Fyrhjulsdriften för KIA Sorento vs Volvo V70 / av Brunte

• 23 svar
Fyrhjulsdriften för KIA Sorento vs Volvo V70
2016-01-11 kl 16:37

Vi har bytt från Volvo V70 D5 AWD (årsmodell 2007) till KIA Sorento diesel (årsmodell 2011), båda fyrhjulsdrivna och tämligen likvärda i effekt och vridmoment. Men jag har en känsla av att KIAn inte har lika bra 4WD som Volvon utan ofta slirar mycket mer i lägen där Volvon drog utan problem. Är KIAs 4WD-system underlägset Haldex (som Volvo har)? Däcken är fullt OK på bägge bilarna men säkert inte identiska i skick. Kan däckens skick påverka mycket ifall det nu är en viss skillnad?

2016-01-12 kl 11:10

Ja det är olika 4wd system. Har ingen egen erfarenhet av varken Volvo eller Kia men Volvo har som du skriver Haldex medan Kia använder ett system från Magna. Det bygger på en el/hydraulisk koppling som skall koppla in bakhjulen vid behov. Anses enligt de tester jag läst lite sämre än Haldex.

2016-01-12 kl 17:42

Det kan skilja en hel del även på bilar som har samma system, t.ex. från Borg Warner (tidigare Haldex). Styrenheterna tillåter en hel del olika varianter på anpassningar för olika bilar/tillverkare, beroende på om man vill uppnå en bra "terrängbil" eller istället prioriterar ett bra uppträdande på racerbanan. Eller något annat däremellan.

2016-01-14 kl 21:09

Tack för svaren! Programmeringen betyder tydligen väldigt mycket, men jag törs inte ens tänka på vad det skulle kosta att optimera datorn för att få bilen till en perfekt husvagnsdragare.

2016-01-15 kl 13:09

Det är lättare att skaffa en bil som fungerar så som du har behov av. Teknikens Värld hittade ju exempelvis för ett tag sedan att en Honda kopplade bort fyrhjulsdriften när man körde fast. Orsaken var att den blev överhettad. Den tålde bara att vara inkopplad för att hjälpa ekipaget igång på en snöig väg, inte för att driva bilen hela vägen över en lerig åker.
Volvo uppgraderade fyrhjulsdriftskopplingen på nya XC90 med ytterligare ett lamellpar före produktionsstart, då man konstaterat att förseriebilar tappade bakhjulsdriften efter en stund på dåligt underlag, då också på grund av överhettning. Samma problem kan alltså hanteras helt olika av olika tillverkare. Skit i det eller kosta på lite mer. Priset på färdig bil blir väl därefter, kan man anta.
Är inte KIA billigare än Volvo?

2016-01-15 kl 19:18

Vi gav 180.000 begagnad för KIAn och det fanns inte på kartan att vi skulle riskera att få en undermålig konstruktion för de pengarna. KIA räknas som prisvärd vilket betyder att den är billigare än de flesta likvärdiga konkurrenter men däremot inte sämre, för i så fall är den ju inte prisvärd. Vi googlade innan och hörde oss för med en del bilkunnigt folk men fann inget alarmerande eller avskräckande. Den presterar bra så vitt vi kan bedöma, möjligen med reservation för fyrhjulsdriften jämfört med Haldex, där man dock måste ta eventuella skillnader i däckens skick med i ekvationen. Det kan hända att nya däck utplånar skillnaderna mellan V70 och KIAn.
Det är iaf 400 kg under maxvikt på husvagnen för dragbilen vilket borde vara mariginal nog för att slippa problem med underpresterande delar.

2016-01-16 kl 11:01

Kom då ihåg att köpa 4 nya däck! 4wd bilar speciellt de med lamellkopplingar är mycket känsliga för olika slitna däck.

2016-01-16 kl 12:07

Tack för påminnelsen! Det är en viktig sak som inte alla 4WDrivers känner till. Eftersom det är självklarheter för bilkunnigt folk så är det tyvärr inte heller alla bilfirmor som upplyser sina kunder om det.

2016-01-17 kl 12:47

Hej, intressant tråd!
Vill bara påpeka att även de med fast fyrhjulsdrift typ audi A4/A6/Q5 som har torsen diff, dvs helt mekanisk fyrhjulsdrift är känsliga för diffvarvtal över kopplingen. Dessa kan inte ta hänsyn till skillnadsvarvtalet överhuvudtaget. En lamell koppling kan ta hänsyn till diffvarvtal över kopplingen pga olika slitage på däck och på så sätt hantera detta i funktionalitet.

