Husvagnsfjädrar (styvare) till Saab 9-3 Kombi (2008) sökes / av Gustaf

• 28 svar
Husvagnsfjädrar (styvare) till Saab 9-3 Kombi (2008) sökes
2010-02-09 kl 11:11

Hej. Undrar om någon kan tipsa på vart man kan hitta styvare bakfjädrar (husvagsfjädrar) till en Saab 9-3 Kombi (2008)? Tack på förhand! MVH Gustaf

2010-02-09 kl 11:38

Du skall ta kontakt med BERO som har 40 års erfarenhet..
Häls. edling

2010-02-09 kl 12:43

Och hur gör man det? MVH Gustaf

2010-02-09 kl 14:43

Behöver du det, vad har du då för husvagn jag har dragit två sommrar med en 9-3 kombi 2006 och det behövs inte på den och säkert inte på 08 heller, jag tror inte det fins att få tag på ens det skulle i såfall vara bakre stötdämpare men det visade sig att inte det behövdes heller, jag drog en Kabevagn och där är ganska högt kultryck men det går utmärkt utan så jag kann inte se att det skall behövas för dig heller vilken vagn du än har, jag har dragit med olika Saab modeller genom åren och det gått utmärkt, så glömm det och lägg pengarna på något vettigare i stället,
mvn BeRo

2010-02-09 kl 16:20

Du Gustaf ta kontakt först med stötdämparefirmorna dom vet mycket ,,börja med de,,jag tror att det räcker och blir över ..
MVH...Edling

2010-02-09 kl 16:35

Husvagnsfjädrar frågade jag efter till min V70 men se det fanns inte enligt Volvo .

2010-02-09 kl 17:07

Conny du vad skall du med fjädrar till ????????? DET finns stötdämpare i alla tänkbara utföranden med fjädrar med nivåreglering ja gud vet allt..kuddar att lägga emellan fjäderringarna,,,jag skulle satsa på luftfjädring son kan ljusteras...
edling

2010-02-09 kl 17:11

behövs inte

2010-02-09 kl 17:29

Hej allesammans. Är tacksam för era mer eller mindre givande svar. Bilen används inte för att dra husvagn och det är inte högt kultryck det handlar om. Undrade enbart om ni viste vart man kunde få tag i husvagnsfjädrar. Men tack ändå. /G

2010-02-09 kl 17:34

Jag har nu förstått att du vill komma över husvagnsfjädrar??? i så fall bör du ta kontakt med chassitillverkarna eller på någon skrot...Fjädrar anamma!!!!!!
edling

2010-02-09 kl 17:41

Gustaf
Skruvat.se har det du söker 580kr/st

2010-02-09 kl 17:54

Conny-555
Skruvat.se har till din bil för 650kr/st

2010-02-09 kl 17:55

Så fort bilen fått år och mil på sig så bör man byta ut bussningarna. De gör mer än man tror.

2010-02-09 kl 19:23

[quote user="larzan"]
Conny-555
Skruvat.se har till din bil för 650kr/st
[/quote]

TACKAR så mycket Larzan .
Jag hadde husvagnsfjädrar på en volvo 145:a en gång ,jättetrevlig att dra med (hård å bra hängde inget med arslet vid tung last) som V70:n gör .
Ska kolla skruvat.se

2010-02-09 kl 20:51

Vad är husvagns fjädrar det jag förknippar med husvagns fjädrar är torsitions stavarna i husvagns axlarna att skulle finnas något annat som benäms husvagns fjädrar har jag aldrig hört talas om och i synnerhet ite till bilar, men jag har kanske missat den detaljen på alla dessa år jag hållit på med husvagnar men man blir tydligen aldrig fulllärd.

2010-02-09 kl 21:13

[quote user="bero"]
Vad är husvagns fjädrar det jag förknippar med husvagns fjädrar är torsitions stavarna i husvagns axlarna att skulle finnas något annat som benäms husvagns fjädrar har jag aldrig hört talas om och i synnerhet ite till bilar, men jag har kanske missat den detaljen på alla dessa år jag hållit på med husvagnar men man blir tydligen aldrig fulllärd.
[/quote]
Sett någon husvagn som heter SAAB 9-3 av tillverkningsår 08? Se trådens namn så kanske det klarnar.

2010-02-09 kl 21:34

Larsan det klarnar nog för dig om du läser noga från början och läser mitt svar högre upp så kanske du inser att man inte är riktigt så dumm som du tror jag har kört saab i obruten följd i 50 år och dragit husvagn med saab i 40 år har alldrig hört talas om nogonting som kallas för husvagns fjädraroch alldrig kommit på att det behövs men som sagt man lär sig alltid något nytt det blir man alldrig förgammal för.

2010-02-09 kl 21:58

Har aldrig påstått om någons dumhet. (kommer inte att göra det heller)
Husvagnsfjädrar (provat och googla det?) har funnits till SAAB sedan minst 99CC-tiden.
9-5 led, kanske lider fortfarande, av taskiga gummibussningar i bakvagnen som gav/ger olustiga köregenskaper om man inte byter dessa i tid.
Men nu har TS fått svar att det finns.

