• 16 svar
KCR Box
2015-10-25 kl 17:26

Hej!
Är det någon som har erfarenhet av KCR boxar för ökad effekt på diesel motorer för dragbilar?

2015-10-25 kl 20:05

KCR-box eller effektboxar över lag oavsett märke är nog rätt okej.
Precis som allt annat är det bra och dåligt.
Vissa kör med turbostyrning och andra gör det inte.

Personligen hade jag valt med turbostyrning eftersom det faktiskt är med och samarbetar med resten av motorn.
Den förklaring jag fått från en dansk firma till varför de INTE väljer styrning av turbon är för att motorn kan bli för varm. Fråga mig inte hur de menar med det, det var det svaret jag fick.

Själv har jag mest erfarenhet av mappning av mjukvaran på bilen. Där har du obegränsat med möjligheter och du kan göra en bättre inställning av mjukvaran för just din bil och du kan få ut mer effekt och bättre vridmoment än vid montering av en så kallad effektbox.
Jag har en SAAB 9-5 som jag har utrustning för att själv modifiera motorstyrningen. Dålig kunskap i det nu då det var några år sedan jag pillade sist. Men man ser då i programmet att det är så galet mycket man kan göra, OCH förstöra!!

Men har du en bil med Turbo, se till att välja en box med turbostyrning. Har du 2000kr till ungefär så kan du se till att någon ändrar din programvara och optimerar den som du vill ha den.

Lycka till

Jag är inte bara snygg, jag är rik också!
2015-10-27 kl 18:48

Tycker allmänt att trimboxar är o nödiga.
De ger mer effekt och/eller lite sänkt förbrukning på bekostnad av miljön, kortare livslängd på partikelfilter/kat och livslängden på resten av drivlinan, är olagliga. Käns klokare att köpa en bil som har mer effekt från början.

2015-10-28 kl 06:57

Olagliga är de väl inte? Sen kan det ju påverka miljöindex och alla gånger eventuell motorgaranti.

Köpte själv ett BSR-kit, som väl är som Sprengarfjord nämner mappning av mjukvaran, där man laddar över ett optimerat program till bilen och på så sätt får mer effekt. Köpte detta till vår Audi A4 från 2007 för att göra den mer behaglig att köra då den var väldigt slö under 2500 varv. Det gjorde stor skillnad, bilen blev lättare och köra och rätt mycket roligare. :)

Vid service osv sa vi endera till att den var chippad (som det kallas i folkmun), alternativt så tog jag bort programmet och förde tillbaka bilens standardprogram, det tog ca 5 minuter. Så att byta mellan "trimprogram" och standardprogram var både enkelt och något man kunde göra hur många gånger man ville då man vid köpet får en dosa att koppla in i bilen för att göra just detta.

2015-11-01 kl 19:45

Glöm allt vad fulboxar heter! Kan bli dyra reparationer på en Commonraildiesel. Dessa boxar lurar bilens dator att förlänga insprutningstiderna/spruta in mera diesel för högre effekt. Rent bonnfångeri. Komponenter i dessa boxar för ungefär 100-200kr som säljs för allt mellan 3500-6000kr. Har du otur så knäcker du både spridare och lite andra saker. Det absolut bästa är att programmera om bilens databox. Finns seriösa firmor som sysslar med detta.

2015-11-02 kl 19:09

Vad kostar det att omprogrammera?

2015-11-02 kl 21:29

Har du en automat så kommer den garanterat skadas av det ökade vridmomentet så skulle låta bli, eller så programmerar du om växellådan så den är med i matchen, eller det smartaste är att köpa en bil med rätt kraft på en gång.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018
Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2015-11-03 kl 07:43

"Omprogrammera" är dyrare än en KCR-box, men vad jag förstår är det bättre för bilen då man just programmerar om och inte bara, som Grefen skriver, lurar bilen. Kika in på BSR.se och kolla, där kan du se om det finns program för din bil osv. Tror jag gav runt 7000 för mitt, med lite rabatt genom en bekant.

2015-11-03 kl 11:11

Nu vet jag inte var LarsGunnar bor men här i Skåne har vi en firma som heter GDM Performence som har ett gott rykte och håller vettiga priser, folk åker tydligen ganska långt för att anlita honom, när jag var där hade han en kund från Göteborg. Min bil kostade 3000 att få lite piggare.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2015-11-04 kl 14:42

Hej!
Vi har en Ford Mondeo 116hk diesel. Jag har varit i kontakt med Ford och de avråder från trim boxar pga att de kan påverka motorn negativt. Skulle något gå sönder i motorn för att man installerat en trim box så gäller inte garantin på bilen. Så jag beslutade att avstå från att skaffa en trim box. Bilen är bara 2år, så nu får vi köra därefter och planera körningen efter bilens styrka.

2017-05-17 kl 10:04

Hej! Jag har låtit en firma montera en kcr box i vår mondeo årsmodel 2015. 150hk dieselmotor. Bra mycket piggare bättre att dra husvagnen med då vridet blev mycket bättre. Minskad bränsleförbrukning från 0.59 l/mil till till 0.48 l/mil. Går fint på alla varvtal inget ryckigt och ojämn gång här..
Enda minus va att firman som montera sa att boxen va lite fuktkänslig så man får va försiktig vid motor tvätt...
En del bilfabrikat monterar ju kcr boxar på sina verkstäder nu mera. Och om det går åt mindre bränsle så blir det ju mindre miljöpåverkan....mvh. Nicklas...

2017-05-17 kl 12:44

nicklas.jakobsson skrev:
Minskad bränsleförbrukning från 0.59 l/mil till till 0.48 l/mil.

Och om det går åt mindre bränsle så blir det ju mindre miljöpåverkan....mvh. Nicklas...

Har du mätt "pump till pump"? Gör det och du kanske upptäcker annat.

2017-05-17 kl 17:37

PJ skrev:
Olagliga är de väl inte?
Du får inte göra ändringar på en bil så att det påverkar bilens avgascertifiering. Då måste du göra om certifieringen, och det är för omfattande för en privatperson.
Därför är i princip bara sådana ändringar som kommer från bilfabrikanten, sådana han har certifierat, lagliga. Typ Polestar till Volvo, AMG till Mercedes etc.

2017-05-17 kl 18:55

LarsGunnar skrev:
Hej!
Vi har en Ford Mondeo 116hk diesel. Jag har varit i kontakt med Ford och de avråder från trim boxar pga att de kan påverka motorn negativt. Skulle något gå sönder i motorn för att man installerat en trim box så gäller inte garantin på bilen. Så jag beslutade att avstå från att skaffa en trim box. Bilen är bara 2år, så nu får vi köra därefter och planera körningen efter bilens styrka.
Precis vad dom sa till mig oxå.Du lurar motorn att gå på annat vis,och skulle något hända och verkstaden ser att du monterat box kan du glömma allt vad garanti heter.När dom sa detta till mig la jag bort alla tankar på denna modifiering av motorn.

2017-05-17 kl 19:26

Jag har kollat två fulla tankar...pump till pump som du kallar det......
Sen att jag lät en firma montera den är enbart för om det händer något så vänder jag mig till dom..dom går inte utan ansvar enligt ko...sen om något går sönder så tar det max en 15min att ta bort boxen..om man nu föredrar den varianten...

2017-05-18 kl 10:02

Jag monterade en KCR-box i min förra Kuga men fick ta bort den då PowerShift-lådan slog ur när vridmomentet översteg 400 Newton.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
  • 16 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1418 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 532 fristående campingplatser och 465 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 421 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06