2016-01-17 kl 13:23

Brunte skrev:
Vi gav 180.000 begagnad för KIAn och det fanns inte på kartan att vi skulle riskera att få en undermålig konstruktion för de pengarna.
Ledsen, men du får nog rita om kartan. För 180000 får man inte något speciellt i bilvärlden idag. En sådan sak som det då typiskt snålas in på är uthålligheten på tillsatser för fyrhjulsdrift. Bilen driver på alla fyra en liten stund, tillräckligt för att imponera vid en provkörning, exempelvis. Men inte för att det ska fungera under högre belastning.
Citat:
Det är iaf 400 kg under maxvikt på husvagnen för dragbilen vilket borde vara mariginal nog för att slippa problem med underpresterande delar.
De bilar som jag refererade till ovan, där AWD lade av efter en stund, drog ingenting alls. De orkade inte med sig själva.
AWD har inte lagt av än i min Volvo XC70, men den kostade ju en halv miljon ny, så det säger sig självt att det kan finnas utrymme för tillverkaren att sätta i lite bättre grejor och ändå tjäna pengar.
Eller kanske inte, förresten, för från 2013 har samma modell den förenklade Haldex 5, med färre lameller, ingen ackumulator etc. Enligt uppgift laborerar Volvo med att antingen programmera den för lång livslängd eller för bra prestanda. Båda samtidigt går tydligen inte längre. Men i nya XC90, som kostar ytterligare minst 100000, där gick det tydligen inte an att ha ett system som inte orkar med bilen...

Jag hade förresten fel om Hondan som jag skrev om tidigare i tråden. Om det var riktigt halt, typ våt is, lade fyrhjulsdriften av direkt, för att inte överbelastas. Den räckte alltså inte ens till för att starta en gång. Det behövdes bättre grepp, kanske sådär på gränsen för att en tvåhjulsdriven bil skulle klara sig ändå, för att man skulle få fyrhjulsdrift och klara sig bra.

Som skrevs ovan är system baserade på Haldexkopplingar sällan känsliga för varierande däckslitage. Detta gäller alltså även Audi Quattro i de modeller där de använder Haldex. Viscokopplingar, som var vanligare förr, är känsliga, liksom en del system för ständig fyrhjulsdrift.

2016-01-17 kl 13:54

Kan passa på att lägga till denna video från youtube som förklarar BorgWarner Gen V (fd Haldex )på ett bra sätt
https://www.youtube.com/watch?v=CDRVTjMPK9Q
Sen kan man googla på permanent fyhjulsdrift med torsen också, men BW Gen V vet jag mycket väl hur de fungerar ;-)

2016-01-17 kl 17:51

Precis. Generation 5 tar bort accumulatorn, tillhörande ventil samt oljefiltret. De begränsningar detta medför kan man mer eller mindre programmera bort, men då ökar påfrestningarna på kopplingen. Volvoägare börjar se det nu, kan man höra på verkstäderna. Volvo har använt generation 5 sedan 2013.

2016-01-21 kl 19:02

Ja, jag får tydligen rita om kartan. Jag hade inte väntat mig att dyra och moderna konstruktioner skulle vara så bristfälliga. Vi får väl vara tacksamma om bilvaskern drar något litet bättre än en tvåhjulsdriven. Men vi ska nog aldrig försöka köra genom tunneln till Mageröya vid Nordkap med det här ekipaget. Vår gamla Volvo 965 med 170 hk motor och tomatlåda klarade det med en Polar med boogie på släp fast det var så brant så det kändes som om vi skulle tippa baklänges. Jag törs inte riskera att bli stående mitt i den branta uppförsbacken med en fusk-4WD. :-(
Men jag kan iaf vara glad över att KIAn är bekväm att ta sig i och ur för en reumatiker som är lika smidig som ett kassaskåp. Alltid något.

2016-01-21 kl 22:05

Brunte skrev:
Ja, jag får tydligen rita om kartan. Jag hade inte väntat mig att dyra och moderna konstruktioner skulle vara så bristfälliga. Vi får väl vara tacksamma om bilvaskern drar något litet bättre än en tvåhjulsdriven. Men vi ska nog aldrig försöka köra genom tunneln till Mageröya vid Nordkap med det här ekipaget. Vår gamla Volvo 965 med 170 hk motor och tomatlåda klarade det med en Polar med boogie på släp fast det var så brant så det kändes som om vi skulle tippa baklänges. Jag törs inte riskera att bli stående mitt i den branta uppförsbacken med en fusk-4WD. :-(
Men jag kan iaf vara glad över att KIAn är bekväm att ta sig i och ur för en reumatiker som är lika smidig som ett kassaskåp. Alltid något.