2010-02-09 kl 22:13

Ska kolla detta .
http://www.karnag.se/luftfjaedring/komplementluftfjaedring/coil-rite.html

2010-02-09 kl 22:20

jo bussningar är väl en sak men speciella husvagns fjädrar har jag aldrig hört talas om, där finns lite styvare fjädrar till äldre modeller men dom är väl inte avsedda bara för husvagnar,
att där fins nivåreglering det har jag haft men dett är inte fjädrar det är stödämpare och det skrev jag i mitt svar jag har provat det på en bil men fann ingen vits med att ha dett den håller sig upprätt ändå då måste jag ha varit dumm om jag inte upptäckt det på alla dessa år eller hur.

2010-02-09 kl 22:31

Husvagnsfjädrar. Kraftigare och ca 20-30mm högre än standardfjädrar. Bra om man har vagn som ger högt kultryck. Nära 100kg
Förstärkta fjädrar. Kraftigare och samma höjd som standard.Bra om man har vagn som ger normalt kultryck.ca 70kg
Sänkningfjädrar. Sänker ofta bilen mellan 40-60mm. Husvagn överhuvudtaget?
Så, nu släpper jag detta.

2010-02-10 kl 13:37

[quote user="conny-555"]
Ska kolla detta .
http://www.karnag.se/luftfjaedring/komplementluftfjaedring/coil-rite.html
[/quote]

Kollat priset : Luftbälgen samt slangar,nipplar ....strax under 2500:- inkl moms

2010-02-10 kl 14:49

ja drt kan jag ställa upp på det är det det handlar om men fjädrar för det fins där inget som heter utan det handlar antingen luft fjädring, eller stötdämpare det var det jag försökte förklara i min föra artickel men det gick inte fram där är vissa förståsigpåare som vet bäst trots att dom inte varit med så länge, det har jag varit med om flera gåhger under årens lopp så jag reagerar int för det det bara är så.
men nuslutar jag denna diskusitionen.
mvh BeRo

2010-02-10 kl 18:11

Jag har på flera bilar bytt ut standardfjädrar mot styvare fjädrar, och det gjorde stor skillnad, speciellt när man hade full last i bilen och vagnen tillkopplad. Däremot blev bilen stummare med något sämre komfort utan last och vagn. De bilar jag bytte fjädrar på var Volvo 965 och Volvo 855. I de senare bilarna har jag istället automatisk nivåreglering.
Men dessa husvagnsfjädrar finns att köpa på biltema, men endast till några bilmärken, och framför allt av äldre modell (speciellt Saab).
Så här står det på biltemas hemsida:För bilar som ofta drar husvagn eller är tungt lastade. Minskar "nedhänget" på bakvagnen vid belastning, vilket ger förbättrad väghållning och stabilitet. Förstärkta fjädrar är ca. 20-30% "hårdare" vid belastning än standardbakfjädrar. Spiralfjädrarna bör alltid bytas parvis.

2010-03-10 kl 22:42

Ja du BeRo.
Bara för att man är gammal innebär det inte att "man vet bäst" alltid, eller hur.
http://avdeling.nocc.no/files_nyhet/1078/Solifer%201983%20Artic%20brosjyre.pdf
Kika på sidan 7. så ser du vad som fanns redan 1983. Vad kallar du dessa då?

2010-04-10 kl 20:14

husvagnsfjädrar? läs på tillverkarskylten till draget där står hur stor vertikallast (kultryck) draget och dess infästningar är konstruerade för och det har INGET med fjädringen att göra. Bakaxeltrycket står i instruktionsboken för bilen samt på den dekal som sitter i vänster framdörr på SAAB 9-3 om jag inte minns fel från min tid på linan. Inget av dessa värden skall överskridas då det utsätter konstruktionen för krafter den inte är avsedd för. Om bilen hänger ner bak med originalfjädrar (nya) har du lastat fel eller mer än vad bilen är byggd för. Hoppas att jag inte upplevs som otrevlig men detta är viktigt för allas säkerhet på vägarna och olika hemsnickrade lösningar för att ha högre kultryck eller last bak i bilen är FARLIGT därför skriver jag väldigt rakt och kantigt, Sorry

2010-04-12 kl 07:39

För att avsluta denna tråd en gång för alla: DET HANDLAR INTE OM FÖR HÖGT KULTRYCK. ....Vilket jag skrev för länge sedan om ni läst tråden innan ni svarat. Bilen har inte ens dragkrok!. Däremot en hel del extrautrustning i bagaget vilket kräver justering av ride-height bak. För er info löstes dettaväldigt smidigt med 9-3X fjädrar. Samt slutligen för er som var oroliga över andras säkerhet kan jag trygga er med att meddela att bilen enbart används på sluten provningsbana. /G

2016-01-16 kl 16:12

Jag har en 9-3 kombi 2008 där baken hänger väldigt mycket när vi är full bil och har lite last i bagaget. Jag skulle vilja ha upp baken och är nyfiken på hur du löste det? Är det bara att klämma dit dessa fjädrarna och är de inte längre än original?

• 28 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1547 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 352 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842