Ford eco boost motor / av LarsGunnar

• 8 svar
Ford eco boost motor
2016-09-11 kl 18:00

Hej!
I sommar såg jag en Ford Kuga som drog en stor husvagn och det var full packning i bilen och 4 personer. Det var en Eco boost motor i Kugan. Är det någon här som har erfarenhet av att ha en sådan dragbil? Vi funderar på att skaffa en sådan nästa gång vi ska byta bil. Vi har en Mondeo 1,6 diesel nu. Jag vet att vridmomentet är högre på dieseln. Jag undrar även om det är någon som drar med Hyundai Tucon bensin 1,6 T Gdi?
Tacksam för svar.

2016-09-11 kl 20:38

Tucson är en väldigt fin bil och trevlig på alla sätt dock så tror jag denna motor kommer dra väldigt mycket med en vagn på kroken, tror detta eftersom den är ju ganska så törstig redan utan något efter sig. Du får nog räkna en bra bit över 1 liter milen med något på kroken.

Kör en Skoda Octavia TDI 150hk HB -14
Bor i en Hobby 470 KMF OnTour - 17

Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2016-09-11 kl 21:24

Ok. Vi hade en Mondeo flexibel förut och den låg på 1,2 med husvagn på kroken och det tyckte jag var helt ok för att vara bensin are och etanol. Tycker inte du det?

2016-09-11 kl 21:35

Ja för att vara en bensin med etanol så är det helt godkänt, men vet inte riktigt vad en Tucson ligger på med vagn, den är ju ganska så tung har jag för mig och har hört att den ligger runt 0.9 utan något på kroken så runt 1,5 milen skulle jag inte bil förvånad om den tog dock så är det rena gissningar av mig.

Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2016-09-11 kl 21:57

Landsvägskörning så har jag för mig 0,7 och blandad 0,9. Vad drar du med?

2016-09-11 kl 21:57

Jag tror som "Mitt nya hem". Har bara provkört Tucson 1.6T med aut och under provturen tog den 0,95. Vid försiktigare körning kan man säkert pressa detta något, men med husvagn efter får man säkert räkna med runt 1,5... Kör man inte så långt varje år så kanske man kan acceptera det... Sen är jag tveksam till att välja automat till denna bil om man ska dra husvagn, eftersom det är en dubbelkopplingslåda med torrlamell. Låter inte som bästa valet vid husvagnsdragning... Kanske manuell är ett bättre val i så fall?

Jag har förövrigt dragit med S60 2.4 manuell och V70 T4 aut och båda har legat mellan 1,1-1,2 med 1200kg husvagn efter och det tycker jag är ok för en bensinare.

2016-09-11 kl 22:26

Jan-E skrev:
Jag tror som "Mitt nya hem". Har bara provkört Tucson 1.6T med aut och under provturen tog den 0,95. Vid försiktigare körning kan man säkert pressa detta något, men med husvagn efter får man säkert räkna med runt 1,5... Kör man inte så långt varje år så kanske man kan acceptera det... Sen är jag tveksam till att välja automat till denna bil om man ska dra husvagn, eftersom det är en dubbelkopplingslåda med torrlamell. Låter inte som bästa valet vid husvagnsdragning... Kanske manuell är ett bättre val i så fall?

Jag har förövrigt dragit med S60 2.4 manuell och V70 T4 aut och båda har legat mellan 1,1-1,2 med 1200kg husvagn efter och det tycker jag är ok för en bensinare.

Exakt så menade jag :-)

Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2016-09-28 kl 11:27

Finns det ingen som drar husvagn med Ford Kuga Eco boost?

• 8 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03