Finns min nästa bil? / av Anonym 494521876

• 13 svar
Finns min nästa bil?
2015-07-13 kl 08:46

Nu ska vi se om ni kan hjälpa mig, jag skulle vilja byta bil så jag slipper de där 2000kr per månad i avbetalning..

Krav;
*4wd
*Inte så dyr i skatt (nuvarande har 3200kr)
*Ligga på ca 0,7-0,8 i förbrukning
*Kunna dra en husvagn/hästsläp någorlunda okej
*AC
*Helst fjärrstyrt centrallås

Och priset Max 30,000

Finns denna bil?
Jag tycker mig ha letat men inget funnit :(

2015-07-13 kl 23:33

Tyvärr måste jag säga att det låter som en rätt omöjlig uppgift... För att komma ner i den förbrukningen med 4wd och en bil som klarar husvagn/hästsläp så krävs nog diesel, men då ökar skatten över din gräns.

Sen får du ju räkna med att en bil för 30.000kr kommer att kosta en hel del i reparationer framöver. I den prisklassen är det svårt hitta några felfria bilar...

Kollade på skoj på Suzuki Grand Vitara, som har 4wd och får dra mellan 1490-1850kg beroende på körkort. Men det krävs diesel för att komma ner i 0,73 blandad körning och då ligger skatten på 6811kr/år... Jag hittade en -03 32000 mil för 26000kr. Finns även bensin och då sjunker skatten till ca.2200kr med 2.0 och 2400kr med 2,5 V6, men då ökar förbrukningen istället... Hur mycket vet jag inte, eftersom jag inte hittat någon information om det. Men en bekant hade en V6 och sa den drog runt 1,2...

Finns säkert andra märken, men detta var vad jag spontant kom att tänka på och det är nog så gott som omöjligt hitta någon 4wd som stämmer hela vägen med dina önskemål. Tyvärr... Men kan du nöja dig med 2wd blir det betydligt enklare hitta något. Kanske en bakhjulsdriven bil? Dom klarar släp bättre än en framhjulsdriven. Hitta en välskött Volvo 240/740/940 så har du en bil som visserligen drar något mer än du önskar, men som är väldigt billig att reparera.

2015-07-13 kl 23:39

Möjligen om en sån här skulle kunna vara något?: http://www.bytbil.com/bilar/toyota/corolla/4v5b5avg/R0QBUDIAAY8Qvy4WaO7JDP6mAAcAAA__!
Toyota Corolla 4wd touring. Möjligen lite klen motor dra tunga släp, men den får dra 1400kg, om det räcker. Skatten är 2199kr och förbrukningen ligger nog nära din önskan. Toyota brukar även vara driftsäkra. Är nog det närmaste dina önskemål jag kan komma ikväll! ;)

Lycka till med bilköpet!

2015-07-13 kl 23:44

Bjuder på en till, Toyota RAV4: http://www.bytbil.com/bilar/toyota/rav4/tvacf3vg/R0QBUDIAAY8Qv0QWaO7JDP6mAAcAAA__! 2199kr i skatt och får dra 1500kg. Räkna med att den drar lite mer bränsle än Corollan, men ändå rätt nära din gräns.

2015-07-14 kl 08:26

Subaru är slitstarka bilar med riktig fyrhjulsdrift.

http://www.blocket.se/goteborg/Subaru_Outback_2_5_61302921.htm?ca=16&w=3

Denna har dock gått ganska långt, så vill man ha en bil med färre mil så får man leta efter en äldre.

2015-07-14 kl 08:37

Tack för lite input, jag vet att det är svårt! Har letat länge. Och tänker inte åka på andra sidan jorden för att köpa nån heller.

Har idag Subaru outback och älskar den! Men eftersom den är rel ny har jag lån på den vilket vore trevligt att få bort men verkar svårt att få en bil som gör att det "lönar" sig iaf..

2015-07-14 kl 11:49

Sofi skrev:
Tack för lite input, jag vet att det är svårt! Har letat länge. Och tänker inte åka på andra sidan jorden för att köpa nån heller.

Har idag Subaru outback och älskar den! Men eftersom den är rel ny har jag lån på den vilket vore trevligt att få bort men verkar svårt att få en bil som gör att det "lönar" sig iaf..

Länkarna till bilar jag gav var mer tänkta som exempel på bilar som någorlunda passar in på dina önskemål. Jag har ju ingen aning om var du bor...

Eftersom du har en Outback som du gillar så kanske en något äldre sådan kan vara något? Men jag tror i så fall att det är klokt att INTE köpa en så billig som max 30.000kr. Risken är då stor att du istället råkar på reparationer som kostar lika mycket... Äldre Subaru är dyra att reparera. Det ska då vägas mot dagens 2000kr/månad i avbetalning...

