finns det någon barnkammarvagn som passar oss / av Anonym 245510582

• 17 svar
finns det någon barnkammarvagn som passar oss
2011-03-22 kl 21:58

Hej jag undrar om det finns någon barnkammarvagn som jag skulle få dra med min bil.jag har bar b-körkort pris ca 100-200.000
Skattevikt, kg: 1470
Tjänstevikt, kg: 1470
Totalvikt, kg: 1990
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1300
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 650
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1470

2011-03-22 kl 22:49

Din bil är ju begränsad till 1300Kg oavsett körkort. Men visst finns det barnkammarvagnar som kvalar in på den vikten.

Begagnad Knaus 540 TK årsmod ca 90-94
Lite nyare Adria Altea 542.

Men sen ska du kolla i ditt regbevis efter "tågvikt"
Brukar finnas en rad där det står vad hela ekipaget får väga som max & ibland är det så att man inte kan dra ett släp med bilen fullastad.
Sen är det så att du kan köpa en vagn som har en totalvikt på 1470. Men den får bara lastas så den väger "brutto" 1300kg för det är vad bilen max får dra. Detta gäller oavsett körkort.

2011-03-22 kl 22:52

Finns säkert fler vagnar som kvalar in. Men dessa kom jag på nu!!!

2011-03-23 kl 15:49

Tycker du ska kolla på Adria altea den går att få en totalvikt på den vagnen på 1200 kg om jag kommer ihåg rätt... viktigt dock att inte ha så mkt utrustning på vagnen, för då får du ju inte lasta så mkt i vagnen.
Men en nyare Adria kan du få för ca 160.000:- (2009- )

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018

Resan är målet!
2011-03-23 kl 17:41

En helt ny.
Hobby 420 KB De Luxe
199.250 kr
Kikade på en sådan idag, Väldigt trevlig planlösning.
Åker man söderut så plockar man ju fram ett rum till i form av förtältet / soltaket som man kan sitta under och njuta av värmen i medelhavsklimatet t.ex.
Förtälten kan ju förses med en sovkabinett för ytterligare ett rum.
Dessutom smidigt format på vagnen som ger lite mindre kostnader på bilfärjor där man ofta betalar för ett minimimått (+6m) och där utöver.
Så en mindre vagn kan spara några kronor i resandet. Dessutom är det lättare att backa in om det är lite trångt om utrymmet, som det kan vara runt om i europa och då gärna runt Italien och Kroatien.
Men, hur som haver, vagnar finns, ofta lite mindre, men som denna en ny, med garantier i det intervallet som du uppgav.
http://www.shhc.se/husvagnar/nya-husvagnar-i-lager

2011-03-23 kl 19:18

Våren 2009 köpte vi en husvagn som var 450 cm lång och trodde att den skulle räcka även om den var lite mindre. Konstaterade dock snabbt att den var för liten varefter vi sålde den igen i mitten av sommaren, dock efter en lyckad Europasemester i den. Efter att ha titta och jämfört olika husvagnar köpte vi en Adria 542 PK 2007 förra vintern och vi är fortfarande helnöjda med den. För oss är planlösningen perfekt. Våningssängarna i 2007 års modell är i fullängd så att även vuxna kan sova i dem, överslafen finns det dock en maxvikt på 70 kg i. Våra barn fyller 11 och 17 och tycker att det är skönt med en egen vrå som sängarna ger. Dessutom växer barnen inte ifrån våningssängen här lika snabbt som de i andra märken där de endast passar småbarn. Köper man en husvagn vill man ju kunna ha kvar den i många år. Sittgruppen kan bäddas ut vid behov till 120*200 säng. Dubbelsängen mäter 140*220 i vår som har specialmadrass. Annars brukar de vara 200 cm långa med med golvutrymme nedanför sängen. Gott om plats, alltså. Efter att ha provat den andra varianten där man får bädda om varje kväll och morgon är det jätteskönt att ha sängarna färdigbäddad. Mer avkoppling på semestern!

Att husvagnen är så pass lätt gör den bra att dra runt i Europa med. Lättmanövrerad och billig i jämförelse med andra märken. Vi gav 140 000 kr inkl markis och fint Pentatält förra året. Husvagnen från -07 kändes som ny utan en skråma någonstans. Det är också ett plus att kunna få en så pass fräsch vagn till ett sådant pris.

2011-03-24 kl 21:24

Vill gärna kunna använda vagnen på vintern också.

2011-03-24 kl 21:48

När det gäller de vagnar från Adria och Hobby som beskrivs i tråden behöver du inte vara orolig utan att du kan använda dom på vintern.
Båda märkena inriktar sig mycket på Sverige och vårt klimat.
Det som kan vara skönt är om det finns golvvärme.
/Roland

2011-03-24 kl 23:18

Ta tex dagens vagnar från Adria är anpassade för Svenska vintrar, dom kan du lätt använda hela året om så önskas=)
Men lite tråkiga vagnar tycker jag Adria är, skulle nog istället satsa på en Hobby.. men men smaken är som baken!

