Har jag nytta av 13-polig kontakt? / av Anonym 646239749

• 22 svar
Har jag nytta av 13-polig kontakt?
2014-01-26 kl 15:32

Vi har bytt bil till Subaru outbck. Den har 7 polig kontakt och vår kabe har 13 polig.
Har man nytta av 13 polig eller skall man ha 7??

2014-01-26 kl 17:16

Med en viss reservation att jag kan ha fel, vilket har hänt förr. Vi får väl hoppas då att någon går in och rättar mig.

Men i alla fall, så här är det har jag fått för mig:
1. Du kan köra kylskåpet på 12 volt i och med du kan ladda batteriet konstant.
2. Du får backljus på husvagnen.
3. Du får även dimljus på vagnen.
4. Sedan tror jag att om husvagnen är utrustad med ATC så måste man ha 13 polig för att det ska fungera.

2014-01-26 kl 20:21

På en 13 polig kontakt er det ulike
kontakter for kjøleskap og lading av batteriet. Dessverre har ikke bilfabrikkene klart å følge med i utviklingen. De har som regel bare lagt ut en utgang med 12v utgang

2014-01-26 kl 20:34

Det finns adapteras att köpa så man kan köra med vilket som men jag har hört att dom inte håller så bra, det blir glappkontakt efter en viss tids användning.

2014-01-26 kl 21:29

Det er rett at det finnes adaptere. Men man får ikke utnyttet alle de mulighetene som finnes på campingvognen. Det kreves riktignok en ny kontakt på bilen.

2014-01-26 kl 21:49

Har på de senaste bilarna bytt till 13-polig kontakt eftersom vagnen har det. Finns ingen anledning att använda adapter och inte få tillgång till samtliga funktioner. Dessutom är de dubbla + och - sladdarna grövre (2,5kvadrat) = bättre funktion.

2014-01-26 kl 22:14

Ja jag har bytt bil där det är 13-poligt, ska konvertera till 13 på vagnen också. Dock har jag en adapter till släpkärran.

2014-04-10 kl 15:09

Finns två olika 13-poliga kontakter! Köpte ny Adria 2008 och den har en variant som passar på en 7-polig men har 6 tunnare stift runt, så jag måste använda adapter ändå för att det skall passa på bilens 13-poliga!!!!!

2014-04-10 kl 19:24

Vi har 13-polig på husvagnen som köptes 2002, men då var det 7-polig på bilen, och adapter funkade bra. Efter att vi bytte bil 2010 blev det 13-polig på bilen också. Så nu är det 13-polig på bilen med en adapter till 7-polig mellankoppling till husvagnens 13-poliga kontakt. Den har suttit på husvagnen i 12 år, och bekat ihop. Det går inte och ta isär adaptern på husvagnen. Har försökt med rörtång och få isär men det går inte, plasten ger sig. Så därför har den fått sitta kvar. Nu har jag inte gjort så stora ansträngningar och få isär kopplingen, den funkar ju med belysningen, det är ju sant att det blir glapp i kontakterna i bland, då får man ta fram en spårskruvmejsel och bända isär stiften, sen funkar det igen.

2014-04-10 kl 21:25

Kolla igenom först att du har backlampa inkopplat till bakljusrampen, dimljusen likaså... På min vagn så fanns det inte ens hållare till backlampor, och dimljuset var endast kopplat på ena sidan, men den sträckte sig endast fram till kopplingsenheten, skulle då fått dra en separat kabel till släpvagnskontakten... vilket jag inte tycker är optimalt...Annars funkar det fint med att koppla in laddningen på just laddningspolen... INTE ständig + för då drar det ur bilbatteriet om du skulle ha mycket grejer på under färd i vagnen, om du skulle ha bilen och elen kopplad vid tex en stormarknad eller nattparkering utan att dra ur kontakten.. (Lätt hänt).

2015-07-05 kl 21:56

Får man fortfarande kylskåpsström på vagnen om bilen har ett autoläge för lysena? Bil och vagn har 13 pol. Skall man köra med belysningen på eller behövs det inte?