Oj då!

2016-01-23 kl 11:18

Det jagas kostnader överallt. I slutändan blir det bara till besvär för konsumenten.
Ekonomer är det dyraste folk vi har.

2016-01-24 kl 20:25

Trist då det blir till missnöje då man betalar dyra pengar :(

Jens

2016-01-24 kl 21:20

Verkligen! Det faktum att konkurrensen är mördande numera tycker jag borde pressa tillverkarna till att inte fuska med sina konstruktioner, men så är det tydligen inte. Sydostasiaterna har rykte om sig att vara prisvärda, men om Volvo, Jeep, Audi, VW, BMW och Mercedes är kvalitetsmässigt överlägsna (vilket jag iofs inte vet) så är merkostnaden motiverad. Vi får väl helt kallt räkna med att vår KIA Sorento inte håller måttet och inte kan köras som en fullvuxen 4WD utan att gå sönder.

2016-01-24 kl 21:23

Jag har haft XC70 i mitt yrke, dom höll inte heller. Idag får man nog kolla lite på vad tillverkarna lämnar för garantier, service intervaller mm.

2016-01-26 kl 22:00

Har aldrig kört en bättre awd-bil än Volvo XC70! Drar en stor vagn på 2000kg, sommar som vinter och den har aldrig gjort oss besvikna om det så är en otroligt blöt, lerig sommarkamping eller en snorhal manöver på Caravan clubs camping uppe i Tandådalen. Har funkat i allalägen. Pratar du med Poliser så kan de inte tänka sig en bättre bil än Volvo XC70 AWD, och där får bilarna verkligen bekänna färg..
Jag anser helt klart att Volvo är kvalitetsmässigt överlägsna sin sydostasiatiska kolleger.Hade jag varit som dig så hade jag försökt göra mig av med Kia´n fortast möjligt och letat upp en schysst XC70 AWD, dock ej en med D5 motorn av äldre årgång då skatten e rätt hög på dem. De kostar något mer i inköp men du har garanterat igen det vid byte och förmodligen även billigare service och försäkring.
Lycka till och hoppas allt blir bra.

2016-03-04 kl 11:08

Brunte skrev:
Verkligen! Det faktum att konkurrensen är mördande numera tycker jag borde pressa tillverkarna till att inte fuska med sina konstruktioner...
Det är precis tvärtom. Den mördande konkurrensen leder till att man måste prispressa konstruktionerna så mycket som möjligt, vilket nästan alltid innebär att de blir sämre.

2016-03-10 kl 14:13

Köp riktig 4x4 ORV Fulldiffat (off-road vehicle) så ska ni se att det piskar vilken fuskdiff
(suv efter engelska sport utility vehicle) som helst när som helst.
Inga lammeller eller annat hydraliskt skit.
Bara växelåda och kugghjul, vid normal körning använderman 2 hjulsdrift och vid behov vilket man själv bestämmer lägger man i fyrhjulsdriften i antingen normal eller lågväxel för riktig terrängåkning gärna med släp.
Backade husvagnen med låsta hjul på gräsmattan utan att jag märkte det till en början.
En del av er minns det säkert från militärbilarna ni åkte.

2016-03-10 kl 21:48

Jo, det är utan tvekan effektivast. Men bilar med den utrustningen är i regel inte lika roliga att använda som personbilar.
Haldexdiffen klarar stora moment, så när den låser för fullt är den i praktiken snarlik en spärrad mellandifferential. Det är framförallt spärrarna på tvären, i axlarna, som en bil som min Volvo XC70 saknar. Där finns bara fattigmans diffbroms med hjälp av färdbromsen. Den griper bara in efter det att det redan börjat slira, vilket inte är alls lika bra.
Knuffat släpar med låsta hjul har jag dock också gjort...

2016-03-18 kl 20:28

Brunte.
Du behöver inte oroa dig för att du inte tar dig fram med din KIA.
Kör själv systermodellen med samma drivlina och det fungerar utmärkt, upp, ned, bakåt och rakt fram.

Camping är härligt, njut varje gång.
Bloggar Aktivt igen på:
https://larzan.se
  • 23 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1588 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 651 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842