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018

Resan är målet!
2011-03-25 kl 16:00

I princip alla vagnar går att använda på vintern. det går bara åt lite olika mycket energi före att värma upp dom. En mindre isolerad vagn måste man köra lite mer gasolvärme i för att få bra värme. Gasolpannan har ju mycket högre effekt än vad elpatronen i en husvagn har. Sen är det ofta avloppet som sätter lite gränser för hur man kan bära sig åt vintertid. Detta är ganska enkelt att åtgärda på lite olika sätt. Många nyare ickenordiska vagnfabrikat erbjuder redan från fabrik inbyggda avloppstankar. men hittar man en begagnad vagn som inte har det så går det ofta att koppla om rören lite under vagnen så man får ett avlopp som går rakt ner bara så det inta kan frysa. Eller så finns trick som att isolera avloppsrören eller helt enkelt bygga in en tank. Glovvärmefolie går åxå att eftermontera om man vill ha lite högre komfort på golven.

Sen är det viktigt att komma ihåg att Adria & Hobby har olika serier av vagnar & ni som skriver att Adria är vinteranpassad bör nog upplysa om att en Alpina är mer anpassad för vinter än vad Altea är. Alpinan har vattenburen golvvärme & mer isolerade väggar än vad tex Altea har... Lika så hobby har ju sin Scandinavian edition eller vad den heter & den är ju bättre än dom vagnar som saknar det paketet.

Men idag finns iaf inte uttrycket "att det inte går att vintercampa" i utomnordiska vagnar.

Sist men inte minst så är det ju så att våra Svenska vagnar är lite snäppet bättre utvecklade för vinterklimat. Men det betyder ju inta att det inte går att använda nåt annat.

2011-03-25 kl 22:00

Min svågenr köpte en hobby ny 2010 och den har klatrad sedan dom tog ut den.
Nu har dom krävt tillbaka köpet och ska nu sattas på en nordisk vagn.
det var väldigt dålig finisch och kvalite på den tyckte jag.
vad skiljer adria och hobby åt.problemet är ju att jag får dra så lite med min bil.

2011-03-25 kl 23:15

jonasmaria skrev:
Min svågenr köpte en hobby ny 2010 och den har klatrad sedan dom tog ut den.

vad skiljer adria och hobby åt.

Klatrad ?? Är det krånglat Du menar?? Jo måndagsexemplar finns tyvärr inom allt men det betyder ju inte att alla vagnar krånglar. finns exempel på folk som haft problem med alla fabrikat. Enstaka problem kommer man aldrig ifrån. Tyvärr får man väl säga för det är ju synd om dom som drabbas.

Skillnaden på Adria & Hobby är väl mest en smaksak skulle jag tro. Personligen tycker jag väl Adria håller lite mer klass.

2011-03-26 kl 13:57

har kollat lite på Altea Alpina dom ser riktigt fina ut även Hobby Edition men ännu en gång har dom inget som jag får dra.
kan en äldre polar bk 560-590 typ 2001-03 vara något även cabby ,solifer har ju lite att välja på när man kollar på äldre vagnar eller ska man sattsa på en nyare adria eller hobby

2011-03-26 kl 20:16

jonasmaria skrev:
har kollat lite på Altea Alpina dom ser riktigt fina ut även Hobby Edition men ännu en gång har dom inget som jag får dra.
y

Är det Hobby Du menar att Du inte får dra?? För Adria Altea 542 får ni dra med er bil..
Kolla denna tex... Totalvikt 1200Kg..
http://www.blocket.se/gavleborg/Adria_Altea_542_KU_Barnkammarvagn___2010_29122236.htm?ca=9&w=3

2011-03-26 kl 20:18

Tillägg!!! Nu är ju Altea lite enklare än vad Alpina är & Alpina är nog lite mer anpassad till vintern.

Men tyvärr är det ofta så att önskar man barnkammare & vinterisolerat så väger det en del. Man kan inte få allt som en stor vagn har utan att det väger nåt.

2011-05-23 kl 16:50

Vi har en barnkammarvagn till salu som skulle kunna passa "jonasmaria":
http://www.blocket.se/vi/33423722.htm

2011-05-27 kl 02:45

Adria Altea 542 DT
världens underbaraste vagn,
så fruktansvärt fin och det är min dröm vagn, nån vacker dag skulle jag vilja ha en sån! Bankammar vagn med 1300kg totalvikt och 3 våningssäng för barnen
toa med rymlig dusch och en så gryymt fin inredning, för att inte tala om det ursnygga barskåpet som lyser med blått modernt sken!
bara ett enda minus, det är ingen U soffa längst fram, det e två delade soffor istället, det kan man väl ta!

• 17 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1547 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 355 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842