Hjälp med bil/vagn val / av Anonym 349260962

• 16 svar
Hjälp med bil/vagn val
2015-05-11 kl 00:16

Hej!
Nu var det äntligen dags, har länge drömt om att bo i husvagn och leva i naturen.
Jag bor för tillfället i Norge och har kommit fram till att jag kommer kunna spara lite pengar på det viset.

Men jag får huvudvärk av att försöka komma fram till vilken bil/vagn jag ska ha, så jag hoppas kunna få lite nyttiga tips!

Jag har en ganska begränsad budget (30.000 bil, 40.000 vagn) så det är begagnade bilar som har en hel del körda mil.

De bilar jag står och väger mellan är:

Honda CR-V
Mitsubishi Outlander/pajero pinin
Nissan X-trail
Toyota RAV4
Suzuki vitara
Subaro Forester/Legacy/impreza kombi
VW Passat kombi
Skoda octavia kombi

Är öppen för andra förslag, helst 4hjulsdriven och ska dra 1400, 1500kg (b-kort) gärna diesel eller en som drar lite bensin.

Vilken bil hade du valt? Varför? Vilken skulle du absolut inte välja? Annat bra att tänka på?

Och så var det vagn, vad ska jag ha i åtanke här? Vintern kommer ju förr eller senare..
Jag kommer att ha tillgång till el så inget problem där, men håller vagnen värmen?

Har spanat in denna, bland många andra: http://www.blocket.se/kristianstad/Adria_Forma_580__90_60220079.htm?ca=6&w=3

Fördelar, nackdelar?

Tackar för hjälpen!
Mvh
M

2015-05-11 kl 12:00

Hej Camper

Bil: Suzuki Grand Vitara V6 då får du dra 1520 kg på B-kort. Sedan har du lågväxel som gör att du kan ta dig fram på de flesta ställen.
Du kan även helt kolla ur 4-hjulsdriften på asfalt och spara bränsle.
Jag toro du lätt hittar en inom din prisram

Husvagn: Kolla in Adria Adora serien då får du mycket husvagn för pengarna.
Det är svårt att ange ett modellnr då du måste ge oss mer vilken typ av husvagn du vill ha och hur ni skall använda den.

2015-05-11 kl 13:50

För det första så ska du inte köpa en dieselbil eftersom när du inte kan lägga så mycket på bilen så kommer du får en bil som rullat sjukt långt och då kommer det garanterat bli problem med partikelfilter mm, sen så blir det ju en gammal dieselmodell och då kommer du ha väldigt hög skatt som man inte får glömma.
Mitt råd, kolla på en bensinmotor tex Skoda Octavia runt 04-06 så får du en hel del bil för pengarna.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018

Resan är målet!
2015-05-11 kl 22:16

Hej!
Tack för goda och snabba svar!

Ja vitara v6 ser trevlig ut, men de jag hittat på blocket (i min prisklass) ligger alla runt 20.000 körda mil, kontra till exempel en CR-V på 11.000.
Är vitaran fortfarande bättre val?
Har även ögonen på Octavia, men vad ska jag välja för cylinderstorlek här? Duger det med 1,6?

Och husvagnen, ja jag ska ju bo i den i 1-2 år så det viktigaste är väl värmen under vintertid, vad är bäst, vattenburen vs luft. Vad händer med vattentank under vintern? Andra problem/tips?

Och så får den gärna vara ganska så stor, så jag har lite plats att sträcka på benen :) Kassettoa måste den ha.

Vagnar jag är intresserad i:
Adria Forma
Knaus sudwind/azur
Hobby classic/presige/special
LMC Munsterland/siesta
Burstner Lux/club/city
Solifer 550GLT/jubilee/articina
Kabe crystal/ smaragd
Fjällvagnen 550gt
Sävsjö/smålandia
Tec
Tabbert comtesse

Väldigt många olika, vet inte riktigt vilken som är bäst/sämst även öppen för andra förslag.. Årsmodeller på dessa vagnar är 88-93.

Jag checkade Adoraserien, väldigt fin, men den billigaste jag hittade låg på runt 70.000, lite för mycket för min plånbok ;)

Mvh
// M

2015-05-11 kl 22:25

Om du ska bo i den året om så välj bort alla med luftburen värme. Sedan i den prisklassen får du inte många icke nordiska vagnar som är anpassade för vinterklimat nyare ja men inte gamla. Så eg återstår det de svenska norska eller finska vagnarna
Solifer Kabe Cabby Sävsjö Polar Fjällvagnen Bjölseth det är de som är bäst för vintern. Men Kabe Crystal är inget alternativ då den är tunnare i isoleringen än de andra. Jag personligen hade valt en Kabe med golvvärme kom slutet på 80 talet även kassettoan kom då.
/////Xon

2015-05-12 kl 15:24

Hej Camper!
Ja, Vitaran V6 är att föredra.
Den är mycket robust byggd och är anpassad för att köra i terräng om så behövs.

