på ett år.


Det man ska ha i beaktning är att en dieselmotor behöver bli ordentligt varm för att partikelfiltret ska fungera. Blir det byte av partikel filter väntar en räkning på mellan 10tkr-25tkr beroende på bilmodell. Även om en diesel är billigare i drift (kronor & öre) skulle jag nog tänka mig för hur jag använder bilen. Man bör nog köra bilen i 20-30 minuter (2-3 mil?) för att få reningen av partikelfiltret att fungera. Vet flera som fått byta partikelfiltret redan efter 3-4 tusen mil på sina bilar. Det är nog lite av en tidsinställd bomb som gemene man inte känner till.

2012-07-31 kl 20:18

Det finns ju även VW Tiguan Track & Field med dragvikt på 2500kg.

Samt VW Tiguan Sport & Style med dragvikt på 2200kg.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2012-08-01 kl 09:03

perin skrev:
Berget skrev:
Jag vill gärna tillägga att en nyare dieselbil med partikelfilter inte är speciellt dyrare att äga än en bensinare, snarare blir det billigare, då dieselbilen drar betydligt mindre bränsle på ett år.


Det man ska ha i beaktning är att en dieselmotor behöver bli ordentligt varm för att partikelfiltret ska fungera. Blir det byte av partikel filter väntar en räkning på mellan 10tkr-25tkr beroende på bilmodell. Även om en diesel är billigare i drift (kronor & öre) skulle jag nog tänka mig för hur jag använder bilen. Man bör nog köra bilen i 20-30 minuter (2-3 mil?) för att få reningen av partikelfiltret att fungera. Vet flera som fått byta partikelfiltret redan efter 3-4 tusen mil på sina bilar. Det är nog lite av en tidsinställd bomb som gemene man inte känner till.

Då är det väl samma bomb som alla förutspådde med katalysatorerna på bensinbilarna för ett antal år sedan.
Den bomben blev det inget av heller.
Trots att ett antal fick byta katalysator efter några tusen mil.
En bil i dag är en tekniskt ganska avacerad sak och med det så kan saker och ting gå sönder och kommer alltid att så göra.

Ditt snack om att partikelfiltret måste bli varmt för att fungera är inte specifikt. Samma sak gäller katalysatorn på bensinbilar.
På min diesel har jag tom eluppvärmning! Förutom Webastovärmaren.
Den blir mycket snabbare varm än vad någon av mina tidigare bensinbilar blev.
Jag behöver bara åka en liten sträcka innan den är uppe på normaltemp.

Att diesel skulle vara en större miljöbov än bensin håller inte heller idag.
Teknikens Värld genomförde för inte så länge sen en test och kom fram till att en miljödiesel idag är det bästa miljöalternativet.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2012-08-01 kl 23:15

Berget skrev:
Då är det väl samma bomb som alla förutspådde med katalysatorerna på bensinbilarna för ett antal år sedan.
Den bomben blev det inget av heller.
Trots att ett antal fick byta katalysator efter några tusen mil.
En bil i dag är en tekniskt ganska avacerad sak och med det så kan saker och ting gå sönder och kommer alltid att så göra.

Ditt snack om att partikelfiltret måste bli varmt för att fungera är inte specifikt. Samma sak gäller katalysatorn på bensinbilar.
På min diesel har jag tom eluppvärmning! Förutom Webastovärmaren.
Den blir mycket snabbare varm än vad någon av mina tidigare bensinbilar blev.
Jag behöver bara åka en liten sträcka innan den är uppe på normaltemp.

Att diesel skulle vara en större miljöbov än bensin håller inte heller idag.
Teknikens Värld genomförde för inte så länge sen en test och kom fram till att en miljödiesel idag är det bästa miljöalternativet.



Jag skrev lite slarvigt men det jag åsyftade var den rening som görs av partikelfiltret med jämna mellanrum under körning. Kör man för korta sträckor så renas inte partikelfiltret varvid det upphör att fungera. Dvs man åker på en saftig verkstadsnota.

För mig får ni köpa vilken bil som helst. Bensin eller diesel (eller ngt annat). Men köp det som passar er "körstil" bäst. Och det där med miljö, tja, hur många medlemmar har Gröna Bilister?!?
Bilköpen verkar vara ett spel om vem som har dyrast bil på garageuppfarten många gånger, sedan jagar man några "korvören" på att hitta macken med det billigaste bränslepriset, man lägger ner en massa energi på att hitta billigast möjliga däck, osv osv.

  • 11 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1547 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 355 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-03

  • Husvagn & Camping 2020-02

  • Husvagn & Camping 2020-01

  • Husvagn & Camping 2019-12

  • Husvagn & Camping 2019-11

  • Husvagn & Camping 2019-10

  • Husvagn & Camping 2019-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842