Ford Focus 1.8 dragbil? / av PetKang

  • 16 svar
Ford Focus 1.8 dragbil?
2012-01-30 kl 21:06

Hej,

Vi har precis köpt vår första husvagn, en Solifer 510 L från -91. Vagnen är ganska lätt 890 tom och 1120kg totalvikt. Frågan är om vi ska kosta på vår Ford Focus 1.8 Flexifuel en dragkrok eller kommer den kännas alldeles för klen?
125 hk, 165Nm.

2012-01-31 kl 09:25

Hej!
165 Nm i vrid är ganska lågt men det går,man vill gärna ha över 200Nm för att det skall kännas bekvämt!Kanske finns nån i bekantskap krets som har liknande bil med krok för att prov dra!

2012-01-31 kl 10:46

PetKang skrev:
Hej,

Vi har precis köpt vår första husvagn, en Solifer 510 L från -91. Vagnen är ganska lätt 890 tom och 1120kg totalvikt. Frågan är om vi ska kosta på vår Ford Focus 1.8 Flexifuel en dragkrok eller kommer den kännas alldeles för klen?
125 hk, 165Nm.


Vad är högsta tillåtna släpvagnsvikt och finns det någon tågvikts begränsning på bilen.
instämmer i vad Zubac skriver

2012-01-31 kl 11:58

!200 kg är max släpvagnsvikt så det är ok att dra vagnen. Drog hem den med en Mondeo 2.0 diesel automat och där märktes det knappt att något hängde på kroken men den har ju 330 Nm i vrid. Känner tyvärr ingen som har en likadan bil, kanske kan hyra en och testa.

2012-01-31 kl 12:46

Var i landet finns du?
Min bror har en sån bil med dragkrok.

Annars kan du väl kolla på någon bilfirma i din närhet som har en sån bil med drag och spela spekulant och be att få göra en rejäl provtur.
Då hinner du hem och kroka på vagnen för en tur.

2012-01-31 kl 12:53

Bor i Stockholm. Ja "provköra" en bil från bilhandlare är ju en variant.Inte hela världen om vi måste byta bil heller men vår Focus är väldigt fin med 5500 mil på mätaren så det är lite synd att byta bort den.

2012-01-31 kl 13:27

Allting går bara man vill.
Jag hade en golf med TSI motor o 220nm som jag drog en husvagn med tjänstevikt 1190Kg o totalvikt 1350kg.
Det fungerade ok så den fick stånka på men det var nog gränsfall.

Ska du ha husvagn framöver så satsa på en diesel.

2012-01-31 kl 14:05

Jo diesel och automat känns som en optimal kombination. 4wd kanske inte är nödvändigt för en sommarcampare 2-3/år.

2012-02-01 kl 13:18

PetKang skrev:
Bor i Stockholm. Ja "provköra" en bil från bilhandlare är ju en variant.Inte hela världen om vi måste byta bil heller men vår Focus är väldigt fin med 5500 mil på mätaren så det är lite synd att byta bort den.

Då blev det lite knepigare eftersom vi finns i Värmland.
Men ska du inte campa mer än 2-3 ggr/år så skulle nog i alla fall börja med Focusen.
Funkar gör det. Men blir det tufft finns alltid möjligheten att byta bil till nästa säsong.

2012-02-01 kl 20:52

Det du ska fråga dig är hur ofta ni kommer att dra med vagnen..
Jag menar det finns ju inte större anledning att byta bil eller kosta på dyra saker om ni endast ska köra någon/några veckor på ett år..
Ska ni däremot ut ofta, ja då är valet givet....

2012-02-04 kl 09:40

Drog en Cabby, något tynge än din Solifer med en 142a, med ungefär samma motordata som din Focus har, vilket gick bra med de krav man hade på den tiden. Sedan har ju Solifer med sin karossform lägre luftmotstånd än dåvarande Cabby. Det är ju främst i motvind det går tungt att dra. Men ha gärna 0,5 bar extra tryck i däcken! Ger lägre rullmotstånd, spar bränsle samt förbättrar stabiliteten.
Lycka till!

2012-02-05 kl 10:42

Tack för alla svar! Känns som det funkar men kan bli lite segt i långa uppförsbackar? Ska ta en funderare innan vi kostar på en dragkrok på bilen. Byter vi lutar det åt en Passat tdi med automat från 2006 eller nyare.

2012-02-05 kl 12:10

PetKang skrev:
Tack för alla svar! Känns som det funkar men kan bli lite segt i långa uppförsbackar? Ska ta en funderare innan vi kostar på en dragkrok på bilen. Byter vi lutar det åt en Passat tdi med automat från 2006 eller nyare.


Ska du åka så lite med vagnen,hadde jag monterat
krok på nuvarande bil.

Jag bytte bil,men jag åker 1500 mil varje sesong med vagnen.

2012-02-07 kl 18:58

Hittade en kul sida http://www.towcar.info och matar jag in bilmodell etc samt en vagn som motsvarar vår Solifer ska det inte vara några större problem att dra den. Ser ut som om OK eller Statoil har bilar med dragkrok så jag ska nog testa att hyra en när snön är borta.

2012-07-17 kl 23:21

Nu har vi kört drygt 100 mil och tycker det funkar bra, visst går det lite tungt i branta uppförsbackar om man inte har någon fart men ute på landsvägen är det inga problem. Hyfsat snålt också. 1,4 med etanol och 1,15 med bensin i tanken.

2012-08-30 kl 17:47

Inte för att det inte gick att dra med Forden men nu är den bytt mot en 9-5 2.0T Biopower. Får se hur den drar.

  • 16 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1547 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 355 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-03

  • Husvagn & Camping 2020-02

  • Husvagn & Camping 2020-01

  • Husvagn & Camping 2019-12

  • Husvagn & Camping 2019-11

  • Husvagn & Camping 2019-10

  • Husvagn & Camping 2019-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842