För klen dragbil / av oladyrhill

• 21 svar
För klen dragbil
2016-08-12 kl 22:16

Vad gör jag mig skyldig till om jag drar en husvagn som väger 1.700 kilo (totalvikt 1.800 kg) med en bild som, oavsett körkort får dra 1.500 kg, rent juridiskt alltså. Och, ja jag frågar "på förekommen anledning" ;-)

2016-08-12 kl 22:59

Om jag förstår det rätt handlar det om två olika saker beroende på körkort så jag tror det har betydelse.
B-kort Olovlig körning minst böter och möjligen åtal
E-kort Överlast och böter

Men inte helt 100

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2016-08-13 kl 15:20

Det är helt klart att du kör med överlast, då du överskridit bilens högsta tillåtna släpvagnsvikt.
Däremot har du inte angett körkortsklass och vad man får dra med resp. körkort med den aktuella bilen, så det går inte att avgöra om det också är olovlig körning.
En Volvo V70 är ett exempel på en bil som räcker till.

2016-08-13 kl 19:47

Körkortet räcker till men bilen gör det inte.

2016-08-13 kl 20:49

Ja, lösningen är ju rätt uppenbar, då.

2016-08-13 kl 20:54

apersson850 skrev:
Ja, lösningen är ju rätt uppenbar, då.

ja eller hur att skaffa en större dragbil :-)

(psst! men om jag nu inte gör det utan fuskar en gång och råkar just den enda gången bli stoppad av polis för kontroll)

Vad gör jag mig skyldig till då?

2016-08-14 kl 10:07

Det har vi ju redan klarat ut. Att ha för tung släp är överlast.
Böter döms ut efter hur stor överlasten är i procent av tillåten last. Därför är överskriden maxlast i vagnen i regel värre än för hög släpvagnsvikt.

2016-08-14 kl 10:27

apersson850 skrev:
Det har vi ju redan klarat ut. Att ha för tung släp är överlast.
Böter döms ut efter hur stor överlasten är i procent av tillåten last. Därför är överskriden maxlast i vagnen i regel värre än för hög släpvagnsvikt.

aha ok, alltid nåt! :-)

Tack.

2016-08-14 kl 11:06

Nja, i detta fallet spelar ju inte kortet någon roll. Bilen får dra max 1500 med bromsad släpvagn och du hänger på en 1800 vagn (är totalvikten som styr där). Det går som olovlig körning. Du har helt enkelt inte lov att koppla på och dra den fordons kombinationen.

2016-08-14 kl 12:01

sotis skrev:
Nja, i detta fallet spelar ju inte kortet någon roll. Bilen får dra max 1500 med bromsad släpvagn och du hänger på en 1800 vagn (är totalvikten som styr där). Det går som olovlig körning. Du har helt enkelt inte lov att koppla på och dra den fordons kombinationen.

olovlig körning är ju värre än överlast tänker jag
men kan det verkligen vara olovlig körning, med den fordonskombinationen finns ju ingen som får köra och då finns det ju heller ingen "lovlig körning" kan det då finnas en "olovlig" körning?

Att det är en "otillåten" körning är ju helt klart men jag vet inte vad begreppet "olovlig" egentligen innefattar.

2016-08-14 kl 15:46

Tror du blir av med körkortet på grund av olovlig körning... Ännu värre om du är yrkesförare då ser dom säkert ännu hårdare på det hela.

Kör en Skoda Octavia TDI 150hk HB -14
Bor i en Hobby 470 KMF OnTour - 17

Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2016-08-14 kl 22:51

Du har ju tydligen körkort som täcker summan av totalvikterna och då kan det aldrig bli tal om olovlig körning. Att du hänger på för tungt släp för din dragbil har inget med körkortet att göra, däremot är det överlast.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2016-08-15 kl 09:52

sotis skrev:
Jodå, det får man visst, under förutsättning att körkortet räcker till och att bruttovikten på vagnen inte överstiger 1500 kg. Men nu gör den ju det, tydligen, och då är det överlast. Men inte olovlig körning, om körkortet är tillräckligt.