När vi nu vet lite mer om hur du vill använda husvagnen så håller jag med Xon att en Kabe med vatten buren värme och med golvvärme samt kassettoa är nog det du bör kolla efter

2015-05-12 kl 16:40

Med bil kan jag inte säga så mycket om, men alternativet luftburet/vattenburen värme så GÅR ju allt. Förr så kunde man bo i en koja mitt i vintern med en eldstad och hål i taket där röken gick upp. Tänk på att på vintern i en icke nordisk vagn (i din prisklass) kommer kännas som "majbrasevärme" du fryser på ryggen och är jättevarm framåt där värmen kommer. Kolla också hur avloppsrören är dragna så de inte är utanför husvagnen och fryser. Jag kan skicka med ett förslag på Sävsjö-husvagnar runt 87-90 tal. Ska passa bra till vintercamping

2015-05-12 kl 20:45

Hej!
Tackar så mycket för era svar! Har blivit bra mycket säkrare på vad jag ska ha tack vare er.

Så bara för att summera, blir förmodligen en Vitara som dragbil, och antingen en kabe, solifer, fjällvagnen eller sävsjö som vagn.
Jag kan helt utesluta Adria/knaus/hobby, även de med vattenburen värme, pga dålig isolering(?)

Tack igen!

Mvh
// M

2015-05-14 kl 06:27

Alla med vattenburen värme funkar på vintern. De nordiska vagnarnabrukar ha lite smartare gjord luftcirkulation sä det inte blir kallras efter någon vägg/fönster osv. Cabby är nog bäst när det gäller isolering. En cabby från slutet av 80-talet är en kanonvagn under alla årstider, men kanske inte den snyggaste... Jag har en Cabby 440dl-89 med "dubbelsäng/dinett" i varje ände och tror den skulle funka bra om man bor ensam. Då är ena enden sovrum och andra kök/vardagsrum. Den väger bara 780/1000kg så du kan dra med en mycket mindre/billigare bil, Cabby är normalt lite lättare än de flesta i samma storlek då väggarna är konstruerade på ett annat sätt. Angåeende bil kolla vad försäkring, skatt, däck kostar en bra indikator på vad bilen kostar att driva framöver. Ta även reda på när det är dax för kamremsbyte på bilen, det kan kosta ända upp mot 15.000:- för vissa bilar. Föreslår tex Peugeot 307 en vanlig enkel bil som brukar bli billig. Varför inte en Dacia duster, samma grundbil som Nissan X-trail och någon renault, kanske en Dacia logan mycket bil för pengarna samma som renault kangoo, peugeot partner och citroeng berlingo rejäla bruksbilar som får dra 1300kg och tål det.

2015-05-14 kl 06:52

http://www.bytbil.com/husvagnar-husbilar/cabby/rv597qsg/QUABEAoi9PnECE4gAAQ4cMA_!

Ett förslag. Du får vara försiktig att lasta vagnen men bilen tål att lastas.

2015-05-14 kl 06:56

http://www.bytbil.com/bilar/dacia/logan/dvxtkzvg/AUQBUDIAAZNbADgA!

2015-05-15 kl 11:44

Tack för det!
Cabby är helt klart en intressant vagn.

Hur är det med smålandsvagnen? Är de vinter-anpassade?
ex: http://www.blocket.se/skaraborg/Smalandsvagnen_540__1990__60500953.htm?ca=23_8&w=3

Och någon som vet hur avloppsrören är dragna på sävsjö/solifer/cabby/polar/fjällvagnen/bjölseth?

Ska åka till Sverige i nästa vecka och förhoppningsvis köpa bil och husvagn! :)

Mvh
// M

2015-05-15 kl 19:05

Alla nordiska från den tiden med vattenburen värme funkar, dvs alla du skrivit ovan. Det gäller att hitta en som inte är fuktskadad och i värsta fall möggelskada vilket inte är särskilt ovanligt på så gamla vagnar.

2015-05-15 kl 20:12

En sak jag funderar över är hur det är med tillgången på reservdelar till dom märken som inte längre finns kvar? Ex Smålandsvagnen, Öggestorp, Sävsjö... Men det kanske inte är något problem, eller?

2015-05-16 kl 08:38

De flesta har samma huvudkomponenter och kommer från ett fåtal tillverkare såsom värmesystem, kylskåp, chassi, fönster osv. Däremot kan man få hitta på nått om gångjärn till en lucka pajar eller så men det gäller nog de flesta vagnar.

2015-05-16 kl 16:49

OK, det låter ju bra! Därmed behöver man förmodligen inte vara orolig ifall Solifer skulle försvinna från marknaden heller då, för oss som äger en finsk eller svensk sån.

• 16 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1547 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 352 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842