• 21 svar
Eu-körkort
2006-03-25 kl 22:49

Hej!
Har ni sett det nya förslaget från Eu om nya totalvikter för bil och husvagn?
Det går att läsa på www.svt.se inrikesnyheter om ni är intresserade.

2006-03-26 kl 11:13

Äntligen ett vettigt förslag att höja totalvikten till 4250 kg för bil och husvagn. Betyder att man B körkort kan ha en tyngre och därmed säkrare dragbil
utan att behöva byta körkort.

2006-03-26 kl 13:56

Det stod något om en 1-dags utbildning. Förstod inte om det gällde dem som tog nytt körtkort eller för oss som redan har B körkort ?

2006-03-26 kl 17:59

Måste enligt min mening gälla de som tar nytt körkort. Kan inte tänka mig att vi som kört husvagn hur länge som helst behöver ngn en-dagsutbildning!

2006-03-26 kl 21:33

Hoppas att du har rätt. Men de som tar nytt körkort får väl utbildningen inbakad i ordinarie körutbildning ?

Skulle inte förvåna mig om vi med B kort får gå kursen och betala dyrt för den, likväl som att man nu har infört handledarutbildningen för att få övningsköra. Den kostar 500:- för en halv dag, har jag för mig....

2006-03-26 kl 21:43

Jag har mailat till vägverket och frågat vad som kommer att gälla för B-kort och jag berättar så fort jag fått svar om det inte kommit i nyheterna eller i tidningen.

2006-03-27 kl 18:19

jag skickade denna förfrågan till vägverket :Vad gäller för totalvikten för att dra släp med ett B-körkort jag har hört att det ska ändras till 4250 kg, stämmer det och vad är det då för villkor som gäller:

och fick detta svar:
Körkortsdirektivets påverkan på svenska regler enligt nuvarande förslag:
(som träder i kraft tidigast om 6 år efter beslut)

1. Utbytet av körkort C och D skall göras vart 5:e år. Idag vart 10:e år.

2. Vi kommer att införa nya behörigheter C1 (lastbil max 7,5 ton) och D1 (buss max 16 passagerare). Ålder 18 respektive 21 år. Finns inte i det svenska systemet idag.

3. Mopedkörkort AM (minst teoriprov) kommer att införas och krävas för mopeder som går över 25 km tim. Vi har krav på förarbevis för sådana mopeder (klass 1).

4. Nya behörigheter för MC är:
A1 - max 125 cm3, 11kW, 0,1 kW per kg motorcykelvikt
A2 - max 35 kW, 0,2 kW per kg motorcykelvikt
A - alla motorcyklar
Åldern för A1 är 16 år; för A2 18 år med två års erfarenhet av A1 och prov och/eller utbildning; för A 20 år med två års erfarenhet av A2 och prov och/eller utbildning eller 24 år för direkt tillträde

5. Den högsta tillåtna totalvikten för att med B-körkort dra fordonskombinationer (dragbil+släpvagn) höjs till 4250 kilo. Det skall gälla under förutsättning att föraren för sådana kombinationer som väger mellan 3501 och 4250 kilo och där släpvagnen väger över 750 kilo genomgått en endagsutbildning alternativt ett prov. Enligt gällande regler får man alltid dra en släpvagn på högst 750 kilo med b-kort medan en tyngre släpvagn bara får dras under förutsättning att totalvikten på bil + släp inte överstiger 3500 kilo.

6. Åldern för C-körkort höjs till 21 år och för D-körkort till 24 år. För yrkesförare (med yrkesutbildning enligt direktiv 2003/59 och som yrkesförare skall ha i framtiden) gäller dock fortsatt 18 respektive 21 år som vi har idag.

7. Micro-chip får införas på körkortet

Hälsningar Ewa

2006-03-27 kl 18:26

Det verkar som om man måste gå en endagsutbildning eller göra ett prov för att man ska få köra med totalvikter på över 3500 kg på bil och släp med B kort ??