2015-07-05 kl 22:06

Finns det något problem med 13 pol att bilen står med vagnen kopplad och kontakten i? Kan bilens batteri dras ur? Borde väl inte vara så eftersom bilen nyper strömmen vid avstängning eller?

2015-07-05 kl 22:28

Jag har en separat 2,5 kvadratskabel från bilbatteriet till laddboostern i husvagnen.

2015-10-01 kl 10:59

Jag har batteriladdning på ständigt strömförande pol, kylskåpsdrift när bilmotorn är igång och så fungerar dimbakljus och backljus som de ska, samtidigt (om de finns på vagnen, förstås).

Visst kan bilens batteri dras ur om man låter vagnen stå inkopplad till bilen, men knappast för en natt. Då sover man ju, så det är inte mycket ström som går åt. Lite till cirkulationspumpen om det är kallt, kanske. Vagnens batteri används ju också.
Jag bytte på alla släpen när jag köpte bil som har 13-poligt. Så slipper jag alla adaptrar när jag själv kör.

2015-10-02 kl 19:58

Ett tips är att se över vilka poler som används på bilen och vilka som används av husvagnen.
Jag har 13-poligt på min bil, men jag tänker meddela tillverkaren av husvagnen att de får koppla direkt som jag vill.
Då slipper man greja så mycket själv.
OM det nu är så att det inte stämmer överens. :)

Varför kopplar man separat från batteriet till släpvagnen? Någon speciell funktion som behövs då man står still?

Annars hade jag kört det som behövs till vagnen direkt med kabeln från generatorn på bilen. Då behöver man inte oroa sig för att strömmen går ur batteriet.. (hoppas jag).

2015-10-02 kl 23:04

Varför kopplar man separat från batteriet till släpvagnen? Någon speciell funktion som behövs då man står still?

De flesta vagnar på kontinenten har inget separat batteri som vi har här i Norden så det är för att ha belysning och styrning av termostat och kylskåp när man står utan 230V.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2015-10-03 kl 09:29

stigk skrev:

De flesta vagnar på kontinenten har inget separat batteri som vi har här i Norden så det är för att ha belysning och styrning av termostat och kylskåp när man står utan 230V.

Aha, det hade jag ingen aning om..
Tur vi har det lite bättre då. :P

2016-02-26 kl 14:09

Dessutom är det ju så att man får stöd till vagnens batteri från bilens, om nu det skulle behövas, men lägger inte den potentiellt stora lasten kylskåpet på samma kabel. Det minskar också spänningsfallet över den kabeln som går till laddningen av husvagnsbatteriet, när kylskåpet inte delar på samma tråd. Under förutsättning att det också finns separata jordkablar till de två kretsarna, förstås.

2016-02-27 kl 09:53

Jag lät originalverkstaden eftermontera en original dragkrok när jag köpte bilen (ny). Ett par år senare när jag käpte husvagnen blev jag förvånad att den 13-poliga kontakten inte hade alla stift inkopplade.
Det blev en extra vända till en verkstad som fick koppla rätt.
Se till att vara noga när ni köper bil eller eftermonterar krok så att det är rätt från början.

2016-03-04 kl 11:05

Vad har du för bil? VAG är ökända för att inte göra jobbet klart. Korrekt koppling av 13-poligt uttag är tillbehör där.
Min Volvo fick komplett kopplat från leverantören direkt.

2016-03-04 kl 13:41

apersson850 jag vet inte vad du grundar dina påståenden på när du säger att VAG betraktar 13-Polen som tillbehör?
De senaste två bilarna jag köpt av VAG så har det ingått 13-polig koppling och det har aldrig varit tal om att det kostar något extra. Alltså lite farligt att dra alla över en kam.

2016-03-05 kl 21:37

Jag har fått den uppgiften av VAG-handlare. Grundfunktioner ingick, fullt kopplad var tillbehör. Köper man ny bil kan man säkert förhandla sig till det utan extra kostnad.

• 22 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1552 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 359 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842