Halv maxlast vid B96-prov? / av barre

• 6 svar
Halv maxlast vid B96-prov?
2017-04-06 kl 14:47

Hej, är det någon som vet hur man resonerar runt lastad husvagn vid förarprovet för B96?

"vara lastat till minsta halva maximilasten med förankringsbart gods av styckegodskaraktär"

Måste man fylla tanken och lägga in kläder eller nå't?

2017-04-06 kl 16:39

Inte för att det är något övertygande statistiskt underlag, men varken när jag körde upp för BE eller när kära damen tog B96 var det någon som ifrågasatte hur tung lasten var i husvagnen. Jag inbillar mig att regeln finns för att man inte ska köra omkring med ett stort kapellsläp (för att få totalvikten) utan last (för att få en lätthanterligare bruttovikt). Men minsta bruttovikten på en husvagn är ju (ofta besvärande) nära totalvikten.

Väger du din vagn så upptäcker du ofta att om du har gastuber, vatten och husgeråd i vagnen så ligger du redan en bra bit upp på lastvikten. Det går ju inte att förankra last som på ett flaksläp, utan man får stuva i sänglådor och skåp.

2017-04-06 kl 20:55

Det beror nog på var man gör uppkörning. Jag fick redogöra för hur mycket lasten vägde, vilket skulle vara minst halv max lastvikt. Missade det första gången. Andra gången hade jag med en lista. Mest påhitt men ingen kontrollerar. Bara en kontroll för att man skall visa att man har koll.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2017-04-07 kl 06:37

Jag körde upp för B96 i Halmstad förra året. Jag fick redogöra för lasten. Hade 25liters vattendunkar i lastutrymmena. De var förstängda med tomma dunkar för att inte kunna flytta sig.
Inspektören var inne i vagnen och kollade, lästa på dunkarna, kollade att inget låg löst och att luckor var stängda.

Gasol och vatten i tanken räknas in i tjänstevikten och är inte godkänt som last vid uppkörning.
Och som apersson säger så väger vagen oftast mer än angiven tjänstevikt redan. Inspektören berättade att många blev kuggade för att de missade med lasten, eller körde dit ekipaget själva. Att tänka på är att de inte väger vagnen utan du måste förklara hur tungt du har lastat.
Därför är det bra med vattendunkar från typ Biltema, det står på dem hur mycket de rymmer och de passar oftast bra i soffor och under sängar. Tung last lågt gillar de att se också.

2017-04-07 kl 07:57

Då jag körde upp för CE så skulle släpet vara lastat minst halva lastvikten och lasten skulle vara förankrat på korrekt sätt.Borde vara detsamma på BE och B96,vore ju konstigt annars.

2017-04-08 kl 11:44

Det är förstås en viss praktisk skillnad på flak/skåpsläp, som primärt är till för att frakta gods, och en husvagn. Kör man en släp avsedd för last tom väger den ju mycket mindre än totalvikten.

Sen är det ju helt beroende på den som inspekterar, och de direktiv som kommit på senaste tiden. Jag gjorde också min egen uppkörning (E-kort) i Halmstad. Jag körde dit själv, men det var reglementsenlig övningskörning, så det sade de inget om.
Maggan körde upp i Helsingborg. Inga frågor om hur tung lasten var där heller.

• 6 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1423 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 543 fristående campingplatser och 460 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 420 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-01

• Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07