Är det bensin eller diesel du föredrar? Kanske ska du istället titta på en några år äldre Outback än den du har och ändå få en hyfsat ny och därmed mera pålitlig än en 30.000kr bil. Att ex. på så sätt halvera avbetalningen till 1000kr/månad istället. Kan det vara en lösning?

Visst kan man hitta fina bilar för 30.000kr, men många har gått långt och även blivit rostiga. För den summan får man tyvärr räkna med att det blir reparationer av varierande kostnad framöver. Men är du duktig att meka själv eller känner någon som kan hjälpa dig, för att hålla ner kostnaderna, så kan det naturligtvis vara ett alternativ.

2015-07-14 kl 22:16

Nej det förstår jag :)

Jag har diesel just nu och har svårt att tro att de äldre outback är såpass billiga att köra? Men har inte kollat upp saken faktiskt.

Kör ca 3000mil/år så diesel är väl kanske det mest lämpliga för mig.. Och om man då går på de äldre så gissar jag att skatten drar iväg.. :/

Killen mekar våra bilar så största problemet där är väl att få en "bokad" tid :p

2015-07-14 kl 23:02

Äldre Outback diesel skulle jag akta mig för. Dels är det nåt fel med smörjningen av motorn som skapar problem/haveri och sen är kopplingen underdimensionerad... En kusin fick nyligen byta koppling i sin och det var inte billigt. Finns bara manuell av dom äldre. Men eftersom du kör 3000mil så skulle jag kanske inte rekommendera bensin, även om 2.5 är en fin motor. Slog på denna som exempel: http://www.bytbil.com/bilar/subaru/outback/avw2zsvg/w0QBUDIAAY8EzYU.qYQwBODgAA__!
Skatt: 2384kr Förbrukning: 8,5blandat. Den får dra 1800kg och 1540kg med B-kort. Vad tror du själv?

2015-07-15 kl 10:35

Ja den va billig!
Min är en 08 och den ligger nog ganska mycket högre i pris, trodde inte det skilde så mycket mellan diesel/bensinare!

Lät väl bra tycker jag, men känns dumt att byta till nåt man inte vet hur det är skött för endast 40k mindre.. Visserligen va ju skatten billigare också. Undra hur mycket den drar i soppa egentligen..?

Min står att den ska dra 0,58 och det är helt omöjligt om man inte kryper fram. Lägsta jag fått ner den är 0,65 och då har jag kört under 100 hela tiden.

2015-07-15 kl 12:48

Ja, det är ju frågan, om det är lönt att byte ner sig för så lite... Vet inte vad den egentliga förbrukningen är, men min erfarenhet är att större bensinmotorer ofta ligger ganska rätt i deklarationen. Men lägg på 1dl/mil så är du garderad. En bekant med den lägre Legacy kombi 2.5 automat -12 (nya modellen) säger att hans tar ca0,7/mil vid mestadels landsvägskörning. Bedömer att din förbrukning är ganska normal. Ju lägre deklarerad förbrukning, desto mer fel brukar den visa...

Alternativet att välja en billigare Outback innebär modellen innan den du har. Ett exempel på en sån: http://www.bytbil.com/bilar/subaru/outback/4vmu4rvg/w0QBUDIAAY8EzYU.qYQwBODgAA__! Vet inte, men kanske känns den väl gammal..? Dessutom är förbrukningen högre: 9,8blandat.

Återstår i så fall att titta på något annat märke... Eller att trots allt behålla den du har, om det är möjligt.

2015-07-16 kl 20:07

Omöjligt är verkligen rätt ord... Ska du köpa en bil för ca 30.000 så kommer andra väldigt dyra kostnader och ska du ha låg skatt så måste det vara en bil från 2008 och framåt...
Om du räknar så skulle säkert en ny bil bil billigare i längden än en gammal osäker bil.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018

Resan är målet!
2015-07-18 kl 07:23

Problemet är att de flesta bilar sedan 20år tillbaka är byggda för att klara 15-20.000mil under max 8-10år och i dag optimerar man bilarna hårt mot beräknad livslängd. Så gamla billiga bilar kostar att hålla igång. Har du tittat på en billigare ny eller nästan ny bil typ Dacia duster som är samma grundbil som Nissan x-trail och någon Renault. Inköpspriset och värdeminskningen på ca 1/2 priset vart tredje år är nog en av de största kostnaderna även om man åker 3000mil om året. En väl utrustad sådan kostar ny ca 160-170.000:- och kommer ha små underhållskostnader. Jämför med en bil för dubbla pengen eller en 3år gammal "kvalitetsbil" för samma peng där det är dags att se över bromsar osv. Nya bilar har ju nästan alltid vagnskade delen gratis i 3år så det blir halva försäkringen, samt garantier osv så man slipper massa andra kostnader när man kör så mycket som du gör.

• 13 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1589 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 652 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842