Påföljden för överlast upp till 50% är böter. Vid högre överlast kan ärendet gå till åklagare, som då avgör från fall till fall. Indragning av körkort kan förekomma i sådana fall.

2016-08-15 kl 13:03

Alla inlägg verkar sluta i körkortets täckning eller inte...bilens max dragvikt måste väl vara nåt som inte berör körkortet, om man släpar på nåt som väger mer än vad BILEN får dra vad blir det för påföljd då....B eller BE måste väl vara ointressant, jag kan inte hitta nåt om det nånstans men har för mig att lappen ryker på plats...

2016-08-15 kl 14:38

Vi har ju redan svarat på det, flera gånger dessutom.

apersson850 skrev:
Påföljden för överlast upp till 50% är böter. Vid högre överlast kan ärendet gå till åklagare, som då avgör från fall till fall. Indragning av körkort kan förekomma i sådana fall.

2016-08-21 kl 12:20

Så är det ronkan. Jag hade max släpvagn vikt 1500kg och totalvikten på vagnen 1600kg och när jag tog ett snack med trafik polisen vid ett stopp (som väl var utan vagn). Blev svaret att om den hängde på då, skulle kortet ryka. Blev till att byta bil.

2017-03-08 kl 21:58

Postade en tråd om just detta, hittade denna tråd efteråt. Är det någon som är 100% säker vad som gäller? Eller sitter folk och gissar bara? Hälften säger olovlig körning och att kortet kan ryka och andra hälften säger överlast och böter om det inte överstiger 50% överlast.

Jag har B96 körkort. Min bil får dra 1600kg och väger 2230kg.
Om jag har en husvagn som har tjänstevikt 1700 och en totalvikt på 2000kg. Vad händer om jag blir stoppad och vagnen väger 1900kg? Dvs 300kg över bilens maximala dragvikt?
Tappar jag körkortet, åker jag till tingsrätten eller får jag böter på plats?

2017-03-09 kl 10:26

Överlast, <20% 2000:- osv till 41-50% 4000:- därefter till åklagare.

Dessutom får du ju inte i något av fallen köra vidare med släpet.

B96 har ju gränsen 4250 kilo så där har ju du en liten marginal ;-)

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2017-03-09 kl 19:44

Jag hade inte ens spekulerat i vad som ev händer utan jag skulle sett till att ha en laglig kombination,men det är jag det.Är dessutom gammal tradarchaffis och skulle inte riskera något.

2017-03-11 kl 22:27

sotis skrev:
Så är det ronkan. Jag hade max släpvagn vikt 1500kg och totalvikten på vagnen 1600kg och när jag tog ett snack med trafik polisen vid ett stopp (som väl var utan vagn). Blev svaret att om den hängde på då, skulle kortet ryka. Blev till att byta bil.
Så är det alltså inte alls.

Om max släpvagnsvikt för bilen är 1500 kg, och du har en vagn med totalvikt på 1600 kg, då är chansen god att du kan undvika att lasta vagnen så den har mer än 1500 kg bruttovikt. De flesta vagnar får ju lasta mer än 100 kg, så det ska finnas lite marginal där.
Om vagnen faktiskt väger med än 1500 kg, men exempelvis inte över 1600 kg, då är det överlast av såpass lindrig grad att du får böter, inget mer.

Om du sen får köra den vagnen och bilen beror på vad bilen väger och vilket körkort du har. Om bilen inte har högre totalvikt än 1900 kg så går det med B-kort. Annars får det till bättre körkort.

2017-03-11 kl 22:29

oladyrhill skrev:
Att det är en "otillåten" körning är ju helt klart men jag vet inte vad begreppet "olovlig" egentligen innefattar.
Olovlig körning innebär att du kör något du inte har körkort till.

Om du "bara" har överlast är det otillåtet, men inte nödvändigtvis olovligt. Dock kan du ha överlast så till den grad att du blir av med körkortet, om du tar i ordentligt, och sen blir nästan all körning olovlig. Utom trampcykel.

• 21 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03