2006-04-03 kl 16:58

Hejsan
Nu har jag fått svar från vägverket om körkort och det går att läsa på webbsida http://www.regeringen.se/sb/d/2348/a/61064. Sen går det att klicka vidare till pressmedelande från näringsdep. Ett enhetligt eukörkort införs.
Vad det gäller de som har BE-kort så gäller samma regler som tidigare.

2006-04-03 kl 19:44

Här är en länk till svt.se http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=563003&lid=aldreNyheter_275209&lpos=rubrik_563003 där du kan läsa om förändringarna.

2006-04-10 kl 20:48

tjena Har med utbildat en heldel på körkortsklass BE. Tycker det är bra med ett körkort så att man vet att "folk" klarar av ekipagen. Har suttit på campingar och sett skräck exempel rulla in. Se det positivt med en endagars så att "ni" kan repetera era grundkunskaper. Vet av erfarenhet att det är B-teorin man faller på vid ett prov på BE. Är det någon som undrar över något annat när det gäller körkort får ni höra av er till mig. Pelle
(jobbar som yrkeslärare inom transport, har tillgång till allt material från Vägverket och STR)

2006-04-10 kl 21:28

Visst är det bra med repetitions utbildning. Det borde nog gälla generellt för alla som har körkort. Antar att vi skulle få något bättre trafikmoral än idag. Min oro är inte för själva utbildningen, utan för kostnaden. Om det ska drivas i körskolornas regi så kommer det att kosta.....

2006-04-11 kl 12:48

Man får hoppas att VV sätter en gräns på kostnaden. Men du behöver inte gå utbildningen förrän du kommer över 3,5 ton totalvikt.

2006-04-11 kl 12:56

Skulle tro att det vore ännu bättre med en läkarkontrol över en viss ålder med synundersökning.

2006-04-11 kl 16:56

Finns redan efter 45 års ålder och de tunga behörigherna

2006-04-11 kl 17:33

Och hur många tunga behörigheterna drar vagnar.

2006-04-11 kl 23:42

Det är lika skönt för yrkesförare att komma ut med vagnarna så det är flera än man kan tro. Nästan alla jag känner har husvagn sedan många år. Är själv yrkesförare sedan 30 år så jag vet hur det ligger till på den fronten.

2006-04-12 kl 14:28

Hej! Jag tycker att det är bra med en endagarskurs för att få köra tyngre ekipage än 3.500kg. Hur många vet hur en inbromsning med t.ex en husvagn på 2.000kg uppför sig iförhållande till en på 1.500kg där dom flesta ligger i vikt?? Troligen ganska få. Yrkeschaufförer är inte annorlunda än andra, dom har åxå husvagn. Dom flesta jag känner drar iväg varje semester med vagnen efter sig. Är själv yrkescafför sedan 11år och älskar husvagnslivet precis som mina barn. Trevlig sommar och campa lungt.

2006-04-12 kl 20:17

Personligen tycker jag att det skulle vara en speciell behörighet för släp oavsett vikter och längder. Bara för att man får köra en personbil behöver inte innebära att man kan behärska körning med stora kärror och husvagnar. Jodå jag har enbart B beh.själv men tror inte övning med släp hade varit till nå´n nackdel vid dra husvagnspremiären för 10 år sedan !
med andra ord B kort för bil, och t.ex B+ för bil och lätt släpvagn samt BE för tunga släp

Nu kommer jag att bli stenad,utfryst och kanske tom. utjagad och i så fall
Trevlig sommar o Hej då !!

2006-04-12 kl 20:20

Tjena Home-Car
Skönt med en likasinnad på forumet, är oxå gammal yrkeschaufför med 20 år bakom ratten i alla typer av fordon därefter omskolad till trafiklärare. Trodde jag kunde allt när jag började utbildningen, men skit fick jag. Trots att man levt i trafiken så länge hade jag missat mycket.

2006-04-17 kl 09:31

Har själv nyss tagit BE kort trots att jag kört bil i 30 år så lärde jag mig många nyttiga saker.Så det kan jag rekomendera.
Jag tog genom Caravan club som ordnar kurser det slutade på ca 3000:- viket inte är dyrt.

• 21 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1544 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 578 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 351 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842